پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴
غالب افراد جامعه و تمام افرادی که در عزاداری های محرم شرکت می کنند، بارها و بارها از برخی منبری ها و روضه خوان ها و مداحان کم سواد شنیده اند که یک قطره اشک برای امام حسین یا نذر و احسان در راه امام حسین تمام گناهان انسان را پاک می کند و گذشته شان را به مانند لوح سفید دست نخورده ای بدل می سازد. دروغی که مسلما با اصل دین و فقه اسلامی مغایرت داشته و فاقد علم الرجال لازم برای روایت است. حد اعلای اثرگذاری ها می تواند اثر بر حق الله و حق نفس بوده و بستر برای هدایت پذیری برای جبران و احیای حق الناس فراهم شود. اگر برخی از ما خیال خام در این خصوص داریم، بهتر است خودمان را اصلاح کنیم.

شعارسال: بخشی از مردمی که در عزاداری‌های محرم شرکت می‌کنند، بار‌ها و بار‌ها از ملا‌های منبری و روضه خوان‌ها و مداحان کم سواد شنیده اند که یک قطره اشک برای امام حسین یا نذر و احسان در راه امام حسین تمام گناهان انسان را پاک می‌کند و گذشته شان را به مانند لوح سفید دست نخورده‌ای بدل می‌سازد.

هیچ حق الناسی با نذری دادن پاک نمی شود آقای کاسب بازار ، جناب مدیر اجرایی و فعال محترم سیاسی

بسیاری از این تریبون داران کم سواد آن سوی داستان را که حق الناس چیزی نیست که با دادن نذری و چند قطره اشک روز عاشورا قابل شستشو و جبران باشد را نمی‌گویند.

این شکل و منطق دینداری که تمام زیست معنوی و نجات اخروی انسان را به چند قطره اشک و پخش کردن چند پرس غذا و گوشت قربانی میان همسایه‌ها تقلیل می‌دهد، کارکرد اجتماعی خاصی را به همراه دارد.

این نوع نگاه به دین باعث شده است عده‌ای از فعالان اقتصادی و بازاری و.. تمام یازده ماه و بیست روز سال را هر کاری که می‌توانند بکنند و از هیچ دزدی، اختلاس، کم فروشی، گران فروشی، دروغ و.. ابایی نداشته باشند و همین که ده روز اول محرم می‌رسد با پوشیدن یک دست لباس مشکی و ریختن چند قطره اشک در تکیه‌ها و حسینیه‌ها و بازار و.. بار سنگین وجدان معذب خود را بر زمین بگذارند.

در این میان برخی از افراد ثروتمندتر که حتی حال و حوصله اشک ریختن و حضور در مراسم عزاداری را هم ندارند، این ده روز با آویزان کردن پرچم سیاهی بر سر در خانه و مغازه خود، با چند کیلو برنج و لپه و گوشت یا ذبح گوسفندی در جلوی پای دسته ها، بار گناهان خود را بر زمین می‌گذارند و اینگونه به آن رضایت درونی از زیست معنوی خود دست یافته و خود را در جهانی دیگر همنشین حوریان و زیبارویان بهشتی تصور کرده و غرق در لذت و کیف درونی می‌شوند.

در ایام محرم از بنگاه داری که برای پونصد هزار تومان سود بیشتر در فروش یک خانه و ماشین بار‌ها خدا و پیغمبر را به دروغ شاهد می‌گیرد تا حاجی بازاری و محتکر پوشاک و رشوه گیر و نزول خوار و… را می‌بینیم که هر کدام گوشه‌ای خان کرم گسترده اند و به خیال خود در حال شستشوی گناهان خود هستند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اقتصاددان، تاریخ انتشار: 7مرداد1402، کدخبر: 134098، www.eqtesaddan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین