پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۵۰۸
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
اوجی وزیر نفت در گفتگو با ویژه‌نامه روزنامه ایران گفته است:یادم است که آقای زنگنه روزی که در وزارتخانه جلسه تودیع و معارفه دوستان‌شان بود، به ما گفتند یکی از پاشنه‌های آشیل وزارتخانه بحث میعانات گازی است. می‌دانید که در تولید نفت خام اگر نفت شما را نخرند یا مشکلی ایجاد شود راحت می‌توان دستور داد که چاه‌ها را ببندند و هیچ مشکلی هم ایجاد نمی‌شود.، ولی در بحث تولید گاز، چون همراه گاز، تولید میعانات گازی را داریم این کار ممکن نیست.
شعار سال:
اوجی وزیر نفت در گفتگو با ویژه‌نامه روزنامه ایران گفته است:

یادم است که آقای زنگنه روزی که در وزارتخانه جلسه تودیع و معارفه دوستان‌شان بود، به ما گفتند یکی از پاشنه‌های آشیل وزارتخانه بحث میعانات گازی است. می‌دانید که در تولید نفت خام اگر نفت شما را نخرند یا مشکلی ایجاد شود راحت می‌توان دستور داد که چاه‌ها را ببندند و هیچ مشکلی هم ایجاد نمی‌شود.، ولی در بحث تولید گاز، چون همراه گاز، تولید میعانات گازی را داریم این کار ممکن نیست.

 وقتی که گاز را به پیک تولیدش می‌رسانیم، مثلا به یک میلیارد مترمکعب در روز همزمان نهایت تولید میعانات گازی را داریم. سال‌های گذشته که به این مشکل خورده بودند مدام آمدند روی کشتی‌ها و روی آب میعانات گازی را ذخیره کردند و، چون فروش صادرات نفت و میعانات گازی هم تحریم و مشکل بود.

 به همین جهت مدام حجم این ذخایر میعانات گازی روی آب زیاد شد؛ لذا اقای زنگنه چندباری مصوبه گرفته بود که کشتی‌ها را اضافه کند. تا کشتی‌ها روی آب، میعانات گازی ذخیره کنند. سال گذشته هم یکی از چالش‌هایی که در تولید گاز داشتند همین میعانات گازی بود. چرا که تولید به جایی می‌رسید که دیگر جا برای ذخیره وجود ندارد. از این رو هرقدر که توانسته بودند ذخیره کرده بودند و نهایتا وقتی امکان ذخیره نبود تولید را کم کرده بودند. چرا؟ چون می‌گویند میعانات گازی را چه کنیم.

ما هم به تبعش مکاتباتی با سران سه قوه داشتیم و آن‌ها هم موافقت کردند طی جلسات رفتیم مجوز گرفتیم و پیگیر همان درخواست دوره قبل ۱۲ کشتی که هرکدامشان ۲ میلیون بشکه ظرفیت دارد، شدیم که ذخیره کنیم، اما به دنبال این افتادیم که راهکار دیگری پیدا کنیم.

یکی از اقداماتی که انجام دادیم بحث افزایش مصرف میعانات گازی کشور بود. یک سری از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها هم خوراکشان میعانات گازی است مثل پتروشیمی نوری، بوعلی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس روی این بخش تمرکز کردیم و مذاکراتی انجام دادیم و اصلاحاتی روی فرایند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها انجام دادیم.
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی فرهیختگان
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین