پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۶۵۴۹۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
ویژگی اوراق قرضه که در اغلب کشور‌های دنیا به عنوان ابزار مطلوب برای مواجهه با کسری بودجه شناسایی می‌شود این است که تا اندازه زیادی امیدوار هستند که زمینه قرض گرفتن از بانک مرکزی زیاد نباشد. بنابراین، تودیع نقدینگی جدید و چاپ پول جدید نیست پس خیلی تورم زا نخواهد بود، اما با این مکانیزمی که ما الان داریم این کار را انجام می‌دهیم و رکوردی که در فروش اوراق در ماه گذشته شکاندیم و باز هم احتمالا باید بشکانیم در واقع باز داریم به صورت غیر مستقیم از بانک مرکزی قرض می‌گیریم، بنابراین، این کار باز آثار تورمی خود را دارد.

شعار سال: رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران براین باور است: ویژگی اوراق قرضه که در اغلب کشورهای دنیا به عنوان ابزار مطلوب برای مواجهه با کسری بودجه شناسایی می شود این است که تا اندازه زیادی امیدوار هستند که زمینه قرض گرفتن از بانک مرکزی زیاد نباشد.
 
محمدرضا نجفی منش رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران ، در پاسخ به این سوال، دولت برای کسری بودجه اقدام به فروش اوراق قرضه پرداخته است تحلیل شما در این باره چیست؟ بیان کرد: فروش اوراق یک راه شناخته شده اقتصادی است که در دنیا سالیان دراز است برای تامین کسری بودجه دولت به رسمیت شناخته شده است، اینکه آیا اساسا دولت باید کسری بودجه داشته یا نداشته باشد یا این کسری بودجه که ما در بودجه داریم کسری بودجه خوبی است یا نیست؟ بحث دیگری است.
 
وی ادامه داد: به نظر من، با فرض اینکه کسری بودجه در دولت به رسمیت شناخته شود و قرار باشد که تامین شود فروش اوراق یک راهکار بین المللی و جهانی است و در کشورهای مختلف از آن استفاده می شود. اما نکته مهم این است که این اوراق را چه کسی میخرد و در چه بازاری و با چه قیمتی و با چه ویژگی‌هایی فروش می رود. خوشبختانه اوراق در بازار بورس عرضه می شود و به صورت غیر مستقیم توسط کسانی که توسط دولت تحریک می شوند یا تحت فشار قرار می گیرند و خریداری می شود. یعنی بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه گذاری مختلف تحت نظر یا به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت امر مجموعه دولت مجبور هستند که اینها را بخرند.
 
نجفی منش با اشاره به اینکه دولت باید چه استراتژی پیدا کند پاسخ داد: به نظر من، نهایتا وارد بورس می شود و تحریک میشوند که آن را بخرند و نتیجه آن می شود که آنها می روند و روی قیمت‌هایی که سهام، واقعا سهام ارزنده است و قیمت‌هایی که قیمت‌ مناسبی است فروشنده می شوند برای اینکه بتوانند سهام را در بازار عرضه کنند و به جای آن اوراق قرضه بخرند.
 
رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهرانتصریح کرد: نکته‌ مهم دیگر، ظرفیت بازار بورس برای عرضه بی حد و اندازه اوراق قرضه آمادگی لازم را ندارد و نتیجه این نوع از عرضه ها مثل همان اتفاقی که شهریور و مهرماه شاهد ان بودیم که دوباره بورس دچار هیجان و ضربه می شود، برای اینکه مردم عادی و فعالان معمولی در بازار سرمایه خریدار عمده این اوراق نیستند بلکه تعدادی از بانک‌ها و شرکت‌های مهم خریدار این اوراق هستند و آنها هم مجبور می شوند منابع خودشان را از روی سهام‌های دیگر، یا سهام خودشان را بفروشند و بعد به جای آن بیایند و اوراق خریداری کنند که این بازار را متزلزل می کند و تقاضای مثبت و حرفه‌ای را در زمینه سهام‌های با ارزش در بازار کم می کند.
 
او براین باور است: ویژگی اوراق قرضه که در اغلب کشورهای دنیا به عنوان ابزار مطلوب برای مواجهه با کسری بودجه شناسایی می شود این است که تا اندازه زیادی امیدوار هستند که زمینه قرض گرفتن از بانک مرکزی زیاد نباشد. بنابراین، تودیع نقدینگی جدید و چاپ پول جدید نیست پس خیلی تورم زا نخواهد بود اما با این مکانیزمی که ما الان داریم این کار را انجام می دهیم و رکوردی که در فروش اوراق در ماه گذشته شکاندیم و باز هم احتمالا باید بشکانیم در واقع باز داریم به صورت غیر مستقیم از بانک مرکزی قرض می گیریم، بنابراین، این کار باز آثار تورمی خود را دارد.
 
وی در پایان اظهار کرد: اینکه دولت جای دیگری دارد یا امکان دیگری دارد یا ندارد یک بحث دیگر است اما آنچه که اتفاق می افتد این است که نباید امیدوار باشیم فروش اوراق قرضه یا فروش اوراق مشارکت می تواند نوعی تامین کسری بودجه باشد که آثار تورمی ندارد. به نظر من، منابع آن به صورت غیر مستقیم از طریق بانک مرکزی تامین می شود باز هم آثار تورمی به دنبال خودش دارد.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی امتداد  ، تاریخ انتشار: 26 آبان1400، کدخبر: 4888، www.emtedad.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین