پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۵۹۲
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
پکن باز هم دست به واسطه‌گری میان ایران و عربستان زد و مقدمات دیدار وزرای خارجه دو کشور را فراهم کرد. روز چهارشنبه خبرگزاری‌ها از دیدار امیرعبداللهیان و فیصل‌بن فرحان خبر دادند.

شعارسال: پکن باز هم دست به واسطه‌گری میان ایران و عربستان زد و مقدمات دیدار وزرای خارجه دو کشور را فراهم کرد. روز چهارشنبه خبرگزاری‌ها از دیدار امیرعبداللهیان و فیصل‌بن فرحان خبر دادند. دیدار صبح پنجشنبه انجام شد و دو طرف پس از هفت سال برای نخستین‌بار اختلافات را کنار گذاشته و به گفتگو با یکدیگر پرداختند.

پیامدسنجی میدان نیروی ایجاد شده از نشست ایران-عربستان در پکن

*پکن واسطه دیدار وزرای خارجه عربستان و ایران

یک ماه بعد از آنکه نماینده‌های ایران و عربستان با یکدیگر دیدار کردند، نوبت به وزرای خارجه دو طرف رسید تا اختلافات را کنار بگذارند و هیات‌هایی از دو کشور دور هم جمع شوند تا درباره باز کردن سفارت‌خانه‌ها و از سرگیری‌های پرواز‌های دو طرفه صحبت کنند.

این دیدار با وساطت چینی‌ها در حالی برگزار شد که عراق در یک‌سال و‌نیم کذشته تلاش کرد تا تهران و ریاض را به هم نزدیک کند. اما سر آخر قرعه به نام پکن افتاد تا مشکلات حل و فصل شود.

*در دیدار روز پنجشنبه چه گذشت؟

آنطور که خبرگزاری‌ها نوشته‌اند وزیران خارجه دو کشور با تأکید بر ازسرگیری رسمی روابط دوجانبه، گام‌های اجرایی در مسیر بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند و در خصوص برخی از موضوعات روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کردند.

اتفاق مهم‌تر، اما توافق امیرعبداللهیان و فیصل‌بن‌فرحان برای بازگشایی سفارت‌خانه‌ها بود. عربستان سفارت خود را در سال ۲۰۱۶ و در پی حمله به سفارت در تهران بست و در پی آن تهران هم دست به اقدام مشابهی زد. اما حالا زمان کنار گذاشتن اختلافات رسیده است.

 دو کشور توافق کردند هماهنگی‌های لازم را میان هیات‌های فنی برای بررسی راه‌های گسترش همکاری میان دو کشور از جمله از سرگیری پرواز‌ها و سفر‌های متقابل هیات‌های رسمی و بخش خصوصی، تسهیل اعطای روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره، ادامه دهند.

*ابراز خوشحالی وزاری خارجه ایران و عربستان از دیدار در پکن

در دیدار روز پنجشنبه وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه عربستان، امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از بازگشت روابط دو کشور دوست و برادر به حالت طبیعی، گفت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با عربستان در تمامی زمینه‌های مورد علاقه اعلام آمادگی دارد.

فیصل‌بن‌فرحان هم نتوانست خوشحالی خود را از دیدار با وزیرخارجه ایران پنهان کند و گفت کشورش آماده اجرای توافقنامه‌های بین دو کشور است.

*آیا اختلافات حل شده؟

ایران و عربستان در سال‌های گذشته بر سر مسائل منطقه‌ای تنش‌های فراوانی را تجربه کرده‌اند. با شروع بحران سوریه، دو طرف در دو قطب مخالف با یکدیگر قرار گرفتند و روی‌کار آمدن ترامپ در سال ۲۰۱۶ هم باعث شد تا ریاض بیش از پیش با تکیه بر واشنگتن، به ایران فشار بیاورد.

در نتیجه سیاست‌های ریاض با هدف منزوی کردن ایران، پس از قطع رابطه بین عربستان و تهران، برخی از کشور‌های عربی مانند امارات و مصر و... هم همراه با ریاض ارتباط خود را با ایران به‌حداقل رساندند.

جنگ سوریه به‌پایان خود نزدیک شده و حالا دیگر ترامپ در کاخ سفید حضور ندارد. عربستان سعودی در سال‌های اخیر به چین نزدیک شده و سیاست‌هایش را در قبال بشاراسد تعدیل کرده است. در یمن اوضاع هنوز نابه‌سامان است، اما توافق بین تهران و ریاض می‌تواند باعث تغییراتی در شرایط این کشور شود.

اختلافات بین ایران و عربستان در حال کاهش است. نمی‌توان توقع داشت که تهران و ریاض پس از بازگشایی سفارت‌خانه‌ها تبدیل به یارانی جدانشدنی برای یکدیگر شوند، اما دوستی دو طرف می‌تواند از حجم تنش‌های منطقه‌ای بکاهد. همین حالا هم به‌نظر می‌رسد برخی کشور‌های عربی که اغلب سیاست‌خارجی خود را از روی دست عربستان می‌نویسند، درصدد برقراری ارتباط با ایران هستند.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شرق، تاریخ انتشار: 18فروردین1402، کدخبر: 875555، www.sharghdaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین