شعار سال : جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرده است که مصرف بنزین در ایام ۱۴ روز عید، تقریباً نزدیک ۶ تا ۷ میلیون لیتر نسبت به سال گذشته رشد کرده است و با تداوم این روند مصرف، بنوعی تبدیل به وارد کننده بزرگ بنزین شده و هزینه های زیادی بر کشور تحمیل می شود.بدین منظور ، از روشهای غیرقیمتی استفاده میکنیم تا مصرف سوخت را کنترل کنیم، اعلام کرد که بزودی سوخت گیری تنها از طریق کارت شخصی انجام میشود.قانونگذار در قانون بودجه ۱۴۰۳، وزارت نفت را مکلف کرده تا ۹۵ درصد عملیات سوختگیری از طریق کارتهای سوخت شخصی افراد انجام شود و ما مکلف به اجرای این قانون هستیم.
نکته جالب توجه اینجاست که افکار عمومی ضمن احترام به ارایه چنین طرح هایی، گفتار وزیر را در واقعیت بنوعی پنهان کردن برنامه های دولت پشت حرف های زیبا تصور می کنند و اعتماد لازم و کافی به این حرف ها بدلیل مبهم گویی ها و پاره پاره گویی ها ، وجود ندارد. در واقع ، افکار عمومی انتظار دارد که وزیر، ضمن ارایه برنامه های ساماندهی، بشکلی شفاف درباره دامنه های احتمالی افزایش سوخت صحبت کند. افکار عمومی انتظار دارد بداند وزیر و دولت ، چه برنامه هایی برای خاتمه قاچاق سوخت (منظور قاچاق شبکه ای با همکاری دوستانی در درون خود تشکیلات است نه قاچاق وانتی و موتوری) بعد از این سامان دهی و افزایش احتمالی قیمت دارند.
وزیر نفت یادآور شد: با اطلاعرسانیهایی که صورت خواهد گرفت بعد از پایان سفرهای نوروزی این قانون را اجرایی خواهیم کرد( شعار سال: وزیر یادش رفت که بعد از پایان سفرهای نوروزی ، مسافرت عید سعید فطر در پیش است). این اقدام در هفتههای آتی با هدف مدیریت مصرف بنزین انجام میشود. نزدیک ۱۹ و نیم میلیون کارت سوخت برای خودروهای شخصی صادر شده است. امروز هم همکاران ما در کوتاهترین زمان کارت سوخت را صادر میکنند، بنابراین خواهش میکنم هموطنان برای عملیات سوختگیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنند. ما در ایام نوروز روزهایی تجربه کردیم که نزدیک ۱۵۲ میلیون لیتر مصرف بنزین را شاهد بودیم. تولید ما نیز روزانه ۱۱۴ تا ۱۱۵ لیتر در روز است. تمام پالایشگاههای ما ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستند. اگر یک پالایشگاه ۱۰۰ هزار بشکهای احداث کنیم که حداقل سه تا چهار سال زمان میبرد و حداقل ۳ تا ۴ میلیارد دلار بار مالی دارد، ۸ تا ۱۰ میلیون بنزین تولید میکند. این یعنی ما باید سالی چهار پالایشگاه احداث کنیم که این میزان از مصرف را در مواقع اضطرار و این میزان مصرف، شرایط را کنترل کنیم.
افکار عمومی از اوجی میپرسد که قبلا اعلام شده که کشور در حدود ۳۰ میلیون خودرو و وسیله نقلیه موتوری دارد، با آمار ارایه شده عملا وضعیت صدور کارت سوخت برای ده میلیون وسیله نقلیه موتوری در ابهام است؟ افکار عمومی میپرسد که با مصرف روزانه متوسط چهار لیتر بنزین توسط یک وسیله نقلیه، مصرف متوسط کشور باید در حدود ۸۰-۱۰۰ میلیون تیر در روز باشد و این امری طبیعی است. چرا عقب ماندگیهای حوزه پالایشگاهی آنهم بدلیل سو مدیریت امثال شماها، به حساب مردم نوشته شود؟ همچنین چطور متوسط مصرف کشور به ۱۵۰ میلیون لیتر رسیده است آیا یک جای کار لنگ نمی زند؟ مردم از گم بودگی حدود ده میلیون لیتر بنزین در روز میپرسند که وزیر الزاما باید پاسخگو باشد. مردم میپرسند چرا باید در هر باک سوخت گیری شاهد گم بودن ۲-۵ لیتر بنزین باشیم (لطف خدا، همیشه هم حق با شرکت پخش بوده و بانک خودروی مردم مشکل دارد.ای لعنت بر نسل در نسل انسان دروغگو.ای لعنت چهارده معصوم بر زندگی مادی و اخروی انسان دروغگو. ان شاالله نسل در نسل آدم دروغگو در این خصوص، سود کثیف بدست آمده را نسل در نسل خرج درمان سختترین بیماریها کند (قبوله جناب وزیر. بگو بله اگر بخودت مطمئنی). اگر ادعای مردم درست باشد، ما با کم فروشی حدودا ده درصدی (بخوانید دزدی ده درصدی) در هر سوخت گیری مواجه بوده و در روز با کسری چهاردهم لیتری مواجه بوده که با احتساب ۲۰ میلیون کارت سوخت، این عدد به حدود ۸ میلیون لیتر در روز میرسد. مردم درخواست شفاف سازی در خصوص این هشت میلیون لیتر را هم دارند جناب اوجی. لطفا توضیح بدهید.
اوجی تاکید کرد: به همکاران گفتهایم یک هفته تا ۱۰ روز این موضوع اطلاعرسانی شود و هر هموطنی با کارت سوخت شخصی خود عملیات سوختگیری را انجام دهد. نزدیک یک سال است ما در زمینه صدور کارت سوخت خودرو اطلاعرسانی کردیم و از یک ماه زمان به کمتر از دو تا یک هفته این میزان را کاهش دادیم.وزیر نفت تصریح کرد: این اقدام ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد، ما از روشهای غیرقیمتی استفاده میکنیم تا مصرف سوخت را کنترل کنیم( شعار سال: باشعه).
وی با بیان اینکه خودروهای دوگانهسوز هم حتماً از سهمیه گاز خود استفاده کنند، اظهار کرد: به خودروسازان هم اعلام میکنیم که به گازسوزکردن خودروها در کنار هیبرید کردن خودروها توجه کنند. امروز ظرفیت جایگاههای CNG روزانه تا ۳۵ میلیون مترمکعب است، اما مصرف روزانه، عدد ۲۰ تا ۲۲ میلیون مترمکعب را نشان میدهد. وزارت نفت هم به صورت مجانی برای خودروهای عمومی به سمت گازسوزکردن حرکت کرده است و از خودروسازان هم میخواهیم که در این زمینه برای تولید خودروی گازسوز با ما همکاری کنند.
افکار عمومی از وزیر میپرسد که مگر برای افزایش تولید ۱۰ میلیون لیتر تولید بنزین در روز به ساخت پالایشگاهی با هزینه ۴-۵ میلیارد دلار نیاز نیست؟ چرا استاندارد خودروسازی برای رساندن متوسط مصرف به ۵-۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را اجباری نمیکنید؟ با این کار حدود ۳۰-۵۰ میلیون لیتر بنزین در روز کمتر مصرف میشود. چرا حمل و نقل عمومی را تقویت نمیکنید تا ۲۰ درصد ترددهای روزانه بجای خودروی شخصی از طریق حمل و نقل عمومی انجام شده و حدود ۲۰ میلیون لیتر دیگر ذخیره داشته باشید؟
در یک کلام ، اقای اوجی ،خودتی اخوی. تو نه ساماندهی در اولویت کاریت قرار دارد ، نه اراده ای موثر بر بهینه سازی مصرف سوخت داری، نه توان مقابله با قاچاق بنزین را داری ، نه کارآمدی لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی را داری و نه ..... . تو فقط و فقط قصد خالی کردن کارت های سوخت از بنزین ذخیره شده را داری و اماده سازی مقدمات برای افزایش قیمت بنزین. برادرانه امر به معروف و نهی از منکر می کنیم که این شیوه فعالیتی با هیچ استاندارد شرعی، سیاستگذاری دولتی( دولت خوب) یا سیاستگذاری با رویکرد حکمرانی مطابقت ندارد و تنها دنبال نوعی رفع تکلیف است. حیف حقوق ماهیانه ای که به تو و همکاران تو می دهیم. آمادگی کامل خودمان را برای مناظره با حضرتعالی در محیط دانشگاهی یا رسانه ملی ( مشروط به پخش زنده) اعلام می کنیم. اگر به کارت ایمان داری و معتقد به برنامه ها و عملکردت هستی، بسم الله.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون