پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۴۵۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
متأسفانه بعد از فوت فیروز نادری دانشمند ایرانی ناسا، برخی رسانه‌ها که ادعای دینداری و طرفداری از مذهب را یدک میکشند نسبت خداناباوری را به این دانشمند ایرانی دادند هر چند همراهی نادری با فرزند شاه سابق و برخی از اظهارات وی در مخالفت با جمهوری اسلامی که در سال‌های آخر عمر وی بیان شده، در جای خود مورد مناقشه است، ولی این موضوع نباید باعث شود که از جاده انصاف خارج شویم و تهمت بی‌خدایی را به وی نسبت دهیم. آن هم در مورد کسی که نسل‌های مختلف ایران نام وی را شنیده‌اند و وی را میشناسند و اتهام خداناباوری به وی روی این افراد هم بی‌تأثیر نخواهد بود.

شعار سال: فیروز نادری دانشمند ایرانی ناسا روز ۱۹ خردادماه سال جاری در اثر حادثه‌ای که یک ماه پیش رخ داده بود و منجر به قطع نخاع وی گردیده بود از دنیا رفت. متأسفانه بعد از فوت نادری برخی رسانه‌ها که ادعای دینداری و طرفداری از مذهب را یدک میکشند نسبت خداناباوری را به این دانشمند ایرانی دادند که سال‌های سال بسیاری از کودکان و نوجوانان این مروز و بوم، وی را به عنوان الگوی خود پذیرفته بودند و در رسانه‌های ایران از وی به عنوان افتخار ایران یاد میشد. جای تاسف اینجاست که برخی حتی پا را فراتر گذاشتند و تلویحاً با اظهار خوشحالی از مرگ نادری، به کنایه از خداباور شدن وی بعد از مرگ سخن گفتند.

آیا فیروز نادری خداناباور بود؟ از بی‌مذهبی تا بی‌خدایی، فاصله بسیار است!

اما این رسانه‌ها که متاسفانه برخی از خبرگزاری‌های رسمی هم در بین آن‌ها هستند تنها با استناد به جملات زیر که در مصاحبه با یکی از رسانه‌های فارسی زبان از وی منتشر شده است چنین ادعایی را علیه وی مطرح کرده اند:

«اجازه بدهید مذهب را از خدا جدا کنم؛ من اصولاً اصلاً به مذهب از هیچ نوعش اعتقاد ندارم، چون فکر می‌کنم که مذهب وسیله‌ای است که همه را از هم جدا می‌کند؛ خدا هم آن‌طور که در مذاهب تعریف شده و زمین را آفریده و بهشت و جهنمی وجود دارد، به آن هم اعتقاد ندارم. من فردی عرفانی هستم و به چیزی خارج از خودم عقیده دارم، ولی نه در چارچوب مذهب و آن‌طور که خدا را تعریف کردند

بررسی دقیق این سخنان برای هر فردی که کمی در حوزه‌های دین و اندیشه مطالعه کرده باشد به وضوح نشان میدهد که نادری در این سخنان به هیچ وجه وجود خدا را رد نمیکند بلکه صرفاً آن را از مذهب جدا کرده است و تفسیر مذاهب رسمی از خداوند را رد نموده است. چه آنکه چیزی که وجود نداشته باشد به هیچ وجه قابل جدا کردن از چیز دیگر نیست. ضمن اینکه نادری تاکید کرده است که فردی عرفانی است و به حقیقتی خارج از خود اعتقاد دارد که فقط تعریف آن با تعریفی که در مذهب آمده، متفاوت است. هر چند به عقیده برخی این نقد به نادری وارد است که شاید مکاتب مذهبی اصیل و اندیشه‌های عرفانی آن را که چه بسا با اندیشه‌های وی اشتراکاتی داشته باشد را به درستی نشناخته است، ولی با این حال این به معنای خداناباوری وی نیست. ضمن اینکه در مورد نحوه وجود بهشت و جهنم هم تفاسیر مختلفی در میان علما و عرفا وجود دارد و علاوه بر آن، صرف رد وجود آن‌ها به شکلی که در مذهب آمده است، به معنای عدم باور به وجود خدا نخواهد بود.

آیا فیروز نادری خداناباور بود؟ از بی‌مذهبی تا بی‌خدایی، فاصله بسیار است!

مستمسک دیگری که اغلب این رسانه‌ها برای اثبات خداناباوری فیروز نادری مطرح میکنند این بخش از یادداشت وی در حساب شخص او در توئیتر است که نوشته است:
«دوستی گوشزد کرد که تو که به مذهب اعتقادی نداری، چرا توی مصاحبه چندین بار گفتی انشاالله؟ گفتم درست می‌گی، ولی لغت مشابه به ذهنم نرسید. پیشنهاد داد به جای «انشاالله» می‌تونی بگی «به همت مردم»!»

بدیهی است که عدم اعتقاد به استفاده از عبارت انشاءالله که توسط مذهبیون و بسیار از افراد جامعه به کار می‌رود لزوماً به معنای عدم اعتقاد به خدا نیست.

سخنانی که نادری در آن به وجود خدا اعتراف کرده است

فارغ از نکاتی که در بالا گفته شد نادری در مناسبت‌های مختلف در صحبت‌های خود به وجود خدا اشاره کرده است. از جمله در سخنرانی معروفی که در سال ۱۳۹۵ در میان دانشمندان ناسا انجام داده بود در هنگام تعریف داستان یکی از کودکان مستضعف در جنوب تهران که سرپرستی وی را پذیرفته بود از خداوند به دلیل موقعیتی که دارد و باعث شده است که آن کودک او را الگوی خود قرار دهد تشکر میکند. این فیلم را میتوانید در زیر ببینید:

تعداد بازدید : 200

نکته مهمی که نباید از آن غافل شد این است که درک از خداوند و موجودی که توسط انسان، خدا نامیده می‌شود در افراد مختلف متفاوت است و این درک به خصوص در دانشمندان و فلاسفه گاهی ممکن است از درک عوام تفاوت زیادی داشته باشد. در پایان باید گفت که هر چند همراهی نادری با فرزند شاه سابق و برخی از اظهارات وی در مخالفت با جمهوری اسلامی که در سال‌های آخر عمر وی بیان شده، در جای خود مورد مناقشه است، ولی این موضوع نباید باعث شود که از جاده انصاف خارج شویم و تهمت بی‌خدایی را به وی نسبت دهیم. آن هم در مورد کسی که نسل‌های مختلف ایران نام وی را شنیده‌اند و وی را میشناسند و اتهام خداناباوری به وی روی این افراد هم بی‌تأثیر نخواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه فرهنگی مبلغ، تاریخ انتشار:۲۳ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۹۲۰۵، www.moballeq.net

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
2
5
به نظرم نادری از خیلیا خداباورتره کسانی که از خداوندان استفاده ابزاری کردن وبه خدا واعتقاد مردم ضربه زدن با فکرکردن مردم دزدی جنایت اختلاس چپاول تجاوز
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
0
0
خداوند نیازی به باور بندگان ندارد، بندگان نیازمند خداوند هستند.
مدیر پایگاه سلام سوره بقره آیت الکرسی 
لا اکراه فی الدین معنای دینی این حرف شماست. ما شدیدا برای تکامل نیازمند خداوند هستیم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
1
0
هیچ فاصله ای نیست
اون ذهن شماست که فاصله گذاری کرده
همین که تمام مذاهب ساختگی میدونه و تحقیق نکرده و هر چی که خودش دوست داره از خدا تا معاد و قیامت رد کرده براساس موهومات تو ذهنش ساخته و گفته من یه خدای خارج از خودم قبول دارم کار بدتر کرده دقیقا عین بت پرستا رفتار کرده با این تفاوت که بت ذهنی ایشون (خدای ذهنی) به تقلید از خدای یگانه نادیدنی هست و از خدای ابراهیم کپی کرده
تا این حد از دین اسکی رفته
مدیر پایگاه

سلام


بحث در حوزه فلسفه دین ( حتی با رویکرد درون دینی ) سه مرحله تقابل با سنت مبتی بر روشنفکری دینی، مرحله باور تکاملی و دور ریزی تعصبات انحرافی و خالص سازی دینی( اصطلاحا احیاگری دینی) و در نهایت مرحله توسعه ظرفیت های وجودی و ظرفیت های قدری( توفیق طلبی دینی) را در بر می گیرد. درست نیست که به صرف نشانگان گفتاری در خصوص جایگاه فرد در این سه مرحله قضاوت شده و اقدام به تکفیر گردد. 
آرزو می کنیم، ان شاالله برداشت انحرافی در خصوص ایشان نادرست باشد. 
توفیق  شما  را  از  خداوند  منان  آرزو  مندیم

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
1
چقدر زئر زدید توجیه کنید!
خودش هم اینقد راضی به زحمتتتون نبود
مدیر پایگاه

سلام مجدد
اولا مودب باش، اینجا تعیین قاعده با ماست و ادب میهمان بودن را رعایت کن.  ثانیا پایگاه خبری شعار سال، توسعه گرای مستقل بی طرف گام دومی است و خط قرمز ما هم سه گانه جمهوریت و اسلامیت و انقلاب است. 
اگر بحث تخصصی داری و دغدغه توسعه کشور و تقویت ارزش ها ، بسم الله . خانه خانه توست. اما اگر قصد قوالی گری و بنیاد گرایی و تندروی و مغلطه و .... ، وارد سایت مناسبی نشدی. 


در هر حال ، بعنوان یک هم وطن و هم کیش، عزیزی

پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
چقدر قشنگ و با محبت صحبت می کنید کیف کردم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
1
2
روحش شاد، یادش گرامی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
1
1
عکس چشماش که نشون می ده دختر باز حرفه ای و کار درستیه
مدیر پایگاه

سلام 
شما فالگیری یا پیشگو و چهره شناس و .... . بجای تمرکز روی جریان تکفیر و تخریب، اقدام به نقد ارای علمی و یا نقد رفتار مذهبی و گرایشات دینی اش بکنید. هم ما می اموزیم و هم دیگران و هم ارزشی بر ارزش های شما اضافه می شود. 
به هر حال،در پناه خدا باشید

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین