پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۷۷۱۸۶
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در نشست با نمایندگان و فعالان تشکل‌های دانشجویی که در سالن جلسات وزارت بهداشت برگزار شد در خصوص شکایت از فعالان دانشجویی، گفت: شکایت از فعالان دانشجویی خط قرمز ما است و به هیچ وجه نباید رخ دهد، دانشجو باید آزادانه بتواند فعالیت کند و در چهارچوب نظام همه حق دارند حرف‌های خود را بزنند، این ما هستیم که باید خود را اصلاح کنیم.
شعار سال: دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در نشست با نمایندگان و فعالان تشکل‌های دانشجویی که در سالن جلسات وزارت بهداشت برگزار شد با اشاره به ایام لیالی قدر، بیان داشت: ایام گران‌بهای قدر را تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم از این شب‌های عزیز که نزول رحمت الهی را به دنبال دارد بهترین استفاده را در ایام جوانی بکنید.

ایجاد کمیته پی‌گیری مطالبات

وی خطاب به معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: از دکتر شیراوژن خواسته‌ایم که کمیته پی‌گیری مطالبات را ایجاد کنند تا مطالبات و نکات بسیار خوبی که از سوی دوستان دانشجو عنوان می‌شود تنها در حد مطالبه باقی نماند.

این مقام مسؤول افزود: سیاست ما بر این است تا نظرات دوستان به هر عنوان گفته شود و این موضوع ارزشمندتر خواهد شد زمانی که شما بزرگواران به عنوان نمایندگان دانشجویان مطالبات و موضوعات را عنوان می‌کنید و از نزدیک در جریان مشکلات قرار دارید.

عین‌اللهی ابراز داشت: معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و تیمشان افرادی به شدت پی‌گیر، جدی و جهادی ک بسیار علاقمند و جوان و در صحنه هستند که طرح موضوعات مختلف با این عزیزان با نظرات مخالف و موافق در مجموع به ما در این مسیر و رفع مشکلات کمک خواهد کرد.
 
شکایت از فعالان دانشجویی خط قرمز ما است و ازدواج دانشجویی در اولویت حساسیت‌ها

وزیر بهداشت با بیان این‌که رویکرد ما در دولت حضور در میدان و در میان مردم است، بیان داشت: ما دیگر در پشت در‌های بسته برای مردم تصمیم نخواهیم گرفت

در وزارت بهداشت تا امروز ۴۱ سفر استانی انجام شده است و برنامه ما حضور میدانی است تا در صحنه مشکلات را مشاهده و برای رفع آن چاره جویی کنیم.

وی افزود: دولت نیز ۱۹ سفر استانی انجام داده است که در این سفر‌ها ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است و بسیاری از مراکز درمانی و بهداشتی در این سفر‌ها دیده شده‌اند.

این مقام مسوول خطاب به دانشجویان، گفت: شما به ما در رفع این مشکلات کمک کنید به خصوص دانشجویان عزیزی که از مناطق محروم تشریف آوردند می‌توانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

واحد اردو‌های جهادی را تقویت کنید

عین‌اللهی در خصوص اردو‌های جهادی دانشجویان با اشاره به استقبال دانشجویان بیان داشت: واحد گروه‌های جهادی را تقویت کنید، گروه‌های جهادی از چند منظر مورد توجه هستند یکی این‌که به مناطق محروم رفته و به مردم خدمت می‌کنند و نفس این کار خودش بسیار خوب است که عده‌ای به صورت داوطلب و جهادی به فکر خدمت بی‌منت برای دیگران باشند.

وزیر بهداشت افزود: دوم ارزش دیدن محرومیت‌ها و مشکلات برای جوانانی است که در آینده متخصص، پزشک، پرستار، مدیر و... خواهند شد که این باعث خواهد شد تا در آینده قشر فرهیخته و نخبه ما دغدغه محرومیت زدایی از طریق ارایه خدمت خود را داشته باشد.
 
شکایت از فعالان دانشجویی خط قرمز ما است و ازدواج دانشجویی در اولویت حساسیت‌ها

عین‌اللهی افزود: اولین ابتکاری که امام (ره) به کار برد تشکیل وزارت جهاد سازندگی بود هدف اصلی امام این بود که مردم و دانشجویان بیایند در این جهاد حضور پیدا کنند و این حضور در صحنه برای دانشجویان از گذاشتن هزاران کلاس درس با محتوای معنوی کارسازتر است.

وزیر بهداشت افزور: خواهش من این است این حضور تقویت شود و ما آماده هستیم امکاناتی که دانشجویان جهادی ائم از دارو و تجهیزاتی که لازم دارند را با هماهنگی دانشگاه‌های مربوطه تامین کنیم. این یک حرکت جهادی و اردویی است که در آن دانشجویان تربیت می‌شوند.

تلاش داریم تا پایان سال همه مردم کشورمان بیمه شوند

وی با انتقاد از عدم بیمه سلامت همه مردم کشور، گفت: یکی از نقاط ضعف ما بیمه نبودن همه مردم است که این موضوع در شرایط فعلی اصلا مناسب نیست. خوشبختانه بافعالیت وزارت بهداشت امسال اعتباری برای بیمه همگانی گذاشته شده است که حدود شش هزار میلیارد تومان اعتبار را شامل می‌شود؛ که بر این اساس امیدوارم بلطف الهی تا پایان سال همه مردم عزیزمان را بتوانیم بیمه کنیم.

این مقام مسؤول در ادامه بیان داشت: در بحث اتباع ما در قوانین مشکل داریم که برای رفع این مشکلات با مسؤولان اتباع که عمدتا افغانی‌های عزیز هستند نشست‌هایی داریم که بتوانیم مسائل مالی را در چهارچوب قوانین مشخص کنیم، برای اتباع خارجی قانونی جهت هزینه کرد وجود ندارد، اما خود اتباع تشکیلاتی را دارند که ما به دنبال آن پی‌گیر هستیم. در هر صورت به صورت غیر رسمی از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم پی‌گیری خود را در خصوص اتباع خارجی داشته باشند به خصوص در شهر‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، زیرا این کار انسانی است با این وجود در واکسیناسیون تمام اتباع در کشور را واکسینه کرده‌ایم.

طبق قانون باید ۲۰ درصد به ظرفیت پزشکی خود اضافه کنیم

این مقام مسؤول در خصوص افزایش ظرفیت پزشکی گفت: در خصوص ظرفیت پزشکی جلسات متعددی با شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون اصل ۹۰ داشتیم که نهایتا منجر به یک قانون شد که موظف به اجرای این قانون هستیم. وقتی قانون، مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای دارند ما موظف به اجرا هستیم. اکنون بر اساس قانون ما باید ۲۰ درصد به ظرفیت پزشکی خود اضافه کنیم و عمدتا به مناطق محروم و بومی گزینی بدهیم. ما ایین نامه اجرایی و کار‌های مربوطه آن را انجام داده‌ایم.

عین‌اللهی در خصوص توزیع پزشک کشور گفت: در رابطه با پزشک در کشور و بحث توزیع پزشک، بر اساس قانون ظریب K و بر اساس آماری که داریم ۶۰ درصد توزیع پزشکان ما عمدتا برای مناطق محروم بوده است و ۴۰ درصد در کل کشور انجام گرفته است.
 
شکایت از فعالان دانشجویی خط قرمز ما است و ازدواج دانشجویی در اولویت حساسیت‌ها

وی گفت: نیرو‌های مناطق محروم طبق قانون و طی زمان مشخص شده در این مناطق حضور خواهند داشت و ما نمی‌توانیم این عزیزان را در این مناطق داشته باشیم، مگر این‌که به شکلی بتوانیم ماندگاری این عزیزان را بیشتر کنیم که باید مجلس به شکل قانونی در این خصوص کمک کند.

عین‌اللهی افزود: البته طرح‌هایی مانند حذف مالیات و افزایش حقوق را داشته‌ایم که متاسفانه در مجلس مصوب نشد، اما پی‌گیر هستیم همچنان تا از امتیازاتی مانند ایجاد مطب در مناطق محروم که در دست خودمان است استفاده کنیم.

وزیر بهداشت ابراز داشت: شما عزیزان هم اگر طرح‌هایی را در این خصوص در نظر دارید اعلام کنید و جهت استفاده به دوستان بدهید، به واقع دوستانی که از مناطق محروم هستند خیلی بهتر میتوانند در این خصوص کمک کنند.

تنها چیزی که می‌تواند مناطق محروم ما را نجات دهد بومی گزینی است

وی تاکید کرد: تنها چیزی که می‌تواند مناطق محروم ما را نجات دهد بومی گزینی است تنها چیزی که کمک کننده است بازگشت افراد بومی، متخصص و توانا به شهر‌های خود است که این ماندگاری اثر گذار است و ما امسال بر این موضوع اصرار داریم. در این خصوص طرحی داریم که پذیرش دستیار در مناطق محروم را به خودشان واگذار کنیم و این عزیز متخصص اگر در زابل، زاهدان و بندرعباس تربیت شود قطعا ماندگاری بیشتری دارد.

وی در خصوص ظرفیت‌های دستیاری بیان داشت: در رابطه با دستیاری قوانین وجود داشت که موجب می‌شد ظرفیت‌های ما پر نشود. امسال با تغییری که در شورای تخصصی دادیم سقف انتخاب رشته برای افراد مشخص شد به نحوی که همه در یک لاین به رقابت خواهند پرداخت. امسال از ۴ هزار ظرفیتی که برای دستیاری وجود داشت هزار و ۲۰۰ نفر به دلیل همین قانون پر نشده بود که اعلام کردیم که عزیزان می‌توانند باری دیگر بیانند انتخاب رشته کنند که ۳۰۰ نفر به ظرفیت اضافه شد. امسال با کمک شما تلاش داریم به اندازه ظرفیتمان دستیار داشته باشیم.
 
شکایت از فعالان دانشجویی خط قرمز ما است و ازدواج دانشجویی در اولویت حساسیت‌ها

وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی از نکات مهم ما حفظ کیفیت است ما در همه رشته‌های علوم پزشکی در جهان جز کشور‌های با کیفیت هستیم به نحوی که همه بیماران در داخل کشور درمان می‌شوند و با اندازه زیر ساخت‌ها، تعداد اتاق عمل و اساتید باید نیرو بگیریم، زیرا ما مسوول سلامت مردم هستیم.

وی در خصوص نقد دانشجویی بر استفاده از پزشکان در حوزه‌های مسوولیتی گفت: مهمترین معاونت وزارت بهداشت یعنی معاونت توسعه متصدی غیر پزشک دارد ما نیز در این خصوص تعصبی نداریم هر کس توانمند باشد می‌تواند با عبور کردن از مراحل و کسب توان مدیریتی در جایگاه مسوولیتی قرار گیرد.

عین‌اللهی بیان داشت: در خصوص دارو و ارز در قانون آمده است وزارت بهداشت می‌تواند ارز ترجیحی و یا معادل را بگیرد و به بیمه بدهد و این اختیاری است ما فکر می‌کنیم با توجه به وضعیتی که ما اکنون داریم نباید ریل خود را تغییر دهیم تا بیمه‌ها آمادگی خود را پیدا کنند و زیرساخت‌ها درست شود.

غربالگری حذف نشده است

وی در خصوص عدم انجام غربالگری افزود: غربالگری چند سطح دارد سطح یک غربالگری در سطح بهورز باید انجام بگیرد و غربالکری در سطوح ۲ و ۳ نیز در حال انجام بوده و حذف نشده است.

این مقام مسوول بیان داشت: تعرفه کل مسائل پزشکی را شورای عالی بیمه تعیین می‌کند که در دی ماه این شورا تعرفه‌ها را مشخص کرده است و به سازمان برنامه و بودجه داده است که باید بیاید در هیات دولت تا مصوب شود. آن‌چه که نظام پزشکی تعریف کرده پیشنهادی بوده است. نظام پزشکی عضو شورای عالی سلامت است و خارج از دولت تعرفه پیشنهادی خود را اعلام کرده است که غیر قانونی است و وزارت بهداشت به هیچ عنوان قبول نخواهد کرد. اعلام تعرفه پزشکی خارج از اون چیزی که هیات دولت اعلام خواهد تخلف است و اگر دریافتی خارج از این گرفته شود قطعا تخلف است و برخورد خواهد شد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: تعارض منافع خط قرمز ما است و تلاش کردیم مدیرانی انتخاب کنیم که اینگونه نباشند. ما نیازمند هیات علمی کارآمد هستیم که دانشجو پرور باشند. در حال حاضر ۲۰ هزار عضو هیات علمی داریم.
 
شکایت از فعالان دانشجویی خط قرمز ما است و ازدواج دانشجویی در اولویت حساسیت‌ها

وی در خصوص ازدواج دانشجویی بیان داشت: ازدواج دانشجویی از نکات مهم ما است، ضعف زیادی در حوزه خوابگاه متاهلان داریم که به سرعت نیز حل نمی‌شود، اما جز برنامه‌های ما است. در خصوص حقوق انترن‌ها نیز پیشنهاداتی در شورای معاونان آمده است و این را بدانید شان دانشجو برای ما مهم است.

این مقام مسؤول در خصوص مدیریت کرونا گفت: در مبارزه با کرونا کشور ما جز ۱۰ کشور برتر بوده است. در آمریکا اومیکرون در ۴ ماه مدیریت شد و در جمعیت ۳۴۰ میلیون نفری این کشور ۲۰۰ هزار مرگ و میر به جا گذاشت. در اروپا ۴ ماه مدیریت شد و ۲۵ هزار نفر مرگ و میر داشتند و در کشور ما بلطف خدا طی ۲ ماه اومیکرون مدیریت شد و مرگ و میر ما ۷ هزار نفر بوده است. امروز تعداد فوتی‌های ما ۱۹ نفر بوده است.

شورای مشاوران جوان در وزارت بهداشت ایجاد می‌شود

وزیر بهداشت بیان داشت: بنا است معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت شورای مشاوران جوان را در وزارت‌خانه و استان‌ها ایجاد کنند، زیرا نسل جوان با این هوش، استعداد و عدم وابستگی مالی می‌توانند در ساختار‌ها و فرایند‌ها کمک کننده باشند.

عین‌اللهی در خصوص شکایت از فعالان دانشجویی گفت: شکایت از فعالان دانشجویی خط قرمز ما است و به هیچ وجه نباید رخ دهد، دانشجو باید آزادانه بتواند فعالیت کند، در چهارچوب نظام همه حق دارند حرف‌های خود را بزنند و ما باید خود را اصلاح کنیم.

وی در پایان بیان داشت: تشکیل وزارت بهداشت از نقاط قدرت ما است. در سال ۶۵ وزارت بهداشت ایجاد شد و جهش در مسائل پزشکی در کشور رخ داد و این الگویی در جهان است که تولید و مصرف در یک نظام است و ما باید در جهت رفه نیاز‌ها باید از این توان استفاده کنیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از مفدا، تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۸۳۵۴۷، www.mefda.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین