پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۱۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
یعقوب هشیار شهردار تبریز و نماینده شهرداران کشور در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در مجمع 104 شهرداران کلان شهرها در خصوص مشکلات کلانشهرها برای اراضی ملی در محدوده، زمین های وقفی، املاک قولنامه ای و ماده101 سرانه ها توضیحاتی داد و به چالش های شهرداری کلان شهرها در حوزه حمل و نقل عمومی، پسماند و هوشمندسازی شهرها و تکالیف دولت در این خصوص پرداخت . وی بیان داشت که، اصلاح قانون محدوده و حریم شهر از الزاماتی است که باید طبق تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ حریم شهرها و لزوم قرار گرفتن در اختیار شهرها بدون ملاحظات تقسیمات سیاسی مورد توجه قرار گیرد.

شعار سال :یکصد و چهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران، مهدی جمالی نژاد معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به همراه معاونین آن سازمان، معاونان سازمان برنامه و بودجه کشور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امورداخلی و شورا‌ها مجلس، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، شهرداران کلانشهر‌های کشور و احسان متولیان دبیرکل مجمع روز پنج شنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱ به میزبانی شهرداری مشهد مقدس برگزار شد. محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این دوره از نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌های کشور به عنوان سخنران ویژه حضور داشت.

مشکلات کلانشهرها برای اراضی ملی در محدوده، زمین های وقفی، املاک قولنامه ای و ماده101 سرانه ها

ارائه نظرات شهرداران کلانشهر‌ها در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ و بیان مشکلات مربوط به قوه مقننه از جمله موارد قابل بحث و تبادل نظر در این نشست بود. در این مجمع یک روزه ، مباحث مهم و اساسی کلانشهرهای کشور مطرح و هم اندیشی گردید. لازم به توضیح است که کشور ۲۰ کلانشهر بالای ۵۰۰هزار جمعیت دارد.

مشکلات کلانشهرها برای اراضی ملی در محدوده، زمین های وقفی، املاک قولنامه ای و ماده101 سرانه ها

یعقوب هوشیار شهردار تبریز در مجمع 104 شهرداران کلانشهر‌های ایران با رویکردی اصلاحی-انتقادی بیان داشت که متاسفانه در کلانشهرها، اراضی ملی داخل محدوده در اختیار شهرداری نیست و به همین دلیل در پی نبود نظارت کافی از سوی شهرداری نمی‌توان از ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته ممانعت کرد.افراد ساکن در این منطقه، اراضی را تصرف نکرده‌اند، بلکه افراد سودجو نسبت به این کار اقدام می‌کنند. خواهشمندم این موضوع مدنظر باشد که در سطح کلانشهر‌ها مدیریت اراضی ملی با شهرداری‌ها باشد. آمار زمین‌های اوقافی نیز در شهر‌های بزرگ بالا است. اگر همه این اراضی در اختیار شهرداری باشد، شهرداری‌ها مانع دخل و تصرف و دست‌اندازی سودجویان می‌شوند. هوشیار خواستار توجه بیشتر به تخصیص حق و حقوق شهرداری‌ها از محل ماده ۱۰۱ قانون شهرداری از املاک دولتی برای تامین سرانه‌های عمومی شد و بهره گیری از طرفیت زمین‌های دولتی واقع در محدوده شهر‌ها مثل پادگان ها، زندان و اداره‌جات برای توسعه سرانه فضای سبز را عاملی مهم در افزایش رفاه شهری دانست.هوشیار در بخش دیگری از سخنانش به حل موضوع املاک قولنامه‌ای که سال هاست به دغدغه مهم شهروندان تبدیل شده اشاره نمود.

مشکلات کلانشهرها برای اراضی ملی در محدوده، زمین های وقفی، املاک قولنامه ای و ماده101 سرانه ها

نماینده شهرداران کشور در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با اشاره به ضوابط سختگیرانه میراث فرهنگی در حریم بافت تاریخی شهر نیز گفت، ضوابط سختگیرانه میراث فرهنگی در حریم بافت تاریخی شهر‌ها موجب خروج سکنه این بافت و متروکه ماندن آن شده و انتظار می‌رود این ضوابط از سوی نمایندگان مجلس و دولت اصلاح و بازنگری شود.

هوشیاری خرید و افزایش اتوبوس‌های شهری را نیاز کلانشهر‌های کشور دانست و بیان داشت که کلانشهر‌ها در راستای کاهش ترافیک شهری و آلودگی محیط زیست( توسعه حمل و نقل عمومی) نیازمند تجهیز و نوسازی ناوگانی اتوبوسرانی خود هستند که دولت در این حوزه می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. وی بهره گیری از ظرفیت مناطق آزاد کشور با هدف وارد کردن خودرو به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر‌ها را در زمینه حل مشکلات مربوط به ترافیک شهر‌ها مهم دانست. عدم پرداخت سهم دولت از پروژه‌های ملی کلانشهر‌ها همچون قطار شهری، مشکل دیگری است که نیازمند تعامل و پیگیری این موضوع از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم.بعنوان نمونه، فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط ۲ متروی تبریز در انتظار تأیید معاون اول رئیس جمهور است که با اختصاص آن شاهد پیشرفت چشمگیر در عملیات عمرانی قطار شهری تبریز خواهیم بود.

مشکلات کلانشهرها برای اراضی ملی در محدوده، زمین های وقفی، املاک قولنامه ای و ماده101 سرانه ها

هوشیار، توجه روز افزون به موضوع پسماند شهری را ضروی دانست و بر احیای دریاچه ارومیه تاکید نموده و بیان داشت که احیای این دریاچه خواسته نه تنها شهروندان تبریز بوده بلکه با آینده مردم چند استان ارتباط دارد.

وی در پایان،تاکیداتی گذرا بر محقق شدن تکالیف دولت در برنامه ششم توسعه در زمینه هوشمند سازی شهر‌ها نمود.

توضیحات تکمیلی خبر، یعقوب هوشیار کیست: 

یعقوب هوشیار متولد ۱۳۵۶ و دکتری عمران بوده و در سوابقش شهردار منطقه ۱۸ تهران، شهردار اسبق منطقه ۱۰ تبریز، شهردار سابق منطقه ۵ تبریز؛ معاون فنی ستاد عتبات عالیات کشور؛ مدیرعامل شرکت توسعه مسکن شمال‌غرب؛ کارشناس رسمی دادگستری؛ عضو هیات مدیریت کانون کارشناسان رسمی استان، عضو هیات رییسه نظام مهندسی استان و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال‌غرب دیده می‌شود. نامبرده هم اکنون شهردار تبریز و نماینده شهرداران کشور در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور می‌باشد.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص ،برگرفته از ایسنا. کدخبر: 1401072915911 . تاریخ انتشار: 29 مهر 1401 . https://www.isna.ir ./ سایر منابع. 

اخبار مرتبط
برچسب ها: یعقوب هوشیار شهردار تبریز ، مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران ، مجمع 1401 شهرداران کلانشهر‌های ایران ، عدم در اختیار بودن اراضی ملی در محدوده برای شهرداری ها ، ممانعت از ساخت و سازهای غیر مجاز ، شیوه های ممانعت از ساخت و سازهای غیر مجاز ، ضوابط سختگیرانه میراث فرهنگی در حریم بافت تاریخی شهر ، سخت گیری های میراث برای حریم بافت های تاریخی در شهرها ، نماینده شهرداران کشور در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور ، توسعه حمل و نقل عمومی ، پروژه های ملی کلانشهرها ، کمتوجهی دولت در پرداخت سهم خود از پروژه های ملی کلانشهرها ، خط دو متروی تبریز ، فایناس خط دو متروی تبریز ، تائید فاینانس خط دو متروی تبریز ، زمین های اوقافی و ساخت و ساز غیر مجاز ، راهکارهای توسعه سرانه فضای سبز در شهرها ، مشکلات املاک قولنامه ای در شهرها ، ماده ۱۰۱ قانون شهرداری ، تاکیذ برنامه ششم بر هوشمندسازی شهرها بعنوان بخشی از تکالیف دولت ، سهم دولت در هوشمندسازی شهرها ، مجمع 104 شهرداران کلانشهرها ، یعقوب هوشیار کیست ، یعقوب هوشیار کجاست ، دستور مجمع 104 شهرداران کلانشهرها ، 20 کلانشهر بالای 500 هزار جمعیت در ایران
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
0
0
چرا فقط حرف ایشون توی مجمع رو منعکس کردید؟ مابقی چی گفتند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین