پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
حوزه دارویی کشور خصوصا بعد از حذف ارز ترجیحی، به یکی از مهمترین چالش‌های اساسی کشور تبدیل شده است که نگرانی‌های برای مردم به همراه داشته و اختصاص ارز به دارو را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. مردم پیش و بیش از هر مسوولی با این وضعیت آشنا هستند و به هنگام خرید متوجه افزایش قیمت دارو می‌شوند؛ بنابراین نیاز است مسوولین اقدامات شفاف‌تر و جدی تری برای تعیین تکلیف وضعیت دارویی کشور خصوصا بیماران خاص داشته باشند.
شعار سال: از همان ابتدای بحث حذف ارز ترجیحی، نگرانی بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان بر تاثیر حذف ارز کالا‌های اساسی، بر سایر حوزه‌های غیر مرتبط از جمله دارو بود که همین نگرانی‌ها، باعث شد مجلس در برابر حذف ارز در بودجه ۱۴۰۰ مقاومت کند، اما در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۱ نهایتا اختیار را به دست دولت داد تا نهایتا شاهد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشیم.

این در حالی بود که تعدادی از نمایندگان مجلس و از سوی دیگر دولت، بار‌ها بر این نکته تاکید داشتند که قیمت دارو افزایش نخواهد یافت و از جمله این افراد، وزیر بهداشت دولت سیزدهم بود که در جریان حضور در کمیسیون بهداشت مجلس در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که تصمیم گرفته شد که قیمت دارو هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته باشد.

اما این پایان دفاعیات دولت از جریان حذف ارز ترجیحی نبود و حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی، در برنامه زنده تلویزیونی که اوایل همین ماه انجام شد، با تاکید بر گران نشدن دارو اعلام کرد که دارو باید توسط بیمه‌ها پوشش داده شود و تا زمانیکه زیرساخت بیمه آماده شود، پرداخت یارانه ادامه دارد.

دریغ از یک قدم در اجرای طرح انتقال ارز دارو به بیمه‌ها

این سخنان رئیس جمهور در حالی مطرح شد که روح الامینی، رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کمتر از دو هفته بعد از اظهارات رئیس جمهور، با بیان اینکه، دارو به وضعیت بحرانی نزدیک شده است، گفت: در قانون مصوب شد که ارز به بیمه‌ها انتقال یابد و دارو برای مردم گران نشود و در این رابطه ٨٠ هزار میلیارد بودجه تخصیص یافت، اما امروز ١۵ تیرماه است و دریغ از یک قدم در اجرای طرح انتقال ارز دارو به بیمه‌ها که این موضوع مشکلات بسیاری برای ما به وجود آورده است.
 
کلاف سردرگم گرانی و کمبود دارو، چه کسی پاسخگو است!

صنعت داروسازی در حال تعطیلی است

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد که کمیسیونِ قیمت گذاری، تشکیل نشده است بنابراین مصوبات ابلاغ نمی‌شود و صنعت داروسازی در حال تعطیلی است؛ مصوبه انتقال ارز دارو به بیمه‌ها روی زمین مانده است و با کمبود‌های دارویی مواجه هستیم.

روح الامینی همچنین برای تشریح وضعیت نابسامان دارو، به داروخانه ۱۳ آبان هم اشاره داشت و بیان کرد که در ۳۶۵ قلم دارو در داروخانه سیزده آبان که مرجع تامین داروست، کمبود داریم.

معاونان وزیر پاسخگو نیستند

این نماینده مجلس یادآور شد که معاونان وزیر پاسخگو نیستند و ما حتی در نهایت اگر تهدید کنیم که استیضاح می‌کنیم؛ کار به جایی نمی‌رسد.
 
کلاف سردرگم گرانی و کمبود دارو، چه کسی پاسخگو است!

قطعا قیمت دارو افزایش پیدا می‌کند

در همین حال حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر افزایش قیمت دارو اظهار کرد که این موضوع که اگر بخواهیم فکر کنیم پس از حذف ارز ترجیحی قیمت دارو افزایش پیدا نمی‌کند، شدنی نیست و قطعا قیمت دارو افزایش پیدا می‌کند.

حسینعلی شهریاری همچنین گفت که بخواهیم مدیریت درست داشته باشیم، فقط می‌توانیم ۳۰ درصد هزینه مواد اولیه دارو را کنترل کنیم، اما امیدواریم سازمان برنامه بودجه منابع مالی بیمه‌ها را برای کنترل قیمت دارو در اختیار آن‌ها قرار دهد.

چرخه تامین دارو در کشور دارای نقص جدی است

در کنار این انتقادات از حوزه دارویی، اظهارات نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی را هم باید اضافه کرد که در گفت و گویی بیان داشت: چرخه تامین دارو در کشور دارای نقص جدی است چرا که بیماران خاص یا با کمبود دارو یا افزایش چند برابری قیمت داروهایشان مواجه هستند، از سوی دیگر زنجیره سرد دارو نیز دچار نقص بوده و باعث می‌شود دارو‌های عرضه شده به دلیل صدمه‌ای که از نحوه نگهداری می‌بینند از کیفیت لازم برخوردار نبوده و میزان اثربخشی این دارو‌ها منفی است و تنها یک آرامش کاذب را در بیماران ایجاد می‌کند و در نهایت عوارض مضاعفی را برای این بیماران به همراه خواهند داشت.

عدم دپوی داروی مورد نیاز برای ۶ ماه آینده بحران دارویی محسوب می‌شود

ملک فاضلی با اشاره به لزوم دپوی دارو در کشور اظهار داشت که مسئولان مربوطه باید از طریق برآورد نیاز ۶ ماهه کشور، دارو به اندازه کافی دپو کنند تا با بروز هرگونه کمبود، بیماران دچار آسیب نشوند. کما اینکه در دنیا عدم دپوی داروی مورد نیاز برای ۶ ماه در سطح ملی را بحران دارویی می‌دانند.

فاضلی همچنین با اشاره به تاثیر افزایش قیمت دارو بر وضعیت معیشتی خانواده‌ها بیان داشت که افزایش قیمت دارو‌های بیماری‌های خاص باعث شده است که وضعیت اقتصادی خانواده این بیماران به شدت آسیب ببیند تاجایی که قادر به تامین هزینه داروی بیمار نیستند؛ بنابراین اگر مسئولان بدون توجه به این مهم قیمت دارو‌های این بیماران را افزایش دهند عملا دسترسی این بیماران به دارو را از بین برده‌اند که در نهایت به بروز عوارض بیماری در این بیماران منتهی می‌شود.

در همین حال دکتر بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو از شناسایی گران‌فروشی ٧ هزار میلیاردی در حوزه ماده اولیه دارویی و ورود دستگاه قضا به این حوزه خبر داد و گفت: در سازمان غذا و دارو به دنبال اصلاح فرایند‌های فسادزا هستیم و به همین دلیل از سوی سودجویان مورد هجمه قرار گرفته ایم.

پوشش بیمه‌ای ۲۵۰ قلم داروی دیگر تا پایان سال

وی اضافه کرد که درگذشته ۵۹۰ قلم دارو تا کد ملی بیمار رهگیری می‌شد که در حال حاضر به ۷۶۴ قلم رسیده و تا پایان امسال به ۱۱۶۴ قلم می‌رسد، همچنین تا قبل از این ۲۵۰۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه بوده اند که امسال به بالای ۲۷۵۰ قلم می‌رسد.

ارز ترجیحی صنعت دارو را گروگان گرفت

رئیس سازمان غذا و دارو درباره عواقب تخصیص ارز دولتی به دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در چند سال گذشته سیاست غلط ارز ترجیحی اعمال شد که در حوزه دارو بسیار نادرست بود و به صنعت و بیماران آسیب وارد کرد. با تخصیص ارز ترجیحی زنجیره تولید و توزیع دچار چالش شد و کمبود‌های دارویی افزایش پیدا کرد، ارز همیشه در دسترس و کافی نبود و روند تامین دارو و مواد اولیه با وقفه و اختلال مواجه شد، در نتیجه صنعت داروسازی را تحت تاثیرات منفی قرار داد.

کمبود دارو، عوامل دیگری مانند تحریم هم دارد

وی افزود: البته کمبود دارو، عوامل دیگری مانند تحریم هم دارد، اما با تخصیص ارز دولتی هزاران میلیارد سو استفاده شده و شاهد بیش اظهاری برای دریافت ارز بیشتر و واردات کالای کمتری بودیم، تنها در حوزه مواد اولیه ٧ هزار میلیارد سوء استفاده و گران‌فروشی را شناسایی کرده ایم. پرونده‌های مهمی از سال ٩٧ در این زمینه تشکیل و کیفرخواست‌هایی صادر شده است که بزودی از سوی دستگاه قضا علنی خواهد شد، البته صنعت داروسازی ما نجیب است و نخبگان را به کار می‌گیرد و یک زیست بوم منتخب از نخبگان است.

قیمت دارو با اصلاح سیاست ارزی برای بیمار تغییر نمی‌کند

دکتر دارایی گفت: بر اساس قانون برنامه و بودجه ٣ میلیارد دلار ارز برای دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک تخصیص یافته است و با دستور رئیس جمهور ارز تخصیص یافت تا زیرساخت‌ها برای انتقال ارز دارو به بیمه‌ها فراهم شود، با اصلاح سیاست ارزی قیمت دارو برای بیمار تغییر نمی‌کند و یارانه دارو در هنگام خرید بیمار اعمال می‌شود و این اقدام جدیدی است که در بستر نسخه الکترونیک محقق می‌شود.
 
کلاف سردرگم گرانی و کمبود دارو، چه کسی پاسخگو است!

خارج شدن دسترسی به داروی داخلی و خارجی

محمد علیزاده رئیس هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران هم از دیگر مسوولینی است که با اشاره به وضعیت دارویی بیماران تالاسمی، گفت: تعداد شرکت‌های داخلی برای تولید دارو زیاد شده و ارز ترجیحی دارو معلوم نیست که حذف شده و یا نمی‌شود و تعدد قیمت دارویی ایجاد شده است.

وی همچنین دو عامل تحریم و مبادلات ارزی را از مشکلات تأمین دارو بیماران تالاسمی عنوان کرد و گفت: شرکت خصوصی واردکننده حتماً باید ارز را دریافت کند که در غیر این صورت همراهی نمی‌کند.

در نهایت صرف اظهارات متفاوت مسولان در حوزه دارو، مردم پیش و بیش از هر مسوولی با این وضعیت آشنا هستند و به هنگام خرید متوجه افزایش قیمت دارو می‌شوند؛ بنابراین نیاز است مسوولین اقدامات شفاف‌تر و جدی تری برای تعیین تکلیف وضعیت دارویی کشور خصوصا بیماران خاص داشته باشند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار:۲۰ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۴۰۵۸۱۵، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین