پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۱۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
در ماه‌های گذشته برخی از اقلام دارویی به ویژه دارو‌های مصرفی بیماران خاص، نایاب یا کمیاب شد امری که به گفته نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران همچنان ادامه دارد. با این حال وزارت بهداشت این موضوع را نیز همچون افزایش قیمت دارو تکذیب می‌کند.

شعار سال: دارو یکی از کالا‌های ضروری در کشور است که کمبود و نوسان قیمت آن می‌تواند بیماران را با چالش‌های جدی مواجه سازد و اگر این روز‌ها گذرتان به داروخانه‌ها افتاده باشد تقریبا یک یا دو قلم داروی نوشته شده در نسخه موجود نیست و زمانی هم که قیمت دارو‌های تجویز شده را می‌گویند شاهد تعجب و واکنش‌های متفاوت افراد هستیم که گاهی برخی افراد از متصدی داروخانه می‌خواهند تا تعدادی از دارو‌ها را از لیست نسخه آن‌ها خارج کند یا نمونه مشابه داخلی آن را به آن‌ها پیشنهاد دهد به‌طوری‌که این کمبود‌ها و گرانی شامل اقلام پزشکی و دارویی پرمصرف تا دارو‌های بیماران تنفسی، ناباروری و صعب‌العلاج می‌شود که البته این وضعیت دلایل مختلفی همچون تحریم‌ها و زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی و وضعیت توزیع دارو دارد که بهتر است پوشش قیمت دارو‌ها توسط سازمان‌های بیمه‌گر افزایش یابد دراین میان کارشناسان و برخی از تولیدکنندگان مواد دارویی بر این باور هستند که لازم است واردات جایگزین تولید داخلی شود و اختصاص ارز دولتی با مشکلات زیادی روبه روست و ارز نیمایی هم هزینه تولید را بیشتر می‌کند و نتیجه این می‌شود که قیمت‌ها بالا می‌رود و لازم است که اصلاحیه قیمتی از سوی وزارت بهداشت صورت گیرد.


هزینه‌های پنهان دارو چقدر است؟

فرامرز اختراعی، رئیس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی گفت: زمانی که طرحی ناقص اجرا شود نشان دهنده این است که منابعی وجود ندارد پس ظرفیت‌های تولیدات داخلی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و باید واردات جایگزین آن شود همین‌طور در واردات مقدار کمی منابع ارزی داریم و زمان می‌برد تا به حالت تعادل برسد. اختراعی در رابطه با اختصاص ارز نیمایی به دارو بیان کرد: اختصاص ارز ارزان قیمت مشکلات بسیاری دارد زیرا دولت به سختی تخصیص می‌دهد و زمانی که ارز نرخ نیمایی پیدا می‌کند شرکت‌ها می‌توانند حداقل عرضه موجود را از صرافی‌ها تامین کنند، اما برای این کار باید تا ۶ برابر آن هزینه کنند به علاوه وقتی شرکت‌ها منابع بیشتری را صرف می‌کنند و هزینه‌های مالی بیشتری را می‌دهند درصدد هستند تا سود بیشتری انتظار داشته باشند که این موضوع نیز دیده نشده است در واقع دو هزینه پنهان وجود دارد. رئیس هیات‌مدیره سندیکای تولید کنندگان ضمن اشاره به کنترل قاچاق دارو توسط سندیکای آن اظهار کرد: قیمت سه گانه در وزارت بهداشت تعیین می‌شود در نتیجه این اصلاحیه‌ها در برابر وزارت بهداشت باید صورت می‌گرفت البته رفت و آمد دارویی به صورت چمدانی را انکار نمی‌کنم زیرا ارزانی دارو طوری نبوده است که مسئولین ادعای قاچاق زیاد دارو را می‌کنند در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه باید تلاش کند که منابع لازم را تامین کند و از طرفی بانک‌ها نیز به موازات تلاش کنند که این کمبود منابع جاری را تامین کنند همچنین شرکت‌ها هم باید تضمین بدهند که دسترسی مردم به دارو با بحران روبه‌رو نشود، چراکه متأسفانه شرایط بسیار سختی را سپری می‌کنیم و اگر یکی از این عوامل با مشکل مواجه شود باعث بحرانی شدن این زنجیره خواهد شد. از سوی دیگر دارو‌ها بیش از ۹۸ درصد تولید داخلی است و اگر زنجیره تولید دارو دستکاری نشود در تولید و عرضه دارو هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد. او خاطرنشان کرد: براساس آماری که به دست ما رسیده است حدود ۶ میلیون نفر از طرف دولت بیمه شده‌اند و جمعیت کمی هستند که مشمول بیمه نیستند، اما متأسفانه همین تعداد به دلیل اینکه شامل بیمه نیستند باید هزینه زیادی را برای تامین داروصرف کنند بنابراین امید می‌رود که پوشش بیمه عمومی شود و نگرانی برای آن بخش از افراد جامعه هم برطرف شود.

افزایش ۶ برابری قیمت دارو‌های وارداتی؟

مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت از افزایش گرانی ۴۰ درصدی ۵۶۰ قلم دارو در سال قبل خبر داد و به گفته او سازمان‌های بیمه‌گر در ابتدای سال موظف شدند تنها ۱۵ درصد افزایش قیمت دارو را تعهد کنند، متأسفانه برای پوشش افزایش قیمت بیش از ۱۵ درصد امکانات اعتباری وجود نداشت، اما با این حال این موارد از سوی وزارت بهداشت به دولت قبل نسبت داده شد و در نهایت هاشمی در این رابطه اظهار کرد: ما تاکید داریم که اخبار غیرواقعی افزایش ۶ برابری قیمت دارو صحت ندارد و تکرار این موارد فقط می‌تواند اذهان عمومی را مشوش کند. این گفته‌ها در حالی بود که نمایندگان مجلس نیز به انتقاد از انفعال وزارت بهداشت در برابر گرانی دارو پرداختند. دراین خصوص صدیف بدری گفت: دهک‌های پایین جامعه، بازنشستگان و سالمندان به مراتب بیشتر از سایر اقشار در معرض بیماری هستند و بیش‌ترین آسیب را از آشفتگی بازار دارو می‌بینند و آیا می‌دانید بسیاری از بیماران بی‌بضاعت هنگام تهیه نسخه، وقتی با قیمت آن مواجه می‌شوند، از دریافت دارو صرف نظر می‌کنند؟ با این حال دارایی رئیس سازمان غدا و دارو هرگونه گرانی دارو را تکذیب کرد و گفت: افزایش قیمت چند قلم دارو را نمی‌توان به کل بازار دارویی کشور تعمیم داد، چراکه این افزایش قیمت شاید مشمول ۵ درصد بازار دارویی کشور باشد. پیش از او نیز هاشمی اخبار گرانی دارو را بزرگنمایی برخی رسانه‌ها دانسته بود. از سوی دیگر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز پس از جلسه‌ای با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به تصمیم دولت و مجلس نسبت به عدم تغییر قیمت دارو ادعا کرد که دارو حداقل افزایش قیمت را در چند ماه اخیر داشته و نمودار‌ها هم بیانگر این موضوع است. وی همچنین در جای دیگری گفته بود که در کشور مشکل گرانی دارو وجود ندارد و با توجه به تأمین ارز برای مواد اولیه و دارو، تولید داخلی دارو تقویت می‌شود. در مورد دارو‌های ضروری، هیچ مشکلی نیست و شاید در مورد مکمل‌های تقویتی خارجی که دارای مشابه داخلی هستند، مشکلاتی وجود داشته باشد، اما در حوزه دارو‌های تولید داخل که نیازی به واردات مشابه خارجی آن نیست، مشکلی وجود ندارد با این حال محمد علی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با اظهارات مدیران وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت ادعا می‌کند که دارو گران نشده است وحقیقت ماجرا این است که دارو‌ها گران شده و این گرانی و تورم را می‌توان حس کرد.
 
سخنگوی دولت هم به کمک وزارت بهداشت شتافت

این تنها مسئولان وزارت بهداشت نبودند که هرگونه افزایش قیمت دارو را تکذیب کردند، بلکه سخنگوی دولت علی بهادری جهرمی نیز به کمک آنان شتافت و در سخنانی مطرح کرد که کمیسیون مربوطه باید مجوز افزایش قیمت دارو را صادر کند که این کمیسیون چنین کاری را انجام نداده است با این حال محمد مخبر در نامه‌ای به بهرام عین‌اللهی جو حاکم بر وضعیت دارویی کشور را بد و نگران کننده توصیف کرد و خواستار رسیدگی وزارت بهداشت به این مسأله شد تا نفر دوم دولت نیز عملا بر موضوع گرانی دارو صحه بگذارد.

کمبود دارو و اظهارات متناقض دیگر

در ماه‌های گذشته برخی از اقلام دارویی به ویژه دارو‌های مصرفی بیماران خاص، نایاب یا کمیاب شد امری که به گفته نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران همچنان ادامه دارد. با این حال وزارت بهداشت این موضوع را نیز همچون افزایش قیمت دارو تکذیب می‌کند. بهرام عین‌اللهی هفته گذشته در حاشیه سفر خود به قزوین گفت که ۳ میلیارد دلار ارز دارو اختصاص پیدا کرده است و بر همین اساس امسال کمبودی در حوزه دارو وجود نخواهد داشت. این اظهارات عین‌اللهی در حالی است که پیش از آن بهادری جهرمی سخنگوی دولت از اختصاص یک میلیارد دلار ارز دارو به وزارت بهداشت خبر داده بود. سید علی فاطمی نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران ضمن تأیید کمبود‌های دارویی معتقد است: زمانی در کشور کمبود دارو نداریم که تمامی اقلام دارویی مورد نیاز در همه داروخانه‌های کشور موجود و در دسترس بیماران قرار بگیرد و وزارت بهداشت زمانی که دارو را به داروخانه‌های دولتی و منتخب به صورت قطره چکانی تزریق می‌کند می‌گوید که کمبود دارو بر طرف شده است، در حالی که مردم برای یافتن داروی مورد نیاز خود سردرگم بوده و از این داروخانه به آن داروخانه در جست‌وجو هستند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه آرمان ملی، تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: 344029،www.armanmeli.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
0
0
دارو داره چوب مافیا و رانت و عدم نظارت و فساد رو می خوره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین