پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۷۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
شرایط کشور خاص بوده و قابل درک است. اما این شرایط خاص، دلیلی بر عدم پاسخگویی و رفع مشکلات مردم در سه بحث نیازمندی به اپلیکیشن های کاربردی ، نیازمندی به پیام رسان ها و نیازمندی به موتور جستجوی خوب نیست. اندکی دقیق تر به مسائل نگاه کنیم و حساس تر به بحث مدیریت بحران باشیم، متاسفانه بشکلی مشهود ضعف مدیریت بحران را در توسعه این سه حوزه قبل از وقوع بحران ، می توان دید. فقط شعار داده ایم و اعلام ضرورت وجود اپلیکیشن بومی، پیام رسان بومی و موتور جستجوی بومی کرده ایم. فقط گفتیم که محتوای خارجی ها بد است و ما نمی پسندیم . نام این نوع فعالیت هر چه باشد ، مدیریت بحران نیست. با محدودیت های ایجاد شده برای اینترنت بین الملل ، در ساعات قطعی کامل پهنای باند بر روی شبکه اینترنت موبایلی که تقریبا بخش عمده اینترنت مصرفی کشور را تشکیل می دهد هیچ راهکاری برای ارتباط غیر از اپلیکیشن های داخلی باقی نمی ماند اما زیرساخت های داخلی کشور هم به رغم همه وام های کم بهره و حمایت های بی پایان ،مزیت خاصی محسوب نمی شود. کسی هم تمایل به پاسخ ندارد؟

شعار سال: یکی از چالش‌های بزرگ کاربران اینترنت در روز‌های اخیر، همزمان با اعمال محدودیت‌ها، دسترسی به اپلیکیشن‌های ارتباطی جایگزین در طیفی از اپلیکشین های تخصصی ، شبکه های پیام رسان و در آینده ای نزدیک احتمالی ، موتورهای جستجو است.

مشکل قطع اینترنت بین الملل و اپلیکیشن های ایرانی برای مردم و پاسخگو نبودن هیچ کس!

در سال‌های گذشته برای پیام رسان‌ها، هزینه‌های بسیاری شده از ایتا تا بله، سروش و روبیکا، همه اپلیکیشن‌های داخلی پر هزینه‌ای بودند که هیچ یک هم حتی به موفقیت نسبی دست نیافته بودند، اما همیشه حامیان طرح صیانت اعتقاد داشتند با توسعه این شبکه و حمایت از این پیام رسان‌ها باید برای شان انحصار ایجاد کرد و مثل صنعت خودرو سازی آن‌ها را پیش راند.رفتاری که اگر سازمان های نظارتی و بازرسی کشور خوب کار می کردند، الان باید حامیان و بانیان این فعالیت را به میز و محاکمه می کشاندند. 

حالا، اما درحالی که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند توسعه پیام رسان برای یک جامعه با نهایت ۷۰ میلیون کاربر اصلا صرفه اقتصادی ایجاد نخواهد کرد، همچنین در شرایطی که دسترسی به رقبای خارجی قطع یا محدود شده است، چالش بزرگ موتور جست و جوی ایرانی پیش روی مردم است. سلام، پارسی جو و جس جو سه مرورگر و سرچ انجین ایرانی اگرچه سعی کردند کپی عین به عین از گوگل باشند، اما امکان دسترسی به نیاز‌ها در آن‌ها نسبت به گوگل تقریبا چیزی برابر هیچ است.

مشکل قطع اینترنت بین الملل و اپلیکیشن های ایرانی برای مردم و پاسخگو نبودن هیچ کس!

مشکل بزرگتر، اما در این زمینه شبکه پیام رسان‌های داخلی است. روبینو به عنوان جایگزین ایرانی اینستاگرام، پیام رسان‌های بله، ایتا، سروش و روبیکا ... . اگرچه امکان تبادل پیام متنی را تا حدودی دارند، اما امکانات متعدد پیام رسان‌هایی مثل تلگرام یا واتساپ در آن‌ها تقریبا محال است. بله به عنوان یکی از کامل‌ترین نمونه داخلی از این پیام رسان‌ها برای ارتباط صوتی یا تصویری تقریبا غیرقابل استفاده است. پیام رسان ایتا هم در شرایطی که بسیاری از کاربران ایرانی به دنبال یک راهکار جایگزین هستند، شبکه اش را محدود کرده و عضو جدید نمی‌پذیرد.
این پیام رسان به دلیل ظرفیت پایین خود اعلام کرد در حال حاضر قادر به پذیرش کاربران جدید نیست. در واقع کاربران در زمان ثبت نام در این پیام رسان با پیامی به شرح زیر مواجه می‌شوند: «سلام و سپاس از شما برای انتخاب ایتا؛ به دلیل بروزرسانی و ارتقای سرورها، موقتا ارسال کد برای کاربران جدید مقدور نیست. پس از ارتقای سیستم، اطلاع‌رسانی خواهد شد. پوزش ما را پذیرا باشید.» . هر چند عدم پذیرش کاربر جدید توسط ایتا در راستای حفظ کیفیت سرویس برای کاربران فعلی آن انجام شده است، اما باز هم چنین اقدامی از مناسب نبودن زیرساخت‌های این پیام رسان حکایت دارد و نشان می‌دهد پیام رسان‌های داخلی در حال حاضر نمی‌توانند از میلیون‌ها ایرانی پذیرایی کنند.
 
مشکل قطع اینترنت بین الملل ،توان زیر سوال اپلیکیشن های ایرانی برای نیازهای مردم و پاسخگو نبودن هیچ کس!
 
مشکلاتی که شخص وزیر ارتباطات هم آن‌ها را پذیرفته و گفته است: «ناچاریم شبکه پیام رسان‌های داخلی را تقویت کنیم و بستر توسعه آن‌ها را فراهم کنیم.» اگرچه این طرح کمک از پیام رسان‌های داخلی درحالی است که دولت بزودی با توجه به هزینه‌های گزاف بستن اینترنت بین الملل ناچار به کاهش این محدودیت هاست و این حقیقت غیر قابل کتمان است که همچنان دسترسی به پیام رسان‌های خارجی با سختی‌های استفاده از فیلترشکن‌ها، اولویت کاربران است، مگر اینکه نمونه‌های داخلی بتوانند به چنان کیفیتی برسند که مزیتی رقابتی برای مقابله با رقبای خارجی داشته باشند.
 
مشکل قطع اینترنت بین الملل ،توان زیر سوال اپلیکیشن های ایرانی برای نیازهای مردم و پاسخگو نبودن هیچ کس!
 
این تجربه ای است که همچنان بسیاری از کاربران به رغم همه دشواری ها ویز را به مسیریاب های داخلی و یوتیوب را به آپارات ترجیح می دهند.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ،برگرفته از خبرآنلاین. منتشره در نهم مهر 1401. کد خبر: 1665011. https://www.khabaronline.ir. 
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
0
0
خبر را خیلی خوب کار کردید. منبع خبری شما متاسفانه افتضاح کار کرده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین