پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
زنگنه، مدیرعامل شرکت کسب و کار «همیان» گفت: در کشور از نظر ساختار‌ها و قوانین مجوز‌های مالی خصوصا در حوزه‌ای که فعالیت داریم، شفافیت وجود ندارد.

شعار سال:استارت آپ ها این روزها در بازارهای اقتصادی و صنعتی رشد قابل توجهی داشتند و در برخی از موارد رقیب شرکت های بزرگ با سابقه چندین ساله هستند. در سال های اخیر نیز فعالیت این مجموعه های نوپا و دانش بنیان محور، سبب شده که در زمینه های مختلف کشور را تاب آور در مقابل تحریم های ظالمانه کنند. هرچقدر به بحث توسعه استارت آپ ها در کسب و کارها اشاره می شود، به همان میزان عدم حمایت و نبود توجه به فراهم سازی بستر رشد و توسعه این شرکت ها وجود دارد. این مساله را می توان در استارت آپ های که در حوزه های مالی فعالیت دارند بیشتر مشاهده کرد، از این رو امیر زنگه مدیرعامل شرکت کسب و کار «همیان» به «بازار» توضیح می دهد.
 
* مجموعه شما چه نوع خدماتی ارائه می دهد و محصولات شما بیشتر برای چه بخش های کاربرد دارد؟

ما یک محصول مالی در صنعت مالی هستیم و حوزه فعالیت مجموعه مبتنی به ارائه خدمات مالی به صندوق های قرضه الحسنه است، در این روش مدیر و اعضا می توانند صندوق خود را ایجاد کنند و اموری همچون پرداخت، حسابداری، یادآوری‌ها، رویدادهای‌صندوق و غیره را از طریق پلتفرم «همیان » پیش ببرند. این پلتفرم سبب می شود بسیاری از مشکلات و نیازمندی های خود را برطرف کنند، به عنوان یک همراه در کنارشان هستیم تا بتوانند راحت‌تر و شفاف تر صندوق های خود را مدیریت کنند.
 
* آیا محصول جدیدی علاوه برآنچه که توضیح دادید در زمینه مالی معرفی کردید؟

اخیرا محصول دیگری به سرویس خود اضافه کرده ایم که مربوط به شارژ ساختمان است، مجتمع های کوچک و بزرگ می توانند از آن بهره‌مند شوند و شارژ خود را مدیریت کنند.
 
* کسب و کار خود را از چه سالی آغاز کردید و با چه چالش های در حوزه مالی مواجه بودید؟

از اواسط سال ۱۳۹۶ کسب و کار خود را آغاز کردیم، آن زمان استارت آپ کوچکی بودیم که شرکت هم ثبت نکرده بودیم. مردم به ساختار سنتی عادت دارند، شرکت ما به عنوان یک سرویس دهنده در حوزه مالی دغدغه جلب اعتماد و همراهی مشتریان با پلتفرم خود را داشت. اما با مشکلاتی که پلتفرم ما برای کاربران مخصوصا در زمینه صندوق های پس‌انداز برطرف کرده و روند فعالیت آن ها را تسهیل کرده، توانستیم اعتماد کاربران را جلب کنیم و آن ها ما را به افراد دیگر معرفی می کنند، همین امر سبب شده که این کسب و کار مورد توجه مردم در بازار قرار گیرد.
 
    در کشور از نظر ساختار ها و قوانین مجوزهای مالی خصوصا در حوزه ای که "همیان" فعالیت می کند، شفافیت ندارد
 
* به بحث جلب نظر مشتریان اشاره کردید، در حال حاضر چه مقدار کاربر دارید و مشکلات شما در این حوزه چیست؟

تاکنون میزبان بیش از هزار صندوق و حدود هفت هزار کاربر فعال بودیم و به آن ها خدماتی را ارائه کرده ایم. قطعا یک کسب و کار نوپا در ایران با چالش های متعددی از جمله جذب سرمایه‌گذار مواجه است، طی سال های اخیر خیلی چالش داشتیم، آسیب دیدیم و ضربه خوردیم. این موارد یک دغدغه بزرگ برای ما بود که متاسفانه در کشور از نظر ساختار ها و قوانین مجوزهای مالی خصوصا در حوزه ای که «همیان » فعالیت می کند، شفافیت ندارد که این خود مسئله بزرگی است.
 
    در شرایط اقتصادی فعلی یک تیم می تواند با سرمایه اولیه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان کار خود را آغاز کند، ادامه کار نیز به تجربه بنیانگذار آن و تعداد آزمون و خطاها بستگی دارد
 
* یک استارت آپ برای شکل گیری چه مراحلی را باید طی کند و چه مقدار سرمایه اولیه نیاز دارد؟

برای اینکه یک استارت آپ به مرحله اجرای ایده خود برسد، عوامل مختلفی را از جمله اینکه در چه صنعتی میخواهد فعالیت کند، ایده از چه جنسی است، آیا برای شروع به یک سرمایه قابل توجهی نیاز دارد یا خیر را طی کند. زیرا که ممکن است برخی از ایده ها برای شروع کار نیازمند تجهیزات اولیه باشد که سرمایه بزرگی لازم دارد، اما اگر نیازمند سرمایه زیادی نباشد در شرایط اقتصادی فعلی یک تیم می تواند با سرمایه اولیه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان کار خود را آغاز کند، ادامه کار نیز به تجربه بنیانگذار آن و تعداد آزمون و خطاها بستگی دارد.
 
* آیا پیش از ورود به این مجموعه استارت آپی در مجموعه ای فعالیت داشتید؟

من تجربه کسب و کار سنتی را داشتم، اما پیش از همیان با دو استارت آپ دیگر فعالیت می کردم،یکی از آنها در صنعت تبلیغات فعال بود که نقش جزئی تری داشتم و استارت آپ بعدی در حوزه فینتک بود و در زمینه پس‌انداز کار می‌کرد، برای آن چند سرمایه‌گذار پیدا کردیم، اما نهایتا با یکی ازسرمایه گذارهای که انتخاب کردیم "همیان" را ایجاد و ایده آن خلق شد.
 
* موفقیت استارت آپ خود را در توجه به چه مسالی می بینید؟

اکنون معتقد نیستم که به موفقیت بزرگی رسیده باشیم، چرا که اهداف بزرگتری برای کسب و کار داریم. اما عامل این موفقیت نسبی هم تاب‌آوری اعضای کلیدی یک کسب و کار است که مسئله مهمی به‌شمار می رود.
 
* برای افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار جدید یا استارت آپ را دارند، چه توصیه ای دارید؟

در شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران اگر کسی می خواهد کسب و کاری راه اندازی کند، باید پشتکار و صبر کافی داشته باشد. چرا که در ایران علاوه بر تمام چالش هایی که یک کسب و کار نوپا با آن مواجه است، بنیانگذار آن باید شناخت کافی و صبوری مناسب داشته باشد. شرایط به سمتی پیش می رود که تاب آوری باید مهم ترین مشخصه باشد.
 
* چه جایگاه و هدفی برای توسعه کسب وکار خود متصور هستید؟

برای کسب و کار خود جایگاهی را متصور هستیم که اگر کسی در کشور تصمیم به راه اندازی قرض الحسنه گرفت، انتخاب اولش همیان باشد. سپس هدفمان این است که با محوریت قرضه الحسنه توسعه کار داشته باشیم. در همیان می‌توانید یک حساب افتتاح کنید و تازمانی که سرمایه دارید، سپرده در نتورک ما وارد می شود و قرضه الحسنه برای کاربر ایجاد می کند. این سرمایه همزمان که در اختیار شما هست، به دست افراد دیگر نیز می رسد که اثر قرضه‌الحسنه و کار نیک را برای شما دارد.
 
* به عنوان پرسش پایانی، استارت آپ ها در کشور چگونه توسعه می یابند و برآیند شما از آینده این شرکت های نوپا چیست؟

امیدوارم هرفردی که ایده استارت آپی دارد، در کشور به اندازه کافی حمایت شود و انرژی لازم را داشته باشد تا به این سمت حرکت کند. معتقدم شرکت های دانش بنیان نوپا می تواند بخشی از آینده کشورمان را بسازند. در استارت آپ ها افراد عمر خود را سرمایه گذاری می کنند، برای یک ایده می جنگند حتی اگر در یک مقطعی شکست بخورند و به دست‌آورد خیلی بزرگی نرسند، خستگی ناپذیر بودن بسیار مهم است. امیدوارم این فرهنگ در ایران پژمرده نشود، چرا که اکنون شاهدیم حتی کارآفرین های بزرگ امیدشان خدشه‌دار شده و مهاجرت می کنند. لذا، آرزو داریم امید فعالان این حوزه و یا افرادی که می خواهند وارد این بخش شوند نا امید نشود و با انرژی باشند.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیل بازار ، تاریخ انتشار: 23  بهمن1400، کدخبر: www.tahlilbazaar.com،134852

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین