پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۰۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
نماینده بستان آباد گفت: بنده خودم ۱۱۴ پیشنهاد برای این لایحه ۷۰ ماده‌ای داشتم که می‌توانستیم آن را در صحن اصلاح کنیم والان دیگر نمی‌توانیم. اصل ۸۵‌ی شدن این طرح در یک جلسه غیر رسمی ۷۳ درصد رای آورده وبا توجه به این درصد امکان اینکه در هفته آینده درجلسه علنی رای بیارود متاسفانه خیلی زیاد است.

شعارسال: کمتر از سه ماه از ارائه لایحه حجاب توسط سران قوا به مجلس می‌گذرد، لایحه‌ای که در ابتدا از طرف قوه قضاییه با ۹ ماده در اختیار دولت قرار گرفت و دولت نیز چند ماده به آن اضافه کرد و در نهایت با ۱۵ ماده در اختیار مجلس قرار داد. لایحه به کمیسیون قضایی محول شد و این کمیسیون که از ابتدا قدرت بازدارندگی لایحه را مکفی نمی‌دانست در یک چکش کاری حسابی ۱۵ماده را به ۷۰ ماده گسترش داد که جرم انگاری‌ها و مجازات‌های گسترده‌ای را در بر می‌گیرد.

لایحه حجاب با رای ۸ نفر به قانون تبدیل می شود+ نشنیدن صدای منتقدین

صرف نظر از ایرادات و اشکالات بسیاری که توسط مخالفین به آن وارد است دیروز بنا بود این طرح در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد که به گفته سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی نمایندگان بر رسیدگی سریع‌تر به این لایحه تاکید داشتند و درباره نحوه بررسی آن، با توجه به اینکه این لایحه، ۷۰ ماده دارد و پیشنهاد‌های زیادی برای آن ثبت شده، پیشنهاد شد که این لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود و برمبنای همین اصل اجرای قانون هم از لحاظ زمانی محدود و آزمایشی باشد. اقتضاء بررسی لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، آن است که مجلس در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، و در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. از ویژگی‌های این بررسی آن است که لایحه همچون طرح صیانت پشت در‌های بسته رسیدگی می‌شود. رسانه در گفتگو با غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد واز مخالفان این طرح چرایی اصل ۸۵‌ای شدن این لایحه را مورد بررسی قرار داده است.

*آیا اصل ۸۵‌ی شدن لایحه حجاب به مانند طرح صیانت دست و پای مخالفین و منتقدین طرح را نمی‌بندد و به نحوی با اعمال نظرات خود عدم تصویب این قانون را رقم بزنند؟

حتما، یکی از ایراداتی که برای اصل ۸۵‌ی شدن وارد است این است که در اینجا اختیار از نمایندگان گرفته می‌شود و به اعضاء این اصل واگذار می‌شود و امکان پیشنهاد و اصلاح وجود ندارد. بنده خودم ۱۱۴ پیشنهاد برای این لایحه ۷۰ ماده‌ای داشتم که می‌توانستیم آن را در صحن اصلاح کنیم والان دیگر نمی‌توانیم. اصل ۸۵‌ی شدن این طرح در یک جلسه غیر رسمی ۷۳ درصد رای آورده وبا توجه به این درصد امکان اینکه در هفته آینده درجلسه علنی رای بیارود متاسفانه خیلی زیاد است.

*کمیسیون اصل ۸۵ با چند عضو این لایحه را مورد بررسی قرار خواهد داد و در مجموع رای چه تعداد از نمایندگان مجلس در قانونی شدن این لایحه تاثیرگذار خواهد بود؟

این کمیسیون ۱۱ نفر عضو دارد و با دو سوم از اعضاء یعنی با ۸ نفرمی تواند تشکیل شود و، چون ۸۵‌ی است و با دوسوم آرا هم می‌تواند رای بگیرد این عدد به ۶ نفر می‌رسد، ولی اگر بخواهند کامل آیین نامه را رعایت کنند با رای ۸ نفر این لایحه می‌تواند به قانون تبدیل شود و بجای رای ۲۸۸ نماینده فعلی با این تعداد رای می‌تواند به قانون تبدیل شود که این خود یک اشکال بسیار مهم و اساسی است.

*در قانون هیچ راه حلی برای ارائه نطرات مخالف به این کمیسیون دیده نشده است؟

نمایندگان می‌توانند حضور پیدا کنند ولی نهایتا تصمیم با آنهاست، کسی که پیشنهاد می‌دهد، خودش رای ندارد، تازه باید دید تاچه حد انتقاد را قبول می‌کنند و روی نظر پیشنهاد دهنده رای گیری می‌کنند که تقریبا اثر آن به صفر میل می‌کند.

*چرا موارد اساسی مثل این طرح و یا طرح صیانت به اصل ۸۵ واگذار می‌شود، این به جهت پنهان کاری است؟

مواردی که در این مجلس اصل ۸۵‌ی شد دقیقا مواردی هستند که با کل جامعه سر و کار دارند، شاید این‌ها تنها بررسی‌های این مجلس بودند که با کل جامعه سرو کار داشتند؛ هم طرح صیانت هم طرح حجاب با همه آحاد جامعه سروکار دارند، البته نه فقط از منظر حجاب، بلکه از این منظر که لایحه به کسب و کار‌های اقتصادی ورود کرده و با همه آحاد جامعه سر و کار دارد. برداشت من این است قانونگذار هم متوجه است آنچه درمفاد لایحه حجاب است، نافع و مناسب حال جامعه نیست و یا مردم راضی به چنین قانونگذاری نیستند. از طرفی به نظر می‌آید به نوعی اجباری وجود دارد تا حتما قانونی دراین رابطه وضع و برای فرار از این فشار و دوگانگی راهکاری پیدا شود. از این منظر به این جا می‌رسند که لایحه‌ای به این اهمیت را به نام اصل ۸۵‌ی به عهده ۸ نفر بگذارند تا بجای ۲۹۰ نفر تصمیم بگیرید؛ هر چه شد، شد.

*پیشنهاد شده این لایحه بعد از قانونی شدن به صورت آزمایشی به اجرا در بیاید که این می‌تواند تبعات خاص خود را داشته باشد.

قانون اصل ۸۵‌ی این است که سه تا ۷ سال می‌تواند آزمایشی به اجرا دربیاید؛ البته بستگی به زمان تعیین شده توسط مجلس دارد و این زمان باید به تایید مجلس و شورای نگهبان برسد. پس از تایید زمان اجرا، در آن فاصله قانون اجرا می‌شود. اگر لازم به اصلاح بود، بعد از آن مدت اصلاح می‌کنند، و اگر نیاز به اصلاح نبود، همان‌جا دائمی اش می‌کنند. در مورد چنین قانونی که آثار آن در همان روز اجرا مشخص می‌شود، تفاوتی بین دائمی و موقت بودنش نیست.

*سوال من هم همین است، طبق گفته شما این قانون سه تا هفت سال می‌تواند آزمایشی به اجرا در بیاید، حداقل اگر این قانون سه سال هم بخواهد آزمایشی به اجرا در بیاید آیا جامعه تاب تحمل این اجرا را خواهد داشت؟

اگر این قانون سه روز هم بخواهد عملی شود مشکل ساز خواهد بود، همچنین اگر مجازات‌ها در مورد کسب و کار‌ها شش ماه هم اجرا شود، جامعه ملتهب خواهد شد. ضمن اینکه اینجا صرفا بحث اقتصاد نیست و دراین قانون ما با اعتقادات، باور‌ها و ارزش‌های دینی سروکار داریم. موضوع شوخی بردار نیست و اصلا جای آزمون و خطا نیست و باید حساب شده و دقیق پیش برویم.

من در این مدت ندیدم شخصیت‌ها، دانشگاهیان و شخصیت‌های حوزوی بگویند این لایحه بسیار خوب است و آن را اجرا بکنیم. این لایحه با فرمایشات رهبری برای جذب حداکثری و جوانانی که حجاب شان یک مقدار شل و یا کم است هم سازگار نیست. با نگاه شهید سلیمانی در مورد جوانان وطن نیز سازگار نیست. من نمی‌دانم منشا این فشار برای تصویب این لایحه کجاست که مسادل را اینگونه می‌بیند. منظومه فکری که این را بسته به اصول پایه‌ای ومبانی دراین حوزه هیچ توجهی نکرده است واین لایحه به این سادگی قابل اصلاح نیست. اصلا نوع نگاه در اینجا ایراد و اشکال دارد و مباحث را درست ندیده اند. این لایحه یک واکنش‌های هیجانی، احساسی و روان شناختی است بجای اینکه ازمنظر معرفت شناختی و علمی باشد. متاسفانه در حوزه‌های فکری بحث حجاب هم ایراد و اشکال‌های جدی دارد. من امبدوارم این لایحه قانون نشود و بااین کیفیت هیچ وقت به اجرا در نیاید. در مجموع باید ببینیم در رای گیری علنی هفته بعد چه اتفاقی خواهد افتاد.

*شما گفتید ۱۱۴ پیشنهاد به این لایحه ۷۰ ماده‌ای دارید، با این اوصاف به صورت اجمالی پیشنهاد حضرتعالی درمورد این لایحه چیست؟

به نظر بنده:ماده واحده) کانون خانواده، محور بنیادین سعادت دنیوی و اخروی انسان است و تعالی عقلانی و اخلاقی خانواده مستلزم تحقق و تداوم زیست عفیفانه است. هر عنصری که زیست عفیفانه جامعه را تهدید می‌کند مطابق نص صریح و روح حاکم بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

تبصره ۱) پوشش عفیفانه یکی از ارکان اصلی و اجتناب ناپذیر تحقق زیست عفیفانه است، برهنگی و پوشش‌های بدن نمای جنسی که باعث تضعیف و تهدید پوشش عفیفانه می‌شود ممنوع است.

تبصره ۲) رعایت حجاب تا جایی که مستلزم تأمین پوشش عفیفانه و صیانت از عفاف عمومی جامعه است الزامی می‌باشد و متخلفین برابر با تبصره (۵) این ماده مجازات می‌شوند.

تبصره ۳) دستگاه‌های متولی فرهنگ مکلفند زمینه لازم را برای تبلیغ، ترویج و تثبیت حجاب مطلوب شارع مقدس که آرمان نهایی انقلاب اسلامی در تحقق پوشش اسلامی است، فراهم کنند. آئین نامه اجرایی این تبصره ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دستگاه‌های مذکور و شورای عالی حوزه‌های علمیه تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره ۴) تعریف پوشش عفیفانه: هر شکلی از پوشش که در عرف متعارف مستلزم تأمین سلامت جنسی، اخلاقی و روانی جامعه است.

تبصره ۵) متخلفین از این قانون مطابق آئین نامه‌ای که ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزیر دادگستری ناظر بر قانون مجازات اسلامی تهیه و به تصویب رئیس قوه قضاییه می‌رسد، مجازات می‌شوند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 16مرداد1402، کدخبر: 1798707، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین