پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۱۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
دلایلی که اصلاح طلبان در مخالف با رازانی استاندار كرمانشاه به عنوان نقاط ضعف و كارنامه غير قابل قبول استاندار به دولت و ارگانهاي متولي در تهران ارسال كرده اند.
شعارسال: دلایلی که اصلاح طلبان در مخالف با رازانی استاندار كرمانشاه به عنوان نقاط ضعف و كارنامه غير قابل قبول استاندار به دولت و ارگانهاي متولي در تهران ارسال كرده اند.

۱- عدم استفاده از فرصت های مناسب ۱۰ ماهه اخیر

با اینکه بخش عمده ای از نخبگان و فعالان عرصه های مختلف در استان از تصمیم دولت مبنی بر تغییر استاندار قبلی ( آقای رضایی بابادی) گله مند بودند اما عموم حامیان دولت به این تصمیم و استاندار جدید احترام گذاشته و احساس می کردند دولت علاقه مند به انجام کار و تلاش بیشتر و جدی تر از گذشته در استان بوده و بر همین اساس دست به این تغییر در میانه راه زده است.‌ استقرار آقای رازانی در شرایط مناسب پس از برجام و دوران کاری آخر نمایندگان محترم مجلس نهم در حال سپری شدن بوده و مدیران سیاسی طرفدار دولت نظیر فرمانداران و بخشداران مشغول به کار بودند. امید شکل گرفته در بین نخبگان، پتانسیل بسیار خوبی بود که اقای رازانی می توانست از آن نهایت بهره را برای تغییر مدیران غیر همسو و ایجاد امید بیشتر در دل حامیان دولت و انجام بهتر امور ببرد و فضا آماده تر از قبل برای اجرای سیاست های دولت می نمود. متاسفانه طی این مدت هیچ اقدام موثری صورت نپذیرفت و موجب گردید که تحمل نخبگان و طرفداران دولت پس از ۷ ماه ، سرآمده و اعتراض آنها به عملکرد مدیریت ارشد استان در زمینه های مختلف از جلسات محرمانه و دوستانه به سطح جامعه و تریبون های عمومی و محافل رسمی کشانده شد و همین موضوع شرایط بسیار دشواری را برای اجرای برنامه ها به وجود آورده و عملا" غیر ممکن نموده است. امید شکل گرفته در بین عموم مردم خیلی زود به ناامیدی و دلسردی بدل شد و سرخوردگی خاصی مجموعه دوستداران دولت را فراگرفته و انعکاس آن در رسانه های مختلف فراگیر و روزانه شده و تیم های مخالف دولت را بسیار جسور و پر انگیزه تر از قبل کرده است. به طوری که در سطح استان مدام بر طبل ناکارآمدی دولت می کوبند و شواهد و قرائن گوناگونی را به مردم با شیوه های مختلف اطلاع رسانی و تبلیغ حرفه ای ارائه می دهند. این موضوع یعنی بی انگیزگی و غیر قابل دفاع بودن عملکرد دولت در سطح استان و انگیزه ، جدیت و عزم مخالفین دولت ،مهمترین چالش حال حاضر و چند ماهه آتی می باشد و طرفداران دلسوز دولت را نگران کرده که احتمال دارد نتیجه آن خود را در ترکیب و درصد آرا انتخابات سال ۹۶ نشان دهد و لازم است برای آن چاره اندیشی شود.

۲- استقرار تیم ضعیف معاونین و مدیران ، تغییرات کور و غیر هدفمند و فامیلی

طی ده ماه گذشته انتصابات مدیریتی استاندار کرمانشاه چنان غیر هوشمندانه و نامناسب بوده که اعتراض دلسوزان دولت و حامیان پرو پا قرص آقای رازانی را هم به همراه داشت و عموما بر ناکارآمدی تیم حاضر اتفاق نظر دارند. انتخاب معاون سیاسی امنیتی که با امور مربوطه ووظایف آن معاونت و حوزه بیگانه می باشد موجب دلسردی فعالان سیاسی و اجتماعی شده و تاثیر منفی بر انجام انتخابات و همگرایی احزاب و جریان های سیاسی حامی دولت داشته است. انتخاب معاون توسعه اقتصادی و منابع نیز در این زمره بوده و از بین ضعیف ترین مدیران استان انتخاب شد و موجب تعجب همگان گردید که البته به جای یکی از مدیران پرتوان حامی دولت بر گزیده شد و متاسفانه این فرد با همسر استاندار محترم نسبت نزدیک فامیلی داشته و همه مردم از این موضوع مطلع اند.

انتخاب برادر همسر استاندار به عنوان مدیرکل حوزه استاندار و روابط عمومی به جای یکی از نیروهای شناخته شده اصلاح طلب که هیچ اطلاعی از ساختار و و وظایف دفتر نداشته و هیچ شناختی از بازیگران سیاسی و مدیریتی و فعالان استان و دستگاه ها نداشته که عملا این انتصاب فامیلی نیز تاثیر بسیار منفی بر برنامه ریزی و هماهنگی امور استانداری و مجموعه فعالیت دستگاه های استان داشته است.

انتخاب مدیر کل بحران از میان افراد نا آشنا که بعد از دو ماه مجددا تغییر داده شد.

انتخاب مدیر کل امور اجتماعی با تخصص زمین شناسی و بدون هیچ سابقه و تجربه مرتبط به جای فردی با تجربه و مطلع یکی دیگر از انتصابات نامناسب استان بود که با توجه به وجود مشکلات متعدد اجتماعی در استان موجب تعجب و بروز چالش هاو مشکلات گوناگونی در این حوزه کاری شده است.

انتخاب مدیر کل دفتر امنیتی و انتطامی از میان افرادی که کمترین تعامل، قرابت و آگاهی را با حوزه های انتطامی ، امنیتی و نظامی داشته و هیچ یک از فرماندهان و مدیران آن حوزه ها تمکین چندانی نداشته که احتمال بروز مشکلات در آینده با توجه به حساسیت های خاص منطقه غرب و استان کرمانشاه دور از ذهن نمی باشد. این مدیر به جای یکی از افراد آشنا و مطلع در حوزه امنیتی انتخاب شده است‌.

حدف مدیر کل دفتر بازرسی و شکایات که از نیروهای نزدیک و همراه دولت بوده و بارها مورد تقدیر حوزه مربوطه در وزارت کشور قرار گرفته بود از دیگر تغییرات انجام گرفته است.

باور و برداشت عموم نخبگان استان این است که مشاورت های ناصواب چرخه فامیلی باعث شده است که از حلقه بسته ای در انتخاب مدیران استفاده شود.

هم‌چنین پس از انتخابات مجلس شورای اسلامي از احتمال تغییر و

۳ - عدم وجود انسجام و یکپارچگی مدیریتی در ساختار و سازمان اداری و مدیریتی استان

قطعا استاندار و معاونین و مدیران استانداری برای انجام رسالت خود و ایجاد همگرایی در دستگاه های اداری و سازمان اداری استان نقش غیر قابل انکاری دارند. هماهنگی مدیریتی، اتخاذ راهبردها، هماهنگی اجرایی، پایش و نطارت مناسب در قالب کارگروه ها و کمیسیون ها قابل تصور و اجرا بوده که متاسفانه به دلیل بی اعتقادی موجود در ۱۰ ماهه گذشته، دچار سستی و اختلال شده ا ست . بالغ بر ۵۰ درصد مدیران در بخش های مختلف علیرغم درخواست و پیگیری متعدد، نتوانسته اند برای نیم ساعت یا یک ساعت استاندار را برای بیان گزارش کار، اخذ رهنمود و رفع ناهماهنگی ها و جلب کمک استانداری ملاقات نمایند و همین موضوع قطعا تاثیر منفی بر چرخه مدیریتی استان خواهد گذاشت .

تغییرات مدیران دستگاه های اجرایی غالبا بدون هماهنگی و حتی گاهی بدون اطلاع استاندار بوده و بیشترین نقش را در رایزنی و انتخاب مدیران در سه ماهه اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته اند که علنا در جلسات تودیع و معارفه به طوررسمی اعلام می نمایند و این موضوع با توجه به رویکرد فکری و سیاسی آنها خطرات گسترده ای را برای استان در آینده به همراه خواهد داشت . انتخاب مدیر کل غله و بازرگانی، انتخاب مدیر کل بهزیستی و.‌.. شواهدی برای این موضوع است که هریک داستان پرغصه خود را دارند .

برگزار نکردن جلسات کارگروها به طور منظم و هدفمند موجب اختلال جدی ، بی برنامگی ، ناهماهنگی بارز و از هم گسیختگی امور شده است که دود آن به چشم مردم خواهد رفت و نارضایتی آنها امری روشن و حتمی است .

۴ - کسالت، کم تحرگی،وکم کاری باور عموم مردم شده و روزنه های امید را کور می کند

تحرک و پرکاری استاندار و تیم او می تواند تحرک و پویایی کلیه دستگاه های اداری و اجرایی را به همراه داشته باشد که نتیجه آن در رفع مشکلات و ارتقاء رضایت مردم نمایان می شود. متاسفانه طی ده ماه گذشته همه نخبگان و عموم مردم آرزوی برگشت به دوران رضایی بابادی را دارند و با آه و حسرت از آن یاد می کنند. بی برنامگی تیم مدیریتی فعلی استان، بی تحرکی و سستی حاکم بر استانداری، انگیزه کار و تلاش را در سطح استان بسیار کم کرده است .

عموم مردم مطلع هستند که آقای رازانی ساعت ۹یا ۱۰ صبح به محل کار می رود و از ساعت ۱۴ تا ۱۸ به استراحت می پردازد. این موضوع به نقل محافل تبدیل شده و طنزهای مختلفی را برای آن ساخته اند .همین موضوع باعث تنبلی بیش از پیش مدیران ناکارآمد و رخوت دستگاه های دولتی شده و موجی از کم رمقی و کم تحرکی را در مجموعه مدیریتی استان ، در مرکز و شهرستانها و بخش ها را به همراه داشته است‌. این موضوع در فضای رسانه ای استان به شدت منعکس می شود. مردم از نا هماهنگی ها و بی تحرکی و عدم نطارت و پیگیری ها به شدت نالان شده اند و حامیان دولت را در شرایط سختی قرار داده که نمی توانند از عملکرد استاندار و دولت در استان به خوبی حمایت نمایند.این در حالی است که استان کرمانشاه به شدت به کار و تحرک و دستاوردهای گوناگون مثبت احتیاج دارد تا شاید بتوان برخی از زخم های کهنه را بهبود نموده و زخم های کهنه را التیام بخشید .

۵ - عدم ارتباط با نخبگان، فعالان سیاسی، حامیان دولت و نمایندگان موثر اقشار

بی شک یکی از مهمترین رسالت های استاندار برای گسترش یکپارچگی اجتماعی و مدیریت سیاسی استان، ارتباط هدفمند، هوشمندانه و موثر با فرهیختگان و نمایندگان اقشار و گروه های سیاسی و اجتماعی بوده که بتوان از طریق آن از مشکلات موجود بهتر آگاهی یافته و با مشارکت بهینه آنها در اخذ رهنمودها و اجرای برنامه ها ایجاد تعلق خاطر و تاثیر گذاری آنها را ارتقاء بخشید. قطعا حامیان دولت در بین گروه های اجتماعی انتظار بیشتری در این زمینه دارند. متاسفانه کمترین ارتباط در سال های پس از جنگ در ده ماهه گذشته رخ داده و نزدیک به صفر می باشد. همین مشکل موجب قطع ارتباط کامل مجموعه مدیریتی موجود با بدنه اجتماعی استان شده و از ظرفیت های موجود کمترین حمایتی برای دولت جلب نمی شود و خطر این مشکل در انتخابات سال ۹۶ بروز خواهد کرد. کما اینکه همین رخوت و بی توجهی موجب بروز مشکلا8ت متعددی در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی شده و تقریبا تیم حامیان دولت کمترین انگیزه و اثربخشی را داشتند .

۶ - پائین بودن سطح تحمل واستفاده از ادبیات نامناسب و بروز تنش و التهاب در سطح جامعه یادآور زمان دولت قبلی است

قطعا صبوری و آرامشو هم تراز با سایر دولتمردان، اولین انتطار مردم ، نخبگان و حامیان دولت می باشد. متاسفانه آقای رازانی از اولین ماه های استقرار و حضور در استان، در برخورد با افراد و مسائل از سطح تحمل پائینی برخوردار بوده و عصبیت در رفتار و گفتار او به طور پی در پی بروز می کرد. بر خورد ناشایست و عصبانیت با یک بازرگان منتقد در بازارچه سومار ، برخورد تند و غیر معمول با یک جانباز گله مند جنگ تحمیلی در هرسین ، برخورد پر عصبانیت با برخی مدیران ، برخورد ناشایست با برخی منتقدین و... از این دست رفتارهایی بوده که حتی در زمان دولت آقای احمدی نژاد هم سابقه نداشته است .

بهره گیری از ظرفیت گفتاری یکی از هنرهای مدیران ارشد در نطام اداری کشورمان بوده که با ادب و احترام و استفاده از ادبیات فاخر می باشد ومتاسفانه در چندین مورد آقای رازانی دچار اشتباه فاحش شده که موج عظیمی از انتقاد را به همراه داشت و بد اخلاقی را ترویج نمود. استفاده از اصطلاح لالمونی گرفتن منتقدین دولت در گذشته ، اصطلاح طفلان نی سوار در خواب برای گزینه های احتمالی استانداری موجب ایجاد موجی از اعتراضات در تریبون های مختلف و رسانه های گروهی و جمعی گردید. در چندین نوبت به خاطر اهانت به برخی ائمه جمعه برای یک موضوع بسیار عادی و غیر ضروری، موجی از اعتراض به ایشان و دولت مظلوم تدبیر و امید شکل گرفت و متاسفانه موجب شد هیچ یک از ائمه جمعه شهرستانهای استان در جلسات سفر ریاست محترم جمهوری حضور نیافتند و از تقابل با آقای رازانی هزینه زیادی برای دولت ایجاد گردید و همواره بخشی از خطبه های نماز جمعه به انتقاد از دولت به خاطر ادبیات ضعیف و عملکرد ضعیف نماینده عالی آن پرداخته ومی پردازند .

در پی بروز شایعات و طرح چند اسم از مدیران با سابقه و توانمند استان ، آقای رازانی آنها را طفلان نی سواری خطاب کرد که خواب استاندار شدن را می بینند. همین موضوع انعکاس گسترده ای در رسانه ها داشت و موجی از اعتراض به خاطر ادبیات غیر فاخر استاندار را توسط همه نخبگان و به ویژه حامیان دولت را به همراه داشت. تا جائی که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان طی بیانیه ای این اعتراض را رسما" اعلام نمودند.در مجموع می توان بیان داشت که به واقع استاندار کرمانشاه بی اخلاقی را در جامعه ترویج داده و با استفاده از ادبیات غیر فاخر و ناهمتراز با استاندار آقای روحانی موجب بروز شکاف اجتماعی و سیاسی بشتری در استان شده است که غیر قابل حبران می باشد .

۷ - فیش حقوقی نامتعارف یا نجومی

یکی از مهمترین موضوعاتی که در بین مردم کوچه و خیابان تا نخبگان مورد بحث و ایراد است دریافت حقوق نجومی آقای رازانی در صندوق توسعه ملی است. هرچند این موضوع در نشریات، خطبه های نماز جمعه، فضای مجازی و کانال های تلگرامی و.‌.. مورد بحث و تبادل نطر قرار میگیرد اما در بین عموم مردم در تاکسی و اتوبوس هم طرح شده و همه بر این باورند که ماهانه بیش از حد متعارف دریافت حقوق داشته و روز ترک محل کار قبلی پاداش بسیار بالایی گرفته است.نکته جالب این است که همه می گویند در استانداری چقد ر دریافتی دارد که ترجیح داده است شغل قبلی خود را رها کرده و به استان بیاید. همین موضوع در نشست های خبری و تریبون های مختلف بازگو شده و بارها آقای رازانی مورد سئوال قرار گرفته و جامعه کرمانشاهی به آن حساس گردیده است.متاسفانه این نکته زبان دوستداران و حامیان دلسوز دولت را نیز با لکنت مواجه کرده و شفاف سازی جدی در این خصوص به ویژه با توجه به استعفای مدیران ارشد صندوق توسعه ملی بسیار ضروری می باشد. این موضوع به طور مستمر از طرف نخبگان جامعه مطرح می شود که لازم است شفاف سازی مناسبی صورت گیرد .

۸ - ضعف جدی در برنامه ریزی توسعه استان و پیگیری امور

واقعیت آن است که قصه توسعه استان بسیار پیچیده ، بغرنج و پرغصه شده است که نگاه به شاخص های مختلف دل هر انسان دلسوزی را به درد می آورد. نرخ بالای بیکاری، نرخ بالای اعتیاد، گستردگی حاشیه نشینی، خالی شدن روستاها، نرخ بالای طلاق، بی توجهی به مسایل فرهنگی و... هربک موضوعات خاص و ویژه ای شده اند که حال و آینده منطقه را دچار بحران جدی کرده و می کند. حل این مسائل و بحران ها در کنار استعدادهای خدادادی امری امکان پذیر است . البته مستلزم عزم و اراده و برنامه ریزی جدی می باشد. متاسفانه طی ده ماهه گذشته باور غالب مدیران و کارشناسان بر این است که هیچ برنامه ای برای حوزه های کشاورزی، آب، صنعت ، تجارت ، خدمات ، فرهنگ، عمران شهری، حاشیه نشینی، اعتیاد و.‌.. وجود نداشته و پیگیری ، لازم برای تلاش مدیران در استان و تهران صورت نمی گیرد. از ظرفیت افراد استفاده ای نمی شود و کارها به امان خدا رها شده اند. از ظرفیت نمایندگان استفاده نشده و اکثریت آنها تعامل شایسته ای با مدیریت ارشد استان ندارند .

۹ - مشکلات متعدد سفر ریاست جمهوری و کاروان تدبیر

همین سفر کاروان تدبیر و امید در تیرماه سال جاری به کرمانشاه انجام گرفت که نتوانست در ابعاد مختلف برای استان آنچنان که انتطار می رفت مفید و رضایت بخش باشد. با اینکه پس از ماه مبارک رمضان و قصه فیش های حقوقی اولین سفر هیات دولت بود اما تلاش و خون دل خوردن همه حامیان دولت در قالب های مختلف موجب شد که تعداد کثیری از مردم به استقبال رئیس جمهور محبوب بیایند. موضوع استقبال تنها بخشی از سفر بود که همه اصلاح طالبان و اعتدال گرایان داوطلبانه نقش آفرین شدند و به شیوه های مختلف سعی در ترغیب مردم برای حضورکردند که نباید به حساب استاندار و تیم وی گذاشته شود و البته بارها این موضوع توسط فعالان سیاسی و اجتماعی به آنها تذکر داده شده و حتی موج انتقادات از رفتار و گفتار و عملکرد آقای رازانی به مدت بیست روز قبل از سفر کنار گذاشته شد که حکایت از درک درست نخبگان و حامیان دولت داشت.

متاسفانه این استقبال خوب با بی برنامگی و ناهماهنگی مسئولین استان مواجه شد. به طوری که آقای رئیس جمهور از مسیر طراحی شده عبور داده نشد. مردم برای ورود به استادیوم با مشکل مواجه شدند. پس از تحویل بی موقع و نامنظم نامه ها و درخواست های خود محل سخنرانی را فوج فوج ترک کردند. افراد حامی همراه دولت در صفوف اول نبودند. عده ای شعار سردادند و هیچ پیش بینی خاصی صورت نگرفته بود. برای سیستم سرمایش محل سالن اجتماع نخبگان فکری نشده بود. از قبل یک عده بدون دعوت وارد شده بودند و مدعوین جا برای نشستن نداشتند و همین موضوع باعث کدورت برخی شد. سخنرانان به درستی انتخاب نشده بودند و مطالب بیان شده درد دل و بیان نخبگان استان نبود. مطالبات استان به خوبی از قبل برنامه ریزی و مطرح نشده بود. نمایندگان به دلیل عدم تعامل استاندار و مذاکره و رایزنی نکردن وی حرکت مناسبی را برای عدم حضور و استقبال نشان ندادند که با فشار افکار عمومی و رایزنی بسیاری از دلسوزان برای حضور و استقبال قانع شدند. خبرنگاران به درستی مدیریت نشده و پس از سفر به تخریب دولت پرداختند. ائمه جمعه شهرستانها هیچ یک حضور پیدا نکردند. سخنرانان جلسه نخبگان نتوانستند مطالبشان را بیان کنند و...

در بین عموم مردم استان، سفر آقای دکتر روحانی، سفری شکلی،بی فایده و بدون دستاورد برداشت شده و حتی می توان گفت تا حدودی آثار منفی به همراه داشت. نخبگان به بی برنامگی در سفر اعتقاد دارند و حامیان دولت به شدت ناراضی هستند. حتی عصبانیت رئیس جمهور را در سخنرانی مطرح می کنند و علت آنرا تشخیص درست ایشان از بغرنج بودن اوضاع بیان می کنند. در حالی که چنانچه برنامه ریزی خوبی صورت می گرفت می توانست رضایت خاطر ریاست محترم جمهور و مردم را به همراه داشته باشد و نتواند خوراک تبلیغی برای رسانه های مختلف فراهم نماید.

10- اعلام نارضایتی احزاب اصلاح طلب از استانداردر جلسه با مهندس مقیمی

با توجه به سفر آقای مهندس مقیمی در روز چهارشنبه مورخ 24 شهریورماه نشست ایشان با احزاب اصلاح طلب در همان روز برگزار گردید که در آن جلسه دبیران احزاب به شدت از سیاست های غلط آقای رازانی در بحث انتصابات ؛ حضور مدیران احمدی نژادی در راس امور استان ؛ بی توجهی به نخبگان و گروه های مرجع ؛ عدم تشکیل جلسات و کارگروه های مهم و تاثیر گذار ؛ انتصابات فامیلی ؛ عدم حضور مستمر استاندار در ستاد و کم تحرکی مشهود ایشان ؛ آستانه تحمل پایین ایشان و .... انتقاد کردند و خواستار تغییر دکتر رازانی شدند طوری که آقای رازانی با مواجهه ای سطحی و دیالوگ های ناپخته ؛ سعی نمود پاسخی برای این انتقادات در حضور آقای مقیمی تهیه نماید که با توجه به عصبی بودن استاندار؛ مهندس مقیمی اجازه ادامه صحبت را به استاندار نداد.

این انتقادات از فردای آن روز بطور گسترده ای در سطح جامعه بازتاب نمود و احزاب ؛ سایت ها و گروه های مجازی درباره انتقادات شفاف دبیران احزاب به استاندار در حضور قایم مقام وزارت کشور ؛ تحلیل ها نوشتند و مقاله ها منتشر کردند و استقبال نمودند .

11- رخوت مفرط در جلسات و کارگروه های مهم و عدم تشکیل اکثریت آنها .

شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی از زمان آمدن ایشان تاکنون فقط یک بار آن هم در29 شهریور بدون حضور استاندار تشکیل گردیده در حالی که برابر دستورالعمل مربوطه ؛ این شورا باید ماهی یک بار به ریاست استاندار منعقد گردد. کارگروه توسعه صادرات به تعداد انگشتان یک دست با حضور ایشان تشکیل شده در حالی که استان کرمانشاه دارای بازارچه های مرزی متعددی می باشد و تشکیل این کارگروه می تواند در امور صادرات تسهیل ایجاد نماید. کارگروه گردشگری با اهمیت فراوانی که دارد در اکثر قریب به اتفاق آنها به ریاست معاون امور عمرانی تشکیل می شود نه استاندار و بسیاری دیگر از جلسات .

همچنین عدم توجه به پایلوت شدن استان برای اقتصاد مقاومتی فرصت بسیار مناسبی را از کرمانشاه سلب نمود در حالی که در زمان مهندس رضایی بابادی مقدمات این قضیه فراهم گردیده بود اما به محض ارسال نامه وزارت کشور در خصوص اعلام آمادگی استان کرمانشاه برای پایلوت شدن در سطح کشور؛ استانداری در موعد مقرر پاسخ خود را اعلام ننمود در حالی که تمام استانها تلاش می کردند گوی سبقت را از هم بربایند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پورتال خبری آبادگران جوان کرمانشاه، تاریخ انتشار: شنبه 1 آبان 1395، کدخبر: 55962، www.abadgaranejavanksh.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین