پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۸۲۲
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
در شرایطی که شماری از رسانه‌های غربی در روز‌های اخیر بر طبل احتمال وقوع جنگ اتمی و نابودی جهان کوبیده و مدام تجاوز روسیه به اوکراین را مقدمه‌ای برای آغاز یک درگیری اتمی احتمالی میان روسیه و ناتو عنوان کرده‌اند؛ مقامات روسیه، اما می‌گویند که تسلیحات هسته‌ای هنوز و هم‌چنان دارای توان بازدارندگی هستند و می‌توانند دولت‌ها و کشور‌های دیوانه را از استفاده از تسلیحاتی که می‌توانند پایان بشریت را رقم بزنند، بازدارند.
شعار سال: با این حال و به رغم این پاسخ روشن و صریح، از دید مقامات غربی همین که تلویزیون دولتی روسیه هشدار داده که هرگونه مداخله نظامی ناتو، حتی اعزام نیرو‌های حافظ صلح به اوکراین، ممکن است با واکنش هسته‌ای مواجه شود، نوعی تهدید به آغاز جنگ اتمی قلمداد می‌شود.

خبرگزاری اسپوتنیک، اما، در واکنش به طرح این احتمال به انتشار پاسخ روسیه درباره احتمال وقوع جنگ اتمی میان ناتو و روسیه پرداخته- که بی‌تردید نابودی بشریت را به دنبال خواهد داشت.

اسپوتنیک از دیمیتری مدودوف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه نقل قول کرده- که در مصاحبه‌ای در پاسخ به سوالی درباره احتمال وقوع جنگ اتمی میان روسیه و غرب گفته: «هیچ‌کس در روسیه خواهان وقوع و بروز جنگ نیست، به خصوص جنگ اتمی- که با هر متر و معیاری یک تهدید کلی برای تمدن و حتی موجودیت بشر است. در واقع درگیری اتمی خیلی راحت می‌تواند به پایان زندگی بر روی کره زمین بینجامد. از این روست که به جرات می‌توان گفت کسانی که به‌نحوی بدبینانه می‌گویند توسعه تسلیحات اتمی مانع از جنگ‌ها و درگیری‌ها و ویرانی‌های پرشماری در قرن بیستم و سال‌های آغازین قرن بیست و یکم شده است، درست می‌گویند و حق از این نظر با آن‌هاست. در حقیقت خاصیت بازدارندگی تسلیحات هسته‌ای به طور کامل حقیقت دارد».

دیمیتری مدودوف درباره تهدید وقوع درگیری مستقیم اتمی می‌گوید که تهدید با اقدام متفاوت است و هر کسی که دیگری را به استفاده از چیزی تهدید می‌کند، لزوما دست به عملی کردن آن تهدید نخواهد زد.
او می‌گوید: «پس این مشخص است که تهدید همواره می‌تواند وجود داشته باشد. هم‌چنان‌که در حال حاضر هم می‌بینیم که تسلیحات اتمی ناتو، تأسیساتی در روسیه را هدف گرفته‌اند و کلاهک‌های اتمی روسیه نیز به سوی اروپا و آمریکا نشانه رفته‌اند. اما اگر طرفین سیاست‌های معقولی اتخاذ کنند، اتفاق خطرناکی روی نخواهد داد».

مدودوف در ادامه مصاحبه ناتو و کشور‌های غربی را به اقدامات متقابل تهدید کرده است: «امروز مهم‌ترین جنگ دنیا نه احتمال جنگ اتمی، بلکه جنگ اقتصادی علیه روسیه است. در واقع همان‌طور که یکی از وزرای دولت فرانسه گفته، تمام آنچه اکنون در حال وقوع است، جنگ اقتصادی غرب علیه روسیه است و آن‌ها در تلاش هستند این جنگ را بدون هیچ قواعدی پیش ببرند. جنگ اقتصادی بدون نظم و قاعده موجب نابودی تمام نظم اقتصادی جهان خواهد شد و روسیه به اقدامات غربی‌ها پاسخ متقارن خواهد داد».


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۴۳۰۴۵، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین