پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۳۲۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
روز گذشته خبری مبنی بر استعفای دکتر پورعباس رئیس سازمان سنجش کشور در اعتراض به بازگشــت به تحصیل افراد مشکوک به تخلف در کنکور منتشر شد. در این نامه عبدالرسول پورعباس خطاب به وزیر عتف نوشته است: »حدود دو سال از خدمت در سازمان سنجش آموزش کشور با پدیده بازگشت متخلفان کنکور سال های ۱۴۰۰ و ماقبل آن مواجه بودیم که با تصویب استفســاریه ماده ۱۱ قانون تخلفات و جرائم آزمون های سراسری ســالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به طور کامل با عمل به استفســاریه پدیده تقلب مدیریت شد. ولی نظریه عطف به ماسبق نشدن استفساریه در موارد مختومه، با برداشــت های متفاوت روبه رو شد و اعتقاد دیوان عدالت اداری به برگشتً در هیئت های بدوی و تجدیدنظر مستقر همه مشکوکین به تقلب است که قبلا در سازمان و شعبات بدوی و تجدید دیوان به طور قطعی محکوم شده اند . هم اکنون تعداد زیادی دستور موقت مبنی بر برگشت به تحصیل این افراد صادر شده است. از آنجا که عمل به احکام دیوان لازم و ضروری است و از سوی دیگر سازمان سنجش عملا توانایی اجرای این حجم از برگشت به تحصیل متقلبان را ندارد، تصمیم به کناره گیری از سمت گرفتم و ... . در مقابل هم ،دیوان عدالت اداری پیرامون استعفای رئیس سازمان سنجش اطلاعیه‌ای را منتشر کرد.

شعارسال: در پی انتشار برخی مطالب پیرامون استعفای رئیس سازمان سنجش، روابط عمومی دیوان عدالت اداری طی اطلاعیه در این خصوص توضیحاتی منتشر کرد.

توضیحات دیوان عدالت اداری درباره استعفای رئیس سازمان سنجش

۱- به موجب اصول ۳۴ و ۱۷۳ قانون اساسی، دادخواهی حق مسلم هر فرد و دیوان عدالت اداری مرجع تظلم خواهی از اقدامات و تصمیمات واحد‌های دولتی است لذا با توجه به اصل تساوی همگان در مقابل قانون، تبعیت از آرای قطعی دیوان تکلیف همه‌ی دستگاه‌های اجرایی است و این موضوع هیچ استثنایی را شامل نمی‌شود.

۲- در ارتباط با مسئله شبهه‌ی تقلب در آزمون‌های سراسری که جناب آقای پور عباس رییس مستعفی سازمان سنجش آن را بهانه‌ای برای استعفای خود اعلام کرده است در ماه‌های اخیر جلسات متعدد کارشناسی با حضور وزیر محترم علوم، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان سنجش و معاونین آن‌ها و تعداد کثیری از کارشناسان و اهل فن برگزار گردید و مبانی قانونی عملکرد دیوان و سازمان سنجش مورد بررسی و مداقه قرار گرفته که در قریب به اتفاق موارد، مواضع دیوان عدالت اداری از سوی حاضرین مبتنی بر قانون تشخیص داده شده و از سوی سازمان سنجش بجز تکرار برخی نکات فاقد مبانی حقوقی، مستند قانونی قابل قبولی جهت اثبات ادعا ارائه نشده است.

۳-مجلس شورای اسلامی در تفسیر ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری اعلام کرده که شبهه در آزمون‌های سراسری شامل کسانی که پذیرفته شدگان نهایی و سالیان سال از تحصیل ان‌ها میگذرد نخواهد بود. به عبارت دیگر طبق قانون کسانی که در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل شده اند و سالیان سال از تحصیل آنان گذشته است یا حتی کسانی که فارغ التحصیل شده اند نیز نمی‌توان به اتهام شبهه در تقلب در ازمون یا ظن تقلب در ازمون اتهام آنان را مورد رسیدگی قرار داد. اگر غیر از این باشد در هر زمانی می‌توان مدارک تحصیلی اشخاص را ابطال کرد.

از سوی دیگر شورای محترم نگهبان در پاسخ استعلام اخیر دیوان عدالت اداری طی نامه شماره ۱۰۲/۳۹۱۴۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۹ اعلام کرد که تشخیص قانون و قاعده حاکم در دعوا از اختیارات مقام قضایی رسیدگی کننده به پرونده می‌باشد.

۴-در ضمن در خصوص ادعای رییس محترم سازمان سنجش و آموزش کشور در متن استعفا مبنی بر اینکه سازمان سنجش توانایی اجرای این حجم از برگشت به تحصیل متقلبان را ندارد ذکر این نکته ضروری است اولاً افراد موضوع احکام دیوان عدالت اداری متقلب نیستند و دلیلی نیز بر وجود تقلب توسط آنان تاکنون ارائه نشده است. ثانیا:چگونه است که بیش از ده برابر همین افراد با همین شرایط به موجب استفساریه مجلس با مجوز آن سازمان جهت اشتغال به تحصیل به دانشگاه‌ها راه پیدا کرده اند؟

در خاتمه پر واضح است که اقداماتی از این قبیل و تضعیف مرجع قضایی که حتی اگر با نیتی خیر خواهانه همراه باشد جز آشفتگی ذهنی برای مردم عزیز، ماترک دیگری به همراه ندارد لذا همانگونه که بار‌ها به ایشان و وزارتخانه متبوع وی اعلام شده است شایسته است امور از طریق مجاری قانونی مورد پیگیری قرار گیرد.

تعداد بازدید : 4

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 27آذر1402، کدخبر: 14020927000929، www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
0
0
‏اگر برنده‌ی طلای المپیک دوپینگ کرده باشد، مدالش را با رسوایی پس می‌گیرند؛ حتی اگر چند سال بعد مشخص شود.
می‌گویید کسی که با تقلب در کنکور، پزشکی دانشگاه تهران می‌خواند را نمی‌توان اخراج کرد، چون دانشجو شده؟
امنیت روانی میلیون‌ها دانش‌آموز و خانواده‌شان مهم نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
0
0
محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفته که علی‌رغم اینکه ذی‌نفعان تعداد کمی هستند(حدود 30 نفر)، اما بحث تبدیل به یک موضوع جنجالی شده که باید به صورت کاملاً آکادمیک، علمی و حقوقی مورد بررسی و جمع‌بندی مناسب قرار گیرد. اگر واقعاً ثابت شود کسی از این کسانی که متهم به تقلب هستند این کار را انجام داده‌اند باید با آن‌ها برخورد شود و اگر با مستنداتی که وجود دارد مشخص شود که مشکلی وجود ندارد و شبهه‌ای در کنکور دانشجو نیست، این افراد باید به دانشگاه برگردند. مصلحت این است به جای جنجال رسانه‌ای، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با عزیزان در قوه قضائیه بخصوص دیوان عدالت اداری به همراه ریاست سازمان سنجش آموزش کشور که یقیناً حرف برای گفتن دارند، بنشینند تا رئیس سازمان سنجش آموزش کشور مستندات تک تک افرادی که دیوان عدالت اداری حکم آن را داده را بررسی کنند و اگر پس از ارائه مستنداتی که قضات و ریاست دیوان تشخیص دادند که حق به جانب آن داوطلب یا فردی که اخراج شده است، بوده، همان ملاک عمل باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین