پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۱۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
روزنامه سازندگی نوشت: آن‌طور که محسنی‌اژه‌ای در نشست دو روز پیش خود گفت: «قوه قضائیه به پرونده تمامی افرادی که اتهاماتی متوجه آنهاست بدون توجه به مقام آنها رسیدگی خواهد کرد؛ البته در خصوص پرونده مورد اشاره باید تاکید کنم که هنوز هیچ ‌مدیر متخلف دولتی به ما معرفی نشده است». سخنان رئیس قوه قضائیه اخطاری دوباره به دولتمردان رئیسی است.

شعارسال: روزنامه اصلاح طلب سازندگی در گزارشی نوشت.

سرانجام سکوت دستگاه قضا درباره فساد‌های مرتبط با دولت شکست و محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه اعلام کرد که «با متخلفان واردات چای بدون خط قرمز برخورد می‌شود. دولت گفته ۶۰ فرد متخلف را برکنار کرده، اما تاکنون این افراد به قوه قضائیه معرفی نشده‌اند. بدون تردید افراد متخلف بازداشت می‌شوند.» اژه‌ای که در جمع دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی سخن می‌گفت، بیان کرد:قوه قضائیه به پرونده تمامی افرادی که اتهاماتی متوجه آنهاست، بدون توجه به مقام آنها، رسیدگی خواهد کرد؛ البته درخصوص پرونده مورد اشاره باید تاکید کنم که هنوز هیچ مدیر متخلف دولتی به ما معرفی نشده است.

اخطار معنادار محسنی اژه ای به دولتمردان دولت سیزدهم +۶۰ متهم کجا هستند؟

اولین واکنش دولت به اظهارات مهم محسنی اژه‌ای درباره پرونده فساد چای /دولت از ادعای برکناری ۶۰ مدیر عقب نشینی کرد؟

البته بلافاصله پس از انتقاد اژه‌ای از دولت سیزدهم، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی جوان دولت رئیسی به اظهارات او درباره پرونده فساد چای واکنش نشان داد و گفت: «برکناری ۶۰ مدیر در دو سال گذشته مربوط به عملکرد گشت ارشاد مدیران است و منحصر به این پرونده خاص یا به معنای فساد یا ارتکاب جرم همه افراد برکنار شده، نیست. مواردی که از سوی دولت با عنوان مجرمانه احراز شده باشد به قوه قضائیه ارجاع شده و با سایر موارد تخلف یا سوءمدیریت هم با جدیت برخورد شده است».

اژه‌ای با تعیین زمان به قدرت گرفتن این فسادها، حجت را بر تمام کسانی که سعی در تخریب دولت روحانی داشتند و اصولگرایانی که تاکید می‌کردند، واردات چای در دولت دوازدهم اتفاق افتاد، تمام کرد و گفت: «تخلف گروه دبش از سال ۹۸ شروع شد. در سال ۹۸ گروه دبش حدود ۲ میلیون دلار گرفته است. در سال ۹۹، ۲۱ میلیون دلار گرفته، اما در سال ۱۴۰۰ شصت درصد ارز واردات را به این گروه داده‌اند که حتما خلاف است و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰ درصد ارز را این گروه گرفته است». به گفته وی: «آن فردی که ریالش را به بازار برده بود تا برای به اصطلاح وارداتش ارز بگیرد به یکی از زیرمجموعه‌های شرکت دبش مراجعه کرده بود تا ارز دریافت کند؛ از اینجا بازرسی ورود پیدا کرد که شرکت دبش این مقدار ارز را از کجا آورده؛ یعنی سازمان بازرسی از آن پرونده به پرونده حاضر رسید؛ البته فرد به اصطلاح واردکننده اکنون در بازداشت و طی مراحل محاکمه است؛ از سویی دیگر واجا نیز به موضوع وجود مقدار قابل توجهی چای در گمرک حساس شد؛ همچنین گزارشی نیز از اتحادیه مرتبط با چای‌کاران و واردکنندگان چای ناظر بر ارز‌های تخصیصی به یک شرکت خاص به معاون اول رئیس‌جمهور واصل شد و وی با حساسیت تمام، مسئولان مربوطه در ستاد مقابله با مفاسد اقتصادی را مسئول رسیدگی به موضوع کرد؛ کلیه بررسی‌ها بیانگر تخلف گروه دبش بود».

اژه‌ای این اطمینان خاطر را داد که پیرامون رسیدگی به پرونده مرتبط با چای دبش، نهایت اهتمام و قاطعیت به عمل خواهد آمد و نتیجه پیگیری‌ها هرچه که باشد به اطلاع مردم خواهد رسید و پس از روشن شدن ابعاد قضیه، همه در جریان موضوع قرار خواهند گرفت و ما اِبایی از طرح موضوعات برای مردم نداریم. به گفته اژه‌ای «در مورد هر دو موضوع باید تاکید کنم که به محض اطلاع یافتن بخش‌ها ودستگاه‌های ذی‌ربط در دولت و قوه قضائیه، بررسی‌ها و پیگیری‌های مقتضی به عمل آمد و ما از کنار این دو موضوع نگذشتیم».

این اولین بار است که محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در جایگاه یک مقام رسمی بین موضوع واردات نهاده‌های دامی و شرکت متخلف چای دبش ارتباطی برقرار کرد و گفت: «متاسفانه هم در مورد چای دبش و هم در مورد واردات نهاده‌های دامی، تخلف صورت گرفته است. در مورد ارزش مادی پرونده و اینکه تخلف صورت گرفته یا جرم باید بررسی شود. باید قاضی در این مورد تصمیم بگیرد. به محض اینکه متوجه این اتفاق شدیم از کنار آن نگذشتیم. در مورد نهاده‌های دامی بازرسی کل کشور، دولت و وزارت اطلاعات به جد پیگیری کردند و مصمم بودیم، موضوع را پیگیری کنیم. در مورد پرونده نهاده‌های دامی بعد از کشف موضوع فرآیند به‌طور کلی اصلاح شد. افراد متخلف تحت تعقیب قرار گرفتند، وزیر استعفا داد و قائم مقام وزیر سابق هم برکنار و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. تاکنون ۸ جلسه از دادگاه نهاده‌های دامی برگزار شده و احتمالاً جلسه بعدی جلسه آخر برای گرفتن دفاع آخر باشد. پرونده چای دبش از طریق پرونده نهاده‌های دامی کشف و بازرسی کل کشور ورود کرد».

در عین حال آن‌طور که محسنی‌اژه‌ای در نشست دو روز پیش خود گفت: «قوه قضائیه به پرونده تمامی افرادی که اتهاماتی متوجه آنهاست بدون توجه به مقام آن‌ها رسیدگی خواهد کرد؛ البته در خصوص پرونده مورد اشاره باید تاکید کنم که هنوز هیچ مدیر متخلف دولتی به ما معرفی نشده است». سخنان رئیس قوه قضائیه اخطاری دوباره به دولتمردان رئیسی است. رئیسی بار‌ها سعی داشت تا مقصر فساد‌های پیرامون دولتش را دولت قبلی نشان دهد. حتی روز دانشجو هم باز بر مبارزه با فساد تاکید کرد و گفت «در گزارش اخیر فساد در واردات چای نخست دولت پیشقدم شد و شناسایی و پیگیری کرد.» موضوعی که چندان ثابت شده نیست.

فشار‌ها برای مقصر جلوه دادن دولت یازدهم و دوازدهم آنقدر زیاد است که حتی چند روز گذشته و قبل از سخنان اژه‌ای یک منبع نزدیک به دولت گذشته به رسانه‌ها گفت: «از قوه قضائیه تقاضا داریم، پرونده فساد واردات چای را در محضر ملت منتشر کند تا حقایق برای مردم روشن شود. اینکه هر نوع ضعف و فسادی را در دولت با تعمیم و قلب واقعیت و ارائه اطلاعات مغشوش و آشفته به دولت قبل ارجاع می‌دهند، تکنیک نخ‌نما شده‌ای است که افکار عمومی دیگر باوری به آن ندارد».

اگر کمی به عقب‌تر برگردیم در فروردین ماه امسال سه مدیر رئیسی یعنی جهادکشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و مدیر عامل صندوق نوآوری عزل شدند و کم‌کم سخن از تخلف گسترده جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی دولت سیزدهم و رابطه او با فساد ۳ میلیارد دلاری واردات چای به میان آمد. آن‌طور که نمایندگان مجلس در زمان استیضاح ساداتی‌نژاد گفتند، دولت رئیسی ترجیح داده برای مبارزه با فساد، وزیر وقت کشاورزی را از مدار هیات دولت حذف کند. همچنین احمد علیرضابیگی، نماینده اصولگرای مجلس نیز در این باره گفته بود: «در موضوع چای دبش یک روابط سازمان یافته توام با فساد مشهود است. دولت درباره این فساد فرافکنی می‌کند که این فساد محصول دولت خاصی است. باید تلاش بر این صورت بگیرد که شرایط انجام فساد در دولت‌ها را از بین ببریم».

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم در این باره تاکید کرده بود: «دولت و مجلس به بسیاری از شعار‌هایی که دادند، عمل نکردند و باید منتظر بود تا ببینیم این میل به خارج از شمول بودن دولت و مجلس چه فساد‌هایی برای اقتصاد کشور به بار می‌آورد».

البته نهیب رئیس قوه قضائیه به دولت به همین جا ختم نمی‌شود. هفته گذشته این قوه به لایحه جنجالی حجاب و عفاف انتقاد و بیان کرد که چنانچه دولت با اصل لایحه موافقت نداشت، می‌توانست متن لایحه قضایی را مستقیما برای مجلس ارسال و از ورود به محتوای آن صرف‌نظر کند، درحالی که طبق اظهارات سخنگوی دولت این متن قریب ۲۰ روز در قوه مجریه بررسی و در ۱۵ ماده نهایی و با تصویب در هیات وزیران برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود. (گفتنی است لایحه قوه قضائیه در ۹ ماده برای ارسال به مجلس تقدیم دولت شد.)

همان روز هم خبرگزاری تسنیم، خبر از ابطال حکم انتصاب علی فتحی‌آشتیانی برای ریاست سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره توسط دیوان عدالت اداری داد. رئیس‌جمهور این حکم را شهریور ماه امسال صادر کرده بود. این دومین حکم از سوی ابراهیم رئیسی است که امسال توسط دیوان عدالت باطل می‌شود. تیرماه امسال وضعیت میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در کشاکش میان دو قوه قضائیه و مجریه قرار گرفت.

از یک‌سو دیوان عدالت اداری حضور میثم لطیفی را به عنوان رئیس این سازمان مردود دانست و حکم رئیس‌جمهور در این حوزه را ابطال کرد و از طرف دیگر دولت این رای را مورد انتقاد قرار داد و آن را برخلاف قوانین موجود از جمله اصل ۱۲۶ قانون اساسی اعلام کرد. در نتیجه هیات عمومی دیوان عدالت اداری حکم میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری استخدامی کشور را باطل کرد. این رای به امضای حکمتعلی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری رسید و براساس این رای انتصاب، میثم لطیفی به ریاست سازمان اداری و استخدامی کشور به دلیل عضویت او در دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان یک نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی، غیرقانونی ابطال شد. به هر حال، یک بار دیگر ادعای همسویی دولت با قوه قضائیه با شکست مواجه شد. چنانچه یکی از بزرگ‌ترین رسوایی اختلاس افشا می‌شود که بخش عمده آن در دولت سیزدهم شکل گرفته است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 18آذر1402، کدخبر: 1846324، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین