پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۲۱۵
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
معاون وزیر نفت، مدعی است که توان تهیه سوخت هواپیما در واحد‌های گوگردزدایی نفت سفید وجود دارد و کمبود ظرفیتی در این حوزه نداریم. هم اکنون ماهانه ۴ تا ۵ میلیون لیتر از این سوخت تولید شده و توان تولید بالای ۱۶ میلیون لیتر را هم داریم. نزدیک به ۶۰ درصد نفت سفید را می‌توانیم به سوخت هواپیما تبدیل کنیم که بستگی به میزان تقاضای داخلی و صادراتی دارد. اما جناب سالاری در خصوص قیمت تحویلی سوخت هواپیما به ایرلاین‌ها هیچ نگفتند؟ آقای سالاری، آیا قیمت تحویل سوخت به ایرلاین‌ها زیر هزار تومان است؟ دقیقا قیمت را می‌دانیم، ولی می‌خواهیم مردم از شما هم بشنوند. آیا می‌دانید که حدود یک سوم هزینه هر پرواز را سوخت تشکیل می‌دهد و برای ایرلاین ایرانی در حد مفت است؟ آیا می‌دانید که یک سوم هزینه هر پرواز را هزینه کادر پرواز و خدمات فرودگاهی تشکیل می‌دهد که برای ایرلاین ایرانی در حد بسیار پائینی است؟ آیا می‌دانید که استفاده از بوئینگ ام. دی و گرایش بالا به خرید هواپیما‌های دست دوم به بهانه تحریم، مکانیزم خوبی برای کاهش شدید هزینه پرواز (هزینه تهیه ناوگان به روز) است؟ کجای کاری مرد؟ چرا فکر می‌کنی که مردم نباید بدانند؟ چرا باید اجازه بدهیم که چند ایرلاین ریز و درشت با زندگی و اقتصاد مردم و کشور بازی کنند؟ چرا نباید به حق خودشان قانع باشند؟ لطفا اگر شهامت داری و غیرت حرفه ای، برای مردم بگو که سوخت جت با چه قیمتی به ایرلاین تحویل داده می‌شود و پولش را چگونه و کی به کی می‌گیرید؟
شعار سال: معاون وزیر نفت گفت: ظرفیت تولید سوخت هواپیما به میزان کافی وجود دارد و افزایش قیمتی در این حوزه نخواهیم داشت.

جلیل سالاری معاون وزیر نفت در جمع خبرنگاران به سوالات زیر پاسخ داد.

بازار سرمایه در انتظار دریافت صورت‌های مالی این شرکت‌هاست، آیا نرخ‌ها تحویل داده شده است؟

سالاری: برخی نرخ‌های خوراک بر اساس ابلاغ وزارت نفت، قیمت تکلیفی است. قیمت‌گذاری محصولات پالایشی در بازه‌های سه ماهه انجام می‌شود.

از سال ۹۲ بررسی شاخص کیفی نیز تکلیف شده و باید نفت کوره به زیر ۱۰ درصد در پالایشگاه‌ها برسد و به همین علت، بخشی از سود شرکت‌ها باید صرف افزایش کیفیت شود. اجرای طرح‌های ارتقای کیفی فرآورده‌ها، نتایج مثبتی در بازار سرمایه خواهد داشت.

طرح پالایشی شهید سلیمانی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

سالاری: بالای ۲ میلیون بشکه مجوز به بخش خصوصی برای توسعه طرح‌های پالایشی داده شده و دولت نیز با طرح ۳۰۰ هزار بشکه‌ای پتروپالایشگاه شهید سلیمانی به این موضوع ورود کرده است.

فرآیند مطالعات و برگزاری مناقصات این طرح در حال انجام است و از ابتدای سال، عمده اقدامات صورت گرفته است.

در سفر به کشور‌های آمریکای لاتین چه توافق‌هایی صورت گرفته و سرمایه‌گذاری برای ساخت پالایشگاه در کشور‌هایی مثل نیکاراگوئه به شکل خواهد بود؟

سالاری: ظرفیت کشور در شرکت‌های پیمانکاری و تامین‌کننده تجهیزات به شکلی است که می‌توانیم در عرصه بین المللی حضور داشته باشیم.

برای توسعه صنعت بانکرینگ (خدمات سوخت‌رسانی و تامین نیاز کشتی‌ها و شناورها) چه اقداماتی انجام شده است؟

سالاری: نفت کوره کم سولفور مورد نیاز شرکت‌های کشتیرانی داخل کشور، در پالایشگاه امام خمینی شازند تامین می‌شود و چالشی در این بخش نداریم.

برای توسعه بانکرینگ در حوزه تامین نیاز کشتی‌های خارجی و کسب درآمد، باید همه زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند و فقط مربوط به تامین سوخت نیست.

ظرفیت تولید سوخت هواپیما چقدر است و آیا افزایش قیمتی در این حوزه خواهیم داشت؟

سالاری: ظرفیت سوخت هواپیما در واحد‌های گوگردزدایی نفت سفید وجود دارد و کمبود ظرفیتی در این حوزه نداریم.

هم اکنون ماهانه ۴ تا ۵ میلیون لیتر از این سوخت تولید می‌شود، ولی توان تولید بالای ۱۶ میلیون لیتر را هم داریم. نزدیک به ۶۰ درصد نفت سفید را می‌توانیم به سوخت هواپیما تبدیل کنیم که بستگی به میزان تقاضای داخلی و صادراتی دارد. قیمت سوخت هواپیما نیز هیچگونه افزایش قیمتی نخواهد داشت.

ظرفیت تولید بنزین چطور است؟ صادرات آن در بورس انرژی آغاز شده یا خیر؟

سالاری: صادرات بنزین انجام می‌شده و مشکلی نداشتیم؛ بخشی از آن پیش‌خرید بود که دولت قبل تحویل نداده بود. علاوه بر صادرات زمینی، صادرات دریایی بنزین نیز آغاز شده و ۴ تا ۵ کشتی نیز صادر کرده ایم.

بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون لیتر برای تامین نیاز داخلی نیز بسته به میزان تقاضا تولید داریم.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری گسترش نیوز، تاریخ انتشار:۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۶۰۸۸۶، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین