پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
رمضانی با اشاره به اینکه واکسن پاستوکووک کودکان دو دوز و با فاصله ۲۸ روز است، در پاسخ به این سوال که کارایی این واکسن در کودکان چه قدر است، گفت: میزان کارایی را به این سرعت نمی‌شود، حساب کرد و باید کارآزمایی بالینی انجام شود که این مساله مشخص شود.
شعار سال: مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه اگر کودکان واکسینه نشوند، چرخه ویروس ادامه پیدا می‌کند، گفت: البته این موضوع به معنی این نیست که کودکان را واکسن بزنیم و دو ماه دیگر آن‌ها را با همان شرایط قبلی به مدرسه بفرستیم و همه آن نکات ایمنی مانند تهویه هوای ساختمان مدارس و داشتن فن‌های تهویه و ماسک و بسیاری از مسائل دیگر هم در کنار این موضوع مطرح است.

«آمیتیس رمضانی»، مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران درباره واکسن کودکان پاستوکووک گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای سنین زیر ۶ سال نداریم. در کوبا برروی دو تا ۱۸ساله‌ها کارآزمایی بالینی را انجام داده اند، نتایج این بود که خوب است و عوارض نداشته است و می‌شود سنین ۲ تا ۱۸ ساله را واکسیناسیون کرد

بیشتر کشور‌ها هم به همین صورت عمل می‌کنند و یکدفعه در تمام گروه‌های سنی را واکسینه نمی‌کنند. برای مثال برخی کشور‌ها ۱۵ تا ۱۸ ساله‌ها را واکسینه می‌کنند و به همین صورت به شکل تدریجی به سنین پایین می‌رسند و چندان سریع به همه گروه‌های سنی واکسن نمی‌زنند. برای همین بهتر است ما هم تدریجی رفتار کنیم.

در کوبا که مطالعات کردند، دریافتند که عوارضش بسیار محدود و بیشتر موضعی بوده است، این باعث می‌شود که باز هم خیالمان راحت‌تر باشد.

به طور کلی واکسن در کودکان نسبت به بزرگسالان چندان واکنش نشان نمی‌دهد و به طور کلی بیماری‌های ویروسی در کودکان راحت‌تر و کم عارضه‌تر بروز و بهبود پیدا می‌کنند تا بالغان. در آبله مرغان هم می‌بینیم که کودکان بسیار راحت از بزرگسالان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

اما به هرحال همه حساسیت‌ها برای کودکان وجود دارد که دلمان می‌خواهد کمترین آسیب و عامل آنتی ژنی یا پروتئینی وارد بدنشان شود. به همین دلیل هم تا به الان صبر کردیم و سعی کردیم کودکان را آخرین گروهی درنظر بگیریم که واکسیناسیون در آن‌ها انجام می‌شود.

در کشور ترکیه نیز با وجود اینکه زمان زیادی است که جامعه را واکسینه کرده اند، به دلیل واکسینه نکردن کودکان، اکثر مرگ و میر‌ها مربوط به این گروه سنی است.

در آن کشور این یک فاجعه محسوب می‌شود، با وجود اینکه از اول و بسیار به موقع واکسیناسیونشان شروع شد، اما اینهمه مشکل در زمینه کودکان برای آن‌ها به وجود آمده است.

این نشان می‌دهد که اگر کودکان را واکسینه کامل نکنیم، خود کرونا می‌تواند عوارض زیادی ایجاد کند، به غیر از این هم اگر کودکان واکسینه نشوند، چرخه ویروس منتفی نمی‌شود و ادامه پیدا می‌کند.

رمضانی با اشاره به اینکه واکسن پاستوکووک کودکان دو دوز و با فاصله ۲۸ روز است، در پاسخ به این سوال که کارایی این واکسن در کودکان چه قدر است، گفت: میزان کارایی را به این سرعت نمی‌شود، حساب کرد و باید کارآزمایی بالینی انجام شود که این مساله مشخص شود. وقتی کارآزمایی این واکسن تکمیل شود و افراد دو دوز واکسن را دریافت کند، شما حداقل سه تا چهار ماه نیاز دارید که این افراد را پیگیری کنید که ببینید چند نفر آن‌ها بیمار می‌شوند و چند نفر مبتلا نمی‌شوند، تا به عدد نهایی کارایی واکسن برسیم.

هنوز به آن زمان نرسیده؛ یعنی این کار دو ماه پیش در کوبا انجام شده است و حداقل سه ماه مانده که بخواهند به میزان کارایی برسند. اما درحال حاضر مشکل و عوارضی ایجاد نکرده است و آنتی بادی‌اش هم خوب بوده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از عصر ایران، تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۰۶۶۸۸، www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین