پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۱۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
در ۲۵ سال گذشته کلانشهر‌ها دچار مشکلات مشابهی شده‌اند. تغییرات در بافت شهری و گرایش به ساخت و ساز گسترده،بحث حمل و نقل شهری و حمل و نقل عمومی،پسماند و فضای سبز،خدمات شهری، معضل‌های ترافیکی و آلودگی هوا و همینطور تحولات اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از آن‌ها با یکدیگر مشترک بوده و تجربیات مدیران شهری در یافتن راه‌حل برای هریک از آن‌ها می‌تواند در قالب الگوهای انتقال تجارب موفق و ناموفق،برای دیگر مدیران نیز مفید باشد. یکصد و چهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور صبح روز پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان مجلس، شهرداران کلانشهرهای کشور و جمعی از مسئولان و مدیران مدیریت شهری به میزبانی شهرداری مشهد مقدس برگزار شد.در این نشست، شهرداران کلان‌شهر‌های مختلف در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ و بیان مشکلات مربوط به قوه مقننه ، ارتقا همکاری ها با دولت و مواردی همانند به بحث و تبادل نظر پرداختند. نکته جالب توجه و سخن بی پرده ای که می توان گفت این است که اگر وضع کشور این گونه است، غلل را در مثلث سه گانه شیوه انتصابات ، میزان برنامه محوری و وضعیت فسادستیزی جستجو کنید. انتصابات در ایران مسلمل پشت پرده دارد . پشت پرده ای که گاها به اسم تعهد، تخصص را قربانی می کنند و منافع فردی و سلیقه گرایی ها ، محور امورات ان است.

شعار سال: محمدباقر قالباف رئیس مجلس در یکصدوچهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌های کشور با اشاره به مشکلاتی که شهرداران کلانشهر‌ها طی ۲۵سال گذشته با آن مواجه بوده‌اند و حل نشده است، گفت ایجاد این معضل بدان سبب است که در این موضوعات قدرت حل مسئله را از دست داده‌ایم و درصورت داشتن قدرت حل مسئله برخی مشکلات کلانشهر‌ها حتی بدون دریافت بودجه نیز قابل حل است. درواقع، چون تصمیم‌گیری نمی‌کنیم و هماهنگی وجود ندارد اگر پول هم بدهند هدر می‌رود و مشکل حل نمی‌شود. از ۲۵ سال قبل تاکنون، حرف‌های شهرداران کلانشهر‌ها به‌صورت مستمر و نواری تکرار شده است. در سال ۱۳۶۸ که در مازندران بودم، زباله به‌عنوان بحران در ساری مطرح بود و اکنون نیز این بحران وجود دارد. امروز به‌عنوان یک نظر کارشناسی تأکید می‌کنم برای حل بحران زباله حاشیه دریای خزر یک ریال پول هم لازم نیست و هرکس بگوید، چون پول نداریم حل نمی‌شود، من نمی‌پذیرم؛ زیرا برای رفع آن نیاز به تصمیم‌گیری و هماهنگی است. وی افزود: اگر ظرفیت شهرداری‌ها را بشناسیم، سرمایه‌های اجتماعی که از دست رفته و به‌خصوص اعتماد مردم که مهم‌ترین این سرمایه است می‌تواند توسط شهرداری‌ها احیا شود.

قالیباف با اشاره به اینکه احیای توسعه کشور مبتنی بر ارایه خدمات آنهم بشکلی خوب است؛ نهاد عمومی همانند شهرداری می‌تواند با نوعی پیشگامی مشکلات را حل و فصل کند. قانون شهرداری‌ها در سال ۱۳۶۳-۱۳۶۲ تصویب شد و قرار بود آیین‌نامه آن طی ۶ ماه به مجلس ارائه شود، اما این امر محقق نشد؛ به همین دلیل شاهد مشکلاتی هستیم که امروزه شهرداران به آن اشاره می‌کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به‌عنوان مثال عمر متوسط مدیریت تهران ۱۹ ماه است؛ بنابراین شهری به این بزرگی نمی‌تواند به سمت توسعه حرکت کند؛ زیرا برای تصمیم‌گیری و اجرا کردن این تصمیمات نیاز به زمان است. وی اضافه کرد: در ۱۲سالی که در شهرداری تهران توفیق خدمت داشتم، بسیاری از اتفاقات از سال هفتم یا هشتم رخ داد؛ زیرا سیستم بوروکراسی در مقابل تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیران مقاومت و مخالفت می‌کند. این در حالی است که راه‌اندازی ۱۱۰ در نیروی انتظامی با آن پیچیدگی فقط ۱۱ ماه زمان برد، اما برای هوشمندسازی در شهرداری ۷ سال زمان صرف شد. قالیباف با اشاره به اظهارات شهرداران درباره موضوع ماده ۱۰۰ (مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی) گفت: شهرداری‌ها را همیشه بابت ماده ۱۰۰ محکوم می‌کنند؛ درحالی‌که قانونگذار، مجلس است و شهرداری، دبیر جلسه و سه عضو دیگر مربوط به مجموعه‌های متفاوت در آن حضور دارند؛ بنابراین اصلاح ماده۱۰۰ می‌تواند خیلی از نابسامانی‌ها را برطرف کند.

رئیس مجلس با اشاره به جلسه صحن علنی قوه مقننه درباره صرفه‌جویی سوخت، تأکید کرد که اگر برای این کار فقط به‌دنبال قرض گرفتن از بانک‌ها باشیم، تنها نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و قدرت شهرداری‌ها کمتر می‌شود. وی با اشاره به آمار به دست آمده از صرفه جویی سوخت، نکات زیر را بیان کرد:
*** ۱۳سنت صرفه‌جویی مصرف سوخت به‌ازای هر مسافری که به جای خودرو از مترو استفاده می‌کند.
*** 9 تا10دقیقه فاصله زمانی حرکت متروی تهران است؛ درحالی‌که می‌تواند به 2دقیقه کاهش یابد.
*** 2میلیون‌و320هزار مسافر روزانه در متروی تهران جابه‌جا می‌شوند؛ درحالی‌که مترو می‌تواند 9میلیون مسافر را جابه‌جا کند.
*** یک واگن را می‌توان به‌ازای 2روز صرفه‌جویی ایجادشده ناشی از 9میلیون سفر در مترو خرید و به شهر اضافه کرد.
*** 4هزار واگن اکنون برای مترو نیاز است و این واگن‌ها هر 5سال نیاز به بهینه‌سازی‌ دارند.

 

تاکید شهردار تهران بر افزایش اراده هماهنگی بین کلانشهر‌ها :
علیرضا زاکانی شهردار تهران در یکصدوچهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌های کشور، گفت: باید مدیریت واحدی برای اداره امور کلانشهر‌ها ایجاد شود. ما در یک سه گانه شهر، شهروند و مدیریت شهری در شرایطی به سر می‌بریم که حال شهر مناسب نیست و شهر‌ها از فرسودگی، ترافیک، آلودگی هوا، ایمنی در ساخت، شرایط مسکن، زیرساخت‌های آسیب‌خورده و... رنج می‌برند. امروز بیش از ۷۵درصد مردم در شهر‌ها سکونت دارند و بیش از ۸۰درصد مردم در کلانشهر‌ها زندگی می‌کنند که نزدیک‌ترین سطح ارائه خدمات و رضایتمندی در شهرداری‌ها را ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: در بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه می‌رسیم که با ابلاغیه‌ها و ایجاد تنگنا‌ها نه‌تن‌ها برای مردم راه را باز نکرده‌ایم، بلکه شرایطی را ایجاد کرده‌ایم که قیمت مسکن سرسام‌آور شده است؛ لذا از شما آقای قالیباف و رئیس قوه قضاییه درخواست می‌کنم تدبیری بیندیشید؛ زیرا اگر به برخی مسائل پرداخته نشود، به بحران تبدیل می‌شود. ۲۰کلانشهر با بیش از ۵۰۰هزار نفر جمعیت وجود دارد و برای رونق کمیسیون مسکن، ضرورت دارد که اهتمام ویژه‌ای صورت بگیرد تا بتوانیم حرکتی درجهت رفاه مردم داشته باشیم و لبیکی به رهبر عزیزتر از جانمان بگوییم.

 
شهرداران کلان‌شهر‌ها در نشست مجمع شهرداران چه گفتند؟
سه درخواست شهردار مشهد از رئیس مجلس :

 شهردار مشهد سه درخواست خود را در خصوص حل معضلات کلان‌شهر‌ها به رئیس مجلس ارائه کرد. سید عبدالله ارجائی در یکصد و چهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلان‌شهر‌های کشور اظهار کرد: امروز نزدیک به ۷۵ درصد از جمعیت کشور در مناطق شهری و بیش از نیمی از این در کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌ها ساکن هستند. امروز بودجه و اعتبارات مدیریت شهری بسیار خوب بوده و شهرداری تهران بیش از ۵۰ هزار، مشهد ۲۶ هزار و شیراز و اصفهان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه دارند.
 
شهرداران کلان‌شهر‌ها در نشست مجمع شهرداران چه گفتند؟

در عرصه‌ای مانند ورزش، امکاناتی که در اختیار مدیریت شهری است، قابل مقایسه با غیر آن نیست؛ در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز شهرداری‌ها امکانات بسیار زیادی داشته و ۲۵۰ خدمت را به صورت مستقیم به شهروندان ارائه می‌دهند. شهرداری به صورت شبانه‌روزی در ایام هفته در خدمت مردم هستند. این نهاد در بخش‌های فرهنگی، خدمات شهری، حمل و نقل و... در خدمت مردم است. عدم تناسب شرح وظایف‌ها و اختیارات محدود از مشکلات جدی ماست کما اینکه ما اختیار کافی برای انجام اقدامات نداریم.

 اینکه آقای قالیباف سال‌ها شهردار تهران بوده، بسیار نکته خوبی است، زیرا از جایگاه شهرداری‌ها، موانع و چالش‌های آن آگاه است و می‌تواند آن را رفع کند.  یکی از درخواست‌های ما افزایش اختیارات مدیریت شهری به ویژه در کلان‌شهرهاست؛ امروز اختیار کلان‌شهر‌ها به استثناء تهران با دیگر شهر‌های کم‌جمعیت تفاوتی ندارد. ما با قوانین و اختیاراتی شهر مشهد با سه میلیون و ۵۰۰ هرار نفر جمعیت را مدیریت می‌کنیم که یک شهرداری با جمعیت ۱۰۰ هزار نفر مدیریت می‌کند؛ لذا این مسایل با وظایف‌مان همخوانی ندارد. موضوع دیگر رفع موانع در استفاده شهرداری‌ها از روش‌های متنوع تامین مالی به ویژه در فاینانس است؛ آسیب‌شناسی سال‌های پیش ما را به این نتیجه می‌رساند که دوره‌های گذشته شهرداری نتوانسته از فاینانس استفاده کنند.نکته آخر توجه ویژه مجلس به حمل و نقل عمومی است؛ سهم حمل و نقل عمومی کشور از بودجه ۶۰۰۰ میلیارد تومان است که نیمی از آن بر عهده شهرداری‌هاست که رقم بسیار ناچیزی است، لازم است در این زمینه سهم دولت در حمل و نقل عمومی و همچنین بافت فرسوده افزایش پیدا کند.

مطالبات شهرداران کلان‌شهر‌های مختلف در نشست مجمع شهرداران در مشهد:

 «علی قاسم‌زاده» شهردار اصفهان در یکصدوچهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلان‌شهر‌های کشور، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شهرها، حمل‌ونقل عمومی است، اظهار کرد: یکی از درخواست‌های کلان‌شهرها، افزایش سهم اوراق مشارکت حمل‌ونقل است، زیرا شش هزار میلیارد تومان برای تمام کلان‌شهر‌ها رقم ناچیزی است. مابه‌التفاوت سوخت و قیمت سوخت در بودجه ۱۴۰۱ حذف شده که امیدوارم در سال آینده اضافه شود، همچنین ۶۰ درصد سهم شهرداری‌ها در پایان هر ماه باید از خزانه بازگردد، اما این اتفاق رخ نداده و در بودجه ۱۴۰۱، پنج درصد به تخلف رانندگی اضافه شده، اما سهم شهرداری حذف شده است.
 
شهرداران کلان‌شهر‌ها در نشست مجمع شهرداران چه گفتند؟

«رضا امینی» شهردار اهواز در این جلسه، بیان داشت، سطح تماس شهرداری‌ها با شهروندان بیشترین میزان است و بیشترین نارضایتی‌ها نیز از سمت شهرداری‌ها ایجاد می‌شود، زیرا اختیارات مدیریت شهری زیاد نیست. قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در شهر‌های مختلف متفاوت است و در اهواز از هر هشت هزار نفر، ١٠٠٠ نفر ایثارگر هستند که این امر مسائل خاصی را ایجاد کرده است.
 
شهرداران کلان‌شهر‌ها در نشست مجمع شهرداران چه گفتند؟

«مهدی نوبانی» شهردار بندرعباس بیان داشت که، در بندرعباس شهرک‌های صنعتی زیادی وجود دارد که مشکلاتی را در زمینه آلایندگی به‌وجود آورده است.
 
شهرداران کلان‌شهر‌ها در نشست مجمع شهرداران چه گفتند؟

«یعقوب هوشیار» شهردار تبریز در خصوص الزامات مطرح در خصوص اصلاح قانون محدوده و حریم شهرها صحبت کرد.

«امیرحسین علوی» شهردار رشت تصریح کرد، شاید اگر توان داشتیم بهتر از این عمل کنیم، می‌توانستیم از اتفاقات امروز جلوگیری کنیم. اگر واردات خودرو انجام شود، رضایت‌مندی ایجاد شده و چهره شهر‌ها را بهبود می‌بخشد. ردیف اعتباری پسماند استان‌های شمالی، یکی از بزرگترین مشکلات زیست‌محیطی شهرداری‌ها است.

«محمدامیر براهویی» شهردار زاهدان بیان داشت که مطالبات دستگاه‌های دولتی را پیش‌بینی کنید، برنامه هفتم توسعه در حال تدوین است و در مالیات بر ارزش افزوده نارضایتی‌هایی وجود دارد.
 
شهرداران کلان‌شهر‌ها در نشست مجمع شهرداران چه گفتند؟

«علیرضا فیروزفر» شهردار زنجان گفت، کمیسیون ماده پنج و الحاق به محدوده، حتی اگر شهرداری مخالف باشد، اتفاق می‌افتد که درست نیست؛ همچنین هنوز تغییر کاربری اراضی دولتی اجرا نمی‌شود و این امر مشکل ایجاد کرده است، قانون پایدار درآمد‌های شهری می‌توانست کمک خوبی برای شهر‌ها باشد، اما این اتفاق رخ نداد.
 
شهرداران کلان‌شهر‌ها در نشست مجمع شهرداران چه گفتند؟

در ادامه جلسه «محمدحسن اسدی» شهردار شیراز گفت، ثبات اقتصادی و ورود بخش خصوصی می‌تواند شهرداری‌ها را نجات دهد و ورود آن‌ها به این بخش سود خالص است.
 
شهرداران کلان‌شهر‌ها در نشست مجمع شهرداران چه گفتند؟

«نادر نوروزی» شهردار کرمانشاه اظهار کرد، نگاه به شهرداری‌ها باید تغییر پیدا کند و با توجه به اینکه ۱۵ سال پیش لایحه مدیریت یکپارچه تصویب شد، اما پس از ۱۵ سال، هنوز اعمال نشده و تا زمانی که به شهرداری به‌عنوان یک دستگاه خدمت‌رسان نگاه نشود، مشکلات آن حل نخواهد شد.
 
شهرداران کلان‌شهر‌ها در نشست مجمع شهرداران چه گفتند؟

«سید مسعود حسینی» شهردار همدان اضافه کرد، مدیریت بحران و نوع رویکرد دولت و شهرداری‌ها بسیار مهم است. در همدان با مشکل آب مواجه بودیم و قبل از آن سیل باعث از بین رفتن مقداری از زیرساخت‌ها شده بود، رقمی که برای تبصره سه زیرساخت‌ها تخصیص داده می‌شود، بسیار کم است، همچنین در بحث قانون ۱۳ مدیریت بحران باید تحقیق بیشتری انجام شود و نگاه ویژه‌ای به مدیریت بحران داشته باشیم.
 
شهرداران کلان‌شهر‌ها در نشست مجمع شهرداران چه گفتند؟

در ادامه «جواد حمیدی» شهردار بجنورد گفت، شهرداری یکی از نهاد‌های موفق در خدمت‌رسانی است و یکی از اقدامات آن آسفالت معابر است، با وجود آنکه در تبصره یک سهمیه قیر برای دستگاه‌های مختلف مشخص شده ،  امیدوارم سهمیه شهرداری‌ها افزایش پیدا کند. همچنین املاک قولنامه‌ای نیز شهرداری‌ها را با چالش مواجه کرده است.
شهرداران کلان‌شهر‌ها در نشست مجمع شهرداران چه گفتند؟
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
برچسب ها: اراده هماهنگی بین کلانشهر‌ها ، یکصدوچهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌های کشور ، مشکلات شهرداران کلانشهرها ، محمدباقر قالیباف در یکصدوچهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها ، مطالبات شهرداران کلانشهرها ، مطالبات شهرداران کلانشهرهای کشور دریکصدوچهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها ، احیای توسعه کشور مبتنی بر خدمات ، قانون شهرداری‌ها ، لزوم مدیریت واحد برای اداره امور کلانشهرها ، سه گانه شهر شهروند مدیریت شهری ، ۳ درخواست شهردار مشهد از رئیس مجلس ، جمعیت کلانشهرهای ایران ، چند درصد مردم در کلانشهرها سکونت دارند؟ ، مشکلات کلانشهرهای ایران ، امکانات زندگی در کلانشهرهای ایران ، درخواست شهرداران کلانشهرها ، سید عبدالله ارجائی شهردار مشهد ، بودجه و اعتبارات مدیریت شهری ، افزایش اختیارات مدیریت شهری ، موانع استفاده شهرداری ها از فاینانس ، تامین منابع مالی شهرداری ها ، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان ، افزایش سهم اوراق مشارکت حمل‌ونقل ، رضا امینی شهردار اهواز ، قانون تبدیل وضعیت ایثارگران ، یعقوب هوشیار شهردار تبریز ، امیرحسین علوی شهردار رشت ، محمدامیر براهویی شهردار زاهدان ، علیرضا فیروزفر شهردار زنجان ، محمدحسن اسدی شهردار شیراز ، نادر نوروزی شهردار همدان ، سید مسعود حسینی شهردار همدان ، جواد حمیدی شهردار بجنورد ، مهدی نوبانی شهردار بندرعباس ، ارجائی چطور شهردار مشهد شد ، پشت پرده های گنده تر از اراده مردم کجاست ، ضعف مدیریت در ایران بدلیل جهت دهی های پشت پرده در انتصابات ، تاکید بر انتصابات برنامه گرایی و فساد ستیزی ، سه گانه شهر شهروند و مدیریت شهری ، بودجه 50 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران ، بودجه 26 هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد ، بودجه 10 هزار میلیارد تومانی شهرداری شیراز و شهرداری اصفهان
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
0
چرا عکس شهردا رشت و تبریز رو نزدید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین