شعار سال: یکی از چالشهای بزرگ کاربران اینترنت در روزهای اخیر، همزمان با اعمال محدودیتها، دسترسی به اپلیکیشنهای ارتباطی جایگزین در طیفی از اپلیکشین های تخصصی ، شبکه های پیام رسان و در آینده ای نزدیک احتمالی ، موتورهای جستجو است.
در سالهای گذشته برای پیام رسانها، هزینههای بسیاری شده از ایتا تا بله، سروش و روبیکا، همه اپلیکیشنهای داخلی پر هزینهای بودند که هیچ یک هم حتی به موفقیت نسبی دست نیافته بودند، اما همیشه حامیان طرح صیانت اعتقاد داشتند با توسعه این شبکه و حمایت از این پیام رسانها باید برای شان انحصار ایجاد کرد و مثل صنعت خودرو سازی آنها را پیش راند.رفتاری که اگر سازمان های نظارتی و بازرسی کشور خوب کار می کردند، الان باید حامیان و بانیان این فعالیت را به میز و محاکمه می کشاندند.
حالا، اما درحالی که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند توسعه پیام رسان برای یک جامعه با نهایت ۷۰ میلیون کاربر اصلا صرفه اقتصادی ایجاد نخواهد کرد، همچنین در شرایطی که دسترسی به رقبای خارجی قطع یا محدود شده است، چالش بزرگ موتور جست و جوی ایرانی پیش روی مردم است. سلام، پارسی جو و جس جو سه مرورگر و سرچ انجین ایرانی اگرچه سعی کردند کپی عین به عین از گوگل باشند، اما امکان دسترسی به نیازها در آنها نسبت به گوگل تقریبا چیزی برابر هیچ است.
مشکل بزرگتر، اما در این زمینه شبکه پیام رسانهای داخلی است. روبینو به عنوان جایگزین ایرانی اینستاگرام، پیام رسانهای بله، ایتا، سروش و روبیکا ... . اگرچه امکان تبادل پیام متنی را تا حدودی دارند، اما امکانات متعدد پیام رسانهایی مثل تلگرام یا واتساپ در آنها تقریبا محال است. بله به عنوان یکی از کاملترین نمونه داخلی از این پیام رسانها برای ارتباط صوتی یا تصویری تقریبا غیرقابل استفاده است. پیام رسان ایتا هم در شرایطی که بسیاری از کاربران ایرانی به دنبال یک راهکار جایگزین هستند، شبکه اش را محدود کرده و عضو جدید نمیپذیرد.
این پیام رسان به دلیل ظرفیت پایین خود اعلام کرد در حال حاضر قادر به پذیرش کاربران جدید نیست. در واقع کاربران در زمان ثبت نام در این پیام رسان با پیامی به شرح زیر مواجه میشوند: «سلام و سپاس از شما برای انتخاب ایتا؛ به دلیل بروزرسانی و ارتقای سرورها، موقتا ارسال کد برای کاربران جدید مقدور نیست. پس از ارتقای سیستم، اطلاعرسانی خواهد شد. پوزش ما را پذیرا باشید.» . هر چند عدم پذیرش کاربر جدید توسط ایتا در راستای حفظ کیفیت سرویس برای کاربران فعلی آن انجام شده است، اما باز هم چنین اقدامی از مناسب نبودن زیرساختهای این پیام رسان حکایت دارد و نشان میدهد پیام رسانهای داخلی در حال حاضر نمیتوانند از میلیونها ایرانی پذیرایی کنند.
مشکلاتی که شخص وزیر ارتباطات هم آنها را پذیرفته و گفته است: «ناچاریم شبکه پیام رسانهای داخلی را تقویت کنیم و بستر توسعه آنها را فراهم کنیم.» اگرچه این طرح کمک از پیام رسانهای داخلی درحالی است که دولت بزودی با توجه به هزینههای گزاف بستن اینترنت بین الملل ناچار به کاهش این محدودیت هاست و این حقیقت غیر قابل کتمان است که همچنان دسترسی به پیام رسانهای خارجی با سختیهای استفاده از فیلترشکنها، اولویت کاربران است، مگر اینکه نمونههای داخلی بتوانند به چنان کیفیتی برسند که مزیتی رقابتی برای مقابله با رقبای خارجی داشته باشند.
این تجربه ای است که همچنان بسیاری از کاربران به رغم همه دشواری ها ویز را به مسیریاب های داخلی و یوتیوب را به آپارات ترجیح می دهند.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ،برگرفته از خبرآنلاین. منتشره در نهم مهر 1401. کد خبر: 1665011. https://www.khabaronline.ir.