پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۵۴۸
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
با توجه به کمبود واکسن آسترازنکا در کشور، این واکسن به عنوان دوز سوم به افرادی که واکسن‌های ویروس غیرفعال زده‌اند تزریق نمی‌شود و افرادی که برای دوز سوم واکسن تاکید بر دریافت آسترازنکا دارند، باید یک هفته صبر کنند.

شعار سال:چند هفته از آغاز تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا در کشور می‌گذرد؛ هم‌اکنون افراد بالای 18 سالی که حداقل سه ماه از تزریق نوبت دوم آن‌ها گذشته می‌توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه و دوز سوم را تزریق کنند.
 
وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که افراد برای دوز بوستر (تقویتی/ دوز سوم) خود می‌توانند واکسنی مشابه آنچه در دو دوز اول تزریق کرده‌اند دریافت کنند یا یکی از واکسن‌های "پاستوکووک پلاس" یا "آسترازنکا" را تزریق کنند.
 
با این وجود به بسیاری از افرادی که واکسن سینوفارم، برکت و بهارات را تزریق کرده‌اند وقتی به مراکز واکسیناسیون مراجعه و واکسن آسترازنکا را برای دوز سوم درخواست می‌کنند گفته می‌شود که این واکسن صرفاً برای افرادی که در دو دوز قبلی واکسن اسپوتنیک یا آسترازنکا دریافت کرده‌اند تزریق می‌شود.
 
به نظر می‌رسد که علت این امر، محدودیت در تعداد واکسن‌های آسترازنکای موجود در کشور باشد.
 
چند روز پیش وزیر بهداشت در این رابطه گفته بود: "الان برخی کشورها با تزریق واکسن آسترازنکا افراد را می‌پذیرند اما از لحاظ اثرگذاری تفاوتی میان آسترازنکا و واکسن‌های دیگر نیست و سازمان جهانی بهداشت نباید اجازه بدهد که این تبعیض ایجاد شود."
 
واکنش وزارت بهداشت به خبر کمبود آسترازنکا به عنوان دوز سوم سایر واکسن‌ها
 
محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره این‌که در روزهای اخیر در برخی از مراکز، واکسن آسترازنکا با محدودیت موجودی مواجه شده است، اظهار کرد: در ماه‌های گذشته بحث تامین واکسن آسترازنکا از طریق عقد قرارداد خرید مطرح نبوده است بلکه واکسن‌هایی که طی دو ماه گذشته استفاده شده‌اند، اهدایی بودند.
 
وی ادامه داد: واکسن‌های آسترازنکا را برای تکمیل واکسیناسیون نوبت دوم و سوم افرادی که قبلا واکسینه شده بودند و یا برای مسافران استفاده می‌کردیم.
 
هاشمی عنوان کرد: قرار بود یک محموله 700 هزارتایی واکسن آسترازنکا را از ژاپن دریافت کنیم که زمان دریافت محموله به تعویق افتاد و به نیمه ماه ژانویه یعنی نزدیک به یک هفته آینده موکول شد، در نتیجه ممکن است طی روزهای آتی محدودیتی در موجودی واکسن آسترازنکا در مراکز واکسیناسیون داشته باشیم.
 
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: افراد می‌توانند برای نوبت سوم از واکسن جایگزین استفاده کنند؛ طبق دستورالعمل‌ها آنهایی که دوز اول و دوم واکسن آسترازنکا دریافت کرده‌اند می‌توانند برای نوبت سوم از واکسن پاستوکووک پلاس یا اسپوتنیک استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: افرادی که برای دوز سوم واکسن تاکید به دریافت آسترازنکا دارند، باید حدود یک هفته صبر کنند.
 
هاشمی در پایان با بیان اینکه افرادی هم که در دوز اول و دوم واکسن‌هایی همچون اسپوتنیک دریافت کرده‌اند در صورتی که واکسن آسترازنکا در دسترس نبود می‌توانند برای دوز سوم واکسن از واکسن پاستوکووک پلاس استفاده کنند، گفت: ان‌شاءالله تا حدود یک هفته آینده محدودیت موجودی رفع و محموله جدید در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گیرد.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 15دی 1400، کدخبر: 2638971، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین