پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۴۵۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷
حرکت پرشتاب توسعه برنامه هسته‌ای ایران روز‌به‌روز بر سردرگمی تل‌آویو افزوده و مقامات اسرائیلی را به تهدید و لفاظی علیه ایران وادار کرده است.

شعار سال: پس از ترتیبات جدیدی که در پی کاهش حضور نظامیان آمریکایی در منطقه حاصل شده، ابعاد گسترده برنامه هسته‌ای ایران به نگرانی و دغدغه اول صهیونیست‌ها تبدیل شده است. وضعیت شکننده‌ای که دولت بایدن در داخل و خارج آمریکا با آن رو‌به‌رو است و وقفه در مذاکرات احیای برجام و از طرف دیگر، اقدامات جبرانی تهران در تثبیت و گسترده‌تر کردن ابعاد برنامه هسته‌ای و مهم‌تر، کاهش دسترسی‌های بازرسان آژانس در ایران، زمان را علیه واشنگتن و تل‌آویو کرده است. سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو و ملاقات با پوتین نیز در همین راستا بوده است. در چنین فضایی چندی قبل کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل فاش کرد تل‌آویو 5/1 میلیارد دلار برای تقویت قابلیت حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران اختصاص داده است. بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی این میزان بودجه را برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران، از جمله تاسیسات زیرزمینی پیش‌بینی کرده است. «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «واللا» در حالی که تلاش‌ها روی از سرگیری مذاکرات برجامی وین متمرکز شده، مدعی شد هیچ روند یا توافق دیپلماتیکی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند.

وی همچنین در ادامه لفاظی‌های مقام‌های دیگر رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت درباره رویارویی با ایران فقط زمان مشخص نیست که آن هم خیلی دور نخواهد بود. «گلعاد اردان» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل هم روز سه‌شنبه گفت از راه‌حل دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای استقبال می‌کند اما در عین حال مدعی شد این رژیم دست به هر اقدامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی می‌زند. در واکنش به این اظهارات، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته در توئیتی نوشت: رژیم صهیونیستی به جای اختصاص بودجه 5/1 میلیارد دلاری برای شرارت علیه ایران به فکر تامین ده‌ها هزار میلیارد دلار بودجه برای بازسازی خسارت‌های ناشی از پاسخ کوبنده ایران باشد. در حالی که منابع عبری گزارش داده‌اند تل‌آویو خود را برای انجام یک اقدام یکجانبه با هدف متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم در ایران آماده می‌کند، رمزگشایی از توئیت شمخانی نشان می‌دهد به نظر نمی‌رسد اسرائیل پس از ۲ حمله خرابکارانه علیه تاسیسات ایران بتواند مجددا اقدام به عملیاتی از این دست کند، چون اولا با کاهش سطح نظارت‌ها و بازرسی‌‌های آژانس، اطلاعات میدانی تل‌آویو کامل نیست، ثانیا این قبیل حملات، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نخواهد کرد و ثالثا این بار اگر تل‌آویو دست به دیوانگی بزند، پاسخی سنگین دریافت خواهد کرد.
 
* پوتین، بنت را به تمسخر گرفت

پایگاه عبری‌زبان دبکا در گزارشی نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواسته‌های نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به تمسخر گرفته و ترجیح داد فقط درباره اوضاع سوریه با او صحبت کند. این رسانه در این رابطه نوشت: اگر خوش‌وبش و تعارف‌های معمول را فاکتور بگیریم، تصور نمی‌شود نفتالی بنت دستاورد مهمی از نشست خود با پوتین کسب کرده باشد. به نوشته این رسانه عبری‌زبان در این نشست هر زمان که بنت خواست درباره مساله ایران سخن بگوید، پوتین مساله سوریه را پیش کشید. رئیس‌جمهور روسیه با طرح خواست ادامه روابط ممتاز روسیه و اسرائیل که در دوره نتانیاهو حکمفرما بود، در واقع بنت را به تمسخر گرفت. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: با وجود آنکه این نشست 5 ساعت به طول انجامید، تمام دستاوردهای آن در چند مورد خلاصه می‌شود. پوتین حتی یک کلمه (حداقل در بخش علنی نشست) درباره ایران سخن نگفت. تنها سخن پوتین در این رابطه زمانی بود که بدون نام بردن از ایران اعلام کرد: ما بسیار خرسند خواهیم شد مسائل منطقه‌ای مورد بحث قرار بگیرند. در ادامه این گزارش آمده است: روس‌ها از سخنان و اظهارنظرهایی که روز 21 اکتبر در آستانه انجام این نشست از سوی مسؤولان اسرائیلی ایراد شد، چندان متعجب نشدند؛ سخنانی که نشان می‌داد نیروی هوایی اسرائیل طی روزهای اخیر تمرین‌های خود را از سر گرفته است. نه روس‌ها و نه پوتین به هر شکل نمی‌خواهند چنین تهدیدهایی را بشنوند، زیرا آنها آنقدر تجربه دارند که می‌دانند در پس این تهدیدها هیچ چیز وجود ندارد. از سوی دیگر پوتین بشدت بر مساله سوریه متمرکز شده بود. او در این نشست اعلام کرد روسیه در حال بازسازی زیرساخت‌های سوریه است، مشکلات و مسائلی هم وجود دارد اما فرصت خوبی هم برای همکاری در چارچوب هر آنچه به مبارزه علیه تروریسم مربوط می‌شود موجود است.
 
* تقلای آژانس برای خروج از برزخ نظارت

 «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی که برای نگرانی‌های خود درباره سطح بازرسی‌های آژانس و چاره‌جویی درباره آن به آمریکا سفر کرده بود، در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» بار دیگر ابراز امیدواری کرد بتواند بزودی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کند. گروسی در این مصاحبه که هنگام حضور او در واشنگتن انجام شد، گفت: من هرگز با وزیر جدید خارجه [ایران] صحبت نکرده‌ام. امیدوارم بتوانم بزودی فرصتی برای ملاقات با او داشته باشم، زیرا این بسیار مهم است. بنابراین وقتی مشکلی پیش می‌آید، وقتی سوءتفاهمی وجود دارد، وقتی اختلاف‌نظر وجود دارد، می‌توانیم درباره آن صحبت کنیم. من قبلا این (امکان) را داشتم. وی همچنین مدعی شد برنامه نظارت آژانس اتمی در ایران بعد از آنکه تهران درخواست تعمیر دوربین‌ها در یکی از تاسیسات کلیدی را رد کرد، دیگر کامل نیست و این احتمال را ایجاد می‌کند که جهان هرگز قادر به بازسازی تصویری از آنچه ایرانی‌ها انجام داده‌اند، نباشد. به گزارش این شبکه، مدیرکل آژانس در همین باره ادعا کرد ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده به اکثر دوربین‌های خود برای سرویس آنها و تعویض باتری و کارت حافظه دسترسی داشته باشد، با یک استثنای مهم.

*آژانس: شواهدی از غنی‌سازی مخفیانه اورانیوم توسط ایران وجود ندارد  

مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد شواهدی از غنی‌سازی مخفیانه اورانیوم توسط ایران وجود ندارد. رافائل گروسی که بامداد جمعه با «مرکز استیمسون» مصاحبه می‌کرد، در پاسخ به این سوال که آیا اطمینان دارد ایران به صورت مخفیانه اورانیوم غنی‌سازی نمی‌کند؟ گفت: «هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه آنها چنین کاری انجام می‌دهند، در اختیار ندارم». وی اضافه کرد: «بنابراین همزمان با اینکه نشانه‌هایی مبنی بر اینکه آنها چنین کاری انجام می‌دهند وجود ندارد، من تمام اماکنی را که آنها در آنجاها غنی‌سازی انجام می‌دهند، مورد بررسی قرار می‌دهم». گروسی سپس در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه سطح اطمینانش درباره اطلاعاتی که از ایران دارد چه اندازه است، گفت: «[اطمینانم به چنین اطلاعاتی] بسیار بالاست. می‌خواهم خیلی دقیق حرف بزنم. اگر به ما اجازه بازرسی داده شود، من به توانایی سیستم بازرسی‌ام برای سر در آوردن از اتفاقاتی که در حال وقوع است اعتماد بسیار بالایی دارم». مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد درباره مذاکره با ایران باید این نکته را مدنظر داشت که هر روز، حائز اهمیت است. او گفت: «فکر می‌کنم وقتی روند مذاکرات و رایزنی‌ها با ایران را در نظر می‌گیریم، هر روز حائز اهمیت است... چیزی که من الان سعی دارم روی آن تمرکز کنم، سریع‌ترین چالش‌های پیش روی‌مان است». رافائل گروسی مذاکرات آژانس اتمی با ایران را «بسیار چالش‌انگیز» توصیف کرد اما تأکید کرد این گفت‌وگوها تنها راه برای از میان برداشتن اختلافات است.

 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز ، تاریخ انتشار:  3 آبان  1400، کدخبر:239458 ، www.vatanemrooz.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین