پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۹۰۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
کتاب «نبرد مخفی با ایران» در سال ۲۰۰۸ به قلم «رونین برگمن» خبرنگار مشهور صهیونیست و توسط انتشارات سایمون ‌اند شوستر در ایالات‌متحده امریکا منتشر شده ‌است. او در گفت‌و‌گو با تلویزیون فارسی‌زبان ایران اینترنشنال، مشخصاً به مسأله پرونده هسته‌ای ایران و مسائل مرتبط با آن -خصوصا تلاش‌های مخفی صهیونیست‌ها برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای و موضوع ترور دانشمندان ایرانی- پرداخته و از قول «مایکل هایدن» رئیس اسبق سیا می‌گوید که ترور دانشمندان هسته‌ای، بهترین راه برای جلوگیری از روند رو به رشد ایران در این زمینه است و تلویحاً اسرائیل را مسئول این کار معرفی می‌کند.برگمن در کتاب «نبرد مخفی با ایران»، به تاریخچه‌ای از تقابلات ایران و رژیم صهیونیستی پرداخته که البته بخش عمده‌ای از این کتاب به حزب‌الله لبنان - به عنوان مهم‌ترین متحد جمهوری اسلامی در جبهه مقابله با این رژیم (از پیدایش تا جنگ ۳۳‌روزه) با تمرکز بیشتر روی نقش شهید عماد مغنیه- اختصاص دارد. مقطع پایانی رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی، مقاطع کوتاهی از جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران (با تمرکز روی موضوع مک فارلین)، نقش ایران در حمایت از گروه‌های مبارز فلسطینی و البته مسأله هسته‌ای کشورمان از جمله موضوعاتی است که برگمن در کتاب خود به آنها پرداخته است.

شعارسال: شاید باورش برای برخی‌ها سخت باشد که یک زمانی که فاصله زیادی با دوره ما ندارد تانک‌های ارتش اسرائیل تا بیروت هم پیش رفتند. به الان نگاه کنید که حزب‌الله لبنان آنقدر قدرتمند شده که با صدای بلند رجز می‌خواند و با موشک‌های هدایت‌شونده در عمق خاک رژیم اشغالگر تقریباً هر کاری که دوست دارد انجام می‌دهد.

نگاهی به کتاب نبرد مخفی علیه ایران

طوفان الاقصی باعث فروپاشی خیلی از تصورات شد. فرو ریختن آن هیمنه پوشالی شکست‌ناپذیری و انهدام آن تصویر غلط اشراف اطلاعاتی تنها یکی از دستاورد‌های آن طوفان آخرالزمانی بود. به همین بهانه در این مرقومه کوتاه به معرفی کتاب نبرد مخفی با ایران نوشته رونین برگمن می‌پردازم.

کتاب «نبرد مخفی با ایران» در سال ۲۰۰۸ به قلم «رونین برگمن» خبرنگار مشهور صهیونیست و توسط انتشارات سایمون اند شوستر در ایالات‌متحده امریکا منتشر شده است.

نگاهی به کتاب نبرد مخفی علیه ایران

رونین برگمن متولد ۱۹۷۲ دانش‌آموخته روابط سیاسی خاورمیانه از دانشگاه تل‌آویو، یکی از شناخته‌شده‌ترین خبرنگاران و تحلیلگران صهیونیست در حوزه نظامی و امنیتی است که سابقه همکاری با نشریات اسرائیلی نظیر «هاآرتص» و «یدیعوت آحارونوت»، نشریات امریکایی نظیر «نیویورک تایمز»، «نیوزویک» و «وال استریت ژورنال»، همچنین رسانه‌های انگلیسی از جمله «گاردین» و «تایمز» را در کارنامه خود دارد.

مسائل مربوط به دشمنان رژیم صهیونیستی خصوصاً ایران، حزب‌الله و گروه‌های مقاومت فلسطینی و نیز موضوعاتی نظیر تاریخچه عملیات‌های ترور این رژیم (کتاب مشهور وی با عنوان «برخیز و اول تو بکش» به این موضوع پرداخته است) ازجمله سرفصل‌های مورد علاقه برگمن است که علاوه بر نگاشتن کتاب، به ایراد سخنرانی، مصاحبه و نوشتن مقاله‌های متعدد نیز می‌پردازد.

او در گفتگو با تلویزیون فارسی‌زبان ایران اینترنشنال، مشخصاً به مسأله پرونده هسته‌ای ایران و مسائل مرتبط با آن -خصوصا تلاش‌های مخفی صهیونیست‌ها برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای و موضوع ترور دانشمندان ایرانی- پرداخته و از قول «مایکل هایدن» رئیس اسبق سیا می‌گوید که ترور دانشمندان هسته‌ای، بهترین راه برای جلوگیری از روند رو به رشد ایران در این زمینه است و تلویحاً اسرائیل را مسئول این کار معرفی می‌کند.

برگمن در کتاب «نبرد مخفی با ایران»، به تاریخچه‌ای از تقابلات ایران و رژیم صهیونیستی پرداخته که البته بخش عمده‌ای از این کتاب به حزب‌الله لبنان - به عنوان مهم‌ترین متحد جمهوری اسلامی در جبهه مقابله با این رژیم (از پیدایش تا جنگ ۳۳‌روزه) با تمرکز بیشتر روی نقش شهید عماد مغنیه- اختصاص دارد.

مقطع پایانی رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی، مقاطع کوتاهی از جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران (با تمرکز روی موضوع مک فارلین)، نقش ایران در حمایت از گروه‌های مبارز فلسطینی و البته مسأله هسته‌ای کشورمان از جمله موضوعاتی است که برگمن در کتاب خود به آن‌ها پرداخته است.

اظهار نظر‌های غیرمستند و خلاف واقع متعدد، در کنار تحلیل‌های شخصی و هدفمند (با رویکرد اصلی نمایش قدرت اسرائیل خصوصاً در رقابت با ایالات‌متحده) که همچون اظهار‌نظرهایش، در جای‌جای کتاب او نیز دیده می‌شود، کتاب وی را مستلزم نقد و بررسی برای مخاطب ایرانی می‌کند. بر همین اساس ما در این کتاب با طرحی نسبتاً نو و جذاب روبه‌رو هستیم. پاره اول کتاب به ترجمه کتاب نبرد مخفی با ایران اختصاص دارد و پاره دوم متناظر با بخش اول کتاب، عباس سلیمی‌نمین، محقق سرشناس تاریخ معاصر به ادعای برگمن پاسخ داده است.

این قالبی است که به نظر می‌آید در دوره‌ای که ما حتماً نیاز به تضارب و تقارب فکری و در جا‌هایی که اختلاف داریم و نیازمند روشن کردن تمایز‌ها هستیم، به عنوان یک مدل نقد می‌تواند مطرح باشد و قابلیت تکمیل و ارتقا دارد. در واقع این شیوه نگارش کمک می‌کند تا در یک شیوه تناظری، ادعا‌ها و روایات مغشوش و ناروای نویسنده کتاب اصلی به‌خوبی پاسخ داده شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 30آبان1402، کدخبر: 74773، irannewspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین