پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
مسئولان بار‌ها اعلام کرده‌اند که محور ایلام به مهران را چهار بانده می‌کنند و اکنون تنها چند قدم به اربعین مانده و همه منتظر تحقق وعده‌هایی هستند که بار‌ها و بار‌ها در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها منتشر شده است.
شعارسال: استان ایلام آنقدر در محرومیت و کمبود امکانات فرو رفته است که باید چندین سال دیگر برای رساندن این استان به شرایط مطلوب تلاش کرد.

جاده‌های این استان آنقدر باریک و صعب العبور هستند که هرگز فکر نمی‌شد که شاید روزگاری از این استان روزانه چندین هزار نفر تردد داشته باشند.

اکنون به برکت امام حسین (ع) و تردد بالای زائران اربعین در این استان مرزی و دور افتاده که شاید بسیاری از زائرانی که برای تردد از مرز مهران به آن سفر کرده بودند حتی اسم ایلام را نشنیده بودند، روزانه شاهد حضور بالای مردم و زائرانی از سراسر کشور و حتی کشورهای دیگر هستیم.

این یک فرصت است اما کمبود امکانات و در برخی مواقع سوء مدیریت سبب می‌شود که همین فرصت‌ها به تهدید علیه جان چندین هزار نفر از مردم تبدیل شود.

بزرگترین مشکلی که در استان ایلام وجود مشکل زیرساخت ارتباطات و محورهای تردد است که روزانه شاهد وقوع تصادفاتی در این محور‌ها به ویژه محور ایلام به مهران هستیم.

برای برطرف کردن این مشکل مسئولان بار‌ها اعلام کرده‌اند که محور ایلام به مهران را چهار بانده می‌کنند و اکنون تنها چند قدم به اربعین مانده و همه منتظر تحقق وعده‌هایی هستند که بار‌ها و بار‌ها در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها منتشر شده است.

به دلیل حجم بالای تردد زائران در محورهای ارتباطی استان ایلام و بالا رفتن تعداد خودروهایی که در این جاده‌های نا‌امن تردد می‌کنند لازم است که خط ویژه تردد وسایل امدادی نیز در نظر گرفته شود.

توپوگرافی ویژه استان ایلام در شرایط بحرانی و حساس می‌طلبد که حتما از بالگرد برای جا‌به‌جایی بیماران و مصدومان بدحال استفاده شود چرا که گیر کردن در ترافیک این گونه محور‌ها در مواقع تردد بالای خودرو‌ها در برخی مواقع ساعت‌ها به طول می‌انجامد.

با این وجود استقرار نیروهای امدادی و پزشکان و تکنسین‌های مجرب اورژانس در محورهای ارتباطی می‌تواند از آسیب‌های احتمالی در ایام پر تردد جلوگیری کند.

حفظ امنیت و سلامت زائران یکی از مهم‌ترین مسائل و اولویت‌های هر کشوری در مواقع مدیریت جمعیت است که اورژانس نیز در این حوزه سعی کرده است که امکانات خود را در ایام اربعین بسیج کرده تا بتواند خدمت مناسبی به زائران داشته باشد.

پیرحسین کولیوند چند ماهی است که به عنوان سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور مشغول به خدمت شده است توانسته است در این حوزه تغییراتی را به وجود آورده و دغدغه وی خدمت‌دهی مطلوب به زائران است.

سابقه‌ای که این نیروی توانمند و پرتلاش در مدیریت جمعیت دارد می‌تواند نقطه عطفی در انجام خدمات اورژانسی و بهداشتی و درمانی ایام اربعین باشد.

مشاور وزیر بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: وزارت بهداشت به عنوان مسئول کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین حسینی با همکاری سازمان‌های عضو، نیروهای مسلح، شهرداری تهران، واجا، بسیج جامعه پزشکی در اربعین 95 نسبت به استقرار نیرو و لجستیک در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه مبادرت می‌کند.

پیرحسین کولیوند افزود: وزارت بهداشت فرایند‌های مرتبط با کنترل بیماری‌های واگیر، بهداشت محیط و کار، تریاژ و تخلیه مجروحان و بیماران و درمان و مراقبت‌های درمانی بیمارستانی و در‌‌ نهایت انتقال مجروحان از مراکز درمانی مرزی به داخل کشور و توزیع بین مراکز درمانی مبدا را در دستور کار دارد.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور عنوان کرد: برقراری پوشش مناسب جاده‌های مواصلاتی کل کشور به ویژه استان‌های ایلام، خوزستان، کرمانشاه و لرستان توسط اورژانس 115، فراهم کردن امکانات پشتیبانی برای نیروهای عملیاتی، مدیریت خطر و حفظ و ارتقای ایمنی زائران، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها در راستای افزایش توان برخورد با حوادث تروریستی و بیوتروریستی و شیمیایی و پرتلفات در استان‌های ایلام و خوزستان و در ایام اربعین از جمله وظایف مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در این ایام است

کولیوند بیان کرد: برنامه‌های آموزش عمومی در راستای افزایش اطلاعات سلامتی به زائران، برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی برای پرسنل مستقر در منطقه عملیاتی، ارائه خدمات غربالگری و قرنطینه بیماران مبتلا به بیماریهای مسری بر اساس نظام مراقبت سندرمیک، ارائه خدمات درمانی سرپایی و بستری، اقدامات بهداشت محیط از جمله نظارت برمراکز تهیه، طبخ و توزیع نذورات و آب شرب، برنامه جهت انتقال انبوه مجروحان و بیماران با مدیریت تریاژ و انتقال در منطقه صفر مرزی در حوادث تروریستی و ترافیکی با مصدومان انبوه، پیش‌بینی خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی در راستای پوشش حوادث پرتلفات، دپوی دارو و تجهیزات با توجه به تهدیدات متصور در حوادث پرتلفات از جمله اهداف اختصاصی کمیته بهداشت و درمان در اربعین امسال است.

وی اذعان داشت: با توجه به تردد بالای زائران در مرز مهران لازم است که ما توجه بیشتری به این مرز داشته باشیم و در همین راستا اقداماتی را در راستای تقویت بیمارستان امام حسین(ع) مهران انجام داده‌ایم.

مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: افزایش ظرفیت بیمارستان از 25 درصد به 130 درصد، فعال‌سازی هر دو اتاق عمل بیمارستان، ایجاد 6 تخت ویژه icu، ایجاد بخش ایزوله فشار منفی، استقرار 45 تخت اکسترا در حیاط بیمارستان، تبدیل کلینیک ویژه بیمارستان به درمانگاه سرپایی جهت جلوگیری مراجعات به اورژانس بیمارستان، راه‌اندازی پد فرود بالگرد و استقرار یک فروند بالگرد در حیاط بیمارستان، استقرار نیروهای تخصصی شامل جراح مغز و اعصاب و ارتوپد، جراح عمومی، بیهوشی، عفونی و کادر پرستاری ویژه کار از دانشگاه‌های سطح کشور در بیمارستان مهران از جمله اقدامات انجام شده در مهران است.

کولیوند خاطرنشان کرد: از پل زائر مهران به سمت پایانه مرزی مهران از 10 دستگاه آمبولانس (هر یک کیلومتر یک آمبولانس)، 4 دستگاه اتوبوس آمبولانس، 3 دستگاه موتورلانس و یک دستگاه خودروی ارتباطات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: همچنین در شهر مهران 10 دستگاه آمبولانس، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس، یک آمبولانس هوایی، یک واحد بیمارستان صحرایی و یک واحد EOC، یک خودروی فرماندهی و یک دستگاه خودروی ارتباطات و همچنین دو دستگاه موتورلانس مستقر می‌شود.

رئیس اورژانس کشور عنوان کرد: از شهر مهران تا شهر ایلام هر 3 کیلومتر یک دستگاه آمبولانس مستقر و هر 15 کیلومتر یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و جمعا 30 دستگاه آمبولانس و 5 دستگاه اتوبوس آمبولانس این محور را پوشش خواهند داد.

وی گفت: همچنین از شهر مهران تا شهر ملکشاهی هر 10کیلومتر یک دستگاه آمبولانس مستقر و هر 30 کیلومتر یک دستگاه اتوبوس آمبولانس جمعا 5 دستگاه آمبولانس و 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس این محور را پوشش خواهند داد.

مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: از شهر ایلام تا شهر ملکشاهی هر 10 کیلومتر یک دستگاه آمبولانس مستقر و جمعا 5 دستگاه آمبولانس و 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس این محور را پوشش خواهند داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: سه شنبه 4 آبان 1395، کدخبر: 1221318 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین