پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۸۸۵۳۷
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
دکتر زلفی گل وزیر علوم، در اجلاس روسای دانشگاه‌ها در محل موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام در شیراز ، با تاکید بر اینکه علم کشور افت کرده است، بیان کرد: متاسفانه برخی از بزرگان از مقالات انتقاد می‌گیرند طوری شده که انگار مقاله نویسان، مرتکب جرم می‌شوند. تولید ثروت با تولید علم قابل جمع است. دانشگاه بدون تولید علم و مقاله دانشگاه نیست. وی با اشاره به اینکه از طریق مقاله یاد می‌دهیم، افزود: ارزش علم در تبدیل آن به فناوری است. اولویت اول دانشگاه، آموزش و اولویت بعدی، تولید علم است.

شعار سال: ‎وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه پیشنهاد‌هایی درباره دستورالعمل گسترش تعاملات علمی و بین المللی و شیوه نامه اعطای پژوهانه به اعضای عیات علمی پرداخت و گفت: پیشنهاد اول، امتیاز‌های دوره دکترا و پسادکترا است. می‌توانیم اساتید جدید را لحاظ کنیم. پیشنهاد دوم این است که برای اساتید انتقالی امتیاز برون داده‌های دانشگاه مبدا را لحاظ کنیم.

وزیر علوم: علم کشور افت کرده است، می‌خواهیم جلوی ریخت و پاش‌ها را بگیریم

دکتر زلفی گل که در اجلاس روسای دانشگاه‌ها در محل موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام در شیراز سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه علم کشور افت کرده است، بیان کرد: متاسفانه برخی از بزرگان از مقالات انتقاد می‌گیرند طوری شده که انگار مقاله نویسان، مرتکب جرم می‌شوند. تولید ثروت با تولید علم قابل جمع است. دانشگاه بدون تولید علم و مقاله دانشگاه نیست.

وی با اشاره به اینکه از طریق مقاله یاد می‌دهیم، افزود: ارزش علم در تبدیل آن به فناوری است. اولویت اول دانشگاه، آموزش و اولویت بعدی، تولید علم است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه آیین نامه پژوهانه حداقلی است، ادامه داد: برای فرصت مطالعاتی پیشنهاد این است که عضو هیات علمی برنامه‌ای ارائه دهد.

وی ادامه داد: اگر المپیاد‌های علمی برگزار می‌شود آیا هدف این است که ۴۰ نفر اول تقدیر شود. این طور نیست در واقع قصد ایجاد انگیزه است.

زلفی گل تصریح کرد: روسای دانشگاه‌ها جوری برخورد نکنند که گویا بین علوم انسانی و دیگر علوم جنگ است. رشته‌های علوم انسانی نمی‌توانند پژوهشانه را خرج کنند. اما مهندسی و رشته‌های علوم طبیعی برای کار به بستر و هزینه دارند. کتاب نوشتن در رشته علوم انسانی بهتر و راحتتر است.

وی با بیان اینکه جزو یک درصد برتر شدن در رشته فیزیک یعنی شاهکار انجام دادن، خاطرنشان کرد: باید هر رشته‌ای با همان رشته مقایسه شود نه با رشته‌های دیگر. هزینه این پژوهانه ۵ درصد اعتبارات دانشگاه را شامل می‌شود. خواهش این است که همه دانشگاه‌ها اجرایی کنند و شیوه نامه امتیاز‌ها و نحوه هزینه کرد را خود دانشگاه‌ها بنویسند.

وی یادآور شد: خبر دارم که به دانشجو پژوهانه می‌دهند بعد پژوهانه را استاد برای خود برمی دارد. پژوهانه برای دانشجو هست نباید به جیب استاد برود. می‌خواهیم جلوی ریخت و پاش‌ها را بگیریم و هزینه‌ها سر جای خودش هزینه شود.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار:۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۵۷۳۴۲۵، fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین