پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۷۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
«طیبه سیاوشی شاه عنایتی» نماینده مردم تهران و «زهرا ساعی» نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی معتقدند که ایران از طریق لباس و پوشش اسلامی می‌ تواند در بازارهای جهانی‌ حلال نقش مهمی‌ ایفا کند.

شعار سال: «طیبه سیاوشی شاه عنایتی» روز جمعه در حاشیه نمایشگاه حلال اسپانیا موسوم به 'اکسپوحلال' گفت: ما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نمایشگاه دو روزه که از روز پنجشنبه آغاز شده ؛ اعزام شدیم.
وی افزود : ما براساس اعتقادهای دینی و مذهبی محصولات حلال مصرف می کنیم ولی‌ اینکه یک استاندارد حلال در جهان تعریف شده ، یک امر جدیدی است و یک کسب و کار جدیدی را نیز در جهان راه اندازی کرده که ایران هم سهم خودش را در این تجارت حلال کسب کرده است.
سیاوشی در مورد اهدافی که ایران درپی آن در بازار حلال است ؛ گفت: ما تا آنجا که ممکن است مایلیم به عنوان یک مساله مهم اقتصادی بتوانیم یک سهم مهمی‌ در بازارهای جهانی‌ کالای حلال داشته باشیم . این در واقع یک بازار دست نخورده است که حتی کشورهای غیراسلامی مثل اسپانیا و ایتالیا هم سعی‌ دارند از این بازار یک سهمی را از ان خود کنند.
نماینده مردم تهران تصریح نمود: این راه جدیدی است برای کشور ما بعد از برجام تا بتوانیم با کشورهای دیگر به ویژه با کشورهای اسلامی ارتباط برقرار بکنیم و رابطه اقتصادی و فرهنگی‌ را توسعه دهیم.
وی با اشاره به اینکه ایران در این نمایشگاه با ارائه بیش از 30 اثر لباس از 7 طراح مد زن حضور دارد ؛ خاطرنشان کرد: مد حلال، هم می‌ تواند یک کسب و کار جدید باشد و هم می‌ تواند یک دیپلماسی فرهنگی‌ باشد چون ما به راحتی‌ می‌ توانیم از طریق لباس ، هم اعتقادات و هم فرهنگ خود را به جامعه جهانی‌ ارایه دهیم.
سیاوشی با اشاره به اینکه طراحان لباس در ایران معمولا مرد بودند و اکنون زنان طراح بسیار خوبی‌ در کشور داریم و برخی‌ از آنها در این نمایشگاه حضور دارند؛ افزود: آثار زیبای این طراحان برگرفته از فرهنگ اسلامی می‌ باشد و خانم های طراح ایرانی این توانایی را دارند که وارد بازارهای جهانی‌ شوند و رقابت کنند.
«زهرا ساعی» نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نمایشگاهی که در مادرید برگزار می‌ شود ، یک نمایشگاه حلال است که محصولات حلال خوراکی ، پوشاکی ، آرایشی و بهداشتی را معرفی‌ می‌ کند.
نماینده مردم تبریز درباره هدف از شرکت نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی در این نمایشگاه گفت: ما تلاش داریم ببینیم که وضعیت نمایشگاه های ما در سطح بین الملل به چه شکلی‌ است؟ کیفیت کارها به چه صورت است؟ و یک ارزیابی از کیفیت تولیدات ایران و سایر کشورها که در حوزه پوشاک حلال و پوشش اسلامی و محصولات حلال در حال فعالیت هستند ، داشته باشیم.
وی تاکید نمود :ما می‌ خواهیم این ارزیابی را داشته باشیم تا نقاط قوت و ضعف خود را بیابیم و بتوانیم از جایگاهی‌ که در آن قرار داریم و مسئولیتی که بر عهده داریم ، اگر نیاز به اصلاحاتی است که از سوی مجلس صورت بگیرد را اتخاذ کنیم و همچنین به عنوان نمایندگان زن کشور ، مبلغ یک سری مسائل از جمله پوششی که خود ما در این نمایشگاه داریم ، باشیم .
ساعی ابراز داشت :ما می‌ خواهیم که بدانند که خانم ها در ایران فعال هستند، در رده های بالای سیاسی هم حضور فعال دارند. متاسفانه تبلیغات منفی علیه ایران در سطح بین الملل وجود دارد و خانم های ایران را نوعا ، خانم هایی‌ می‌ دانند که غیرفعال هستند که بیشتر خانه دار می‌ باشند یا از حضور در عرصه های اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی‌ دور می‌ باشند.
ساعی اظهار داشت: در کشور ایران، تکثر فرهنگی‌ وجود دارد و به همین دلیل ما انواع پوشش اقوام را داریم . پوشش اقوام کشور ما ، بسیار پوشش زیبائی است و همین می‌ تواند کمک بزرگ باشد ، یعنی‌ این را بتوانیم در سطح بین المللی و سطح کشورهای اسلامی تبلیغ کنیم .
این نماینده افزود : ما در حوزه پوشش اسلامی ، یک سری موفقیت هایی‌ را داشتیم اما باید قبول کنیم نواقصی هم وجود دارد . ما به یک پوشش مشترک نرسیدیم چه در داخل کشور که نتوانستیم آن را به طور کامل تولید و تهیه کنیم و چه در سطح بین الملل که خانم های ما در حوزه های مختلف بین المللی فعالیت می‌ کنند.
ساعی اضافه نمود: کشورهای اسلامی و زنانی که در کشورهای اسلامی زندگی‌ می‌ کنند نیز به این پوشش مشترک دست نیافته ا‌ند .یعنی‌ این بستری است که با هم فکری هم ، می‌ توانیم یک پوشش استاندارد و الگوی واحدی را در بین خود کشورهای اسلامی معرفی‌ کنیم ، از فرهنگ سایر کشورهای اسلامی برای تکمیل پوشش اسلامی درون کشور کمک بگیریم افزون بر اینکه ایده های خودمان را نیز به آنها ارائه بدهیم .
به گفته ساعی ، در نوع مد لباس ، به روزکردن و به روز بودن بسیار مهم است و دختران جوانی که در کشورهای اسلامی از جمله ایران زندگی‌ می‌ کنند ، خصوصیات جوانان کشورهای دیگر را دارند و تنوع طلبی ، به روز بودن و به قول خودشان مد روز بودن لباس ها، رنگ های شاد و تنوع لباس برایشان خیلی‌ مهم است .
این نماینده گفت: متاسفانه در حوزه پوشش اسلامی ، این موارد خیلی‌ کم دیده می‌ شود. ما تنوع خیلی‌ زیادی در حوزه پوشش اسلامی نمی بینیم. تنوع رنگ را نمی‌ بینیم. تنوع مدل که با هر سلیقه ای بتواند همخوانی داشته باشد را نمی‌ بینیم.
به عقیده وی ، ما دو کار را باید انجام دهیم: یکی‌ در داخل کشور که برای خانم های جامعه ایران اسلامی یک پوشش مناسبی را ارائه بدهیم .این هم به یک مقطع نیست یعنی‌ اینکه ما هر سال باید تولید محصولات جدید داشته باشیم ، محصولاتی که متنوع باشد .
ساعی تصریح کرد :کشور ما ، کشور جوانی‌ است .ما باید این مطالبات و خواسته های دختران جوان را پاسخ دهیم.
وی همچنین اشاره نمود بومی سازی محصولات ، مخصوصا برای لباس هایی‌ که در حوزه اجتماع از جمله دانشگاه ، محل کار و در بیرون از خانه و در محیط های عمومی‌ استفاده می‌ شوند ، بسیار مهم است .
این نماینده تصریح کرد :برای بومی سازی ، ما باید فکری بکنیم .ما طراح های بسیار خوبی‌ در ایران داریم اما این امر کافی‌ نیست زیرا موانعی در پیش داریم.
در مورد موانع ، وی توضیح داد :در وهله اول ، بحث اقتصادی آن است که باید رفع بشود ، فضایی باشد که در دسترس همگان باشد .این مشکل در داخل کشور وجود دارد که لباس ها، مخصوص جاهای خاصی‌ است ، قیمت هایی داریم که وقتی‌ لباسی طراحی می‌ شود ، از نظر نرخ، همه اقشار جامعه توانایی تهیه آن را ندارند .همه اینها باید دیده بشود تا ما بتوانیم یک پوششی را طراحی کنیم که استفاده از آن آسان باشد ، به درد اجتماعات مختلف بخورد ، از نظر اقتصادی برای خانواده ها مناسب باشد ، تهیه آن آسان باشد و فروشگاه های متعدد در سطح شهرها برای آن داشته باشیم.
ساعی گفت :در عرصه بین الملل ، ما باید این موارد را برای کشورهای اسلامی الگوسازی کنیم. یعنی‌ پیشتاز باشیم و شرکت در چنین نمایشگاه هایی‌ ، خیلی‌ می‌ تواند کمک کند که داشته های خود را نشان بدهیم.
وی در پایان گفت: ما طراحان مد لباس بسیار خوبی داریم ، طراحان ما حرف برای گفتن دارند و در این راستا باید بتوانیم هم از نظرات کشورهای دیگر و هم از نظرات خودمان استفاده کنیم .

اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 21 آبان 95 ، کد مطلب: 82304101: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین