پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸
انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) اگرچه در سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید، ولی کارشناسان امر بر این باور هستند که این نهضت چند دهه پس از پیروزی همچنان موازنه سیاسی در منطقه خاورمیانه و جهان را تحت تاثیر قرار داده و به تقویت خودباوری و شکل‌گیری محور مقاومت منجر شده است.
شعار سال: سید روح الله موسوی خمینی روز نخست مهر ۱۲۸۱ در خانواده‌ای متنفذ با سابقه دینی و مذهبی در خمین چشم به جهان گشود و پس از گذراندن دوره‌های تحصیلی مرتبط از جمله در خمین، اراک و قم سال ۱۳۱۳ به مرحله اجتهاد رسید.

این فقیه، عارف و فیلسوف چند سال پس از آغاز سلطنت محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۲۳ کتاب کشف الاسرار را در مقابل کتاب اسرار هزار ساله ضد کسانی مانند علی‌اکبر حکمی‌زاده روزنامه‌نگار، روحانی اصلاح طلب محمدحسن شریعت سنگلجی و احمد کسروی نوشت که اصلاحات در شیعه را تبلیغ می‌کردند.

وی مبارزه با حکومت ستمشاهی را به طور ویژه از سال ۱۳۴۰ پس از تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی آغاز کرد و در نهایت با اعتراض به پیروی شاه ایران از سیاست‌های آمریکا و حکومت اشغالگر صهیونیستی در روز عاشورای سال ۴۲ به کشور ترکیه تبعید شد.

موضع‌گیری‌ها و روشنگری‌های امام خمینی (ره) در مسائلی مانند لایحه کاپیتولاسیون و انقلاب سفید به تبعید دوباره ایشان از ترکیه به عراق و سپس فرانسه انجامید، اما در نهایت پس از ۱۴ سال زندگی در تبعید، همزمان با اوج گرفتن اعتراض‌های مردمی در ۱۲ بهمن ۵۷ به کشور بازگشت.

مواضع سرسختانه امام خمینی (ره) در برابر جنایت‌های رژیم پهلوی و دخالت دولت‌های خارجی در اداره امور کشور با باوری راسخ به اصل ولایت فقیه در دوران غیبت امامان معصوم (ع) و لزوم برپایی نظام اسلامی موجب شد که انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ با هدایت‌های داهیانه ایشان به پیروزی برسد.

تاثیر نهضت امام خمینی (ره)، از خودباوری تا مقاومت اسلامی
 
 
امام حس خداباوری و خودباوری را تقویت کرد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در گفتگو با یک رسانه در پاسخ به پرسشی در مورد حیات سیاسی امام خمینی (ره) گفت: حیات سیاسی امام راحل در شرایط و مقتضیات سیاست‌هایی که در مدیریت انقلاب اسلامی مد نظر قرار دادند، در سه بخش قابل بررسی است؛ نخستین آن مدیریت مبارزه است که از انقلابی‌گری او حول سه محور ایمان، اتحاد و ایدئولوژی ناشی می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده افزود: بخش دوم شامل رهبری و هدایت نیرو‌های انقلابی از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و مرحله سوم تبیین ایدئولوژی حکومت اسلامی و ولایت فقیه از ۱۳ آبان ۱۳۴۳ و هدایت مردم تا پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی بیان کرد: دوره‌ای هم مربوط به مدیریت بحران و پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که دشمنان داخلی و خارجی در راستای خاموش کردن و کاستن از شتاب انقلاب نسبت به ایجاد ناامنی، تفرقه‌افکنی، آشوب، تحریم اقتصادی و حمله نظامی اقدام کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل اضافه کرد: پس از آن اختلاف سلایق و گرایش‌های جریان‌های انقلابی بود که با مدیریت هوشمندانه امام به نتیجه رسید؛ مدیریت راهبردی امام در حکومت اسلامی با عنوان حاکمیت ولایت فقیه در راهبردها، انقلاب را محصور به مرز ایران نمی‌دانست و در این راستا جهت ساختن حکومت الگو برای جهان اسلام، تاسیس نهاد‌های انقلابی برای تقویت نظام و وفاق، اصلاح نهاد‌هایی مانند صدا و سیما و دانشگاه و ارتش اقدام شد.

وی اظهار کرد: آنچه که امروز می‌توان به عنوان حکومت و ابتکارات امام (ره) نام برد، ابتکارات ایشان در تلفیق اسلام و مردم‌سالاری به عنوان حاکمیت نبوی و علوی بود و دوم طرحی با عنوان مکتب فراگیر و پاسخگو که با ادله کامل اسلام را به عنوان یک دین کامل و با یک تئوری موفق پاسخگو در حاکمیت معرفی کرد.

ستوده به آینده‌نگری امام خمینی (ره) اشاره کرد و ادامه داد: تشکیل حکومت اسلامی، اعتماد به نفس و خودکفایی، هشدار نسبت به خطر صهیونیسم در نظریه سیاسی حضرت امام برجسته است؛ چنان که ایشان با توجه به دید آینده‌نگر در مورد مسائل مهم سیاسی داخلی و بین المللی مانند سقوط شاه و فروپاشی شوروی اشاراتی داشتند.

وی تلفیق معنویت و سیاست را از دیگر ابتکارات امام راحل دانست و گفت: ایشان در مدیریت مبارزات تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ چهار دوره را پشت سر گذاشت که شامل خودسازی، رهبری سیاسی-مذهبی، رهبری در تبعید و فرماندهی مبارزات است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در مورد جایگاه امام راحل بین رهبران سیاسی جهان افزود: این انقلاب بی‌نام امام خمینی (ره) در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست؛ زیرا او نخستینی بود که دومین نداشت، شخصیتی دست نیافتی و جایگاه والای انسانی او جایگاهی دور از تصور و اساطیرگونه است.

وی بیان کرد: چنین شخصیتی به عنوان یک رهبر از جمعی پریشان و پراکنده یک امت به عنوان امت متحد ساخت و بزرگترین انقلاب قرن را برپا کرد؛ به طوری که هنگام بازگشت به میهن میلیون‌ها نفر به استقبالش رفتند، در جریان انقلاب صد‌ها هزار نفر فدایی او شدند و میلیون‌ها نفر در تشییع پیکرش حضور یافتند.

ستوده تشریح کرد: امام (ره) از ابعاد مختلف روحی و معنوی مانند پرستش خداوند، اخلاص، تواضع، توکل، توسل و همت بلند برخوردار بود و سه خصوصیت ویژه خداباوری، مردم‌باوری و خودباوری داشت که آن‌ها را بین مردم نیز تقویت کرد.

وی افزود: از دیگر ابعاد عملی و رفتاری حضرت امام می‌توان به قاطعیت و سازش‌ناپذیری با استکبار همچنین شجاعت در برابر رژیم شاه، دشمن بعثی، آمریکا، منافقین، متحجرین و مقدس مآب‌ها در کنار ساده‌زیستی، بینش فراگیر نسبت به مصالح مسلمانان در برابر دشمنان و حق تعیین سرنوشت و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش اشاره داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، ویژگی خط امام را شامل التزام به اسلام، تکیه بر مردم، برپایی عدالت اجتماعی، ایستادگی در برابر قدرت‌های استکباری و حفظ وحدت دانست و بیان کرد: آنچه امروزه باید قابل توجه قرار بگیرد، مقایسه سه گانه از جهت شناخت سندی، تحلیلی و ریشه‌ای است.

وی تشریح کرد: در بعد سندی رویکرد امام برای اداره کشور مشخص است و می‌بینیم که با شرایطی آن زمان هیچ‌گاه نگاه مصلحت‌اندیشی و شخصی نداشت و مردم-محوری را مقدم بر همه امور در نظر می‌گرفت.

ستوده اضافه کرد: در نگاه تحلیلی بحث مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم برجسته است و در نگاه ریشه‌ای هم اسلام، مسلمانان و دفاع از آرمان‌های ناب اسلام و قرآن کریم را مد نظر قرار داده بود.

تاثیر نهضت امام خمینی (ره)، از خودباوری تا مقاومت اسلامی
محور مقاومت مولود انقلاب اسلامی است

مدیر حوزه‌های علمیه استان اردبیل نیز در پاسخ به پرسشی در زمینه ویژگی‌های امام راحل و تاثیر در آن در انقلاب گفت: حضرت امام (ره) شخصیتی فقیه، فیلسوف، عارف، مدیر و شجاع بود و مجموع این ویژگی‌ها دست به دست هم داد تا از ایشان شخصیتی درست کند که بتواند مباحث عمیق فلسفی، عرفانی و اسلامی را در حاکمیت پیاده کند.

حجت‌الاسلام مهدی نوروزی در گفتگو با خبرنگار یک رسانه افزود: هر نهضت و دگرگونی به طور طبیعی به یک رهبر نیاز دارد و اگر در راس هر حرکت اجتماعی یک شخصیت مورد قبولی قرار نگیرد، به طور طبیعی نمی‌تواند به نتیجه منجر شود.

وی بیان کرد: حضرت امام (ره) با ویژگی‌هایی که مورد اشاره قرار گرفت، هم در بدنه اجتماعی و هم بین نخبگان دارای جایگاه خاصی بود و، چون طبق فلسفه عرفانی اسلامی به ولایت اعتقاد داشت و حاکمیت را مبتنی بر ولایت فقیه می‌دانست، توانست پیشگام شود و بدنه جامعه را با خود همراه کند.

مدیر حوزه‌های علمیه استان اردبیل با اشاره به اینکه مجموعه این مسائل به پیروزی آن حرکت و نهضت منجر شد، اضافه کرد: تاثیر انقلاب اسلامی بعد از حرکت امام (ره) در نقاط مختلف جهان مشاهده می‌شود.

وی در مورد ارتباط شکل‌گیری محور مقاومت در منطقه با انقلاب ایران، اظهار کرد: در زمانی که رژیم اشغالگر قدس توانسته بود به طور کامل منطقه و جهان عرب را تسخیر کند، محوری با نام محور مقاومت از فلسطین آغاز شد و سپس به لبنان و سایر مناطق گسترش یافت.

مدیر حوزه‌های علمیه اردبیل: جلوگیری از پیش‌روی اسراییل و پایه‌گذاری شکل‌گیری تمدن بزرگ ایرانی-اسلامی دستاورد بزرگ انقلاب بود

نوروزی ادامه داد: دستاورد حداقلی این مهم این بود که جلوی پیش‌روی اسراییل در منطقه گرفته شد؛ سپس پایه‌گذاری و زمینه‌سازی شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی-ایرانی بود که سعه فکری تمدن شیعی را از ایران به منطقه سرایت داد.

وی تصریح کرد: اینکه امروز قدرت ایران را در یمن، سوریه، عراق و سایر مناطق می‌بینیم، همه از حرکت امام (ره) سرچشمه گرفت و معادلات بین‌المللی که از سوی غربی‌ها طرح شده بود را برهم زد و با معادله‌ای جدید وارد عرصه قدرت شد.

مدیر حوزه‌های علمیه استان اردبیل در مورد پیام انقلاب و هجمه‌های فرهنگی به آن گفت: نسل جدید باید در مورد وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران پیش و پس از انقلاب اسلامی مطالعه عمیقی داشته باشد و پیش از آن از قضاوت و اظهار نظر خودداری کند.

وی افزود: برخی مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در حال حاضر وجود دارد، اما باید به این معادله به طور جامع نگاه کنیم و ببینیم جایگاه کنونی ایران در دنیا چگونه است و چه اقداماتی می‌توانیم صورت دهیم.

نوروزی تاکید کرد: نسل جدید نباید تحت تاثیر فضاسازی‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرد و بر اساس آن در مورد کشور، ملیت و دین قضاوت نکند؛ پیشنهاد می‌شود افراد برای مطالعه به خاطرات و کتاب‌های سردمداران دوره طاغوت مراجعه داشته باشند.

وی افزود: اگر عادلانه، منصفانه و عالمانه به قضیه نگاه شود، به احتمال زیاد افرادی که بدون غرض نسبت به مطالعه تاریخ ایران پیش و پس از انقلاب اقدام کرده باشند، خواهند دید شاهکاری که امام (ره) انجام داد نه تنها در عرصه دینی و سیاسی، بلکه در هویت ملی هم سعه ایجاد کرده و هویت جدیدی به آن بخشیده که در دنیا تاثیرگذار است.

حضرت امام خمینی (ره) به عنوان الگوی کامل یک عالم عامل، رهبر جهادی، مقاومت، مردمداری و ساده زیستی ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ به علت عارضه قلبی در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

آیین تشییع پیکر ایشان با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر (نزدیک به یک ششم جمعیت آن زمان کشور) به عنوان بزرگترین تشییع جنازه تاریخ به ثبت رسیده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۱۴ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۴۷۷۷۳۳۵، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین