پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۸۲۳
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
 به تازگی تناقض دو نقل قول، آن هم به فاصله کوتاهی از دو رئیس کمیسیون مرتبط با اقتصاد مجلس خبرساز شده است. اولین موضوع به کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیاردی بودجه اشاره دارد. در دومین مورد نیز که در واقع واکنش به اظهارات اول است، کسری بودجه امسال صفر اعلام شده است. اگر چه اظهارات دوم در پاسخ به نقل قول نخست را می‌توان نقطه پایان تردید درباره کسری بودجه هنگفت امسال دانست، با این حال بررسی خراسان نشان می‌دهد که تا پیش از این، پیش بینی‌های متفاوتی از کسری بودجه امسال اعلام شده و در نتیجه احتمالاً اعلام کمیسیون برنامه و بودجه را باید جدیدترین و متقن‌ترین گزاره در باره کسری بودجه امسال دانست.

شعار سال:به تازگی تناقضی بین اظهارات دو رئیس کمیسیون مرتبط با امور اقتصادی مجلس خبر ساز شده است. در اولین مورد که یک روزنامه آن را منتشر کرده، آمده: «رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه امسال خبر داده و اعلام کرده که «در ناترازی بودجه انتظار داریم در بودجه سال آینده دولت احکام خوبی را در نظر بگیرد تا بتوانیم این کسری بودجه را مدیریت کنیم.»»

جلسه کمیسیون برنامه و بودجه درباره ادعای کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیاردی

با این حال، دیروز رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به این موضوع واکنش نشان داد و آن را رد کرد. به گزارش ایرنا، حاجی بابایی در توضیح نشست روز یک شنبه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، به خبرنگاران گفت: پیرو برخی اظهارات مبنی بر کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱، کمیسیون برنامه و بودجه بر همین اساس با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکیل جلسه داد و وی گزارشی درباره آخرین وضعیت منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۱ ارائه کرد.

یک اتفاق مثبت کم نظیر در تحقق بودجه ۱۴۰۱

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گزارش مسعود میرکاظمی را مورد توافق کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد و در عین حال با اشاره به یک اتفاق مثبت در باره تحقق بودجه طی امسال افزود: بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۱، به میزان ۱۳۹۴ هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی کرده بودیم که البته باید گفت برای نخستین بار بود که مجلس شورای اسلامی تقریبا سقف بودجه دولت را افزایش نداد. حاجی بابایی تاکید کرد: حدود ۱۰۰ درصد منابع دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ تحقق یافته است و این مسئله مورد توافق سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است. وی تحقق ۱۰۰ درصدی منابع دولت را در نوع خود کم نظیر دانست و گفت: این که در یک سال با این وضعیت اقتصادی، ۱۰۰ درصد منابعی که مجلس در بودجه مصوب کرده، تحقق یابد، بسیار ارزشمند است.

تکذیب کسری بودجه در ۱۴۰۱

اما در ادامه رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به صراحت هر نوع گزارشی مبنی بر کسری بودجه سال ۱۴۰۱ را تکذیب و خاطرنشان کرد: طبق گزارش مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۱ کسری بودجه نخواهیم داشت و این مسئله نقطه مثبتی در روند ثبات اقتصادی کشور و کنترل نرخ تورم در آینده‌ای نزدیک خواهد بود. اراده دولت و مجلس در زمینه بودجه سال ۱۴۰۱ تحقق یافته است.

کدام صحیح است؛ کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیاردی یا صفر؟

 اگر چه اظهارات ثانوی حاجی بابایی به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه قابل تامل است، اما اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن این اظهارات، صحت عبارت کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیاردی را بررسی کنیم، باید گفت در وهله اول تفاوت دو رقم صفر و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان که موجب موج خبری مذکور شده، کمی عجیب به نظر می‌رسد. در وهله دوم با استناد به گزارش‌های دیوان محاسبات به دستاورد قابل اعتناتری در باره رد ادعای کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیاردی امسال می‌رسیم. بررسی گزارش‌های تفریغ بودجه دیوان محاسبات در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در گزارش ۴ ماهه تفریغ پیش بینی شده است کسری بودجه تا پایان امسال معادل ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. قابل تامل‌تر این که در گزارش ۶ ماهه این دیوان نیز بر روند کاهشی میزان کسری بودجه در شش ماه نخست امسال تصریح شده است. اما در وهله سوم، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره آسیب شناسی بودجه ریزی در ایران نیز قابل توجه است که در آبان ماه منتشر و در آن پیش بینی شده که کسری بودجه تا پایان سال به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. با این اوصاف و با تناقضات پیشین آمار رئیس کمیسیون برنامه و بودجه قابل توجه است و برخی آن را قابل اتکا می‌دانند. هر چند ممکن است اختلاف در بیان فنی موضوع باشد چرا که به عنوان مثال در صورت کسری عملیاتی یعنی کمبود درآمد‌های جاری نسبت به هزینه‌های جاری، دولت از بودجه عمرانی کسر و کسری بودجه عملیاتی را جبران کند یا از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران کسری‌های موجود استفاده شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  روزنامه خراسان، تاریخ انتشار:۱۹ دی ۱۴۰۱، کدخبر:۷۷۴۸۴۳، www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین