پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
اگرچه استاندار لرستان، هوشنگ بازوند در جلسه‌ی ستاد بحران استان خطاب به شهردار خرم‌آباد گفت که شما مختارید پل‌های موقت شهر را تخریب کنید یا نکنید! اما با یک جمله‌ی دیگر، شهردار خرم‌آباد را به هراس انداخت: «اگر حادثه‌ای به علت وجود این پل‌ها رخ دهد شخص شهردار مسئول است». متأسفانه گاهی اوقات راه‌حل‌های سلبی […]
شعار سال: اگرچه استاندار لرستان، هوشنگ بازوند در جلسه‌ی ستاد بحران استان خطاب به شهردار خرم‌آباد گفت که شما مختارید پل‌های موقت شهر را تخریب کنید یا نکنید! اما با یک جمله‌ی دیگر، شهردار خرم‌آباد را به هراس انداخت: «اگر حادثه‌ای به علت وجود این پل‌ها رخ دهد شخص شهردار مسئول است».

متأسفانه گاهی اوقات راه‌حل‌های سلبی بدون راه‌حل‌های ایجابی است؛

مثلاً تأکید می‌شود که پل‌های موقت تخریب شوند که یک راه‌حل سلبی است ولی همراهش یک راه‌حل ایجابی ارائه نمی‌شود که گره‌های کور ترافیکی شهر چگونه باید رفع شود؟

این مهم است و کارشناسی است که یک راه‌حل سلبی بایستی همراه با یک راه‌حل ایجابی هم باشد؛

درست است که پل‌های موقت شهر خرم‌آباد از نوع غیرکارشناسی و غیراستاندارد هستند و به گفته‌ی برخی‌ها حتی جانمایی‌های برخی از این پل‌ها مثل پل موقت خیابان سرچشمه‌ی خرم‌آباد غیرکارشناسی است و خودش باعث ایجاد ترافیک هم شده است؛ اما به هر حال و در مجموع، وجود این پل‌ها به گفته‌ی شهردار خرم‌آباد، یحیی عیدی‌بیرانوند نقش مهمی در روان‌سازی ترافیک شهر دارد.

به همین علت هم شهرداری و هم دولت بایستی یاری هم کنند و تعامل همدیگر کنند تا پل‌هایی استاندارد و کارشناسی شده بر روی رودخانه‌ی شهر ساخته شود تا شهر بتواند از عهده‌ی مشکل ترافیک بربیاید.

و جالب است دولت محمود احمدی‌نژاد نیز که لبریز از درآمدهای نفتی بود در همان دوره‌ای که دولت درآمدش بالا بود می‌توانست به جای پل‌های موقت چند پل دارای جانمایی کارشناسی شده و دارای ساخت کارشناسی بر روی رودخانه‌ی شهر خرم‌آباد بسازد که چنین نشد.

به هرحال، شاید واقع‌بینی شهردار خرم‌آباد باعث شده است اگرچه مدام استاندار لرستان تأکید کرده است پل‌های موقت شهر تخریب شوند و در سال گذشته نیز به هنگام سیلاب خروشان رودخانه، دو پل موقت تخریب شد ولی شهردار در حال حاضر واقع‌بینانه‌ترین راه‌حل را انتخاب کرده است: «پل‌ها به هنگام خطرات احتمالی سیلاب مسدود می‌شوند نه تخریب».

نباید فراموش کرد براساس تحلیل‌های هواشناسی که مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، رضا آریایی بارها و بارها آن‌ها را مطرح کرده است به علت تغییرات اقلیمی، بارش‌ها از نوع تند و سریع اما کوتاه‌مدت است.

یک تحلیل فنی هم این است که اگر پل‌های موقت مانع عبور سریع جریان سیلاب شوند باید تخریب شوند و تخریب آن‌ها بهتر است.

از این روست که وجود پل‌ها نباید مانع حرکت سریع آب شود.

ایده‌آل هم آن است که دولت و شهرداری همیاری هم کنند بلکه پل‌های استاندارد و کارشناسی شده‌ای بر روی رودخانه ساخته شود.

این هم اهمیت دارد که آن‌ نوع از زیرگذرهای شهر که به هنگام بارندگی دچار آبگرفتگی می‌شوند یک بار برای همیشه مشکلاتشان را شهرداری خرم‌آباد رفع کند.

هم‌چنین این گفته‌ی استاندار لرستان، هوشنگ بازوند، منطقی است که به هنگام بارندگی‌های شدید و سیل‌آسا و رگباری، شهرداری خرم‌آباد بایستی مانع تردد خودروهای شهروندان به داخل زیرگذرهایی شود که احتمال آبگرفتگی در آن‌ها هست.

فرجام سخن آنکه: در شرایط فعلی که شهر خرم‌آباد با پدیده‌ی «ترافیک سنگین»، دست و پنجه نرم می‌کند مسدودکردن موقتی پل‌های موقت شهر، بهتر از تخریب‌کردن آن‌هاست البته به یک شرط مهم که وجود این پل‌ها به هنگام سیلاب خروشان رودخانه، مانع یا کُندکننده‌ی حرکت سریع روان‌آب خروشان رودخانه نشود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت خبری و تحلیلی هومیان نیوز، تاریخ انتشار: 12 آذر 1395، کد مطلب: 29367، http://homian.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
0
0
خوب استاندار راست گفته دیگه. شخص شهردار را باید مسئول شناخت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین