پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۷۹۷۴۹
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه دانشجویان دوره‌های پسادکتری بهترین و کارآمدترین افراد برای انجام تحقیقات در دانشگاه‌ها هستند گفت: با حمایت شورای عالی عتف، سال ۱۴۰۱ سال اوج گیری ایجاد دوره‌های پسادکتری در دانشگاه‌ها خواهد بود.
شعار سال: دکتر پیمان صالحی روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه نهمین کنگره ملی گیاهان دارویی اظهار داشت: دانشجویان دوره‌های پسادکتری بهترین و کارآمدترین افراد برای انجام تحقیقات در دانشگاه‌ها هستند.

وی در ادامه با استناد به آمار بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) اظهار داشت: بر اساس آمار این بنیاد در سال ۲۰۲۰، در این کشور ۲۸۰ هزار دانشجوی مقطع دکتری و ۶۶ هزار دانشجوی پسادکتری وجود داشته اند. اما در ابران با اینکه ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری در سال قبل داشتیم، حدودا ۵۰۰ دانشجوی پسادکتری جذب کرده ایم. البته آمار رسمی و دقیق مجموع دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی را با هم نداریم، ولی همین آمار کلی نشان می‌دهد به خوبی از ظرفیت پسادکتری استفاده نکرده ایم.

سال ۱۴۰۱ سال اوج گیری پسادکتری

دبیر کل شورای عالی عتف ادامه داد: آیین نامه‌های افزایش ظرفیت جذب پسادکتری نوشته شده و در این آیین نامه از رشته‌های صنعتی تا علوم پایه در نظر گرفته شده اند. این دانشجویان بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون حقوق دریافت می‌کنند و سوابق بیمه برای آن‌ها لحاظ می‌شود. برخی از این افراد توسط شرکت‌های دانش بنیان و صنایع جذب می‌شوند و از همان شرکت‌ها حقوق می‌گیرند، ولی برخی نیز در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کار می‌کنند که از محل منابع مالی تامین شده و شورای عالی عتف حقوق آن‌ها تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما حتی با هیات عالی جذب اهمیت دوره‌های پسادکتری را مطرح کرده ایم و قرار است این موضوع به زودی امتیاز بیشتری در روند جذب به عنوان هیات علمی داشته باشد. اکنون از ۲۲۰ امتیاز جذب هیات علمی گذراندن دوره پسادکتری چهار امتیاز دارد که این امتیاز باید با توسعه دوره‌های پسادکتری افزایش یابد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اهمیت دوره‌های پسادکتری گفت: در حال پیگیری هستیم تا آقایان دانش آموخته دکتری بتوانند دوره پسادکتری را به جای خدمت نظام وظیفه بگذرانند.

تولید محصول با انجام پژوهش‌های بنیادی ممکن است

صالحی گفت: البته با افزایش ظرفیت دوره‌های پسادکتری دنبال به تعویق انداختن بیکاری نیستیم، بلکه باید بدانیم اگر قرار است محصولی در سطح آمادگی تجاری ۹ به بازار عرضه شود، ابتدا باید مراحل یک و ۲ یعنی پژوهش‌های بنیادی را بگذراند.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: همه مراحل تولید محصول از سطح آمادگی یک تا ۹ را می‌خواهیم و مراقب باشیم برای رسیدن به محصول، پژوهش‌های بنیادی را کنار نگذاریم.

وی درباره سایر فعالیت‌های معاونت پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: راه اندازی شبکه ملی آزمایشگاهی از دیگر اقدامات ماست که آیین نامه‌های آن نیز نوشته شده و فقط باید در شورای عالی عتف با حضور رییس جمهوری نهایی شود.

صالحی تاکید کرد: اکنون وزارت علوم شبکه ملی آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) را در اختیار دارد. ضمن اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور، دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت خانه‌های بهداشت، درمان و آموزش عالی، جهاد کشاورزی و جهاد دانشگاهی نیز آزمایشگاه‌هایی دارند. بر اساس آمار در وزارت علوم ۱۰ هزار آزمایشگاه و بیش از ۷۳ هزار قطعه تجهیزات و وسیله و در معاونت علمی ۱۳۰۷ آزمایشگاه و ۲۵ هزار وسیله وجود دارد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بر این اساس، تمام ظرفیت‌های دستگاه‌های کشور روی یک شبکه قرار می‌گیرد تا همه پژوهشگران، دانشجویان و استادان از آن استفاده کنند. سهم بودجه همه طرف‌ها در آیین نامه در نظر گرفته شده است و این شبکه آزمایشگاهی به صورت هیات امنایی اداره می‌شود.

وی تصریح کرد: موضوع گیاهان دارویی بسیار مهم است، اما باید ببینیم چطور می‌تواند به تولید گیاهان دارویی کمک کند. اقدامات ملی برای ایجاد همگرایی و استفاده بهینه از ظرفیت منابع انسانی و زیرساخت‌های موجود در پژوهش و فناوری شامل دو طرح یادشده یعنی شبکه ملی آزمایشگاهی و افزایش ظرفیت دوره‌های پسا دکتری است.

نهمین کنگره ملی گیاهان دارویی امروز و فردا (۲۵ و ۲۶ خرداد) به همت شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی فعالان این حوزه در چهار بخش علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی، داروسازی، پزشکی و دامپزشکی و صنعت برگزار می‌شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تاریخ انتشار:۲۵ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۷۰۲۹۲، www.msrt.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین