پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۵۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه منشا آلودگی‌های گرد و غبار بسته به شرایط جوی ذرات درشت، ریز یا ترکیبی از آن‌هاست، گفت: در دو سه روز اخیر بیشتر آلودگی مربوط به ذرات (کمتر از ۱۰ میکرون) pm ۱۰ بود این در حالیست که بعضی از ایستگاه‌های ما سنسور pm ۱۰ ندارند و تنها ذرات (کمتر از ۲.۵ میکرون) pm ۲.۵ را نشان می‌دهند که سبب می‌شود اعداد را پایین‌تر از بقیه نشان دهند.
شعار سال: هلنا کعبی با اشاره به اقدامات سازمان محیط زیست در زمینه اطلاع‌رسانی پایش کیفی هوا در مناطق مختلف کشور اظهارکرد: ما بر اساس وظایف قانونی، تعدادی ایستگاه پایش کیفیت هوا خریداری و برای آن‌ها مکان‌یابی کردیم. بعد از استقرار و اخذ دیتا از این ایستگاه‌ها، سامانه‌ای به نام «سامانه پایش کیفی هوای محیط» با آدرس aqms.doe.ir ایجاد کردیم تا اطلاعات را از تمام ایستگاه‌ها دریافت کند و به صورت وب سرویسی در اختیار وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی سایر استان‌ها قرار دهد.

وی با بیان اینکه ما در زمینه اطلاع‌رسانی، تمام وظایف قانونی خود را اجرا کرده‌ایم، گفت: برای دسترسی عموم مردم به اطلاعات پایش کیفی هوا هم یک کاربر مهمان در سامانه تعریف کردیم که امکان دریافت اطلاعات لحظه‌ای را برای آنان فراهم می‌کند.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برای کسانی که شاید دسترسی به کامپوتر و لپ تاپ نداشته باشند، یک اپ به نام doe طراحی کردیم که در آن می‌توان اطلاعات تمام ایستگاه‌ها را به‌صورت به‌روز دریافت کرد.

کعبی خاطرنشان کرد: اعدادی که ایستگاه‌های ما نشان می‌دهند میانگین ۲۴ ساعته است، چون استاندارد‌های جهانی می‌بایست ۲۴ ساعته مقایسه شوند البته بعضی از پارامتر‌ها ممکن است ۸ ساعته باشند. پس عددی که ما در سامانه می‌بینیم همان شرایط را دارد.

وی با اشاره به اختلاف داده‌های اخذ شده از برخی از ایستگاه‌های کیفیت هوا گفت: در روز گذشته تعدادی از ایستگاه‌های ما در تهران اعدادی بسیار پایین‌تر از بقیه ایستگاه‌ها را نشان دادند به این دلیل که آن‌ها سنسور ذرات ندارند. حال آنکه تمام آلودگی گرد و غبار چند روز اخیر مربوط به آلودگی ذرات pm ۱۰ و pm ۲.۵ بوده است بنابراین تفاوت ما در ایستگاه‌های مختلف به این موضوع هم مربوط است.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: منشا آلودگی‌های گرد و غبار بسته به شرایط جوی و هوا، ذرات درشت، ریز یا ترکیبی از آن‌ها است. در دو سه روز اخیر بیشتر آلودگی مربوط به ذرات pm ۱۰ بود این در حالیست که بعضی از ایستگاه‌های ما سنسور pm ۱۰ ندارند و تنها ذرات pm ۲.۵ را نشان می‌دهند که سبب می‌شود اعداد را پایین‌تر از بقیه نشان دهند.

کعبی در ادامه متذکر شد: با توجه به نوع ایستگاه‌ها، شرایط و استاندارد‌هایی که وجود دارد، داده‌های ایستگاه‌ها در سیستم ما تحلیل می‌شوند و ما وضعیت هوا را در یک شهر یا منطقه بر این اساس اعلام می‌کنیم. شاید عددی که ما اعلام می‌کنیم با عدد لحظه‌ای متفاوت باشد، اما دلیل این تفاوت آن است که ما همه شرایط را با هم در نظر می‌گیریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست وی با انتقاد از کمبود اعتبارات برای نگهداری و به‌روزرسانی ایستگاه‌ها و سامانه کیفیت هوا گفت: با توجه به اینکه برای نگهداری این ایستگاه‌ها و سامانه و نیز به‌روزرسانی و ارتقای مداوم آن‌ها و تکمیل شبکه ایستگاه‌های پایش کیفی هزینه زیادی لازم است از مجلس انتظار داریم در این زمینه به ما کمک و وزارت کشور را موظف کند که از درآمد حاصل از عوارض آلودگی، درصدی را در این حوزه هزینه کند. برای اینکه این‌ها یک ارتباط مستقیم با وضعیت شهر‌ها و سکونت مردم دارند و مردم باید راجع به آلودگی‌های محیطشان اطلاعات داشته باشند.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۴۰۱۰۱۲۱۱۱۴۹۷، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
0
0
دستگاه هایی که به روز رسانی نشده اند و گولمان میزنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
0
0
به این دستگاه ها نمیشه اعتماد کرد.اطلاعاتی که نشون میدن درست نیستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین