پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۶۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
کرمانشاه را به دلیل داشتن سراب‌ها و رودخانه‌های فروان و خروشان به دیار آب و سنگ می‌شناسند. طبیعت چهار فصل استان نیز علاوه بر آثار تاریخی و باستانی بر ظرفیت‌های گردشگری کرمانشاه افزوده است به نحوی که به گفته مسئولان گردشگری، استان رتبه چهارم جذب گردشگر را در کشور دارد… کرمانشاه را به […]
شعارسال: کرمانشاه را به دلیل داشتن سراب‌ها و رودخانه‌های فروان و خروشان به دیار آب و سنگ می‌شناسند. طبیعت چهار فصل استان نیز علاوه بر آثار تاریخی و باستانی بر ظرفیت‌های گردشگری کرمانشاه افزوده است به نحوی که به گفته مسئولان گردشگری، استان رتبه چهارم جذب گردشگر را در کشور دارد

کرمانشاه را به دلیل داشتن سراب‌ها و رودخانه‌های فروان و خروشان به دیار آب و سنگ می‌شناسند. طبیعت چهار فصل استان نیز علاوه بر آثار تاریخی و باستانی بر ظرفیت‌های گردشگری کرمانشاه افزوده است به نحوی که به گفته مسئولان گردشگری، استان رتبه چهارم جذب گردشگر را در کشور دارد.

یکی از بارزترین، رایج‌ترین و البته پرطرفدارترین انواع گردشگری، طبیعت گردی است. دراین میان آب‌ها و سراب‌ها از جاذبه‌های طبیعی برای میزبانی گردشگران هستند.کرمانشاه بیش از 10 رودخانه مهم و چندین سراب پر اهمیت دارد که همواره پذیرای طبیعت گردان استانی و خارج از استان بوده است.

از جمله این آثار طبیعی می‌توان به منطقه گردشگری ریجاب در شهرستان دالاهو، سراب روانسر در این شهرستان، آبشار و سراب پیران در شهرستان سرپل‌ذهاب و سراب نیلوفر در کرمانشاه اشاره کرد. رودخانه‌های قره سو و آبشوران نیز از جمله رودخانه‌هایی است که از دل شهر کرمانشاه می‌گذرند. این رودخانه‌ها با وجودی که روزگاری زندگی بخش شهر کرمانشاه بوده اند، اما به دلیل بی‌توجهی این روزها به محلی برای دفن زباله و فاضلاب تبدیل شده اند و دیگر بوی زندگی از این رودخانه‌ها حس نمی‌شود.

یکی از فعالیت‌های بسیار خوب و ارزشمندی که این روزها از سوی برخی انجمن‌های مردمی محیط زیست انجام می‌شود، جمع آوری زباله‌ها و پاکسازی تالاب و سراب‌های استان است. اعضای انجمن ندای قاصدک در سلسله گلگشت‌های خود اقدام به پاکسازی تالاب هشیلان کردند.

* غفلت مسئولان را مردم جبران می‌کنند

یک فعال زیست محیطی هدف از پاکسازی سراب‌ها و تالاب‌های استان را زنده‌کردن سراب‌های فراموش شده استان می‌داند و می‌گوید: کرمانشاه سرزمین سراب‌ها و آب هاست. این یک مزیت بسیار با ارزش اکولوژیکی است که مدت‌هاست از دید مسئولان پنهان مانده است. برخی از سراب‌های استان در غفلت مسئولان به فراموشی سپرده شده اند و حتی از آن بی خبرند. تلاش گروه ندای قاصدک زنده‌کردن این سراب‌ها و تلاش برای احیای آنهاست.

«محمدرضا نقدی » با اشاره به پاکسازی تالاب هشیلان توسط انجمن ندای قاصدک، می‌افزاید: این تالاب با وسعت 450 هکتار جزو مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان کرمانشاه است.

این تالاب زیستگاه پرندگان مهاجری مثل لک لک، اردک سر سبز، چنگر معمولی، غاز خاکستری، خوتکا، اردک ارده ای، گیلار، ‌عقاب، سارگپه و جغد‌ است. دکتر نقدی ادامه می‌دهد: تالاب هشیلان یکی از تالاب‌های ارزشمند در کرمانشاه است که با سهل انگاری و بی مهری 30 هکتار از آن در آتش سوخت. هشیلان تالاب کوچکی نیست، این تالاب تنها تالاب استان است که به عنوان یک اکوسیستم آبی همواره مورد توجه علاقه مندان به طبیعت گردی بوده است.

* ضعف مدیریت منابع انسانی

این فعال زیست محیطی ضعف مدیریت منابع انسانی را یکی دیگر از مشکلات محیط زیست استان می‌داند و می‌افزاید: در واقع نبود نیروی متخصص طی چند سال گذشته در محیط زیست، ضربه جبران ناپذیری بر محیط زیست وارد کرده و باعث شده شاهد از بین رفتن نادر‌ترین موجودات و جانوران در استان باشیم.

وی با اشاره به این‌که این انجمن در مدت فعالیت خود نزدیک به 20 جلسه روی پاکسازی سراب نیلوفر کار کرده است، می‌گوید: آگاهی بخشی به مردم می‌تواند در حفظ محیط زیست تاثیربسزایی داشته باشد و از بسیاری از مشکلات زیست محیطی بکاهد.

به گفته نقدی حضور و مشارکت مردم کرمانشاه طی‌سال‌های اخیر در حمایت از فعالیت‌های زیست محیطی رضایتبخش بوده و این نشان دهنده این است که در بحث ترویج خوب عمل کرده ایم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی تازه ها آنلاین، تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 آبان1395، کدخبر: 1278، www.tazehaonline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین