پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
معاون سفارت ایران در کابل گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران تلاش برای جلوگیری از وقوع هرگونه آشوب و درگیری در افغانستان است و هیچ ارتباط منظمی بین این افراد نیست و دفتر و تشکیلاتی به راه نخواهد افتاد.

شعار سال:تحولات افغانستان و شرایط مردم این کشور بی‌شک یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته بوده و در این عرصه دستگاه دیپلماسی کشورمان فعالیت زیادی را انجام داده است.
 
ارسال ده‌ها تن کمک‌های بشردوستانه برای ملت افغانستان، ارائه و تسهیل خدمات کنسولی در نمایندگی‌های کشورمان در افغانستان، تسهیل گفت‌وگو میان گروه‌های مختلف افغانستانی، ایجاد سازوکارهای اقتصادی برای رونق اقتصاد افغانستان به نفع مردم این کشور و ده‌ها مورد دیگر بخشی از این تلاش‌های دیپلماتیک بوده است.
 
اما مساله افغانستان و نوع مواجهه با این موضوعات و مسائل همواره با چالش‌هایی نیز روبرو بوده که نیاز است به آنها پرداخته شود.
 
برای دریافت پاسخ سوالات‌مان به سراغ «سید حسن مرتضوی» معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل رفتیم تا لحظاتی با وی به گفت‌وگو بنشینیم.
 
متنی که مطالعه می‌کنید حاصل این گفت‌وگو است.
 
 ممنون از وقتی که اختصاص دادید. برای شروع گفت‌وگو از اینجا آغاز می‌کنیم که چرا با وجود شرایط بحران و خطر، جمهوری اسلامی ایران، مانند سایر کشورها نمایندگی‌های خود را در افغانستان تعطیل نکرد و حتی خدمات کنسولی خود را ارتقا بخشید؟
 
مرتضوی: بسم‌الله الرحمن الرحیم. ممنون از وقتی که اختصاص دادید. در پاسخ به این سوال باید گفت، شاید یکی از مهم‌ترین برنامه غربی‌ها در روزهای اخراج‌شان از افغانستان این بود که شرایط این کشور را به سمت بحران و آشوب ببرند و به‌گونه‌ای وانمود کنند که در نبود آنها، اغتشاش بر جامعه افغانستان حکم‌فرما خواهد شد.
 
در این مسیر هشدارهای زیادی را هم منتشر می‌کردند و تلاششان این بود که کل کار دیپلماتیک جهانی در افغانستان به سمت تعطیلی برود. خوب دود این تصمیم غربی‌ها ابتدا به چشم مردم افغانستان می‌رفت و این ملت افغانستان بود که متضرر می‌شد.
 
جمهوری اسلامی ایران با درک همه این موارد از همان روزهای ابتدایی حضور حکومت سرپرست و سقوط دولت غنی، با افراد و بزرگان این گروه وارد گفت‌گو شد و آنها هم اطمینان دادند که هیچ مشکلی برای امنیت دیپلمات‌های کشورمان و اماکن دیپلماتیک نیست و با حساسیت زیاد اقدام به تامین امینت افراد و اماکن کردند.
 
خوب در این شرایط ماندن و کار کردن در کنار مردم افغانستان فراهم شد و حضور جمهوری اسلامی ایران باعث شد طرح غربی‌ها تا حد زیاذی ناکام باقی بماند و از طرف دیگر ملت افغانستان بتوانند به مانند گذشته و حتی بیش از پیش از خدمات کنسولی کشورمان بهره ببرند.
 
در این مسیر حتی اقدامات جدیدی از جمله کمک به مجروحین حملات داعش از طریق دیپلماتیک صورت پذیرفت که با همکاری رهبران طالبان انجام شد و امری کم‌نظیر بود.
 
 در این اواخر شاهد آن هستیم که رسانه‌ها اخباری را در مورد برخورد برخی ضابطین در کشورمان با مهاجرین افغانستانی منتشر می‌کنند و باعث شده فضای برادری میان دو ملت دچار کمی خدشه شود.
 
مرتضوی: در ابتدا این را عرض کنم که این را نمی‌پذیرم که فضای همدلی میان ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها خدشه‌دار شده باشد و آنچه امروز در کابل و سایر شهرها می‌بینیم حاکی از عمق برادری و همدلی میان مردم افغانستان و جمهوری اسلامی ایران است.
 
کار رسانه غرب و غربی‌ها برهم زدن روابط میان امت اسلامی است. در چند ماه اخیر بارها سعی کردند جمهوری اسلامی را وارد نزاع در افغانستان کنند و هرچه در توان داشتند از دروغ، تهمت و افترا انجام دادند و دستگاه سنگین رسانه‌ای‌شان را پای کار آوردند اما با هوشیاری هر دو طرف این موضوع با بن‌بست مواجه شد.
 
حالا موضوع جدیدی را روی دست گرفته‌اند و آن هم هدفش مقابل هم قرار دادن دو ملت ایران و افغانستان است. ممکن است در جایی یک برخورد صورت گرفته باشد که ناشی از خطای فردی است و به شدت هم محکوم است ولی مهاجرین عزیز افغانستانی می‌دانند که رویه جمهوری اسلامی ایران میزبانی از این عزیزان بوده و هست.
 
بدون شک هیچ کشوری در شش ماه گذشته به اندازه جمهوری اسلامی ایران در خدمت ملت عزیز افغانستان نبوده است و خدماتی تا این سطح را ارائه نداده. غرب می‌خواهد بر بروی برخورد وحشیانه‌اش با مهاجرین افغانستانی سرپوش بگذارد و دارد مسیر انحرافی درست می‌کند.
 
آیا کسی از سرنوشت صدها یا هزاران مهاجر عزیز افغانستانی که در کمپ‌های غربی با مرگ دست‌‌وپنجه نرم می‌کنند اطلاع دارد؟این بازی جدید رسانه‌ای غرب است ولی به لطف خدا هر دو ملت هوشیارند و ان‌شالله مشکلی نخواهد بود.
 
پس از اعلام خبر دیدار امیرخان متقی با اسماعیل‌خان و احمد مسعود در ایران و همچنین خبر سفر حکمتیار به کشورمان، برخی گمانه‌ها در مورد ایجاد تشکیلاتی جدید قوت گرفته است. نظر شما در این رابطه چیست؟
 
مرتضوی: رهبران زیادی از حکومت سابق افغانستان از این کشور خارج شده و در کشورهای مختلف ساکن شده‌اند. برخی از سال‌های دور خانواده و اطرافیان خود را به کشورهای همجوار و همسایه و همچنین انگلیس، امارات، قطر و جمهوری اسلامی ایران. خوب تعدادی از این افراد پس از سقوط حکومت عازم ایران شدند و در حال زندگی هستند اما با قوت اعلام می‌کنم که هیچ ارتباط منظمی بین این افراد نیست و دفتر و تشکیلاتی به راه نیوفتاده است.
 
سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران تلاش برای جلوگیری از وقوع هرگونه آشوب و درگیری در افغانستان است پس خود به صورت جدی مقابل هر تلاشی برای شروع جنگ در افغانستان می‌ایستد و هرگز در این زمینه اقدامی نخواهد کرد.
 
حضور این افراد و یا سفرشان به کشورمان امری بسیار عادی و معمولی‌ست کمااینکه هم‌اکنون ده‌ها نفر از آنها در کشورهای همجوار حضور دارند و اقدام سیاسی هم می‌کنند.
 
جمهوری اسلامی ایران قطعا برای تسهیل برخی گفتگوها میان حکومت سرپرست در افغانستان و برخی افراد و رهبران سابق تلاش خواهد کرد ولی در نهایت حتما تهران در موضوعات داخلی این کشثر دخالتی نخواهد داشت و این مردم افغانستان هستند که تصمیم می‌گیرند اما آنچه واضح می‌نماید این است که مردم نیز از جنگ خسته‌اند و هر حرکت و اقدام جنگ‌طلبانه و آشوب‌آور را محکوم می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران هم به مانند سایر مسائل در کنار ملت افغانستان ایستاده است.
 
غرب چون دستش برای کشاندن جمهوری اسلامی ایران به نزاع ناخواسته در افغانستان خالی است تلاشش را معطوف به توهمات رسانه‌ای کرده است و اینکه مثلا تشکیلاتی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده تا برای مقابله با حکومت سرپرست اقدام کند از همان توهمات رسانه‌ای غربی‌ست و اصلا نباید به آن توجه کرد.
 
در چند روز آینده سومین دور از نشست همسایگان افغانستان در پکن برگزار خواهد شد، آیا دستور کار این دور از نشست‌ها نهایی شده است؟
 
مرتضوی: هنوز در جریان دستور کار نهایی این نشست نیستیم اما آنچه مشخص است پایبندی جمهوری اسلامی ایران به منافع ملت افغانستان است و در این راه تمام تلاش خود را خواهد کرد.
 
سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان پساآمریکا روشن است و بر استقلال و عدم وابستگی و عدم اشغال این کشور تأکید می‌کند و از حکومت سرپرست نسبت به تأمین خواسته‌های مردم افغانستان مطالباتی را کرده و همان‌ها ادامه خواهد داشت.
 
امید داریم این نشست‌ها منجر به خارج شدن افغانستان از شرایط جاری شده و غرب را به آزادسازی اموال مردم افغانستان ترغیب کند. جمهپری اسلامی ایران تمام ظرفیت خود را به نفع مردم افغانستان به میدان آورده و در این زمینه تلاش می‌کند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس  ، تاریخ انتشار: بهمن1400، کدخبر:14001121000280 ، www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین