پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۸۴۰
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
یکسری تغییرات و اصلاحات در برنامه توسعه هفتم باید اعمال شود که یکی از این اصلاحات، برخورداری برنامه هفتم توسعه از چارچوب‌های کلان اقتصادی و در نظرگرفتن امکان تحقق اهداف است، زیرا بسیاری از آنچه امروز نیاز اقتصاد کشور است چیزی فراتر از امید و آرزوی دولتمردان و برنامه‌ریزان اقتصادی است.
شعار سال: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ضرورت دارد قبل از حرکت به سمت برنامه‌های توسعه‌ای جدید، برنامه‌های قبلی را آسیب شناسی کرد به خبرنگار یک رسانه گفت: با آسیب شناسی برنامه توسعه‌ای قبلی به این نتیجه می‌رسیم که آیا برنامه‌ها اجرا شده یا با مشکل مواجه بوده است و اگر قرار باشد برنامه هفتم توسعه روند خوبی را طی کند باید به نتایج درست و بازنگری در برخی فعالیت‌ها و اقدامات پرداخته شود.

روح الله شهنازی افزود: تعیین هدف و برنامه‌ریزی در برنامه هفتم توسعه بسیار مهم است و در مرحله بعد الزامات برنامه مطرح است. باید از نحوه اجرای برنامه‌های قبلی و نظارت و ارزیابی برنامه‌ها هم اطلاع داشته باشیم تا یک الگوی درست به دست آید.

وی عنوان کرد: دولت باید به تخصیص، تامین کالای عمومی، ازبین بردن انحصار‌ها یا کاهش آن، واقعی سازی اثرات خارجی و کاهش عدم تعارض در برنامه هفتم توجه کند و برای تثبیت قیمت‌ها، کنترل تورم و کاهش نرخ بیکاری و رشد اقتصادی تلاش کند.

به گفته این استاد دانشگاه؛ نابرابری در ثروت و فرصت‌ها و درآمد‌ها که از جمله شکست‌های بازار هستند هم باید در تدوین برنامه هفتم مدنظر قرار گیرد.

شهنازی ادامه داد: اهداف مدنظر در برنامه‌ریزی باید واقعی باشد در واقع هدف برنامه‌ها در غالب امید و آرزو مطرح نشده و با اقتصاد کشور همخوانی داشته باشد.

این استاد دانشگاه گفت: در تدوین برنامه باید هدف‌گذاری، الزامات، اجرا و نظارت را در برنامه‌های قبلی آسیب شناسی کرد. متاسفانه الگو‌ها و مدل‌هایی که در تدوین برنامه‌ها استفاده می‌شود ثابت نیست و تصور بر این است که اگر یک الگو به شکل ناقص اجرا شده برای برنامه بعدی تغییر داده می‌شود.

وی عنوان کرد: قبل از انقلاب بیشتر الگو‌ها ساختاری و بعد از انقلاب الگو‌ها در جهت، اقتصاد دانش بنیان، تحول اقتصادی و الگو‌های اصلاح فضای کسب و کار بوده است.

شهنازی خاطر نشان کرد: برنامه هفتم توسعه باید همانند چارچوب برنامه ششم توسعه نوشته شود، اما یکسری تغییرات و اصلاحات در آن اعمال شود که یکی از این اصلاحات برخورداری برنامه هفتم توسعه از چارچوب کلان اقتصادی و درنظرگرفتن امکان تحقق اهداف است. از سوی دیگر، آنچه تحقق اهداف تحت عنوان الزامات به آن نیاز دارد نیز در برنامه تشریح و تبیین شود تا چگونگی تحقق اهداف مشخص شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر: www.sena.ir،۷۶۳۲۹
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین