پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۷۸۹۶۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹
با پایان پاندمی کرونا و امکان تحصیل برخی دانش آموزان بازمانده از تحصیل، اکنون که برخی والدین این دانش آموزان نسبت به ثبت نام فرزندانشان در مقاطع تحصیلی جامانده اقدام کرده‌اند تا پیش از شروع مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید، فرزندانشان بتوانند مقطع تحصیلی جامانده را به اتمام برسانند، به ناچار باید برای تهیه کتب تحصیلی فرزندانشان به سایت‌های فروش آنلاین کتب مدارس در بازار آزاد مراجعه کنند که مجبورند این کتب را با قیمتی بعضا تا ۱۰ برابر قیمت ثبت نام رسمی وزارت آموزش و پرورش خریداری کنند.
شعار سال: از زمان همه‌گیری کرونا حدود دو سال و اندی می‌گذرد و تا قبل از مقابله عمومی با پاندمی کرونا و کشف واکسن، فعالیت کل اقشار جامعه تحت الشعاع این ویروس قرار گرفت، آموزش و پرورش نیز از این قاعده مستثنی نبود. مدتی بعد از شروع پاندمی کرونا، آموزش و پرورش نیز اموزش مجازی را در اولویت خود قرار داد و با این تغییر عده‌ای از دانش‌آموزان به تحصیل مجازی روی آوردند و عده‌ای نیز به دلایل مختلف از تحصیل بازماندند.

اکنون با مهار کرونا و بازگشایی مدارس، دانش‌آموزان جامانده از تحصیل به فکر ادامه تحصیل افتاده اند؛ اقدامی که مستلزم ثبت نام در مدارس و خرید کتاب‌های درسی است.

آموزش و پرورش هر سال تحصیلی بر اساس آمار ثبت نام کنندگان مدارس، کتاب‌های درسی را تالیف کرده و با قیمت دولتی از طریق مدارس در اختیار دانش اموزان قرار می‌دهد.

در همین حال دانش آموزان قبل از آغاز سال تحصیلی جدید باید نسبت به ثبت نام اینترنتی کتاب‌های درسی خود از طریق سامانه irtextbook.ir و یا irtextbook.com اقدام کرده و با اطلاع از قیمت و نحوه پرداخت هزینه کتاب ها، نسبت به پرداخت اینترنتی هزینه کتب اقدام کنند.

تحویل کتاب درسی نیز از وزارت آموزش و پرورش منطقه به مدرسه، براساس سفارش‌های (فردی یا گروهی) پرداخت شده در سامانه خواهد بود.

بر اساس اعلام سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز صرفاً موظف به پرداخت هزینه کتاب درسی برابر با قیمت پشت جلد (ثبت شده در سامانه) می‌باشد؛ لذا، دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

به دلیل الکترونیک بودن فرآیند فروش و توزیع کتاب‌های درسی، کنترل ثبت سفارش کتاب درسی دانش‌آموزان از طریق سامانه امکان‌پذیر است؛ لذا درخواست ارائه نسخه چاپی (پرینت) برگ سفارش کتاب درسی از دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز ممنوع می‌باشد.

گفتنی است، ورود مدارس به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، از طریق سامانه سیدا انجام می‌شود.

در جدول زیر قیمت خرید کتاب‌های درسی ابتدایی هر پایه تحصیلی قرار داده شده است.
 
دانش آموزان بازمانده از تحصیل و معضل خریداری کتب درسی تا ۱۰ برابر قیمت رسمی!

از طرف دیگر دانش اموزان جامانده از تحصیل سهمی از کتاب‌های دولتی اموزش و پرورش ندارند و ناگزیر به تهیه این کتاب‌ها از بازار آزاد هستند، بازار آزادی که قیمت کتاب در آن با قیمت دولتی آن تفاوت فاحشی دارد. از طرف دیگر این دانش آموزان می‌توانند چند ماه باقی مانده تا شروع مهرماه را صبر کنند و با آغاز سال تحصیلی جدید نسبت به ثبت نام رسمی کتب درسی با قیمت دولتی اقدام کنند که البته مقطع تحصیلی جامانده از تحصیل را از دست می‌دهند.

از آنجایی که بسیاری از والدین بضاعت مالی کافی برای تهیه کتب درسی دانش آموزان بازمانده از تحصیل خود را ندارند، آیا نظارتی بر قیمت کتاب‌های درسی در بازار ازاد صورت نمی‌گیرد، تا همه دانش آموزان از نعمت علم آموزی و تحصیل با شرایط یکسان بهره‌مند شوند؟


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار:۹ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۸۱۲۳۰، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین