پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
در هر دادگاه و مقابل هر قاضی ( از قضاوت افکار عمومی تا قضات قوه قضائیه) حاضریم بایستیم و اثبات کنیم که عملکرد مجلس یازدهم در برخی از موارد و یا عملکرد بعضی از نمایندگان این مجلس ، به جوک بیشتر شباهت دارد تا فعالیت تخصصی مبتنی بر سوگند نمایندگی و التزام عملی به دین. نماینده مجلسی که چهار شرکت اصلی وزارت نفت و زیر مجموعه ها و تو دلی های انها را نمی شناسد و حتی از وضعیت درامدی دقیق این وزارتخانه اطلاع ندارد، قصد تحقیق و تفحص از وزارت نفت دولت روحانی را دارد؟ اتفاقا خیلی هم خوب است ، اما چرا عملکرد وزارت نفت در دولت سیزدهم را از قلم انداخته اید؟ چرا وضعیت چهار شرکت ملی نفت ایران ، ملی گاز ایران ، ملی صنایع پتروشیمی ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در دولت سیزدهم را فراموش کرده اید؟ شما مگر سوگند نمایندگی به اسم الله نخوره اید، مگر دارای التزام عملی و مقید به شرعیات نیستید، مگر صاحب شرافت و تعهد حرفه ای نیستید؟ پس چرا درخصوص وظایف خودتان اهمال نموده و در برابر حقوق شهروندان جامعه اسلامی، مماشات می نمایید؟

شعارسال: مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره طرح تحقیق و تفحص از وزارت نفت در دولت یازدهم و دوازدهم، گفت: انجام طرح تحقیق و تفحص از وزارت نفت در دولت قبلی مورد موافقت نمایندگان در جلسه علنی و کمیسیون انرژی قرار گرفته و در نتیجه هیئت تفحص تشکیل شده بود.

تصویب طرح تحقیق و تفحص از وزارت نفت در دولت های 11 و 12 و فراموشی وزارت نفت و چهار شرکت اصلی آن در دولت سیزدهم ؟!

وی افزود: هیئت تحقیق و تفحص در مهلت قانونی گزارشی را درباره محور‌های تفحص تهیه و تدوین و در جلسه اخیر کمیسیون انرژی گزارش به اعضای کمیسیون ارائه شد که اعضا پس از ارزیابی‌های لازم به این طرح رأی مثبت دادند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پس از تصویب این طرح تحقیق و تفحص، گزارش کمیسیون در این زمینه برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیه مجلس شد که در صورت موافقت نمایندگان در جلسه علنی با گزارش هیئت تحقیق و تفحص، گزارش به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

در جلسه علنی روز (سه شنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۰) مجلس شورای اسلامی، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دوره مدیریتی زنگنه در دولت روحانی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار داشت که نمایندگان با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن با تقاضای این تحقیق و تفحص موافقت کردند.

محور‌های تحقیق و تفحص از وزارت نفت بدین شرح است:

۱-علت اهمال، قصور و ترک فعل در عدم توسعه برخی میادین مشترک با عدم النفع و خسارت فراوان چند ده میلیارد دلاری (چند صد هزار میلیارد تومانی) چیست؟

۲-دلایل عدم توفیق در دیپلماسی انرژی و عدم پیگیری و عقد قرارداد‌های نفتی و گازی در عرصه بین الملل و منطقه با توجه به خسارات فراوان مالی و پولی برای کشور چه بوده است؟

۳-علت شتابزدگی در واگذاری بلا وجه بسته‌های نفتی EPD و EPC و عدم رعایت اولویت توسعه میادین مشترک نفتی و گازی و لحاظ صلاح و صرفه کشور با توجه به تکلیف قوانین بالا دستی چیست؟

۴-اجرای طرح‌های پتروشیمی فاقد زنجیره لازم و تخصیص خوراک به طرح‌های غیر اولویت دار در مناطق فاقد سند توسعه و آمایش سرزمین با چه توجیهی انجام می‌پذیرد؟

۵-علت حذف سهمیه بندی سوخت و حذف کارت سوخت و وارد آوردن خسارات فراوان مالی و پولی به نظام اقتصادی کشور چه بوده است؟

۶-علت پافشاری بر شیوه نامه دستوری O&M و عدم التزام به شرایط آن و فلج سازی تولید بر چه مبنایی صورت می‌گیرد؟

۷-دستاورد‌های طرح‌های پژوهشی با هزینه‌های گزاف چه بوده و تشکیل شتابزده پارک‌های نوآوری و شکوفایی و تعجیل در واگذاری‌ها بروش BOO با چه هدفی دنبال می‌شود؟

۸-دلایل اهمال و عدم اهتمام در صدور خدمات فنی و مهندسی در عرصه بین الملل و منطقه چیست؟

۹-علت تغییرات ساختاری در سازمان وزارت نفت بدون مطالعه و پشتوانه علمی چه توجیهی دارد؟

۱۰- به کارگیری و استخدام نیرو در وزارتخانه بر چه مبنایی صورت گرفته است؟

۱۱- علت حذف شتابزده و غیر کارشناسی و بدون مطالعه چندین هزار سمت در وزارت نفت با توجه به آینده روشن صنعت نفت و گاز در تولید صیانتی حداکثری و نیاز مبرم به وجود نیرو‌های متخصص و تکنسین چه بوده است؟

۱۲- علی رغم گذشت ۸ سال از وزارت جناب زنگنه و در راستای کاهش خام فروشی چرا هیچگونه ظرفیت پالایشی جدید احداث نشده است؟

۱۳- با توجه به سپری شدن روز‌های پایانی عمر دولت تدبیر و امید علت انعقاد شتابزده قرارداد‌های نفتی و گازی چیست؟

۱۴- با توجه به فرسوده بودن تاسیسات نفتی و گازی علت متوقف شدن پروژه‌های مربوطه در مناطق نفتخیز جنوب و فلات قاره چه بوده است؟

۱۵- بررسی نحوه و چگونگی عملکرد در صندوق بازنشستگی صنعت نفت.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 25آذر1402، کدخبر: 3007110، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین