پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۱۱۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: در سه سال گذشته حدود ۶ هزار نفر از طلبه‌های خواهر و برادر از طریق ماده ۲۸ و آزمون استخدامی، پس از طی دوره‌های آموزشی وارد آموزش و پرورش شده‌اند.

شعارسال: حجت الاسلام والمسلمین «حسین ملانوری» معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور در مورد طرح امین در مدارس توضیح داد: در سال‌های اخیر طرح امین با سرعت خوبی پیش رفته است؛ در ماه‌های سال گذشته پس از احصا و پالایش آمار‌ها به عدد ۲۱ هزار طلبه در طرح امین که در مدارس آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، رسیدیم.

۶ هزار طلبه طی ۳ سال وارد آموزش و پرورش شده‌اند

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: اینکه سال تحصیلی جدید، چه تعداد طلبه راهی مدارس می‌شوند و فعالیت‌های ما گسترش پیدا می‌کند یا کاهش؛ همه این موارد به تصمیمات و نظرات شورای عالی بستگی دارد که بودجه را تعیین می‌کند و تا جایی که توان در شورا وجود داشته باشد طرح امین گسترش پیدا می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری در ادامه داد: در سال‌های قبل‌تر اگر بودجه کافی نبود یا حمایت صورت نمی‌گرفت، ما از طریق نیت خالصانه و کار جهادی طلبه‌ها وظایف خود را پیش برده‌ایم. حدود سه چهارم از طلبه‌های طرح امین خواهران هستند و برادران طلبه ۲۵ درصد جمعیت طلبه‌های طرح را پوشش می‌دهند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه از سال گذشته توسعه طرح امین مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: برای همکاری با طلبه‌ها با سطح دو حوزه پیش رفته‌ایم و کسانی که قرار است با آموزش و پرورش همکاری کنند حداقل باید سطح دو باشند. ابتدا از این طلبه‌ها مصاحبه‌ای بر اساس اقتضائات مدارس گرفته می‌شود و توانمندی‌های آن‌ها را می‌سنجند.

او افزود: طلبه اگر توانمندی کافی برای حضور در مدرسه داشته باشد در مرحله اول پذیرش می‌شود، سپس برای پذیرفته شدگان در دوره آموزشی بدو خدمت شرکت می‌کنند که سال قبل هم اجرا شد و امسال نیز طلبه‌های طرح امین، این دوره را می‌گذرانند. دوره آموزشی طرح امین شامل ۲۰۴ ساعت آموزشی است که سه بسته آموزشی دارد و دو بسته آن قبل از رفتن به مدرسه گذرانده می‌شود و یک بسته دیگر را در طول سال تحصیلی به عنوان دوره ضمن خدمت طی می‌شود.

ملانوری یادآوری کرد: امسال دوره‌های آموزشی دیگری نیز طراحی کرده‌ایم که هنوز ابلاغ نشده است؛ در طرح‌های امین و هجرت که روحانیون به تبلیغ می‌پردازند، مهم‌ترین نکته این است که طلبه‌ها حتما به تحصیل سطح سه حوزه اهتمام بورزند، بخصوص در رشته تخصصی متناسب با فعالیت‌هایی که دارند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه هر سال طلبه‌های سطح دو می‌توانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند، عنوان کرد: کسانی که در این آزمون قبول شوند بعد از اینکه مصاحبه را هم با موفقیت گذراندند، دوره آموزشی حضوری را هم پشت سر می‌گذارند که یک‌ساله است. این دوره یکساله برای افراد دارای لیسانس در دانشگاه فرهنگیان طی می‌شود و طلبه‌ها در مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه این دوره یکساله را می‌گذرانند و بعد از آن وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری تاکید کرد: در سه سال گذشته حدود ۶ هزار نفر از طلبه‌های خواهر و برادر از طریق ماده ۲۸ و آزمون استخدامی که برگزار می‌شود، پس از طی دوره‌های آموزشی، وارد آموزش و پرورش شده‌اند.

او در خصوص آسیب‌های اجتماعی و نقش طلبه‌ها در بهبود این مشکلات در بین دانش آموزان اظهار کرد: در امر تبلیغ به طور کلی و در خصوص کسی که به عنوان مبلغ وارد فضایی می‌شود، هر نوع کار فرهنگی و تبلیغی باید بر مبنای آسیب‌شناسی محل و نقطه انجام شود. طلبه حتی برای موضوع سخنرانی خود ابتدا گروه مستمعان خود را شناسایی می‌کند در واقع می‌سنجد که مسئله جمعیتی که برایش سخنرانی می‌کند، چیست؟ گاهی گروه مورد نظر گرفتار آسیب‌هایی هستند یا اصلا آسیبی وجود ندارد و سخنران به دنبال رشد و ارتقای معنوی مخاطبان خود است که شاید راه این رشد را بلد نباشند.

او تصریح کرد: وقتی طلبه‌ها به نقاطی می‌روند که آسیب‌هایی دارد، ابتدا این آسیب‌ها را شناسایی می‌کند و متناسب با این آسیب‌ها برنامه ریزی صورت می‌گیرد. در مدارس آموزش و پرورش طرح امین به صورت ویژه‌تر وارد بحث می‌شود. در طرح‌های تبلیغی دیگر حوزه نیز ما بر اساس آسیب مناطق برنامه ریزی می‌کنیم. در آموزش و پرورش بحث حجاب و عفاف به عنوان مثال یکی از بحث‌های مهم است و طلبه‌های خانم که وارد مدارس دخترانه می‌شوند، برای عفاف و حجاب برنامه خاصی دارند و آن را پیاده می‌کنند و اتفاقا موفق هم بوده‌اند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با اشاره به طرح هجرت و اقدامات روحانیون در این طرح گفت: طلبه‌های طرح هجرت برای مسئله اعتیاد، طلاق، جمعیت و حاشیه نشینی برنامه دارند. همچنین برای این مسائل اجتماعی طرح‌های تبلیغی خاصی ایجاد شده است مانند نسیم رحمت که مدیریت حوزه عهده‌دار آن است و برای حاشیه شهر‌ها طراحی شده و مبلغانی که در خصوص آسیب‌های اجتماعی آموزش خاصی دیده‌اند، وارد این عرصه می‌شوند. این طرح‌ها با طرح امین که دانش آموزی است ارتباط دارند.

ملانوری اضافه کرد: در طرح امین حوزه علمیه که بخش دانش‌آموزی است ما با آسیب‌های مختلفی مواجه هستیم؛ از خودکشی در برخی فضا‌ها و اعتیاد تا آسیب‌های مربوط به عدم رعایت عفاف و حجاب. همچنین در بعضی از موارد گزارش شده جریان‌های فکری خاصی وجود دارد که انحرافات فکری عمیقی ایجاد می‌کنند. این عمده آسیب‌های دانش آموزان است و طلبه‌هایی که به این بحث ورود پیدا می‌کنند، آموزش مشخصی دیده‌اند.

به گفته ملانوری برخی آسیب‌های اجتماعی عام است مانند بی‌حجابی یا بدحجابی در کشور که آسیب عمومی در شهر‌های مختلف محسوب می‌شود و برای این آسیب‌ها همه طلبه‌ها آموزش دیده‌اند و فعالیت می‌کنند. طلبه‌ای که وارد مدرسه می‌شود با کمک مدیر مدرسه به آمار آسیب‌ها دست پیدا می‌کند و برای اینکه هماهنگی وجود داشته باشد با هماهنگی و همراهی مدیر مدرسه آسیب‌ها شناسایی و به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت آفتاب، تاریخ انتشار: 18مرداد1402، کدخبر: 855282، aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین