پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۶۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
جمعی از فارغ التحصیلان داروسازی که در پی دریافت مجوز اشتغال و راه‌اندازی داروخانه هستند، ۱۲ مهر ماه مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجمع کردند.
شعار سال: جمعی از فارغ‌التحصیلان داروسازی که در پی دریافت مجوز اشتغال و راه‌اندازی داروخانه هستند، ۱۲ مهر ماه مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجمع کردند.

معترضان خواهان تسریع در اجرایی شدن آیین‌نامه‌ی جدید فعالیت داروخانه‌ها و اجرای حکم دیوان عدالت اداری در زمینه برداشته شدنِ ممنوعیت‌های راه‌اندازی داروخانه هستند و از قوه قضاییه می‌خواهند که برای اجرایی شدن سریع و کامل آیین‌نامه جدید و برخورد قضایی با متخلفان اقدام کند.

به گفته‌ی معترضان؛ گروه‌های منتفذ در مراحل مختلف در کمیسیون‌ها و بررسی مدارک و حتی وبسایت صدور مجوز در حال سنگ‌اندازی هستند و روند کار‌ها و صدور مجوز را در شرایط کرونا و نیاز فوری به داروخانه‌های بیشتر، با اخلال روبه‌رو کرده‌اند.

آن‌ها همچنین خواهان برگشت شرایط کار دانشجویی به صورت قبل و اجازه کار دانشجویان داروسازی، حذف داروخانه‌های دولتی که ۶۰ درصد گردش دارویی کشور را در اختیار دارند، سپردن داروخانه‌ها و خدمات‌دهی آن‌ها به داروساز‌های جوان و نخبه و با انگیزه کشور برای تحول سلامت مردم، حذف تمام قوانین انحصارگرایانه و حداقل فاصله و رانت و حداقل امتیاز در اعطای مجوز داروخانه، رقابتی شدن خدمات دارویی کشور و خدمات‌محوری داروخانه‌های کشور و تشکیل کارگروهی برای برخورد با مفاسدِ انجمن‌ها و اصناف، ممنوع شدن خرید و فروش و اجاره مجوز داروخانه و باطل شدن مجوز در صورت سپردن داروخانه به هر فرد دیگری هستند.

به گفته‌ی حاضران در این تجمع؛ مجوز‌ها با نرخ‌های بالا میان داروخانه‌داران قدیمی و افراد دارای نفوذ در نظام درمان، دست به دست و با نرخ‌های نجومی عرضه می‌شوند؛ «برای نمونه داروخانه‌ای در سعادت‌آباد تهران با ارزش تقریبی پروانه به قیمت ۸.۵ میلیارد تومان و میزان فروش ماهانه ۱.۳ میلیارد تومان وجود دارد. یک داروخانه در خوزستان با ارزش پروانه ۹ میلیارد تومان و میزان فروش ماهانه ۲ میلیارد تومان وجود دارد. آگهی‌هایی نظیر واگذاری داروخانه در شمال تهران با میانگین روزانه ۳۵۰ میلیون تومان فروش در روز و اجازه ملک ۵ ساله‌ی قابل تمدید، نشان می‌دهد که خرید و فروش‌های غیرشفاف و رانتی به ذات انحصارخواهی تبدیل شده است.»

معترضان خواهان حذف قانون به ارث رسیدن داروخانه به فرزند بدون دانش داروسازی و حذف پراتیک‌ها و سرمایه‌دار‌ها و ایجاد کارگروهی برای بررسی مالکیت داروخانه‌ها و حضور پزشکان داروساز در داروخانه‌ی خود هستند و از دولت می‌خواهند که در غیر این صورت مجوز‌ها را باطل کند.

تعریف جایگاه درست داروساز در نظام سلامت و بیمارستان‌ها و بکارگیری داروسازان عمومی در بیمارستان‌ها، افزایش و تقویت بازرسی از داروخانه‌ها و حضور پزشک داروساز در تمام ساعات کار داروخانه و برخورد شدید با متخلفان دیگر خواسته‌های افراد حاضر در تجمع امروز است.

آن‌ها همچنین خواهان وضع ۳۰ سال اشتغال به عنوان سن بازنشستگی و اعمال سقف تعداد نسخ قابل پذیرش برای مجوز داروخانه‌ها هستند تا انحصار شکل نگیرد و بازار برای نیرو‌های مستعد جوان اشباع نشود. به گفته‌ی معترضان لازم است که خدمات دارویی و درمانی و «خدمت محوری» به مردم در داروخانه‌ها شکل بگیرد و داروخانه‌ای چند ده برابر سایر داروسازان درآمد نداشته باشد و داروخانه به داروفروشی تبدیل نشود.

به خواسته‌ی معترضان؛ هیچ شخص حقوقی و حقیقی غیر داروسازی نباید در این عرصه وارد شود؛ «چراکه این افراد توان داروخانه‌داری ندارند. این افراد کاری می‌کنند که داروخانه‌ها به جای خدمات‌دهی درمانی، مشاوره‌ی دارویی، به داروفروشی تبدیل شوند که این به سلامت مردم آسیب‌های بسیاری را وارد می‌کند. هر فردی که چنین عملی انجام داد باید مجوزش باطل شود.»

به گفته حاضران در این تجمع؛ کمک به بازپس‌گیری جایگاه داروسازان در صنعت داروسازی و در بیمارستان‌ها و حضور فعال داروسازان در کمک به اجرای «سند جامع خدمات سلامت» و کار کارشناسی برای نظام دارویی کشور با حضور نمایندگان دانشجویان و شورا‌های صنفی و داروساز‌ها ضروری است.

آن‌ها به گفته‌ی خود افزودند: «نباید قوانین بر اساس تضاد منافع نوشته شوند و هیچ فردی داروساز و غیرداروساز نباید بتواند بیش از یک داروخانه داشته باشد. داروخانه‌ها باید خدمات محور شوند و تعرفه‌های مناسب وضع شوند و برای اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته فکری شود. ظرفیت‌های دانشگاهی بدون فکر برای اشتغال آن‌ها افزایش پیدا نکند. توجه ویژه به صنعت داروسازی و سرمایه‌گذاری در آن و جذب سرمایه‌گذار‌ها و تسهیل مجوز‌ها و اعطای تسهیلات برای تاسیس کارخانجات داروسازی هم ضروری است.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۳۹۷۶۳، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین