پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۵۵۹
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۹
درحالی که دسترسی به واکسن گارداسیل روز به روز سختتر می‌شود و متقاضیان از قیمت بالای آن شاکی‌اند، سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره محدودیت‌های دسترسی به این واکسن گفت: کشور با مشکل تامین ارز برای دارو روبرو شده؛ با مشکلات ارزی و محدودیت بودجه مگر داروی سرطان راحت پیدا می‌شود که دارو‌های پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی هم راحت پیدا شوند؟

شعار سال: تب واکسن گارداسیل از مدتی پیش در بازار دارو‌ها بالا گرفته است. هرکجا هم حرفی از این واکسن می‌شود بحث کم‌پیدایی و قیمت نجومی دز‌های این واکسن باز می‌شود. گارداسیل نام یک برند مطرح در حوزه پیشگیری از ویروس HPV و خصوصا سرطان رحم است. چند سالی از تولید این واکسن در کشور می‌گذرد، اما به گزارش داروخانه‌های کشور استقبالی از این واکسن‌ها نمی‌شود. یک پزشک متخصص در این باره گفت: نسبت به واکسن داخلی بین مردم بی‌اعتمادی وجود دارد و تنها راه جلب اعتماد مردم افزایش کیفیت است.

مدیر یک داروخانه در تهران گفت: پیشگیری از بیماری عمدتا با واکسن‌ها اتفاق می‌افتد که در کشور ما کمبود جدی در این حوزه وجود دارد. اگر هم منابعی برای تهیه آن وجود داشته باشد، قطره چکانی به دست ما می‌رسد.

وی همچنین گفت: واردات واکسن پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی عموما محدود هستند با این حال نمونه‌های تولید شده در داخل راحتتر به دست ما می‌رسند. واکسن‌های داخلی کیفیت واکسن خارجی را ندارند. واکسن داخلی مثلا دو نوع از ویروس‌ها را پوشش می‌دهد. در واقع هم تقاضای کالای داخلی بسیار کم است و به همین خاطر تعداد محدودی تهیه می‌کنیم.

واکسن داخلی؛ یک موفقیت بزرگ؟

همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت دارو‌های پیشگیری از بیماری‌های جنسی گفت: در بسیاری از کشور‌ها این واکسن از سن ۱۰-۱۵ سالگی به صورت اجباری و همگانی تزریق می‌شود. در ایران هم نسبت به قبل دسترسی به این واکسن بیشتر شده است. در بین واکسن‌های داخلی که تولید می‌شوند هم تعداد بیماری‌هایی که پوشش می‌دهند کمتر از واکسن خارجی است؛ اما بازهم یک موفقیت بزرگ است.

کمبود دارو در کشور جدی است آیا انکار می‌کنید؟
مگر دسترسی به دارو‌های سرطان راحت است که گارداسیل هم راحت پیدا شود؟

نجف آبادی درباره قیمت این واکسن توضیح داد: قیمت این دارو از قبل هم گران بود. در زمان دلار ۴۲۰۰ تومانی، ۳۰۰ هزارتومان قیمت داشت. به طبع در حال حاضر قیمت آن بیشتر هم شده است. کشور در شرایط فعلی با مشکل تامین ارز برای دارو روبرو شده است. باید بدانید مخارج تولید این دارو بالا است و به همین خاطر گران است. به نظر من با توجه به اینکه واکسن مهمی است باید دسترسی به آن هم بیشتر شود، اما با توجه به وضعیت ارزی دارو‌های مهمتری وجود دارند که باید در اختیار بیماران قرار بگیرند. در حال حاضر با مشکلات ارزی و محدودیت بودجه مگر داروی بیماران مبتلا به سرطان راحت پیدا می‌شود که دارو‌های پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی هم راحت پیدا شوند؟

کمبود دارو در کشور جدی است آیا انکار می‌کنید؟
نماینده مجلس ضمن اشاره به اینکه دارو‌های مهمتری از واکسن گارداسیل وجود دارد، گفت: دسترسی به گارداسیل هم مهم است، اما دارو‌های مهمتری هم هستند که دسترسی به آن‌ها سخت، گران و محدود است. اگر بخواهیم اولویت‌بندی کنیم باید اهم و فی اهم را رعایت کنیم. ما تلاش می‌کنیم با محدودیت بودجه بیشترین خدمت را بکنیم. علاوه بر محدودیت‌های بودجه‌ای که در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد. سال گذشته و امسال با محدودیت‌های زیادی در حوزه واردات و تولید دارو به وجود آمده است.

متخصص بیماری‌های زنان: واکسن گارداسیل ​از بازار سیاه تهیه می‌شود

وقتی درباره چرایی کمبود این واکسن و قیمت بالای آن از یک پزشک متخصص پرسیدیم به پاسخ متفاوتی رسیدیم؛ مریم کاشانیان در این باره گفت: تا مدتی قبل واکسن از خارج از کشور تهیه می‌شد. مدتی بعد در راستای حمایت از تولیدات داخلی، اجازه ورود برخی محصولات از کشور‌های دیگر داده نشد؛ همین موجب شد که واکسن از بازار سیاه سر درآورد و با قیمت‌های نجومی و شرایط غیراصولی به دست متقاضیان برسد.

مریم کاشانیان استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: یکی از انواع بیماری‌های مقاربتی ویروس HPV است که از میان ۱۰۰ نوع، یک بروز آن زگیل تناسلی است. انواع ۶ و ۱۱ آن می‌تواند در ناحیه تناسیلی ایجاد زگیل بکند. خود زگیل به تنهایی ایجاد مشکل نمی‌کند بلکه همراه این‌ها ویروس‌هایی ممکن است ایجاد شود که پرخطر هستند. این ویروس‌ها می‌توانند در ایجاد سرطان‌های آلت تناسلی نقش داشته باشند که مختص به زنان نیستند و در مردان هم ممکن است ایجاد شوند.

کاشانیان درباره تفاوت واکسن داخلی و خارجی توضیح داد: نوع ۱۶ و ۱۸ در زنان می‌تواند موجب ایجاد ضایعات پیش سرطان بشود. باید به واکسن گارداسیل بیشتر از اینکه به عنوان پیشگیری از زگیل تناسلی نگاه کنیم، به عنوان راهی برای پیشگیری از سرطان به آن توجه کنیم. در کشور‌هایی مانند اسکاندیناوی واکسن پیشگیری همان انواع اصلی ویروس که می‌توانند موجب ابتلا به سرطان شوند را پوشش می‌دهد. بعد‌ها واکسن را گسترش دادند و انواع ۶ و ۱۱ را به آن اضافه کردند. نوع ۴ ظرفیتی آن بیشتر به عنوان پیشگیری از ابتلای افراد به سرطان در کشور‌های جهان در دسترس قرار گرفت. هرچه گذشت انواع ۹ ظرفیتی و ۱۲ ظرفیتی آن هم پوشش داده شد.

کمبود دارو در کشور جدی است آیا انکار می‌کنید؟
مدیر گروه سابق زنان و مامایی دانشگاه ایران گفت: واکسن پاپیلوگارد هم که در حال حاضر در کشور تولید می‌شود نوع ۱۶ و ۱۸ را پوشش می‌دهد. این واکسن به تازگی وارد بازار شده است و وزارت بهداشت باید نتایج مطالعاتی که روی این واکسن‌ها انجام می‌شود را در اختیار مردم قرار دهد.

مردم به واکسن داخلی بی‌اعتمادند

پزشک متخصص زنان و زایمان گفت: شاید دلیل استقبال کم مردم از واکسن داخلی این باشد که واکسن خارجی مدت طولانی‌تری است که تولید می‌شود و تبلیغات کمی هم در حوزه واکسن داخلی صورت گرفته است. نوع داخلی می‌تواند کیفیت و اثر بخشی نوع خارجی را داشته باشد. وزارت بهداشت به عنوان متولی باید درباره اثربخشی این محصول، اطمینان کافی را در مردم به وجود بیاورد با این حال خیلی شاهد اقداماتی در این بخش نیستیم. به همین خاطر همچنان نسبت به واکسن داخلی بین مردم بی‌اعتمادی وجود دارد و تنها راه جلب اعتماد مردم افزایش کیفیت است. این بی‌اعتمادی فقط نسبت به واکسن هم نیست در هر زمینه‌ای ترجیح مردم کالا‌های وارداتی است.

کاشانیان افزود: در وضعیتی که طرح جوانی جمعیت مطرح است و افزایش جمعیت یک الویت ملی است، گمان شود که مسئله آموزش ارتباط جنسی و استفاده از کاندوم باید حذف شود، چون که از بارداری پیشگیری می‌کند درحالی که این روش‌ها از بیماری‌هایی همچون سرطان هم جلوگیری می‌کند؛ بیماری‌هایی که ممکن است موجب بروز نازایی در فرد هم شود. این آموزش‌ها مغایرتی با الویت‌های طرح جوانی جمعیت ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیدبان ایران، تاریخ انتشار:۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: 154958، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین