پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۹۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲
اولین سوالی که خوب است وزارت نیرو پاسخ دهد این است که چه برنامه‌ای برای تحقق وعده هایش در احداث ۱۰ هزار مگاوات احداث ظرفیت تجدید تجدیدپذیر تا انتهای دولت سیزدهم دارد و چرا تاکنون یک مگاوات هم به ظرفیت تجدیدپذیر در کشور اضافه نشده است؟ آیا باید ۴ سال زمان از دست برود و بعد برسیم به درک آثار تعلل در اجرای قانون؟ چرا قرارداد‌های خرید تضمینی متوقف شد؟ چرا علیرغم صراحت در قانون، نرخ پایه قرارداد‌ها بر اساس زمان پرداخت تعدیل نگردید و طور دیگری عمل شد؟

شعار سال: مهدی عرب صادق کارشناس انرژی در خصوص بی توجهی وزارت نیرو به استفاده از انرژی های تجدید پذیر انتقادات و سوالاتی را مطرح نمود و بیان داشته که براساس قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه وزارت نیرو باید سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر (بادی و خورشیدی) را تا پایان اجرای آن به حداقل پنج درصد برساند، در حال حاضر و متأسفانه این عدد در کشور ما حدود یک درصد است و در ابتدای دولت سیزدهم نیز همین نسبت وجود داشته و بعبارتی در طی یکسال اخیر اقدام مشخصی جهت افزایش سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت نگرفته است!

سه پرسش از وزارت نیرو در خصوص انرژی‌های تجدید پذیر، چند به چند عملکرد با برنامه؟
وی اشاره کرد که سهم این بخش انرژی (تجدیدپذیر) در اتحادیه اروپا نسبت به کل انرژی در سال ۲۰۲۰ به مقدار ۲۰ درصد رسیده است. میانگین سهم کشور‌های اتحادیه‌ اروپا از ۸.۵ درصد در سال ۲۰۰۳ به ۱۸% درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده و در سال ۲۰۲۰ به ۲۰ درصد ارتقاء یافته و برآورد برای سال ۲۰۳۰ مقدار ۳۲% است.

این کارشناس انرژی ادامه داد،متوسط روز‌های آفتابی در کشور ایران ۳۰۰ روز در سال است (این عدد در کشور‌های اروپایی ۵۰ روز در سال است)، همچنین به دلیل برخورداری از کریدور‌ها و باد‌های موسمی مناسب، یکی از کشور‌های مستعد برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی محسوب می‌شویم، ولی متأسفانه از این فرصت‌ها استفاده نمی‌شود.

سه پرسش از وزارت نیرو در خصوص انرژی‌های تجدید پذیر، چند به چند عملکرد با برنامه؟
عرب صادق در پاسخ به سوال مطرح شده در خصوص تفاوت هزینه‌های برق تولیدی نسبت به تجدید پذیر گفت: تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در مقایسه با تولید برق نوع حرارتی هزینه به مراتب کمتری دارد. به ازای هر یک مترمکعب گاز مصرفی در نیروگاه‌های حرارتی ۳ کیلو وات برق تولید می‌شود. اگر قیمت فرصت گاز طبیعی ۶ سنت باشد و هزینه تبدیل انرژی ۴/۲ سنت درنظر بگیریم (در کشور ما حدود ۵/۳ است) و برابر استاندارد‌های معتبر هزینه شبکه انتقال و فوق توزیع برابر ۴/۲ سنت و با احتساب ۳۰ درصد مجموع دو عدد قبل برای تلفات، هزینه کل بیش از ۴ هزار تومان برای هرکیلووات ساعت هزینه تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه‌های حرارتی است.

عرب صادق در پاسخ به چرایی عملکرد ضعیف در بخش انرژی تجدیدپذیر گفت: اولین سوالی که خوب است وزارت نیرو پاسخ دهد این است که چه برنامه‌ای برای تحقق وعده هایش در احداث ۱۰ هزار مگاوات احداث ظرفیت تجدید تجدیدپذیر تا انتهای دولت سیزدهم دارد و چرا تاکنون یک مگاوات هم به ظرفیت تجدیدپذیر در کشور اضافه نشده است؟ آیا باید ۴ سال زمان از دست برود و بعد برسیم به درک آثار تعلل در اجرای قانون؟

سه پرسش از وزارت نیرو در خصوص انرژی‌های تجدید پذیر، چند به چند عملکرد با برنامه؟
وی تأکید کرد، وزارت نیـرو مطابق ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف موظـف بوده است نسبت بـه عقـد قـرارداد بلنـد مـدت خریـد تضـمینی از تولیدکننـدگان غیردولتـی بـرق از منـابع تجدیدپذیر اقدام نماید و مطابق ماده ۷۵ این قانون اعتبارات مورد نیاز برای اجرای تکـالیف منـدرج در ایـن قـانون را حسـب مـورد در قالـب بودجه سنواتی دستگاهها، وجوه اداره شـده، منـابع داخلـی شـرکت‌های دولتـی یـا ایجاد تعهـد از محل تسـهیلات داخلـی و خـارجی و بازپرداخـت آن از محـل صـرفه جـویی هـای حاصـله در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی نماید که این رقم در جدول تبصره ۱۴ ماده واحده بودجه سنواتی ۱۴۰۱ به میزان سه هزار میلیارد تومان دیده شده است.

عرب صادق در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود ظرفیت‌های قانونی گفت: این فرصت برای وزارت نیرو در بهره مندی از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و استفاده از تهاتر سوخت صرفه جویی شده وجود داشته است تا سود سرمایه گذاری را در بخش ظرفیت سازی تجدیدپذیر جذاب نماید و متأسفانه اقدام موثری نشده است!

عرب صادق ادامه داد، دومین سوالی که مطرح است این است که چرا قرارداد‌های خرید تضمینی متوقف شد و یا نرخ‌های خرید تضمینی از نیروگاه تجدیدپذیر مطابق ماده ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی اصلاح و اعلام نشده است و چرا علیرغم صراحت در قانون، مطابق ماده ۳ این آیین نامه که نرخ پایه قرارداد‌ها باید بر اساس زمان پرداخت تعدیل گردد طور دیگری عمل شد و مبنای زمانی صورت وضعیت‌های تولیدکنندگان بوده است و باز چرا این نقض حقوق سرمایه گذاران که موجب دلسردی ظرفیت سازی در انرژی تجدیدپذیر بوده است، انجام شده است؟

سه پرسش از وزارت نیرو در خصوص انرژی‌های تجدید پذیر، چند به چند عملکرد با برنامه؟
وی در پاسخ سوالی دیگر در زمینه این ترک فعل‌ها گفت: البته پاسخ تا حدودی مشخص است که بخشی نگری‌ها و بی توجهی به منافع کلان ملی از زمینه‌های بروز این نوع عملکرد‌ها بوده است چرا که در سال‌های گذشته، گویا سد سازی و همین طور سوزاندن گاز تقریبا رایگان در نیروگاه‌های حرارتی منافع اقتصادی بیشتری برای وزارت نیرو دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۱۹ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۲۸۵۹۶۱، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر ، افزایش سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر ، متوسط روز‌های آفتابی در کشور ۳۰۰ روز در سال ، بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی ، تفاوت هزینه‌های برق تولیدی نسبت به تجدید پذیر ، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در مقایسه با تولید برق نوع حرارتی ، عملکرد ضعیف در بخش انرژی تجدیدپذیر ، ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف ، خرید تضمینی از تولیدکنندگان غیردولتی برق از منابع تجدیدپذیر ، تولیدکنندگان غیر دولتی برق از منابع تجدیدپذیر ، تهاتر سوخت صرفه جویی شده ، ظرفیت سازی تجدیدپذیر ، اصلاح الگوی مصرف انرژی ، نرخ‌های خرید تضمینی از نیروگاه تجدیدپذیر ، ظرفیت سازی در انرژی تجدیدپذیر ، سرمایه گذاران بخش انرژی تجدیدپذیر ، بی توجهی وزارت نیرو به منافع ملی در حوزه انرژی های تجدید پذیر ، چرا وزار نیرو به انرژی های تجدید پذیر بی توجه است ، چرا ما از انرژی های تجدید پذیر استفاده نمی کنیم؟ ، ظرفیت ایران برای تولید انرژی های تجدیدپذیر ، هزینه تولید برق در ایران ، چرا بجای نیروگاه حرارتی از انرژی های تجدیدپذیر استفاده نمی کنیم ، سهم پنج درصدی انرژی تجدید پذیر در کشور ، سهم یک درصدی انرژی تجدید پذیر در کشور در عمل ، هزینه چهار هزار تومانی تولید یک کیلو وات برق حرارتی ، هزینه تولید برق ، هزینه هر کیلو وات برق ، تبدیل هر متر مکعب گاز به سه کیلو وات ، برنامه ریزی برای ده هزار مگاوات برق از راه انرژی های تجدید پذیر
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
0
0
سه حلقه ضعف تولید کاز و رساندن آن به نیروگاه، فرسودگی نیروگا هها و عدم توسعه ظرفیت نیروگاهی، ادعای تولید توربین در داخل و خودکفایی، صنعت برق کشور را نابود کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین