پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: اگر قرار است به سمت تمدن بزرگ اسلامی و احیای آن در پرتو انقلاب برخاسته از حوزه حرکت کنیم قطعاً باید در عمق نگاه تفسیری و موضوعی ما نگاه‌های تخصصی و جدید پایه گذاری شود.

شعار سال:

آیت‌الله علیرضا اعرافی چهارشنبه شب در گردهمایی اساتید تفسیر قرآن کریم در دارالقرآن علامه طباطبایی، با بیان اینکه امروز قم پیشاهنگ تفسیر و درس‌های مربوط به قرآن و تولید مقالات و مجلات و رشته‌های قرآنی است، اظهار کرد: حضور بیش از 300 نفر از فضلا و برجستگانی که در تفسیر کوشا هستند و ده‌ها نفری که در تدریس، تحقیق و تولید علم قرآنی تلاش می‌کنند در قم نمادی از اهتمام این خطه به تفسیر بوده و این مایه افتخار است.

وی بیان کرد: اگر ما تاریخ قم را ورق بزنیم خواهیم دید که حوزه گام به گام در گسترش مبانی قرآنی به پیش رفته است و این افتخار از آن حوزه بلند قامت قم است.

امام جمعه قم تصریح کرد: روزی که علامه طباطبایی با دانش والای خود گام در ترویج قرآن نهادند را اگر با امروز مقایسه کنیم قطعاً توسعه فراوانی را در حوزه تفسیر می‌بینیم البته همچنان قله تفسیر ما در قرون معاصر المیزان است و این کتاب بزرگ بود که رتبه ما را در جهان اسلام در قلمرو تفسیر مرتبه‌های زیادی بالا آورد.

وی خاطرنشان کرد: البته این مساله مانع این نیست که تولیدات فراوان در حوزه معارف قرآن را نادیده بگیریم بلکه همه برگ‌هایی زرین از معارف قرآن و تفسیر هستند.

اعرافی با تاکید بر اینکه نیاز است در برخی قلمروهای حوزه قرآن قدم‌های تکمیلی برداریم، گفت: برنامه‌ریزی‌های ما در توسعه این قلمروها باید جدی‌تر گرفته شود و سعی کنیم به آفاقی که برای ما برای توسعه کارهای قرآنی و تفسیری وجود دارد در فضای پیرامونی حوزه دست یابیم.

وی خواستار قدم‌های جدی تر در حوزه روش شناسی تفسیر شد و افزود: فخامتی که امروز فقه ما دارد در اثر تعامل آن با دانش اصول است و این داد و ستد پیوسته فقه و اصول مایه غنای فقه و اصول ما شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: ما در هر قلمرویی اگر بخواهیم اجتهادی حرکت کرده و افق نو بگشاییم باید آن حوزه با مبانی و روش تحقیق آن اصول غنا پیدا کند.

وی با بیان اینکه در اصول فقه دستگاه روش تحقیقی وجود دارد که فراتر از گزاره‌های فقهی است، خاطرنشان کرد: اصولمان را با نگاه روش شناسی تفسیر با همه اشکال آن بازخوانی کنیم.

اعرافی گفت: پایه‌های علم درست و روش‌مند و عالی برای روش تفسیر قرآن ریخته شود و اصول با نگاه به قرآن بازخوانی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید روش تحقیقی که مفسران گذشته فرموده‌اند جمع آوری و بازخوانی شود افزود: نکات روش‌شناختی اگر در روش تحقیق جدید وجود دارد باید جمع آوری شود.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: اگر این بخش‌ها در تفسیر قرآن مورد توجه باشد کارهای فاخرتری در حوزه تفسیر خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه از قم انتظار می‌رود که تفسیر آن بر پایه روش شناسی عمیق پایه ریزی شود، اذعان کرد: افق دومی که در حوزه تفسیر باید به آن پرداخته شود حوزه تفسیرهای ترتیبی و موضوعی اما تخصصی و ناظر به قلمروهای جدید خصوصاً در حوزه‌های اجتماعی است.

اعرافی با تاکید بر اینکه امروز دنیایی از تولیدات علمی در زندگی جریان دارد، گفت: اگر قرار است به سمت تمدن بزرگ اسلامی و احیای آن در پرتو انقلاب برخاسته از حوزه حرکت کنیم قطعاً باید در عمق نگاه تفسیری و موضوعی ما نگاه‌های تخصصی و جدید پایه گذاری شود.

وی تصریح کرد: شهید مطهری و علامه طباطبایی در همین حوزه ورود پیدا کردند اما باید حرف‌های تکمیل‌تری در این حوزه تأمین کنیم و این یعنی گشوده شدن درهای قرآن در برابر مسائل روز و جدید.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه در برابر شبهات نباید خیلی منعطف عمل کرد، افزود: باید با روش‌های نو پاسخگویی داشته باشیم و نظریات نو در این قلمروها باید مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: در قلمرو علوم قرآن نهادها و فضلا و اندیشمندانی ورود کرده‌اند و مباحثی در ارتباط با زبان و ادبیات قرآن و علوم قرآن مطرح کرده‌اند که بسیار خوب است و نمونه‌هایی در حوزه‌ها در این زمینه وجود دارد که باید استفاده شود.

اعرافی گفت: ناچاریم به عنوان رسالت خود در برابر این کتاب با ارزش و مهمی که بر تمام شئون هستی احاطه دارد به مباحث نو بپردازیم.

وی با بیان اینکه در طول قرن‌های اخیر غرب حتی یک روز از تحقیقات قرآنی فارغ نبوده است افزود: غربی‌ها گروه‌ها و بودجه‌های فراوانی را در این بخش صرف می‌کنند.

امام جمعه قم تصریح کرد: از مغرضان آلت دست استعمارگران گرفته تا انسان‌های بی تفاوت و افرادی که به دنبال تحقیق نبوده‌اند در این حرکت‌ها حضور دارند اما محصول این حرکت شبهاتی است که در جامعه گسترده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ترجمه قرآن و تفاسیر و عرضه معارف قرآن به زبان‌های گوناگون به جهان از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: بعد انقلاب کارهای خوبی در این بخش انجام شده اما باید اقدامات گسترده‌تری در این زمینه صورت گیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 21 آبان 1395، کد مطلب: 243054  : www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین