شعارسال: حقّ النّاس شامل تمام حقوقی میشود که انسانها بر یک دیگر دارند و به دو قسم مالی و آبرویی منقسم میشود. حقّ النّاس مالی به معنای از بین بردن اموال مردم، تصرّف عدوانی در اموال ایشان، غصب و امثال آن است.
حقّ الناس در عالم برزخ قابل گذشت نیست و حتی افراد نیکوکار را هم معذّب خواهد کرد. خداوند متعال، از حقّ النّاس، ولو کم باشد، نمیگذرد. در روایات میخوانیم که خداوند متعال ممکن است از حقّ الله بگذرد، امّا به عزّت و جلال خود سوگند خورده است که از حقّ النّاس نخواهد گذشت:
«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى إِذَا بَرَزَ لِخَلْقِهِ أَقْسَمَ قَسَماً عَلَى نَفْسِهِ فَقَالَ وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَا یَجُوزُنِی ظُلْمُ ظَالِمٍ وَ لَوْ کَفٌّ بِکَفٍّ وَ لَوْ مَسْحَةٌ بِکَفٍّ وَ لَوْ نَطْحَةٌ مَا بَیْنَ الْقَرْنَاءِ إِلَى الْجَمَّاءِ فَیَقْتَصُّ لِلْعِبَادِ بَعْضِهِمْ مِنْ بَعْضٍ حَتَّى لَا تَبْقَى لِأَحَدٍ عَلَى أَحَدٍ مَظْلِمَةٌ ثُمَّ یَبْعَثُهُمْ لِلْحِسَاب»
در روایات داریم که قطره خون شهید که به زمین میریزد خداوند تمام گناهان او را میبخشد مگر دیونی که بر عهده او است و در روایت داریم که سعد معاذ که در لشکر پیامبر (ص) به شهادت رسید و توسط خود پیامبر (ص) دفن شد و ۹۰ هزار فرشته در تشییع او شرکت داشتند به خاطر بد اخلاقی در خانه با همسرش دچار عذاب قبر شد بنابراین اگر هزار بار هم در لشکر پیامبر (ص) شهید شویم حق الناس از گردن ما رفع نمیشود. امام حسین در شب عاشورا از یارانی که حق الناس بر گردن دارند، درخواست کرد که برگردید و جبران حق الناس کنید. روایتی از یک شهید که به دلیل حق الناس در برزخ گرفتار شد.