پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۹۲۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۴
رییس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: طی فراخوانی که برای احداث ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر منتشر شد، تاکنون برای احداث ۸۰ هزار مگاوات تقاضا به ثبت رسیده است.
شعار سال: یکی از برنامه‌هایی که علی اکبر محرابیان به عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم بر آن تاکید دارد، احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه از نوع انرژی‌های تجدید پذیر است.

بر همین اساس چندی پیش رییس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ایران در نشستی با خبرنگاران گفت: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی احداث می‌شود.

اکنون و در تازه‌ترین اظهار نظر و بر اساس اعلام وزارت نیرو، محمود کمانی با بیان اینکه به مفاد قرارداد‌های قبلی خود متعهد هستیم، در خصوص تغییر رویکرد سازمان ساتبا افزود: مسیر قبلی ساتبا در بحث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، مدل خرید تضمینی برق بود؛ به شکلی که پس از ثبت‌نام متقاضی، یک پروانه صادر می‌شد و بر اساس ظرفیت اعلامی در این پروانه، متقاضی، زمین و مجوز محیط زیست و اتصال به شبکه را دریافت می‌کرد؛ سپس ساتبا یک قرارداد خرید تضمینی برق ۲۰ ساله با طرف مقابل امضا و پس از طی دوره احداث، وصل کنتور و اتصال به شبکه، کنتور تولید برق بر روی مدار رفته و بر اساس نرخ موجود، برق خریداری می‌شد.

وی با اشاره به تولید ۹۰۵ مگاوات برق تجدیدپذیر در سطح کشور، افزود: این تولید برق در دو مدل نیروگاه‌های بزرگ مگاواتی و مدل‌های انشعابی شامل بخش خانگی و کوچک است که مدل‌های انشعابی به اندازه ۷۰ مگاوات و بقیه تولید برق تجدیدپذیر در حوزه نیروگاه‌ها است.

کمانی در خصوص مشکل اجرای مدل قبلی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، خاطرنشان کرد: به دلیل این‌که اجرای این اقدامات در حوزه برق تجدیدپذیر به منابع بودجه‌ای وصل بوده و از طرفی بودجه، کامل تامین نمی‌شد، با مشکل مواجه شده و ما به سرمایه گذاران بدهی داریم که این امر خود مانعی برای توسعه بیشتر در این حوزه بوده است.

وی تصریح کرد: دلیل عدم توسعه در این حوزه و برنامه ما برای توسعه ۱۰ هزار مگاواتی برق تجدیدپذیر در طول چهار سال آتی نیز به نوع مدل‌ها بازمی‌گردد نه این‌که قبلا ظرفیت نداشتیم. کشور ما از نظر پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر در جایگاه خوبی قرار دارد که علاوه بر پتانسیل بسیار خوب در زمینه خورشیدی و بادی، ظرفیت‌های انرژی زیست توده، زمین گرمایی و برق آبی نیز در کشور را می‌توان به آن اضافه کرد.

رئیس سازمان ساتبا با اشاره به این‌که اقلیم کشور برای انرژی خورشیدی عالی بوده و برای انرژی بادی نیز منابع خوبی وجود دارد، گفت: سرمایه گذاران بسیاری برای سرمایه گذاری در بخش نیروگاه تجدیدپذیر علاقه‌مند هستند. طی فراخوانی که برای احداث ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر منتشر کردیم تا الان برای احداث ۸۰ هزار مگاوات تقاضا داشتیم که عدد قابل توجهی بوده و نشان می‌دهد در بین سرمایه گذاران اشتیاق بالایی وجود دارد.

وی افزود: از طرفی پتانسیل مهندسی کشور نیز این امکان را می‌دهد که این فعل به طور کامل در داخل کشور اجرایی شود.

کمانی در تشریح مدل جدید این سازمان در خرید برق تجدیدپذیر، گفت: در مدل اعلامی بر مبنای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، ما طی مدت چهار سال اصل و سود سرمایه‌گذاری را به متقاضی سرمایه گذار برمی‌گردانیم و این پول پرداخت شده معادل خرید برق تا حدود ۷ سال است. یعنی با پرداخت پول از سوی ما طی چهار سال، صاحب نیروگاه متعهد می‌شود تا برق نیروگاه به طول ۶.۵ تا ۷ سال را به ما تحویل دهد و بعد از آن، تعهدی به خرید تضمینی برق مثل مدل قبلی نداریم و صاحب نیروگاه متعهد هست تا در طول مدت ۲۰ سال، برق را با نرخ بازار ایران تحویل بدهد.

وی افزود: این امر هم برای سرمایه‌گذار جذابیت ایجاد می‌کند که مدت برگشت سرمایه کوتاه‌تر است و هم وزارت نیرو به صورت طولانی مدت به صاحب نیروگاه متعهد نبوده و به بودجه‌های سالانه نیز متصل نیست.

رییس ساتبا با اشاره به تعداد بالای متقاضی در این خصوص، ادامه داد: در این راستا سرمایه گذاران مورد ارزیابی و پایش قرار گرفته و سرمایه گذاران توانمند انتخاب می‌شوند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت زیست آنلاین، تاریخ انتشار:۱۳ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۵۷۵۱، www.zistonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین