پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
جلسه بررسی استیضاح "علی‌اصغر فانی" صبح امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی با آرای موافق خود دوباره به وزیر آموزش و پرورش اعتماد کردند.
نشست بررسی طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آمورش و پرورش از دقایقی قبل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور آغاز شد.

 نشست بررسی طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آمورش و پرورش از دقایقی قبل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور آغاز شد.

طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته با 49 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت به همراه علی‌اصغر فانی وارد صحن علنی مجلس شدند. 

وکلای ملت با 76  رأی موافق،  167 رأی مخالف و  13 رأی ممتنع از مجموع 256 رأی مأخوذه، به  علی‌اصغر فانی برای تصدی سکّان وزارت آموزش و پرورش بار دیگر اعتماد کرد

11:43 - آغاز رای گیری از نمایندگان مجلس

پس از دفاع آخر وزیر آموزش و پرورش رای گیری در مجلس شورای اسلامی در خصوص استیضاح علی اصغر فانی آغاز شد.

11:35 - تاجگردون در مخالفت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش

استیضاح فانی نقشی در بهبود وضعیت فرهنگیان ندارد 


غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش در سخنانی گفت: مسائلی که نمایندگان در ارتباط با وضعیت آموزش و پرورش و معیشت فرهنگیان و کمبودها مطرح کردند، ایرادات به جایی است و ما هم این ایرادات را قبول داریم اما بنده لازم است که نکاتی را مطرح کنم.

وی افزود: سوال این است که ما چرا وزیر را استیضاح می‌کنیم؟ اصلاً ابزار استیضاح برای چه کاری است؟ به نظر من استیضاح سه هدف دارد، یکی حرکت در جهت بهبود وضع موجود یعنی اینکه ما وزیر را استیضاح می‌کنیم و امیدواریم که پس از این استیضاح وضع بهتر شود. تقریباً عمده نمایندگانی که صحبت کردند اشاره داشتند که این استیضاح هم اتفاق بیفتد معلوم نیست که وضع بهتر شود یا نه، بنابراین حرکتی در جهت بهبود وضع موجود یکی از اهداف استیضاح است.

این نماینده مجلس در ادامه هدف دوم از استیضاح را یک حرکت و یا جلوگیری از یک انحراف جدی درعملکرد وزیر نسبت به اختیارات و امکاناتش دانست و گفت: هدف سوم استیضاح یک پاسخ به رفتار یک دولت است، بعضی وقت‌ها ما استیضاحی را انجام می‌دهیم که به یک رفتار دولت پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: سخن بنده این است که استیضاح امروز، این سه هدف گفته شده را ندارد. سوال این است که آیا بهبود وضع موجود را به همراه خواهد داشت، یا خیر؟ در طول تاریخ مجلس و در سنوات مختلف بیشترین استیضاح‌هایی که اتفاق افتاده، استیضاح وزیر آموزش و پرورش بوده است. آیا این استیضاح‌هایی که اتفاق افتاده وضع آموزش و پرورش بهتر شده است؟ بنابراین نشان می‌دهد که استیضاح موجب بهبود وضع موجود نخواهد شد.  نداشتن نگاه سیستمی به فضای موجود آموزش و پرورش، چه در دولت و چه در مجلس موجب می‌شود که ما با یک نگاه سطحی موضوع را سرپوش بگذاریم و مسئله حل نشود.

وی با بیان اینکه استیضاح فانی که نمایندگان دلسوزی این استیضاح را انجام داده‌اند و از روی دلسوزی دغدغه‌ها را مطرح کرده و به قول خودشان هیچ بحث سیاسی وجود ندارد، گفت: این استیضاح پاسخ مناسب به احساسات و دغدغه‌های فرهنگیان نیست. استیضاح امروز نتیجه نخواستن‌های دیروز و نتوانستن‌های امروز است. ما به دلیل اینکه نتوانستیم و نخواستند، امروز باید وزیری که نقشی در وضع موجود فرهنگیان ندارد، استیضاح شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: ما فرهنگیان عزیز را می‌دانیم و دغدغه اینکه شاید خودشان و فرزندانشان گرسنه می‌خوابند، در کنار آنها هستیم. ما در کنار فرهنگیانی هستیم که می‌دانیم وضعیت معیشت‌شان در چه وضعیتی است اما نکته این است که با این استیضاح چه اتفاقی می‌افتد؟ ما به فرهنگیان می‌گوییم حال که نمی‌توانید وزیر را استیضاح می‌کنیم. آیا می‌توانیم و نمی‌کنیم؟ به نظر بنده این استیضاح که بتواند وضع موجودرا بهبود ببخشد اتفاق نخواهد افتاد.

تاجگردون با طرح  این سوال که این استیضاح از انحراف جدی در عملکرد وزیر جلوگیری می‌کند یا خیر، گفت: ما می‌توانیم وزیر را از منظر دیگری نگاه کنیم. آیا وزیر موجود عملکردش از حیث اقتصادی و اجتماعی طوری است که موجب انحراف جدی می‌شود؟ آیا ما به وزیر امکاناتی داده‌ایم که عملکردش بد است؟ آیا وزیر پول را بد خرج کرده و امکانات را بد توزیع کرده است؟

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: دوستان عزیز ظرف بودجه و امکانات ما همین است. فرهنگیان عزیز مطالباتی دارند که شاید حق هم باشد اما ما چه کرده‌ایم و چه باید بکنیم؟ سهم ما، گذشتگان، وزیر، دولت و هم کسانی که در اصلاح امور دخیل هستند سهم‌شان چقدر است؟ البته بنده در اینجا قصد سهم گذاشتن و اینکه هر کدام از ما چه سهمی داریم را ندارم. اما می‌خواهم بگویم که اگر می‌خواهیم وضع فرهنگیان عزیز بهتر شود، همه ما در آن نقش داریم.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که آیا ما پولی داشتیم و ندادیم، گفت: آیا وزیر امکانات و پولی داشت و نداد؟ باید به این فکر شود که سهم وزیر چقدر است و متناسب با سهمش وی را زیر سوال ببریم.

وی با بیان اینکه در مجلس حدود سه چهار ماه پیش یکی از نمایندگان پیشنهاد داد که از یارانه ثروتمندان کم کرده و به بودجه اموزش و پرورش اضافه کنیم، اما نتوانستیم این کار را انجام دهیم، تصریح کرد: دولت باید پیشنهاد دهد و ما هم پردازش کنیم که چرا نتوانستیم. دلیل آن این است که پول و منابع نفتی ما همین است ما تا آخرین ریال پول صندوق را خرج کردیم. سهم آموزش و پرورش را نیز یک درصد افزایش دادیم اما بازهم اتفاقی نمی‌افتد بلکه باید نگاهمان را به این موضوع عوض کنیم. سوال این است که ما یک ریال از پولی را که به آقای وزیر داده ایم را برگشت داده است؟ براساس آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی 110 درصد به آموزش و پرورش پرداخت شده و این وزارتخانه تجهیز شده است ما بیشتر از این نمی‌توانیم پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی هم ما و هم دولت باید تمام سعی خودش را بکند که این فشار را به آموزش و پرورش کمتر کند، گفت: از دولت خواهش می‌کنم که این استیضاح را یک فرصت بداند امروز ما نباید به دنبال این باشیم که بگوییم گروهی مقابل فرهنگیان و گروهی نیز به دنبال حل مطالباتشان هستند. دولت محترم صدای نمایندگان مردم، چه موافق وچه مخالف را بشنوید. مطالباتی که امروز از حلقوم استیضاح کنندگان مطرح می‌شود مطالبه‌ای است که بیان دل فرهنگیان است که مسیرش را من  وشما باید اصلاح کنیم. تا همین اندازه که شما این صدا را بشنوید برای من که مخالف استیضاح هستم نیز خوب است و می‌گویم که نگرشتان را که بتوانیم ظرفیت بهتری را در جامعه فراهم کنیم که مشکل آمزوش و پرورش را حل کنیم  ایجاد کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: نباید فرهنگیان عزیزی که از امروز در رادیو این صحبت‌ها را می‌شونند احساس دوگانگی داشته باشد و آیا احساس نگاه بخشی داشته باشند. چرا ما بخش بهداشت را در مقابل آموزش مطرح می‌کنیم؟ به نمایندگان می‌گویم که شما تصویب کردید که به دلیل وضع نامطلوب بهداشت و درمان در جامعه یک درصد از بیمه سلامت را وضع کرده و چالش‌هایش را رفع کنیم. تقابل دو بخش برای حل مسائل به صلاح مملکت نیست.

وی با بیان اینکه سهم اعتبارات آموزش و پرورش در سال 92، 9.1 درصد بوده است افزود: این میزان در سال 93 به 10.7 درصد و در سال 94 نیز به مجلس با همکاری دولت آن را به 11.2 درصد افزایش داد. این به این معنی است که سهم آموزش و پرورش از سال 92 تا 94 دو درصد افزایش یافته است. شما می‌دانید که وقتی دو درصد سهم را افزایش می‌دهیم به دلیل اینکه عددش 100 است از جای دیگری سهمی کمتر شده است سوال این است که آیا می‌شود با این بودجه نامحدود بودجه آموزش و پرورش را افزایش دهیم؟ به اعتقاد بنده ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

تاجگردون در ادامه اظهار داشت: در سال جاری مجلس دو هزار و 477 میلیارد تومان از بخش‌های مختلف روش‌های گوناگون بودجه آموزش و پرورش را برای موضوع ادارات کلشان و مدارس شبانه روزی و سرانه‌ها در آموزش و پرورش ارتقا داد. به طوری که امسال نیز این میزان بالای 100 میلیارد تومان افزایش یافته است البته با 100 میلیارد تومان هم نمی‌شود کاری کرد.

وی با بیان اینکه مجلس تصویب کرده بنیادهایی مالیات پرداخت نمی‌کنند امسال پرداخت کرده و به سهم آموزش و پرورش اضافه شود، تأکید کرد: مجلس همواره کمک‌هایی را به وزارت آموزش و پرورش داشته است اما با وضع بودجه محدود نمی‌توانیم بیش از این به این وزارتخانه کمک کنیم.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که آیا این استیضاح پاسخ به رفتار دولت است یا خیر گفت: این مجلس وزیر علوم و تحقیقات را استیضاح کرد و این وزیر کنار گذاشته شد، سوال این است که چرا این کار را کردید با حذف وزیر مجلس به دولت یک علامت داد که من می‌خواهیم پاسخ به یک رفتار بدهم. در دولت گذشته نیز وزیر کار و رفاه اجتماعی استیضاح شد که دلیل آن این بود که می‌خواستیم به رفتار دولت پاسخ دهیم. نکته این است که ما در استیضاح وزیر آموزش و پرورش می‌خواهیم به چه رفتار دولت پاسخ دهیم. ما هیچ بهره‌ای از این استیضاح نمی‌بریم.

وی با بیان اینکه استیضاح حق نمایندگان مجلس است، گفت: مطالبات مردم فرهنگیان و همه اقشار باید مطرح شود ما قصد تقابل بین دو گروه را نداریم. با رفتار دیگری این روشی که برای حل مسئله فرهنگیان در پیش گرفته‌اید، حداقل در برنامه ششم و بودجه سال آینده تمهیداتی را در نظر بگیرید تا مشکلات فرهنگیان را حل کنید.

وی با بیان اینکه فانی یکی از مشکلاتش این است که در عالم سیاست رفتارهای غیراخلاقی انجام نمی‌دهد و باید بگویم که شومن نیست، گفت: یکی از عیوب فنی به عبارتی این است که وی خالی‌بند نیست و فرد ساده‌ای است که فقط می‌خواهد حرف‌هایش را در چارچوب اداری بزند خواهش می‌کنم به دلیل شخصیت وی که دارای رفتاری کاملاً فرهنگی است و جوهره وزارت آموزش و پرورش را دارد در چارچوب ایجاد همدلی و همزبانی بین دولت و مجلس درخواست دارم که به استیضاح رأی ندهید. تا شاهد آرامش بهتر در نظام آموزش و پرورش کشور باشیم.


11:15 - مصباحی‌مقدم در مخالفت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش: 

استیضاح فانی وارد شدن به معامله باخت باخت است

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت با اشاره به مشکلات وزارت آموزش و پرورش گفت: مشکلات این وزارت خانه تنها با وزیر حل نمی‌شود و نیازمند عزم ملی است.

وی با بیان اینکه مخالفت با استیضاح فانی به معنای بی‌نقص بودن وزارت آموزش و پرورش نیست، درباره مباحث مطرح مبنی بر احساس تبعیض بین معلمان، گفت: احساس تبعیض بین معلمان چه ارتباطی به وزیر دارد.

مصباحی مقدم در عین حال با انتقاد از کسانی که مجلس را به دلیل استیضاح وزیر آموزش و پرورش مورد هجمه قرار داده‌اند، گفت: چرا برخی می‌گویند استیضاح سیاسی و سریالی است چرا برخی می‌خواهند مجلس شورای اسلامی خاموش باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان ایتکه 20 سال است که فانی را می‌شناسد، افزود: بنده از سال 75 به عنوان مجتهد آشنا به تعلیم و تربیت سابقه عضویت در شورای عالی آموزش و پرورش را دارم و مسائل این وزارتخانه را می‌‌دانم و باید توجه داشت در زمانی که آقای مظفر وزیر آموزش و پرورش بودند آقای فانی نیز در آموزش و پرورش سمت های معاونت، مشاوره وزیر و یا مدیریتی در وزارتخانه مذکور را داشته اند و در دولت یازدهم نیز به مقام وزارت رسیدند.

مصباحی مقدم افزود: آموزش و پرورش از ثبات مدیریتی کمی برخوردار بوده و بیشترین استیضاح‌ها در این وزارتخانه انجام شده که این بی‌ثباتی باعث عدم ساماندهی در امور این وزارتخانه شده است؛ آموزش و پرورش یک وزارتخانه بزرگ بوده و کمتر کسی می‌تواند از عهده مدیریت آن بربیاید، مهم‌ترین وظیفه آموزش و پرورش تعلیم و تربیت بوده و مقام معظم رهبری تاکید دارد که هزینه در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است.

وی با متدین خواندن وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد:‌ سند تحول ملی آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و آقای فانی در تدوین این سند نقش مهمی داشته و از شایسته ترین افراد در اجرایی کردن این سند مهم می‌تواند باشد.

مصباحی مقدم افزود: معلمان حق بزرگی دارند بنابراین باید مجلس و دولت به دغدغه‌های آن‌ها توجه کنند اما نکته مهم این است که معلمان از تبعیض رنج می‌برند و می گویند به چه دلیل پرداختی‌های این وزارتخانه از سایر دستگاه ها و نهاد‌ها مانند وزارتخانه‌های ورزش و ارشاد و سازمان‌های ثبت احوال و محیط زیست کمتر است و معلمان تبعیض را احساس می‌کنند.

وی با بیان اینکه استیضاح فانی وارد شدن به معامله باخت باخت است، گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری که برای یکسان سازی حقوق در مجلس به تصویب رسیده فراموش شده است. البته شنیده‌ایم که دولت در حال اصلاح این قانون برای تمدید مجدد این قانون است بنابراین دولت باید اصلاحیه خود را در این زمینه زودتر ارائه دهد تا تبعیضی در پرداختی کارکنان نباشد و فراموش نکنید معلمان به حق خود راضی هستند.


11:03 - آریایی‌نژاد در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش: 

عملکرد دولت‌ها در آموزش و پرورش سلیقه‌ای است

احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز(چهارشنبه) پارلمان در سخنانی به عنوان موافق طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: استیضاح آقای فانی سال گذشته مطرح شد و ما قصد مادارا داشتیم تا مشکلات برطرف شود. بنده 30 سال در آموزش و پرورش استخوان خُرد کرده و در شهرها و روستاهای دور و نزدیک خدمت کردم و جوانی‌ام را پای نونهالان ونوجوانان این کشور گذاشتم.

آریایی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما درباره استیضاح آقای فانی نامه‌ای را به آقایان روحانی و لاریجانی نوشتیم تا کوچکترین اهمیتی به مسائل آموزش و پرورش بدهند ولی رؤسای هر دو قوه نامه را به زیردستانشان ارجاع دادند و امروز هم هر دو در جلسه استیضاح حضور نیافتند و این نشان‌دهنده میزان اهمیت آموزش و پرورش است.

وی افزود: حقیقت این است که بنده با شخص سروکار ندارم بلکه نسبت به رویکرد آموزش و پرورش در کشور منتقدم، به راستی که اسم افراد مهمتر است یا فکر و ذهن و مبانی اعتقادی افراد؟ متأسفانه علی‌رغم وجود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هیچ کار شایسته و بایسته‌آی در این زمینه انجام نشده است، بحث این دولت هم نیست بلکه در همه دولت‌ها بعد از انقلاب به آموزش و پرورش پرداخته نشده است.

نماینده ملایر در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: متأسفانه همه دولت‌ها درباره آموزش و پرورش سلیقه‌ای عمل می‌کنند، آنچه شاهد بودیم سال به سال دانشگاه‌های تربیت معلم و تربیت مدرس به صورت راکد درآمدند و نیروهای آزاد از همه جا گرفته شدند، آن هم به خاطر کمبود بودجه و اعتبارات که ضربه اصلی به آموزش و پرورش نیز از همین جا زده شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه آموزش و پرورش که باید تربیت افراد صالح و سالم را برعهده بگیرد، از آن فاصله گرفته است، تصریح کرد: باید پرسید آیا با روی کار آمدن دولت جدید، دانشگاه فرهنگیان رونق کافی پیدا کرده یا اینکه از رونق افتاده است؟ به هر طریقی رونق دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم و تربیت مدرس کمرنگ شود، باید فاتحه تدریجی آموزش و پرورش را خواند، آیا امکاناتی که برای سایر وزارتخانه‌ها وجود دارد، برای همکاران معلم هم وجود دارد؟

وی با انتقاد از تبعیض و بی‌عدالتی در آموزش و پرورش، تأکید کرد: بعضی از مدارس شبانه‌روزی به خاطر کمبود بودجه تعطیل شدند، آیا دانش‌آموزان محروم روستاها نباید تحصیل کنند؟ آیا جایگاه حقیقی روستائیان راستین و زحمتکش این نیست که فرزندانشان بتوانند از تحصیل مناسب و رایگان برخوردار شوند. معلمان زبده در مدارس خاص تدریس می‌کنند و در مدارس عادی باید معلمانی که سرخورده بودند، به تدریس مشغول شوند، بنابراین دانش‌آموزان زبده‌ای که توان مالی مناسبی ندارند، آیا باید در مدارس عادی ادامه تحصیل دهند؟‌

وی با اشاره به رتبه‌بندی معلمان و عدم تعیین تکلیف نهایی این موضوع، گفت: باید به جایی برسیم که همه افراد حسرت شغل معلمی را بخورند، برخی می‌گویند معلمان در فصل تابستان سه ماه تعطیل هستند، آقایان بیایند شغلشان را با معلمان تعویض کنند تا ببینند چه کسی بیشتر خون دل می‌خورد. متأسفانه عده ای از جنس خودمان هم این حرف را می‌گویند، وظیفه آموزش و پرورش تربیت انسان‌های صالح و کارآمد است، متأسفانه برنامه‌ریزی صحیح و هدایت درست و مناسب در مورد منابع بودجه آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هر دولتی بر اساس سلیقه‌اش در آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، گفت: هر دولتی یک سوگولی دارد، باید پرسید چه زمانی قرار است آموزش و پرورش سوگولی دولت شود تا به وضعیت این وزارتخانه مادر و کلیدی رسیدگی شود.

آریایی‌نژاد تصریح کرد: رضایت شغلی و امنیت شغلی فرهنگیان کجاست؟ چرا نیروهای تحصیل کرده آموزش و پرورش دوست دارند به وزارتخانه‌های دیگر بروند؟ آیا این موضوع به دلیل وجود تبعیض و بی‌عدالتی در وزارتخانه آموزش و پرورش نیست؟ دانش‌آموز اول راهنمایی را دیدم که نمی‌توانست حتی نامش را بنویسد، چه کسی به او کارنامه قبولی داده است؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی مناسب برای هزینه‌کرد اعتبارات در آموزش و پرورش وجود ندارد، از دلایل کم اهمیتی به آموزش و پرورش عدم حضور دو رئیس قوه مقننه و مجریه در جلسه امروز مجلس است، باید بدانیم با تعویض وزیر هم مشکل این وزارتخانه حل نمی‌شود بلکه باید رویکرد آموزش و پرورش در کشور تغییر کند.


10:44 - دفاع علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش برای برقراری عدالت آموزشی با جدیت اهداف خود را دنبال می‌کند

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز چهارشنبه در جلسه استیضاح خود و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این جلسه را فرصتی برای ارائه گزارش وزارت آموزش و پرورش در 22 ماه اخیر می‌دانم، فرهنگیان را ستون فقرات آموزش و پرورش دانست و گفت: آموزش و پرورش بزرگ‌ترین فصل مشترک دولت و ملت است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد.

وی افزود: 13 میلیون دانش‌آموز، 26 میلیون اولیاء دانش‌آموزان و یک میلیون فرهنگیان به طور مستقیم با وزارت آموزش و پرورش در ارتباط هستند. البته مخاطبان آموزش و پرورش همه جامعه هستند. آموزش و پرورش با 105 هزار مدرسه در 752 منطقه آموزشی و با 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون همکار فرهنگی بزرگ‌ترین نهاد کشور است و در همه جای کشور حضور دارد.

وزیر آموزش و پرورش به ارائه گزارش این وزارتخانه در 22 ماه اخیر پرداخت و گفت: در زمینه اقتصاد، وزارت آموزش و پرورش یک نهاد سرمایه‌ای است نه هزینه‌ای. سهم بودجه آموزش و پرورش در سال‌های 92، 93 و 94 از بودجه کل کشور به ترتیب 9.1، 10.7 و 11.2 درصد بوده و این نشان می‌دهد که در 22 ماه اخیر سهم این وزارتخانه از بودجه دولت 2.1 درصد رشد داشته است.

فانی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در این مدت تلاش کرد سهم خود را از بودجه عمومی کشور افزایش دهد که در این بین دولت محترم نیز عنایت خوبی به این مسئله داشته است، خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: دوستان می‌دانند که هر یک دهم درصد از بودجه دولت رقم قابل توجهی است و وزارت آموزش و پرورش توانسته در 22 ماه اخیر 2.1 درصد افزایش داشته و این دستاورد خوبی است. رشد بودجه آموزش و پرورش از سال 92 تا 94 از 5.3 رشد در سال 92 به 24.1 در سال 94 افزایش داشته که البته این غیر از آن مبلغ 1350 میلیارد تومانی است که دولت برای رتبه‌بندی معلمان تعیین کرده است.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این نکته که در زمان اخذ رای اعتماد، استراتژی‌های وزارت آموزش و پرورش را اعلام کردند و بر این اساس کیفیت‌بخشی در کنار اصول 5 گانه از اولویت‌های مهم ما بود، اظهار داشت: در سند تحول استراتژی اصلی، کیفیت‌بخشی مبنی بر عدالت آموزشی است. ساماندهی، توسعه مشارکت، اجرای تدریجی بودجه‌ریزی عملیاتی، ارتقاء مدیریت و اصلاح نظام مدیریت و برنامه‌ریزی از سیاست‌های 5 گانه‌ای بود که ما همچنان به دنبال دستیابی به این دستاوردها هستیم.

فانی رشد کمی و کیفی خدمات آموزشی با تکیه بر عدالت آموزشی را از نخستین دستاوردهای 22 ماه اخیر وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: در هفدهم اردیبهشت 93 که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم یکی از درخواست‌ها و مطالبات ایشان تهیه نقشه راه تحول نظام آموزشی بود که آموزش و پرورش در عمل به این دغدغه رهبر انقلاب نقشه راه سند تحول را تهیه کرد و در اسفندماه سال گذشته آن را به اتمام رساند که من یک نسخه از آن را اکنون تحویل رئیس جلسه می‌دهم.  نقشه راه سند تحول مبنای تنظیم برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش خواهد بود. همزمان با آن نیز 40 راهکار از 131 راهکار سند تحول در قالب 99 برنامه در وزارت آموزش و پرورش اجرایی شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در راستای انسداد بیسوادی تحت پوشش دانش‌آموزان ابتدایی را از 97.4 به 98.5 درصد در سال تحصیلی جدید رساندیم، گفت: ما در کشور 110 مدرسه تک دانش‌آموزی داریم. یعنی یک مدرسه با یک دانش‌آموز. همچنین 4 هزار و 800 مدرسه داریم که زیر 5 نفر دانش‌آموز در آن تحصیل می‌کنند. همه اینها نشاندهنده آن است که دولت و آموزش و پرورش برای برقراری عدالت آموزشی مسیر درستی را طی کرده است.

فانی تصویب آئین‌نامه کلاس‌های چندپایه‌ای و مدارس عشایری را از دیگر دستاوردهای این وزارتخانه دانست و گفت: ما به مجلس قول داده بودیم که کار ساماندهی نیروی انسانی را انجام دهیم و باید همین‌جا عرض کنم که امسال در جشنواره بهره‌وری در کشور وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر در بهره‌وری شناخته شد و لوح تقدیری دریافت کرد.

وی با بیان اینکه بیش از هزار میلیارد تومان از طرح ساماندهی نیروی انسانی صرفه‌جویی کرده‌ایم که این مبلغ را در راستای اقداماتی برای خدمت به فرهنگیان انجام دادیم اظهار داشت: اجرای مرخصی زایمان بانوان فرهنگی آن هم پس از گذشت 3 سال از تصویب آن در مجلس را در دستور کار قرار داده و این مرخصی‌ها را از 6 ماه به 9 ماه افزایش دادیم. پس از گذشت 4 سال از تصویب آن ما قانون مدیریت خدمات کشوری را مورد توجه قرار دادیم و امتیاز آن را از 800 به 1500 افزایش دادیم.

فانی برقراری فوق‌العاده شغل مناطق مرزی و ساماندهی دانشگاه فرهنگیان را از دیگر اقدامات این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: 64 هزار و 600 دانشجو، معلم در 98 پردیس و دانشکده فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند. ما برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان را تدوین و بازنگری کردیم.

وی در پایان گفت: در ادامه فعالیت‌های آموزش و پرورش باید از طریق کمیته‌ای که در جلسه غیر علنی هفته گذشته داشتیم باید راهکارهایی را برای بهبود معیشت فرهنگیان، رتبه‌بندی فرهنگیان، بازنگری فرهنگیان و تامین منابع برای اصلاح و بازسازی 35 درصد فضاهای آموزش و پرورش مورد توجه قرار دهیم و دستیابی به این اهداف را با جدیت دنبال کنیم.



10:25 - شکری در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش:
    
رواج بی‌سوادی به دنبال افت علم‌آموزی در کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: علم آموزی در باب رقابت با تمامی کشورهای دنیا باید پیدا شود اما این در حالی است که کشور ما از منظر آموزش و پرورش افت داشته است تا جایی که بی سوادی و ترک از تحصیل افزایش یافته است.

محمود شکری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: دغدغه ای جامعه فرهنگی نمایندگان از 25 خردادماه سال 93 موضوع با دکتر فانی مطرح شده است، به دستور حجت السلام ابوترابی چهار مرتبه خدمت وزیر جلسه داشتیم و دغدغه را انتقال دادیم، در خصوص اهمیت موضوع جایگاه وزارت آموزش و پرورش شخصا دو مرتبه خدمت وزیر رسیدم.

نماینده مردم طالش و رضوان شهر در کجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش و علم آموزی از منظر پیامبر(ص) و امام علی (ع)، تصریح کرد: امروز کشوری موفق خواهد بود که توجه به علم آموزی داشته باشد.

وی با اشاره به سفرش به ژاپن، گفت: در کشور ژاپن پزشکان فوق تخصص آرزو دارند معلم باشند چراکه نه تنها از نظر میزان دریافتی در مرتبه بالایی قرار دارند، بلکه معلمان در کشور ژاپن از جایگاه ارزشی و احترامی بالایی برخوردارند.

شکری با بیان اینکه پیشرفت و توسعه ژاپن به دلیل توجه به آموزش و پرورش و جایگاه معلمان بوده است، گفت: علم آموزی در باب  رقابت با تمامی کشورهای دنیا باید پیدا شود اما این در حالی است که کشور ما از منظر آموزش و پرورش افت داشته است تا جایی که بی سوادی و ترک از تحصیل افزایش یافته است.

10:15 - قادرمرزی در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش:
    
مدیران مدارس به گدایی افتاده‌اند

حامد قادرمرزی در جریان استیضاح وزیر آموزش و پرورش در موافقت با استیضاح فانی گفت: حضور بنده در میان استیضاح‌کنندگان نشان می‌دهد که استیضاح آقای فانی به هیچ وجه سیاسی نمی‌باشد. بنده حامی دولت تدبیر و امید هستم و در گذشته حامی وزیر آموزش و پرورش بودم. تمام تلاش خود را انجام دادم ولی امروز مواردی وجود دارد که درباره آنها از ایشان توضیح می‌خواهیم و گمان می‌کنیم که آقای فانی از برنامه‌هایی که موجب رأی اعتماد مجلس به ایشان شد، فاصله گرفته‌اند.

وی ادامه داد: همه می‌دانیم که وزارت آموزش و پرورش یک نهاد استراتژیک و مهم برای توسعه کشور است و مهمترین بخش در ساختار نهادی حکومت یک کشور می‌باشد. بنده 7 مورد از موارد استیضاح را بیان خواهم کرد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس نهم گفت: مورد اول؛ ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه فرهنگیان کشور است. ما می‌دانیم که قشر فرهیخته فرهنگیان ما از صداقت و طرفداری عالمانه راضی خواهند شد. همه ما و همه معلمان به نحوی از وضعیت درآمدی کشور آگاه هستیم، ولی چرا معلمان ما به خیابان‌ها آمدند، تحصن کردند و در مقابل ادارات آموزش و پرورش با پلاکاردهای اعتراضی جمع شدند؟  آقای فانی؛ ای کاش در یکی از این جمع‌ها حاضر می‌شدید و اوضاع را آنچنان که بود صادقانه به آنها توضیح می‌دادید تا خوراک رسانه‌های ضدانقلاب نشود. شما به هیچ استانی سفر نکردید تا سخن فرهنگیان را بشنوید و بعد برای آنها پاسخی داشته باشید. وقتی که معلمان تحصن کردند، عدم حضور شما به معنی بی‌محلی به معلمان و جامعه فرهنگیان بود.

قادرمرزی در رابطه با مورد دوم استیضاح افزود: ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایت دولت در اختصاص منابع لازم جهت تامین منابع مالی مورد نیاز هزینه‌های مدارس کشور و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان است. این موضوع به صراحت برخلاف اصل 39 قانون اساسی است. ما می‌دانیم که هزینه‌های جاری مدارس اعم از پول کاغذ، قند، چای، گچ تخته،‌ ماژیک وایت‌برد و تجهیزاتی از قبیل رایانه در مدارس کشور به یک بحران مالی تبدیل شده است. بگذارید خیلی صریح بگویم که مدیران مدارس در حوزه انتخابیه اینجانب به گدایی افتاده‌اند. به والدین و مردم می‌گویند که پول قند و چای معلمان را بدهید. مردم منطقه ما، مردم منطقه محروم هستند و ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم این وضعیت را از وزارت آموزش و پرورش بپذیریم.

10:10 -  انصاری در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش:
    
واقعیت های آموزش وپرورش در مدارس روستاها و مناطق محروم است

محمد سعید انصاری در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت:بنده در رابطه با دیانت،انسانیت و شرافت دکتر فانی غیر از خیر و نیکی چیزی ندارم بگویم اما وضعیت آموزش و پرورش به علت انتصاب مدیران ناتوان بسیار نابسامان و نگران کننده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر مدیری ناتوان باشد چون نماینده در این مورد انتقاد داشته به این نقد توجه نمی کنند و نماینده را به جای اینکه یاور و دوست خود بدانند دشمن خود فرض می کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: وضعیت مدارس در مناطق محروم  کشور بسیار نامناسب است و هنوز در روستاهای آبادن و خوزستان مدارسی داریم که در گرمای طاقت فرسا در کانتینرها درس می دهند و کسی به این موضوعات توجه نمی کند.

وی با بیان اینکه در مورد تجهیزات مدارس مکل داریم ادامه داد: علی رغم اینکه بر اساس قانون آموزش باید رایگان باشد مدارس به بهانه های گوناگون از اولیا دانش آموزان هنوز پول می گیرند.

این نماینده موافق استیضاح فانی خطاب به وزیر گفت: چرا امروز به جای بیان واقعیت ها گزارشی را آماده کرده اید که بگوئید عملکرد خوبی داشته اید اما باید بدانید واقعیت ها در مدارس روستاها و مناطق محروم کشور است نه در کاغذهایی که شما چاپ کرده اید.

09:45 - بشیری در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش:
    
استیضاح فانی مطالبه فرهنگیان است

فرهاد بشیری در جریان استیضاح وزیر آموزش و پرورش در موافقت با استیضاح فانی گفت: همکاران و ملت ایران و قاطبه فرهنگیان و دانش‌آموزان آگاه هستند که وزارت آموزش و پرورش از جایگاه رفیع و والایی برخوردار است و این نگرانی‌ها درخصوص این وزارتخانه در جلسات مختلف با رئیس جمهور و معاونان مطرح شد و نهایتاً برای رأی اعتماد به وزیر در همه مسائل صحبت شد و موارد مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه که مسلم است شخصیت وزیر آموزش و پرورش فرهنگی بوده و قابل احترام است اما آنچه که امروز ما را به سمت استیضاح آورده، عملکرد وی در حوزه‌های مختلف است. در این ایام ماه مبارک رمضان بنا بر اجبار و ضرورت و مطالبه و خواسته‌های فرهنگیان موضوع استیضاح مطرح می‌شود و انتظار می‌رود همه نمایندگان به همه موارد توجه کرده و مسائل را مورد عنایت قرار دهند.

وی تاکید کرد: استیضاح مورد مطالبه همه فرهنگیان بوده و این موضوع سیاسی نیست و آنچه که مسلم است اهداف و برنامه‌های این وزارتخانه می‌باشد و باید توجه کرد که در این مقطع مصلحت پذیرفتنی نیست و باید شفاف‌سازی صورت گیرد. همه منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش امروز آگاه هستند که این وزارتخانه شرایط نامناسبی دارد و ناامیدی در مجموعه‌های مختلف آن بسیار نگران‌کننده است.

09:20 -  موسوی‌نژاد در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش؛
    
اجرایی نشدن سند تحول بنیادین از نقاط ضعف وزارت آموزش و پرورش است

سید مهدی موسوی‌نژاد در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، افزود:‌ طرح اتستیضاح وزیر آموزش در تاریخ 25 خرداد 93 نوشته و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که بنا به دلایلی اکنون در صحن علنی مطرح شده است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واقعیت آن است که استیضاح به معنای برکناری وزیر نیست بلکه به معنی روشنگری است، ادامه داد:‌ ممکن است در این جلسه نمایندگان متقاضی قانع شده و آقای وزیر نیز با تمام توان و انر‍ژی به کار خود ادامه دهند؛ از سویی دیگر ما به پاک دستی آقای فانی اذعان داریم و دلیل استیضاح وی نیز بیشتر در حوزه مدیریت‌ها و سیاست‌های وزارت مذکور است که همه تلاشمان نیز بر آن بود تا این استیضاح صورت نگیرد و با تذکرات معضلات آموزش تمام شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با یادآوری اینکه جلسات متعددی با وزیر آموزش و پرورش برای رفع معضل فرهنگیان برگزار شد،‌ تصریح کرد:‌ متاسفانه این جلسات نتیجه بخش نبود و اکنون نیز به جلسه استیضاح ختم شد که البته یکی از راه‌های انتقال مشکلات مربوطه به جامعه ‌آموزگاران طرح استیضاح است و امید است راهی برای اراده رئیس جمهور نسبت به رفع مشکل فرهنگیان باشد.

وی با برشمردن علت استیضاح وزیر آموزش و پرورش، ‌اجرایی نشدن سند تحول بنیادین را از مهم‌ترین علت استیضاح فانی خواند.

09:15 - قاضی‌پور در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش:
    
وضعیت آموزشی عامل مهاجرت روستاییان به شهرها است

نادر قاضی‌پور در جریان استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع تحصیل روستاییان و مناطق محروم و افراد کم‌درآمد جامعه است. متاسفانه مدارسی که مردم ساختند و تحویل آموزش و پرورش در روستاها داده‌اند، تعداد زیادی را فروختند و متاسفانه مشاهده می‌شود تعداد مدارس روستایی به جای اینکه به دانشگاه تبدیل شود، به مکانی برای ترک اعتیاد تبدیل شده است. این ننگ نیست؟ چه کسی اجازه می‌دهد این اتفاق رخ دهد؟ خرید احداث‌کننده زمین اعلام کرده است که برای آموزش و پرورش و بچه‌های روستای خود زمین اهدا کرده است نه برای ترک اعتیاد جوانان متخلف شهری و معتاد. این فرهنگ روستا را تخریب می‌کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هنرستان‌های روستایی و خوابگاه‌های دانش‌آموزان شبانه‌روزی جدا از اینکه امکانات لازم را برای این افراد اختصاص داده نشده و با اینکه اعتبار دو برابر شده است، امکانات آن به‌روز نشده و بحث تغذیه بسیار تاسفبار است.

وی در ادامه افزود: جمع‌آوری مدارس شبانه‌روزی روستایی آیا مورد تایید شما است؟ چه کسی دستور جمع‌آوری مدارس را داده است؟ آیا این مشکل مدیریتی نیست؟ آقای وزیر؛ به لطف حضرتعالی در جنوب کرمان مدارس کپری در دمای 50 درجه بالای صفر برپاست! آیا دانش‌آموزان روستایی تحمل این گرما را دارند؟

قاضی‌پور ادامه داد: در جای‌جای کشور بدون ضوابط نیرو استخدام شده است و افراد باسابقه کنار گذاشته شده‌اند. آموزش و پرورش روستاییان را رها کرده و برای 6 کلاس یک معلم قرار داده است. در برخی از روستاها مدارس با تاخیر آغاز به‌کار کرده‌اند. مشکل تنها وزیر نیست، بلکه کل کابینه سبب شده تا آمار بی‌سوادی در کشور بالا رود، به‌خصوص در روستاها، سیاست‌های غلط نهادینه شده است.


09:04 - کوچکی‌نژاد در موافقت با استیضاح فانی:

80 درصد فرهنگیان طالب استیضاح وزیر هستند

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه به عنوان اولین موافق استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی با تاکید بر اینکه استیضاح فانی در جهت حمایت از یک میلیون فرهنگی و 13 میلیون دانش‌آموز است گفت: هیچ گونه شائبه سیاسی و فراکسیونی در این استیضاح دخیل نیست.

وی از اعتقاد 80 درصد فرهنگیان کشور به استیضاح وزیر آموزش و پرورش سخن گفت و تصریح کرد: امروز فرهنگیان دغدغه امکانات آموزشی، رفاهی، منزلت اجتماعی و مسائل اقتصادی دارند بنابراین برخلاف تلاش عده‌ای که سعی دارند موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش را صرفا به بحث ارتقای حقوق تقلیل دهند این بحث تنها یکی از محورهای استیضاح است.

کوچکی‌نژاد آموزش و پرورش را مهم‌ترین دستگاه کشور برشمرد و گفت: سفره فرهنگیان بیش از 14 درصد رشد نداشته است.

وی با یادآوری توصیه مقام معظم رهبری به فانی مبنی بر استفاده نکردن از افراد خسته و بی‌انگیزه در آموزش و پرورش بیان داشت: آیا شما به این توصیه گوش کردید؟ زمانی که شما وزارتخانه را تحویل گرفتید 18 بازنشسته در آن سمت داشتند در حالی که امروز این میزان به 95 درصد رسیده است.

کوچکی‌نژاد در ادامه گفت: آیا این 95 نفر در آموزش و پرورش کار می‌کنند؟ خیر فقط ستاد انتخابات تشکیل دادند.

وی به پاداش 400 میلیونی مدیران از صندوق فرهنگیان اشاره کرد و اظهار داشت: بعضی مدیران آموزش و پرورش از پولی که از صندوق فرهنگیان تامین کرده‌اند ماشین‌های آخرین مدل سوار می‌شوند و کسی که امروز این صندوق را مدیریت می‌کند یک زمان برادر خودش را رئیس صندوق کرده بود.

وی بحث بیمه فرهنگیان را یکی دیگر از انتقادات وارده به عملکرد فانی خواند و خطاب به فانی افزود: چند درصد انتصاب شما از میان متحصنان سال‌های قبل صورت گرفته است؛ بسیاری از تشکل‌های غیرقانونی را در راس کنترل انتصابات قرار دادید.

کوچکی‌نژاد با تاکید براینکه فانی نمی‌‌تواند حق و حقوق فرهنگیان را از دولت بگیرد، گفت: ارتقای رتبه‌بندی یعنی ارتقای شغلی نه توزیع پول؛ رتبه‌بندی یک فرایند است و اینکه شما اجرا می‌‌کنید قانون خدمات کشوری است نه رتبه‌بندی.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بانک سرمایه که متعلق به فرهنگیان است یک نفر پرسنل فرهنگی ندارد.


09:00 - جبار کوچکی نژاد، نادر قاضی‌ پور، فیاضی،‌ شیری، علیمردانی و قائدرحمت در موافقت با استیضاح صحبت می‌کنند. 
اخبار مرتبط
و
و
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین