پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۴۰۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴
تطبیق هزینه های عمومی و درآمدهای عمومی در سندی بنام بودجه انجام می گیرد. لایحه بودجه 1402 قرار است که برای مجلس ارسال شود. بعد از ارسال لایحه یک شوری ، کمیسیون تلفیق تشکیل می شود و هر نماینده به مدت ده روز و هر کمیسیون هم به مدت ده روز فرصت دارند که نظرات اصلاحی خود را به کمیسیون تلفیق ارایه داده و این کمیسیون بعد از 15 روز نظر را برای بررسی وارد صحن می کند. در کمیسیون ها و صحن، بودجه باید انطباق با اصولی همانند تقدم درآمد بر هزینه، تعادل، وحدت ،جامعیت ، شاملیت، تخصیص ، انعطاف پذیری و مواردی همانند داشته باشد. واقعا چند درصد نمایندگان ، فهم و توانایی و دانش لازم برای بررسی لایحه بودجه را دارند؟ چرا؟

شعار سال : میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۲ هفته آینده به مجلس می‌رسد گفت، دلیل تاخیر دو هفته در ارائه بودجه به مجلس این بود که لایحه بر اساس توافق قبلی در چند بخش مجزا آماده شده و قرار بود در دو مرحله به مجلس ارائه می‌شود.اما در نهایت آن طرح نهایی نشد چراکه با ایراد قانون اساسی شورای نگهبان مواجه گردید و بر این اساس به صورت لایحه یکپارچه به مجلس ارائه می‌شود.
به گفته میرتاج الدینی با وجود آنکه سیاست‌های کلی برنامه هفتم به دولت ابلاغ شده است، برنامه ششم توسعه تا پایان سال پابرجاست و به صورت تلفیقی از دو برنامه مورد توجه خواهد بود. قهرا برنامه ششم تمدید شده و حداقل ۶ ماه برای تصویب برنامه هفتم زمان نیاز است ( شعار سال: مگر با سکنجبین مواجه هستند جناب میرتاج الدینی؟ تلفیق برنامه ششم با کلیات برنامه هفتم یعنی چی؟ چرا حاشیه گویی نموده و توجیه گری می کنید؟بودجه 1402 مسلما بر اساس برنامه ششم توسعه بسته خواهد شد، چرا که برنامه هفتم در حد کلیات بوده و امکان تخصیص ردیف و اعتبار به کلیات بجای برنامه وجود ندارد. صادق باشید لطفا).

لایحه بودجه ۱۴۰۲ هفته آینده به مجلس می‌رسد، واقعا چند درصد نمایندگان فهم بودجه دارند؟

در خواست مجلس این بود که بودجه مساله محور و منطبق با واقعیت کشور بوده و در کنار تقویت منابع پایدار احکام و تبصره‌ها جدا از جداول ارایه شود. معمولا بخش مهم بودجه تبصره و احکام ان است و گاهی تداخلات قوانین دائمی را تغییر می‌دهد الزام ما در مجلس این بود که تبصره‌ها جدا به مجلس ارائه شود چراکه به اصلاح ساختار بودجه کمک می‌کند.لایحه بودجه ۱۴۰۲ مشتمل بر ۲۰ تبصره و مجموعه‌ای از جداول کلان و ردیف‌های خرد و جزئیات بودجه می‌باشد که در ۱۸ جلسه فوق العاده در جلسات وزرا منعقد گردیده است.در راستای شفاف سازی بودجه ۱۴۰۲ نیز برای نخستین بار تلاش شده تا بخش قابل توجهی از آنچه تحت عنوان تبصره ۱۴ شناخته می‌شود و بیرون از سقف منابع عمومی دولت بود و به نوعی در درآمدها و هزینه‌ها پنهان شده بود به سقف منابع و مصارف عمومی بودجه اضافه شود به این ترتیب پیگیری و هدفمندی یارانه‌ها دقیق‌تر و شفاف‌تر انجام خواهد شد( شعار سال: تبصره 14 بودجه ، اگر شفاف نشده و درست اجرا نگردد ، محل فساد است، چرا حساسیت بخرج نمی دهید).

رویکرد دیگر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، توجه به درآمدهای پایدار، مولدسازی اموال غیرمولد و ناکارآمد نهادهای دولتی و کسب درآمد و کاهش کسری بودجه از طریق این درآمدهای پایدار بوده است. یکی از سناریو‌های مطرح‌شده درباره بودجه ۱۴۰۲ این است که این سند به صورت سه‌ دوازدهم ارائه شود.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین