پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۶۵۷۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
یکی از اهداف اصلی تاسیس شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی، تنوع بخشی درمحصولات، گسترش خدمات بیمه‌ای و در عین حال افزایش رضایت بخشی نزد مشتریان بوده که بانگاهی به سیر تکامل این شرکت‌ها، فعالیت محدودی در برخی از شرکت‌ها دراین زمینه دیده می‌شود.

شعار سال: شرکت‌های نوپا با وجود جوان بودن ، همچنان دنباله روی سبک و سیاق شرکت‌های با سابقه بیشتر از خود بوده و گویی که در خلق محصولات نوآورانه در این شرکت های تازه تاسیس، جدیت لازم  وجود ندارد.
 
در این بین،یکی از چالش‌هایی که از سمت و سوی بیمه‌گذاران و فعالان اقتصادی به خصوص در بخش صادرات کالا و خدمات مهندسی مطرح می‌شود عدم حضور پرقدرت شرکت‌های بیمه ایرانی درکشورهای همسایه است.
 
درحال حاضر تعداد بسیار محدودی ازشرکت‌های بیمه ای  ایرانی در کشورهای همسایه فعال بوده و به ارایه خدمات بیمه ای مشغول هستند.
 
 بدون شک، حضور پررنگ شرکتهای بیمه ای در اقتصاد کشورهای همسایه با توجه به ویژگی‌های خاص صنعت بیمه ، می‌تواند حرکت رو به رشد اقتصاد کشور را سرعت بیشتری  ببخشد.
 
وضعیت صنعت بیمه، فرصت ها و چالش های موجود در آن، بهانه ای شد برای  گفتگوبا "محمدرضا خوش کیش" ، نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران  درشورایعالی بیمه:
 
 چرا شرکت‌های بیمه‌ای ایرانی در خارج از کشور شعبه نمی‌زنند، در حالیکه طبق اذعان بسیاری از فعالان  بخش خصوصی جای شعب شرکت‌های بیمه‌ای در کشورهای همسایه خالی است؟
 
محمد رضا خوش کیش: درحال حاضر تعدادی از شرکت‌ها درخارج از کشور شعبه دارند واین موضوع صفرمطلق نیست و درآیین نامه‌های بیمه‌ای هم برای تاسیس شعبه درخارج از کشور پیش بینی های لازم انجام شده، شرکت‌های بیمه‌ای  به چند دلیل فعلا حضورکمرنگ‌تری در خارج از کشور دارند.
 
اولین مساله اینکه شرکت‌های فعال باید علاقه مند به حضوردر کشورهای دیگر باشند، به عنوان نمونه شرکت بیمه ایران در اروپا شعبه دارد ولی به علت محدودیت ها، فعالیت کمتری دارد و شرکت‌های قدیمی‌تر نیز علاقمند به فعالیت درکشورهای دیگر هستند اما مشکلات مبادلات مالی به علت محدودیتها، فعالیت شرکت‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد ولی مهمترین مساله، انگیزه شرکت‌های بیمه‌ای برای حضور درکشورهای دیگراست که انگیزه باید به وجود بیاید و آنها علاقه مند به انجام این کارباشند.
 
نکته بعدی وجود قوانین کشورهای منطقه است، درحال حاضر با یکسری از کشورها، همانند عراق، افغانستان، آذربایجان و ارمنستان مبادلات مالی وجود دارد، ولی توجه به قوانین بیمه‌ای شرکت مقصد موضوع مهمی است.
 
اینکه تفکر و فرهنگ بیمه درکشور مقصد چگونه است و قوانین بیمه‌ای بسیاری از کشورها ممکن است با روال و سیستم شرکت‌های بیمه‌ای که درایران فعالیت می‌کنند همخوانی نداشته باشد که به همین دلیل، انگیزه‌ها برای تاسیس شعبه درآن کشورها هم ممکن است که  کاهش ‌یابد.
 
اما در کل، این انگیزه درصنعت بیمه وجود دارد و درآینده با حضور شرکت‌های اتکایی جدید که  اجازه فعالیت آنها صادر شده یک فرصت طلایی برای حضور در منطقه وجود خواهد داشت زیرا تاسیس شرکت‌های جدید اتکایی خود برای کمرنگ تر کردن اثر تحریم‌ها در داخل کشور بسیار مهم هست و باعث می‌شود که پوشش‌ها بیشتر شده و شرکت‌های اتکایی می‌توانند در کشورهای دیگر فعالیت کنند، ظرفیت‌های اتکایی بسیار بالایی به خصوص درحوزه کشورهای منطقه  خلیج فارس وجود دارد که می‌تواند به ظهور برسد .
 
دید بازرگانان و تجارنسبت به عملکرد صنعت بیمه چیست و آیا صنعت بیمه در زمینه بیمه نامه های  نوظهور برای بازرگانان عملکرد قوی دارد؟
 
محمد رضا خوش کیش: چارچوب ارائه طرح‌های جدید بیمه ای یک مسیری دارد، یعنی طرحی که کارشناسی می‌شود و براساس پیشنهادی که به بیمه مرکزی داده می‌شود درکمیته‌های فنی بیمه مرکزی بررسی شده واجازه داده می‌شود که شرکت یک فعالیتی را در شاخه‌ای انجام دهد و همیشه  این تفکر وجود دارد که شرکت‌های بیمه‌ای باید طرح‌های جدید ارائه دهند، درحالیکه هیچوقت این سوال پیش نیامده که در دنیا که صنعت بیمه توسعه یافته، مطالبه گری از طرف بیمه گذاربوده و تقاضای وی باعث ایجاد تفکردر شرکت بیمه ای شده و براساس مشتری مداری که وجود دارد برای آن تقاضا بیمه نامه جدید طراحی می‌شود.
 
اگر الان از یک تاجر پرسیده شود که به چه بیمه نامه‌ای احتیاج دارد اصلا نمی‌داند که چه می‌خواهد.مطالبه گری از طرف یک ساختار برای ایجاد یک بیمه نامه جدید موضوع مهمی است که این هنوز در ساختار وجود ندارد.
 
به عنوان نمونه کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی طرحی را پیشنهاد داد تا از ظرفیت بیمه نامه‌های اعتباری درارائه خدمات اعتباری بانک‌ها به شرکت‌های ریلی کشور و فاز بعدی شرکت‌های حمل و نقل بتوان استفاده کرد که این یک تقاضا بود و این طرح آماده شد و درکمیته‌های فنی بیمه مرکزی بررسی واز طرف صنعت بیمه ، طرح  کاملا جا ‌افتاد اما معضل بزرگی که پیش آمد این بود که ذهنیت نظام بانکی از بیمه اعتباری ،بیمه تضمین است به همین دلیل کار متوقف شد درحالیکه صنعت بیمه کاملا توانسته بود تطبیق بیمه نامه‎های اعتباری را برای اعتبارات حمل و نقل تامین کند ولی نگاه سیستم بانکی  به وام دهی، کمترین ریسک و بالاترین امنیت برای برگشت پول است و علاقه‌ای به ریسک کردن در بیمه نامه اعتباری  ندارد و ذهنیتی که از بیمه نامه اعتباری دارند بیمه تضمین است.
 
رویکرد شورایعالی بیمه درخصوص نوآوری در صنعت بیمه چیست؟
 
محمد رضا خوش کیش: دراین سه سالی که در شورایعالی بیمه حضور دارم موضوع نوآوری ، بسیار پرجاذبه‌ بوده و علاقه به شکل گیری نوآوری در صنعت بیمه دربین اعضا کاملا مشهود است، زیرا یک صنعت بدون نوآوری تبدیل به یک باتلاق اقتصادی می‌شود و نوآوری باعث می‌شود که ساختار شروع به حرکت کند و مصوباتی که دردوسال گذشته انجام شده نشان دهنده این موضوع است.
 
ساختار شورایعالی بیمه ساختار ارائه دهنده نوآوری نیست و نوآوری  باید از ساختار صنعت بیمه پیش بینی و به بیمه مرکزی پیشنهاد دهد و بیمه مرکزی راهکارها وآیین نامه‌ها و روش‌های اجرای آن را به تصویب شورایعالی بیمه برساند یعنی شورایعالی بیمه حامی نوآوری است نه اینکه خود ارائه دهنده نوآوری باشد و فردی که درکف بازارکار می‌کند و فروشنده بیمه است خیلی راحت‌تر می‌تواند ضعف‌های فضای کسب وکار، مشتری مداری وارائه طرح‌های جدید را شناسایی کند و ازمجاری قانونی به بیمه مرکزی ارائه داده ودرانتها شورایعالی بیمه برآن طرح صحه می‌گذارد .
 
در این صورت ،آیین نامه‌ها را پیش بینی کرده و پیشنهاد می‌دهد تا نوآوری به ظهور برسد.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری چابک آنلاین ، تاریخ انتشار:  29 آبان1400، کدخبر: ،19056/www.chabokonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین