پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۷۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
از ماست که بر ماست. جوانی کم تجربه و کم اطلاع را بر مستند سازمان تعاون روستایی می‌نشانیم و آمده نیامده داستان میوه‌های تنظیم بازاری شب عید مطرح می‌شود و خرما و زعفران. گویا سازمان خواب است. آقای رئیسی با چه زبان و چه تن صدایی بگوییم که بخش کشاورزی کشور به دلیل جهل و ناتوانی مدیران انتصابی شما در وزارتخانه از شخص ساداتی نژاد گرفته تا قادری فر تعاون روستایی در حال نابودی است. چرا خودت را به نشنیدن زدی جناب رئیس جمهور؟ آقای خدائیان ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور، از وضعیت سازمان تعاون روستایی چه می‌دانی؟ آقای قاضی القضات، جناب حجت السلام اژه ای، دادستان محترم کل کشور، شما از تعاون روستایی هیچ اطلاعی دارید؟ آقای دیوان محاسبات جناب بذرپاش، می‌دانی در تعاون روستایی چه خبر است؟ حتما باید داد و فریاد کرد تا کسی متوجه عمق اهمال و کاستی‌ها شود؟ نمونه‌ای از درد دل‌های کشاورزان صیفی کار گچساران به حضور تقدیم می‌گردد. با قید فوریت برکناری و سپس دادگاهی کردن آقای قادری فر را درخواست داریم. هشدار می‌دهیم که اگر به مسئله تعاون روستایی ورود موثر اداری- بازرسی و قضایی صورت نگیرد، راسا از حضرت آقا برای احقاق حق میلیون‌ها کشاورز این مملکت و حل نابسامانی‌های موجود در این سازمان، استمداد طلبی و دادخواهی، خواهیم کرد.
شعار سال: در دشت لیشتر بیش از ده‌ها صیفی کار، این روز‌ها مشغول به کار هستند که به دلیل افزایش قیمت ها، برای فروش محصولات خود با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

یک بهره بردار کشت بهاره از روستای میرعزیز لیشتر شهرستان گچساران گفت: ۱۱ هکتار زمین زراعی در کشت بهاره برای کشت گندم، گوجه، خربزه و نهال درخت زیر کشت رفته است که برای آبیاری، کود دهی و سمپاشی و مصرف سوخت گازوئیل برای هر هکتار ۷۰ میلیون تومان و در سرجمع ۷۷۰ میلیون تومان هزینه کرده ام.

سید حسنعلی بهادری گفت: در هر هکتار حدود ۹۰ تن برداشت گوجه داشته و محصول گوجه را هم کیلویی سه هزار و ۵۰۰ تومان به واسطه‌های خرید محصول و مقصد کارخانه رب گوجه می‌فروشم که این دلال‌ها از کازرون هستند که روزانه پنج تن از محصول را خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۳۰ نفر در اراضی کشت شده کارگر بوده و روزانه ۲۵۰ هزار تومان برای دستمزد هرکدام از آنان پرداخت می‌کنم، خاطرنشان کرد: تمامی کارگر‌ها زن و از گچساران و دهدشت می‌آیند.

بهادری افزود: در هر هکتار کشت خربزه هم ۳۰ تُن برداشت محصول داشتم که تا روز بارگیری و خریداری ضرر زیادی متحمل شدم چرا که هزینه سوخت گازوئیل خیلی سنگین است.

دومین بهره بردار گفت: زمین ما پنج هکتار است که زیر کشت ثابت محصول گوجه است، این محصول درفصل گلریزی و باردهی ۵۰ درصد بخاطر بارندگی و تگرگ از بین رفته واکنون از هر هکتار هم حدود ۷۰ تُن گوجه برداشت داریم.

محمد انباز با بیان اینکه ۲۰ کارگر که همگی خانم و از محلات بافت فرسوده دوگنبدان بوده و کار جمع آوری محصولات را برعهده دارند، خاطرنشان کرد: دستمزد روزانه آن‌ها برای ۲۳۰ هزار تومان است.

وی تاکید کرد که به‌دلیل افزایش قیمت‌ها و نبود امکان خرید محصولات، کشت صیفی جات، خسارات زیادی برای او به همراه داشته است.

حسینی دیگر بهره بردار محصولات صیفی در دشت لیشتر گچساران گفت که هزینه‌های جانبی کشت این محصولات نظیر سم و کود ثانیه‌ای شده و کشاورزان زیادی اکنون به همین دچار ضرر‌های طولانی مدت شده اند.

او با تاکید براینکه دولت در هیچ حوزه کاری از آنان حمایت نمی‌کند، یادآورشد: به طور نمونه، در حوزه خرید محصولات هیچ حمایتی از طرف دولت نیست و یک کشاورز، تمام سرمایه زندگی‌اش را از ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان در دل خاک نهادینه می‌کند، ولی از آن طرف معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد.

علی اکبر عباسی دیگر بهره بردار محصولات صیفی در دشت لیشتر گچساران گفت: ما از جبر روزگار که بتوانیم برای خانواده‌های مان، نان حلال بر سفره ببریم به کشاورزی روی آورده ایم و هیچ ضمانتی نیست که فردا سرمایه مان دچار ورشکستگی و ضرر نشود.

او هم از شرایط گرانی‌ها و نارضایتی‌های کشاورزان شهرستان گچساران ابراز نگرانی فراوان کرد.

علی دستلاف سرپرست اداره جهادکشاورزی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: محصولات صیفی در دشت لیشتر این شهرستان بصورت نشائی بوده و آبیاری آن هم به صورت نواری انجام می‌شود.

وی افزود: میزان آب مصرفی زمین‌های کشاورزی این منطقه از آب کانال‌های زیردست سد کوثر تامین و محصولات تولیدشده در دشت لیشتر برای مصرف به شهرستان گچساران و استان‌های همجوار ارسال و بخشی از محصول هم به کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

سرپرست اداره جهادکشاورزی شهرستان گچساران گفت: مساحت کل اراضی زیرکشت صیفی جات دشت لیشتر شهرستان گچساران در کشت بهاره معادل ۵۲۱ هکتار بوده که از این میزان ۳۶۵ هکتار گوجه فرنگی، ۱۱۰ هکتار هندوانه، ۳۷ هکتار طالبی و خربزه و هشت هکتار خیار انجام شده است.

دستلاف گفت: تخصیص سوخت نفت و گاز ماشین آلات کشاورزی مُتناسب با نیاز در زمان کاشت داشت و برداشت محصول بهاره بر اساس تخصیص موردنیاز بهره برداران تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیریت جهادکشاورزی شهرستان گچساران موظف به تامین کود محصولات استراتژیک است، اظهارداشت: تعداد بهره برداران صیفی جات در کشت بهاره دشت لیشتر این شهرستان ۱۵۵ بهره بردار است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۲۶ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۴۳۳۴۲، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: مشکلات کشاورزان ، مشکلات صیفی کاران ، مشکلات کشاورزان گچسارانی ، مشکلات صیفی کاران گچسارانی ، اهمال در تعاون روستایی ، قصور در تعاون روستایی ، تقصیر در تعاون روستایی ، درخواست دادگاهی کردن قادری فر ، ورود دیوان محاسبات به تعاون روستایی ، ورود سازمان بازرسی به تعاون روستایی ، تحقیق و تفحص از تعاون روستایی ، ورود دادستان کل کشور به مشکلات عمومی ایجاد شده از ترک فعل تعاون روستایی ، تقصیر و اهمال در تعاون روستایی ، پرونده زعفران تعاون روستایی ، پرونده خرما تعاون روستایی ، پرونده میوه تنظیم بازار تعاون روستایی ، بی کاری کارکنان تعاون روستایی ، واگذاری تعاون روستایی ، بازرسی رئیس جمهور در تعاون روستایی ، استمداد از حضرت آقا ، استمداد طلبی برای حل مشکلات ، استغاثه خدمت مقام معظم رهبری ، دادخواهی نزد رهبر انقلاب ، الزام به تغییر قادر فر ، داد خواهی کشاورزان نزد رهبر ، فوریت تغییر قادری فر ، بیگانه به کشاورزی به خانه ات برگرد ، ضرورت تغییر قادری فر
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین