پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۵۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
حشمت الله فلاحت‌پیشه نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی مدعی است که اگر نام‌گذاری سال با یک نظام مدیریت پاسخگو و ارزیابی همراه نباشد، این نام‌گذاری‌ها کمکی به توسعه کشور نخواهد کرد و سال جدید هم بدون آنکه به اهداف خود برسد به پایان خواهد رسید. متاسفانه مسئولان سال‌های نام‌گذاری شده را به هم تبریک می‌گویند، اما در نهایت هیچگونه گزارش عملکردی درباره شعار سال ندارند. مدیریت پاسخگویی و ارزیابی مستلزم آن است که از ابتدا که نام‌گذاری شروع شد، دستگاهی در نهاد رهبری تحت عنوان پاسخگویی و ارزشیابی شکل می‌گرفت و پاسخگویی از دولت انجام می‌شد. در گذشته تعدادی از نمایندگان این کار را انجام می‌دادند و قوانین فرادستی و احکام سال را از دولت می‌پرسیدند.
شعار سال: حشمت الله فلاحت‌پیشه نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا رهبری امسال شعار «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» را مطرح کرده‌اند، گفت: اینکه رهبری تقریبا هرسال شعار سال را بر مبنای اقتصاد مطرح می‌کنند، نشان‌دهنده ضعف برنامه‌ای اقتصادی کشور است. یعنی دولت‌ها در رسیدن به اهداف اقتصادی قوانین فرادستی ناکام بودند.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: معنی شعار امسال به طور مشخص، اقتصاد دانش بنیان و اشتغال‌زا و قرارگرفتن کشور در مسیر توسعه نوین است. توسعه نوین در دنیا امروز توسعه‌ای است که بر بنیاد علم و حق مالکیت فکری شکل می‌گیرد. مهم‌ترین بهره‌وری خود را در حوزه اشتغال نشان می‌دهد. امروز ۷۰ درصد سود ناشی از توسعه در دنیای امروز، سود دانش و حق مالکیت فردی است. به همین دلیل کشور‌های پیشرفته و پیشگام که در حوزه‌های مختلف به تولید و صنعت می‌پردازند، همچنان موفق عمل می‌کنند. چراکه علم یا دانش توسعه را در حوزه‌های مختلفی از جمله دارو، صنعت و فناوری در اختیار دارند.

وی افزود: قسمت دوم مربوط به حوزه بهره‌وری است. بالاترین اثر توسعه در حوزه بهره‌وری به اشتغال اختصاص دارد. یعنی در حوزه‌های مختلف، مردم و جوانان یک کشور با توجه به رشته‌ای که تحصیل کردند، آموزش دیدند و مهارت دارند بتوانند کار کنند. معتقدم شعار امسال با شرایط کنونی کشور در ارتباط است چرا که ایران در حال گذراندن دوران تحریم است.

فلاحت‌پیشه گفت: معتقدم برجام احیا خواهد شد و بعد از آن اتفاقاتی خواهد افتاد که کشور برای تحریم‌زدایی می‌تواند دو راه داشته باشد. راه اول این است که کشور وارد فضای خام‌فروشی شده و دوباره سیاست‌های تجارتی در دستور کار قرار بگیرند. گروه‌های تاجر و غیربهره‌ور به شکل رسمی و غیررسمی شکل بگیرند و درآمد ناشی از لغو تحریم‌ها در حوزه جاری مصرف شود و صرف توسعه بهینه کشور نشود که این مسیری است که باید از آن پرهیز کرد. راه دوم این است که کشور از قرار گرفتن در دنیای جدید و بدون تحریم استفاده کرده و اصول چشم انداز ۲۰ ساله و سیاست‌های کلی را تامین کند. امروز قانون برنامه ششم، خیلی از احکام و قوانین برنامه‌های گذشته اجرا نشده است. یعنی بسیاری از احکام قوانین برنامه توسعه اقتصادی از برنامه سوم تا به امروز خوب اجرا نشده و باید دوباره به آن برسیم. علاوه بر آن سیاست‌های کلی توسعه کشور به ویژه سیاست‌های کلی مربوط به توسعه دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی، چشم انداز ۲۰ ساله ایران در برخی حوزه‌ها از جمله حوزه دفاعی خوب عمل کرده، اما در حوزه اقتصادی به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

وی افزود: یک جمله‌ای در مصاحبه‌هایی که درباره شعار سال می‌گویم این است که تعجب می‌کنم، مسئولان سال‌های نام‌گذاری شده را به هم تبریک می‌گویند، بنر‌های سال جدید را در شهر‌ها و استان‌ها برافراشته‌اند، اما در نهایت هیچگونه گزارش عملکردی درباره شعار سال ندارند. واقعیت این است که اگر نام‌گذاری سال با یک نظام مدیریت پاسخگو و ارزیابی همراه نباشد، این نام‌گذاری‌ها کمکی به توسعه کشور نخواهد کرد و سال جدید هم بدون آنکه به اهداف خود برسد، به پایان خواهد رسید.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: بنابراین، مدیریت پاسخگویی و ارزیابی مستلزم آن است که از ابتدا که نام‌گذاری شروع شد، دستگاهی در نهاد رهبری تحت عنوان پاسخگویی و ارزشیابی شکل می‌گرفت و پاسخگویی از دولت انجام می‌شد. در گذشته تعدادی از نمایندگان این کار را انجام می‌دادند و قوانین فرادستی و احکام سال را از دولت می‌پرسیدند.

وی افزود: معتقدم بخشی از ضعف عملکردی شعار‌های سال مربوط به مجلس است که از دولت سوال نپرسیده است. بخش عمده هم مربوط به دولت است که در حوزه اجرا واقعا این سال را به یکدیگر تبریک گفتند و در عمل پاسخگویی شکل نگرفته و در این قالب از مدیران سوال، عزل و نصب انجام نمی‌شود؛ بنابراین مقام معظم رهبری باید افرادی را در داخل نهاد مسئول کنند تا پاسخگویی و ارزشیابی از دولت و مجلس را انجام دهند. به همین علت این سوال پیش می‌آید که چرا دولت‌ها و مجالس به وظیفه خود در تامین شاخص‌های شعار سال عمل نمی‌کنند.

فلاحت پیشه گفت: معتقدم سال پیش رو را بدون تحریم آغاز خواهیم کرد. آن موقع اگر منابعی که آزاد می‌شود را در حوزه توسعه به ویژه توسعه دانش بنیان و اشتغال آفرینی به کار نبریم، اگر برجام هم اجرا نشود، مزایای آن نصیب توسعه کشور نخواهد شد. باید خوشحال بود که مسئولان کشور نگاه به توسعه دارند. اما باید به همه نهاد‌ها توصیه کرد، باید مدیریتی شکل بگیرد تا دولت را در این رابطه پاسخگو کنند. این پاسخگویی باید به شکل اعداد و ارقام نه آن که در قالب شعار باشد.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۱۰۸۶۷، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین