پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۵۹۶
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
شاید حق هم باشد که وقتی جلوی حرم حضرت عباس، در رثای حضرت رقیه شعر بگویید، هرگز فراموش نشوید. شاید با برخی رفتارها و اقدامات بتوان پله های معنویت و قرب را دو تا یکی کرد.مرحوم میرزا علی‌اکبرخان خرم قزوینی شاعر اهل بیت و خادم حسینی و سراینده شعر" ای باوفا رقیه" گویا چنین حکایتی دارد. این فرهیخته گرامی که از یادگاران نسل کهن و از آخرین بازماندگان مکتب موسیقی و شعر آئینی قزوین به شمار می‌رفت،در 29 مهرماه 1401 در سن 76 سالگی، درگذشت و در شاهزاده حسین قزوین در قبرستان عمومی بهشت حسینی ، به خاک سپرده شد.

شعارسال: روز سوم محرم به یاد حضرت رقیه نامگذاری شده است، کودکی که سرنوشت اندوهناکش در کنار حماسه کربلا، دل شیعیان را خون می‌کند، رقیه حسین، فقط سه چهار سال از عمر کوتاه خویش را در ناز و نوازش پدر گذارنده بود و یکباره در روز عاشورا این دختر آل طه، طعم یتیمی را می‌چشد. رقیه پدر را می‌خواهد، تاب تحمل دوری از پدر را ندارد، همه این‌ها دلیلی است تا هرچه زودتر به سوی پدر پر کشد. رقیه‌ای که همراه با برادر کوچکش علی اصغر حماسه بزرگی را در جهان ثبت نمودند. در مصیبت درگذشت حضرت رقیه افراد زیادی شعر سروده اند و روضه‌های مختلفی در این خصوص ثبت شده است. یکی از این مرثیه ها، مرثیه ثبت شده توسط علی اکبر ثقفی قزوینی متخلص به خرم قزوینی است.

سوم محرم منسوب به حضرت رقیه و آشنایی با شاعر شعر معروف «ای باوفا رقیه»

زیارتنامه حضرت رقیه (س)
بسم الله الرحمن الرحیم

«السلام علیک یا سیدتنا رقیه علیک تحیة والسلام ورحمة الله وبرکاته السلام علیک یا بنت امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب، السلام علیک یا بنت فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین، السلام علیک یا بنت خدیجة الکبری ام المؤمنین و المؤمنات، السلام علیک یا بنت، ولی الله، السلام علیک یا اخت، ولی الله، السلام علیک یا بنت الحسین الشهید، السلام علیک ایت‌ها الصدیقة الشهیدة، السلام علیک ایت‌ها الرضیة المرضیة، السلام علیک ایت‌ها التقیة النقیة، السلام علیک ایت‌ها الزکیة الفاضلة، السلام علیک ایت‌ها المظلومة البهیة، صلی الله علیک و علی روحک و بدنک فجعل الله منزلک و ماواک فی الجنة مع ابائک و اجدادک الطیبین الطاهرین المعصومین، السلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار و علی الملائکه الحافین حول حرمک الشریف ورحمة الله وبرکاته وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطیبین الطاهرین برحمتک یا ارحم الراحمین»

علی اکبر ثقفی قزوینی معروف به علی اکبرخان خرم قزوینی، در سال ۱۳۲۵ متولد شده و از سال ۱۳۳۸ سرودن را آغاز کرده است. در حلقۀ مرحوم لامع قزوینی وارد شده، تخلّص» خرّم را به راهنمایی وی برگزیده و فنون ادبی را از ادیب دانشمند مرحوم سیّد محمّد مهدی تقوی آموخت. همچنین از محضر مرحوم آیة الله عماد حاج سیّد جوادی و مرحوم حاج سیّد جلیل زرآبادی نیز بهره‌ها برد. وی ردیف‌های آوازی را از مرحوم مستبصر که از وعّاظ نام آور و توانای قزوین بود به یاد دارد. سروده‌های او در مدح و مرثیه اهل بیت (ع) خصوصا حضرت رقیه (س)، مشهور است و در مساجد و تکایا خوانده می‌شود.

سوم محرم منسوب به حضرت رقیه و آشنایی با شاعر شعر معروف «ای باوفا رقیه»
فریاد وا حسینا پر شد در این حوالی
طفلان به گریه گفتند جای رقیه خالی

یا رقیّه،‌ای شب قدر حسین (ع)‌ای تو خورشید مه بدر حسین (ع)

دست ما را گیر از بحر خدا
اندر این بحر فنا، بهر حسین (ع)

وقتی که می‌زدند با کعب و تازیانه
می‌گفت لحظه لحظه با لحن کودکانه‌ای با وفا رقیه، مشگل گشا رقیه

تعداد بازدید : 45

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین