شعارسال: یکی از سازندگان فعال در زمینه بازیهای یارانهای گفت: صنعت بازی در دنیا صنعتی سودآور و بزرگ بوده و کشورهای مختلف توانستهاند در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، استفاده و بهرهبرداری کنند.
وی عنوان کرد: کشور ایران در زمینه بهرهبرداری از بازیهای رایانهای بسیار ضعیف عمل کرده و توجه کمتری به سازندگان و فعالان این حوزه کرده است.
این برنامهنویس تشریح کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای یکی از ارگانهای مؤثر در کمک به ساخت بازیهای رایانهای بوده و در زمینه مجوز ساخت، کمک به انتشار بازیهایی که به مرحله اتمام رسیده و آماده نشر است، فعالیت میکند.
این فعال سازمانهای بازیهای رایانهای گفت: بودجه کم و عدم حمایت کافی دولت، محدودیتهایی برای بنیاد و همچنین سازندگان به وجود آورده و از طرفی، هزینههای سرسامآور ساخت بازیهای رایانهای، گیمسازهای خصوصی را نیز در مضیقه گذاشته است.
وی مدتزمان 3 یا 4 سال را برای ساخت بازیهای رایانهای بسیار طولانی دانسته و تشریح کرد: برخلاف اینکه نیروهای توانمندی در زمینه ساخت بازیهای رایانهای در کشور ایران وجود دارد، بودجه کم و زمان طولانی، همراه با پیشرفتهای سریع تکنولوژیکی باعث میشود بازیهای ساختهشده بازدهی لازم را در زمان نشر نداشته باشند.
برنامهنویس بازیهای رایانهی افزود: مدیا میتواند وسیلهای مؤثر و کارآمد برای تبلیغات فرهنگی در جهت اهداف کشور و نظام مورد استفاده قرار گیرد، اما متأسفانه در کشور ما در جایگاه خود به خوبی تعریف نشده است.
وی گفت: کشوری مانند آمریکا به خوبی توانسته صنعت بازی را در جهت اهداف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خود به کار گیرد و حتی در گذشته شاهد این بودهایم که پیشزمینههای جنگی خود و کشورهای دیگر را از طریق بازیهای رایانهای طراحی کرده است.
این سازنده فعال در حوزه صنعت بازی، عنوان کرد: دفاع مقدس، حماسه 22 بهمن، انقلاب، عاشورا و بسیاری دیگر از حماسههای تاریخی و مذهبی میتوانند سناریوهایی برای ساخت بازیهای رایانهای و انتقال این مفاهیم از طریق بازی به نسل جوان و جدید باشند که نیاز به حمایت دولت دارند.
وی افزود: دولت باید با توجه به اهدافی که میتوان از طریق این صنعت به آن دست پیدا کرد، سرمایهگذاریهای لازم و حمایت کافی را در این زمینه انجام دهد، همانگونه که آمریکا برای بازی ندای وظیفه حدود 687 میلیون دلار هزینه پرداخت.
این برنامهنویس بازیهای رایانهای، گفت: برنامهنویسی، علم فیزیک، موزیک، صداگذاری، طراحی دوبعدی، سهبعدی، گرافیک و عکاسی از جمله تخصصهایی است که برای ساخت یک بازی به آن نیاز است.
وی تأکید کرد: 132 میلیارد تومان هزینه بازیهایی است که توسط کشور ما خریداری میشود و باید توجه داشت که سهم بازیسازان داخلی در این بازار چقدر است.
سازنده فعال بازیهای رایانهای تصریح کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای مکانیزمهایی را برای رشد بازار داخلی در صنعت بازی فراهم کرده، از جمله اینکه به ازای واردات بازیهای خارجی، خرید بازیهای داخلی را الزامی کرده و کوپنهایی را برای تولیدات داخلی درنظر گرفته است.